Zelf buitenkant eigen woning schilderen

Kiekeboe

  • #1
Hallo,

wij hebben een eigen woning uit 1999, drie jaar geleden is de gehele buitenkant nog geschilderd door een schilder. komend jaar willen we het zelf gaan doen, ook willen we dan de kleuren omzetten. alle kozijnen ral 9001 en de deuren/ramen in antiekblauw. het betreft vurenhouten kozijnen. op sommige stukken zitten slechte plekje, verf bladdert zeg maar. ik heb een aantal vragen alvorens we tot de klus overgaan:

- aangezien we de kleur gaan veranderen, volstaat goed schuren. vervolgens 2 lagen witte grondverf en 2 lagen lakken
- wat kunnen we aan de plekje doen
- welke verf? ik denk aan wijzonol omdat ik daar de kleur mooi vond, maar dat zal je bij sikkens ook hebben. welke sikkens moet ik hebben aangezien ze veel soorten hebben.

huidige kleur is blauw/grijs achtig
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Wilt u hoogglans of zijdeglans?

Plekjes schuurt u volledig kaal tot op het schone droge hout. Daarna 2 x gronden en aflakken.

U doet zichzelf enorm veel plezier door de draaiende delen te gronden in de blauwe kleur waarin u wilt aflakken. Elke verfspeciaalzaak kan u aan vochtregulerende grondverf helpen in dezelfde kleur waarin u wilt aflakken.

Voor de vaste delen die u RAL 9001 wilt schilderen kunt u gronden met wit.

Merkenvoorkeur geven wij hier niet aan. Maar als u van 1 van beide de A-lijn neemt ( en dus niet de bouwmarktversie ) verschilt de kwaliteit nauwelijks. Beide behoren tot het topsegment.

Van beide kunt u ook de vochtregulerende grondverf in de aflakkleur verkrijgen. Hiervoor moet u wel naar de verfvakhandel.
 

Kiekeboe

  • #3
Bedankt voor de tip qua de draaiende delen, deze zijn nu grijsblauw en scheelt enorm als het van grijs naar wit naar blauw moet!

Wat is het verschil tussen hoogglans en zijdeglans? Aangezien het vurenhout betreft moet het zo min mogelijk beïnvloedbaar zijn. Vandaar de keuze om alle liggende delen wit te gaan verven. Onze buren hebben dat ook en hebben vele malen minder last van plekjes ed dan wij met onze blauwe kleur. Echter gaf onze buurman aan dat hij alles eerst heeft afgebrand alvorens over te gaan schilderen. Met als gevolg een gebroken raam door de hitte..... Ik wilde het afbranden ontzien.

Ik ga de verf idd aanschaffen bij de speciaalzaak. We besparen door het zelf te doen, maar willen op verf zeker niet bezuinigen.
 

Kiekeboe

  • #4
Ps

ik weet niet welke verf er nu op zit ....... ik las ergens dat bepaalde soorten niet over elkaar heen kunnen? of is dat door zo ie zo 2x gronden verholpen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
U hoeft niet 2x te gronden:

- Ondergrond ontvetten met een biologische verfreiniger
- Schuren met p 150
- Stofvrij maken en kale plekken gronden met grondverf
- Schuren met p 280 en geheel overgronden in de kleur waarin u wilt aflakken
- Licht schuren met p280/360, stofvrij maken en aflakken
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
U hoeft niet 2x te gronden:

- Ondergrond ontvetten met een biologische verfreiniger
- Schuren met p 150
- Stofvrij maken en kale plekken gronden met grondverf
- Schuren met p 280 en geheel overgronden in de kleur waarin u wilt aflakken
- Licht schuren met p280/360, stofvrij maken en aflakken

U kunt natuurlijk ook even de vorige schilder contacten, dan weet u precies welke verf er nu opzit. Dat is van hieruit een beetje moeilijk te bepalen.
 

EGeen

  • #7
Kees de schilder schreef:
Wilt u hoogglans of zijdeglans?

Van beide kunt u ook de vochtregulerende grondverf in de aflakkleur verkrijgen. Hiervoor moet u wel naar de verfvakhandel.
Wanneer een afsluitend systeem wordt gekozen heeft een specifiek vochtregulerende grondverf niet meer zoveel zin...
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
@ EGeen: Dat ligt iets genuanceerder.

We doen hier niet aan merknamen maar vochtregulerende verf ( zelfs toepasbaar op enigszins vochtige ondergronden ) worden door de 2 grootste fabrikanten ter lande gefabriceerd en aanbevolen onder een XD /SB/AZ/LBH (Kijkt u maar even in het tech.docublad van Onol ) . Dit zijn dus de zogenaamde afsluitende aflakken.

U kunt zich natuurlijk de vraag stellen: maar bovengenoemde verven zijn toch afsluitend, waarom dan een vochtregulerende grondlak toepassen?
Het zal toch niet zo zijn dat zelfs aflakken niet geheel afsluitend zijn?

Ik denk dat de verwarring ontstaat alleen EPS ( Een-Pot-Systeem) als specifiek vochtregulerend aan te merken.

Van hieruit beschouwd is het niet logisch, daarin heeft u gelijk, daarover een afsluitende lak toe te passen omdat deze verven al zowel als grond-tussen en aflak worden aangewend.
 

Erik6048

  • #9
1: bladderende verflaag goed wegkrabben
1a: alles ontvetten met ammonia en met niks anders
2: diezelfde plekken grof schuren met korren 60.
3: alles nat schuren met korrel 400. Denk om watervast schuurpapier.
3: kale plekken grondverven, en niet de oude laklaag nog eens gronden. Alleen kaal hout gronden.
4: plamuren. PLamuur moet op een laag grondverf.
5: plamuur schuren
6: geplamuurde plekken gronden. Plamuur zuigt vaak nogal, vandaar.
7: diezelfde plekken schuren met korrel 400
8: eerste laklaag over alles heen
9: nat schuren met korrel 400
10: laatste laklaak

Niet met terpentine op de huid: is slecht voor de nieren.
Terpentine is alleen voor het schoonmaken van kwasten en plamuurmessen ed.
Maak drie blikken terpentine: kwast eerst in blik 1 dan in 2 en dan in 3. als 1 te vuil wordt, maak je een nieuw blik 3. en blik 1 wordt chemisch afval.
Je kunt, als je de blikken een tijdje niet hebt gebruikt, ook de terpentine afgieten en de prut weggooien bij chemisch afval.
Bij voorkeur geen afplakband gebruiken, maar een vaste hand met penseel. Werkt volgens mij toch net iets sneller. Indien toch afplakband: niet een dag laten zitten, maar weghalen als de verf enigszins droog is.

Grote oppervlakken = grote kwast.
Kleine randjes = kleinere kwast.
 

EGeen

  • #10
Erik6048 schreef:
1: bladderende verflaag goed wegkrabben
1a: alles ontvetten met ammonia en met niks anders
etc..
- Laten we ammoniak vergeten en nooit meer gebruiken voor "ontvetten"/schoonmaken van schilderwerk. Hiervoor zijn vele betere goedjes.
- Van korrel 60 naar 400 en meteen watervast, vind ik nogal grote overgang. Sowieso zou ik in ieder geval niet fijner dan 400 gaan gebruiken voor een dekkend systeem.
- Plamuur zuigt, maar ook voor de hechting moet er eigenlijk gewoon een grondverf over.
- Niet alle plamuren behoren een grondlaag eronder te hebben.
- Dat terpentine slecht is dat wisten we, enkel voor de nieren vind ik wel erg specifiek, maargoed hierin wil ik je nog wel geloven.
- Verwerking met de dikte van de kwast en het wel of niet gebruiken van afplaktape ligt voor iedereen anders.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #11
En hieraan toegevoegd:
Erik6048 schreef:
3: kale plekken grondverven, en niet de oude laklaag nog eens gronden. Alleen kaal hout gronden.
Dat hangt er maar net van af. Je kan gronden om de oude laklagen te isoleren van de nieuwe laklaag, of je kan gronden omdat je rigoreus van kleur wisselt (bijv. van donkerblauw naar wit). In dat laatste geval kan het ook economischer zijn om eerst grondverf (evt. op kleur) te gebruiken omdat je anders meerdere laklagen nodig hebt om de boel dekkend te krijgen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
@ heer Erik 6048:

Ik leer er graag nog wat bij en heb daarom enkele vragen / opmerkingen over uw werkwijze voor wat betreft een verfsysteem opzetten.

Kunt u mij ( met argumenten onderbouwd ) verklaren waarom:

- 1a: "alleen ontvetten alleen met ammoniak en met niks anders" ( Universol ontvet 5 x beter dan ammoniak, is huid- en millieuvriendelijk en bespaart op water omdat dit product niet nagespoeld behoeft te worden ).

- 2: "diezelfde plekken schuren met korrel 60" ( Een kale plek op een houten oppervlak schuren met P60 doet de houtvezels uiteentrekken. P150 op een kale plek is meer dan voldoende, zo blijft de houtstructuur ook intact ).

-3 "Alles nat schuren met korrel 400" ( Dit heeft weinig effect op een oppervlak wat met P60 is opgeruwd. Bovendien verzadigd u het hout met water wat zeer slecht met solvent-houdende verf overweg kan ).
Natschuren doet u nooit op kaal hout. Natschuren is primair om verflagen te SLIJPEN.

-4. "Plamuren" ( Buiten plamuren moet u zoveel mogelijk vermijden: plamuur is een breekbare schakel in het systeem. Als u het gebruikt dan zo spaarzaam mogelijk en alleen als laatste egalisatie voor de aflaklaag. 2-K Houtreparatie / epoxyvullers verdienen de voorkeur boven gipshoudende plamuren ).

"Terpentine is alleen voor het schoonmaken van kwasten en plamuurmessen e.d " ( Was u het al opgevallen dat terpentine een VERDUNNIGS-middel voor solventhoudende verven is?

Maar..ik ben benieuwd! Nooit te oud om te leren natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu