Polyester boot poreus > Zelf oplossen met tips

Klussen huis

  • #1
Hallo heren (en dames uiteraard),

Ik heb in 2020 een * tender aangeschaft. Deze boot is (als het goed is/volgens de fabrikant) van GFK/polyester gemaakt. Vorig jaar was na het winterseizoen aan de zijkant (zeg maar boven de kabelaring, zie foto's) een heel klein gaatje zichtbaar. Toen geen aandacht aan gegeven. Na het verwijderen van het afdekzeil ziet er er nu minder best uit. Er zijn zo 'n 5 gaatjes ontstaan. Als je naast deze gaatjes drukt merk je hier en daar dat het gewoon "breekt". Het is als het ware op een 5tal plekken waar dit ontstaan is. De lengte van deze poreuze stukken in maximaal 10cm en de hoogte ongeveer 0.5cm. Nu ben ik langs de dealer geweest en die geven aan dat dit niet onder garantie valt. Ze hebben een kostenraming gemaakt van 2500 euro!!

Nou, dat gaan we dus even anders aanpakken was/is mijn idee :)

Ben terecht gekomen op * en daar advies ingewonnen. Ze hebben me de volgende 2 producten aanbevolen. Het eerst om alles grofweg op te vullen en het tweede product om alles af te werken.

Ik wil hier een zaterdag op het gemak voor uit gaan trekken maar ik ontvang graag tips en tricks op voorhand zodat ik het zo netjes mogelijk kan doen. Waar ik het meest "tegenop" zie is hoe ik dit zo straks mogelijk krijg. Moet ik bijvoorbeeld iets van een malletje maken waarmee ik als het ware alles netjes "recht smeer"?
Foto 's:






Foto's wat wat verder af zodat je een beter idee hebt van de grootte van de poreuze stukjes




En nog wat close ups(let bij eerste foto niet op 2 gaatjes onder, die zijn van een fenderhaakje)







Alle input is meer dan welkom! Dank allemaal alvast op voorhand!!
Groeten Bas & Kim

Merken en winkels niet nodig - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Als de boot bouwjaar 2020 is, en het is geen schade door ondeskundig gebruik of een ander ongeval, zou ik de leverancier aansprakelijk stellen.

Esthetisch strak trekken is 1. Dat is vooral veel schuren, lakken en polijsten.
Maar zorgen voor voldoende sterkte lijkt mij ook niet onbelangrijk.
 

Klussen huis

  • #3
Update 01-04

Ik heb vooralsnog absoluut niet de intentie om hier uitgebreide (media)aandacht mee te trekken. In eerste instantie heb ik dit topic geopend om uit te vinden of ik het zelf zou kunnen repareren, maar toen "iedereen" begon over garantie en kenners de oorzaak aangaven ben ik hier verder op ingegaan en heb ik contact gezocht met de dealer en met *. Ondanks de extreem slechte reviews van de dealer waar ik de boot heb gekocht en mijn persoonlijke eerdere slechte ervaring met hen kies ik ervoor om ook de naam van hen verder op dit moment niet te benoemen. Ik vind dat je voorzichtig moet zijn hierin.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is * welwillend om mee te werken aan het vinden van een oplossing. Sterker nog, ik heb vandaag uitgebreid contact gehad met *, de importeur van * voor Nederland. De chef werkplaats heeft mij toelichting gegeven op hetgeen hij op de foto's heeft kunnen zien. Ook heeft * mij weten te vertellen dat het zeker niet zo is dat een boot met dit probleem dan ook meteen overal last heeft hiervan. Een boot die daadwerkelijk omgeruild moet worden voor een nieuw exemplaar lijkt slechts sporadisch voor te komen. * is mij helemaal niks verplicht aangezien de boot niet bij hen is aangekocht, maar * heeft aangegeven dit probleem voor me op te gaan lossen. Ik heb al eerder zeer goede verhalen over * gehoord en dit bevestigt dat voor mij. Ik mag de boot bij * wegzetten. Zij zullen de boot eerst grondig controleren en bekijken of dit probleem op meerdere plaatsen zit of enkel op de door mij aangegeven plekken boven de kabelaring op de rand van de carrosserie. Indien enkel dit het probleem is zal * de schade vakkundig voor mij herstellen op kosten van *.
Ik vind dit erg netjes, nogmaals, zeker aangezien * mij niet HOEFT te helpen.

Update volgt na mijn bezoek aan *.

Merken en winkels niet nodig - mod
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #4
Je maakt wel veel reclame.
 

Klussen huis

  • #5
Ik maak totaal geen reclame. Ik ga eerst afwachten wat * voor me gaat betekenen qua oplossing. Dit is totaal geen reclame dat ik maak
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Bert pit

  • #6
Dit is op zichzelf eenvoudig te repareren. Sterkte is geen probleem. Mocht je zelf aan de slag willen dan hoop ik voor je dat de boot op zoet water is gebruikt. Indien zout water dan zou ik nu beginnen met dagelijks overvloedig te spoelen. Zout is bij polyester reparaties je grootste vijand en moet er echt uit voor je iets kunt gaan doen.
 

Klussen huis

  • #7
Nooit in zout water mee gevaren
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Gelieve geen merken en winkels e.d. meer te noemen. Ik heb ze hierboven verwijderd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu