Zehnder Comfofan S lagers vervangen

Andre99

  • #21
@Peter, ik heb Google er flink op nageplozen, zie dat je overal de motorplaat met nieuwe motor en ventilator kunt kopen, voor tussen de €150 en €200, maar dat is wel verspilling als er maar 2 lagers van max €2 per stuk defect zijn. € 50 is een reeele prijs, een uurtje mogen ze er best over doen
Heb je een adres?
Maar ik ga toch volgende week eerst zelf proberen.
 

Andre99

  • #23
Bedankt, die was ik niet tegengekomen, ik hou het op mijn lijstje als alternatief.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #24
:prima:
 

Andre99

  • #25
Het was inderdaad een simpel klusje, nog geen kwartier. Er zit een afdekplaatje in het midden die je er met een klein schroevendraaiertje zo van af kunt wippen, vervolgens borgringetje er af halen. Kijk uit die kunnen ver weg springen. Het statische deel naar boven trekken, onderste lager vervangen en met een pijp sleuteltje de bovenste er van de achterzijde even uit tikken. En de boel weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten. Ik heb een helefoto reportage, maar dat lijkt meniet meer nodig. Bij het weer in bedrijf nemen leek het alsof de motor niet draaide, hij was zo stil ;)
E1E51EC2-ECA6-4BD7-A426-2EB76FD96CF4.jpeg
9D0FE469-A645-4144-ACFC-FD88151538CE.jpeg
 

ABCDE

  • #26
Let met die ringetjes op dat je ze niet te ver uitbuigd, want dan klemmen ze niet meer goed daarna. Er bestaan ook speciale tangetjes voor, dat maakt het loshalen en aanbrengen makkelijker.
 
  • Like
Waarderingen: Andre99

wallee9000

  • #27
Hier ook een Comfofan die steeds meer herrie maakt. Al vrij snel na 5 jaar vind ik. Had hem al schoongemaakt van binnen maar dat helpt niet. ook 2 nieuwe lagers besteld en als ze binnen zijn eens even kijken of ze makkelijk te vervangen zijn. Maar met de info hier moet dat wel te doen zijn. Bedankt iig.
 

Andre99

  • #28
Die van ons ook, binnen 5 jaar, het is idd een eenvoudig klusje.
 

wallee9000

  • #29
Versleten lagers na 5 jaar is inderdaad best snel maar het ding draait natuurlijk ook wel 24/7. Ik zag dat revisiebedrijf ook een alternatief is maar nu ben ik voor €10 klaar met wat knutselen. Hopelijk is hij daarna weer stil want ik hoor hem nu snachts.
 

JaapKorteweg

  • #30
Ook hier jankende lagers, raad eens hoe oud? :wink:

Zehnder geeft 7 jaar garantie op deze apparaten, maar dat geldt alleen voor materiaal. De voorrijkosten en arbeidsloon moet je alsnog zelf betalen. De suggestie van Peter, om hem te laten reviseren, is dan de betere optie.

Andre99 noemt het zelf doen een simpel klusje. Het is ook niet lastig, en een volgende keer doe ik het (net als de lagers) fluitend, maar hier nog wat tips (of eigenlijk is het meer een step-by-step geworden, met dank aan al diegenen die hun eerdere ervaringen hier gepost hebben, zodat ik er ook wat aan had :prima:).

Ik was eerst al wat tijd kwijt om uit te vogelen hoe het apparaat eigenlijk open moest; het hangt hier nogal ongelukkig, en het is moeilijk te zien wat je doet.
Het rode deksel zit in het midden vast. Je moet eerst met een schroevendraaiertje het middenstukje eruit wippen. Dan draai je het deksel zo dat de inham aan de zijkant van het deksel in dezelfde richting wijst als de uitblaasopening (de kant met twee aansluitingen).
Het nokje op de centrale as valt nu samen met een uitsparing in het deksel, en met een beetje geweld kun je het deksel eraf wurmen.

Als het deksel eraf is kun je het kunststof frame uit de behuizing losmaken door met een platte schroevendraaier de 'weerhaakjes' los te maken van de behuizing.
De motor zit vast met vier Torx 30 schroeven in rubberen dempers. Als die los is, trek je de kabels een stukje door de rubber afdichting, zodat je wat ruimte hebt.
In het aluminium deksel van de motor zitten vier Torx 20 schroeven, en als je die verwijderd hebt kun je het deksel voorzichting een stukje optillen.
De weestand die je voelt bij het optillen van het deksel komt door een print die met drie contactpennen op de rest van de motor gestoken zit. Als je voorzichting een schroevendraaier naar binnen steekt, kun je de print zonder schade van de contactpennen wippen.

Die rest van de motor bestaat uit een zwart kunststof stator een een aluminium rotor/fan.
In het midden van de stator het zwarte plastic dekseltje eraf wippen, zoals door Andre99 beschreven.
Het lastigste stuk is de borgring eraf te krijgen. Je hebt er speciale tangen voor, maar met een kleine punttang, een schroevendraaiertje en een hoop gevloek lukt het ook.

IMG_7074.jpg


Heb je de borgring alweer terug gevonden? :wink:

Het kost een beetje kracht om rotor en stator uit elkaar te trekken. Pas op dat je de fan niet verbuigt.
Het bovenste lager blijf in de stator zitten; je kunt hem vanaf de andere kant er, met een schroevendraaier en hamer, voorzichtig uit tikken.
Het onderste lager blijft op de as in de fan zitten, en stribbelde bij mij nogal tegen. Uiteindelijk heb ik de fan met de dop omhoog op een zachte ondergrond (een stuk piepschuim of zo) neer gelegd, en met diezelfde hamer en schroevendraaier (door de gaten in de dop) voorzichtig van de as af getikt.

IMG_7076.jpg


Als je het nog niet gedaan had: nu is een goed moment om met een kwastje en een stofzuiger in elk geval de fan (maar liefst natuurlijk alles) schoon te borstelen.
De metalen clipjes op de fan schoepen zitten daar om de fan te balanceren. Niet verwijderen of verplaatsen!

De nieuwe lagers plaats je alle twee in de stator. Aan beide kanten zit een bruin lagerhuis. Druk de lagers met twee duimen helemaal naar binnen totdat ze niet verder gaan.
Als je het onderste lager eerst op de as zou plaatsen (zoals het zat toen je het spul uit elkaar trok), weet je niet precies hoe diep het lager later in het lagerhuis zit waneer je alles weer in elkaar hebt gezet.
Ik heb een klein druppeltje lithiumvet gebruikt, zodat je stator met de twee nieuwe kogellagers makkelijk op de as schuift.
Het terug plaatsen van de borgring gaat wat makkelijk dan het verwijderen.
Het belangrijkste is dat je de stator een stukje naar beneden moet duwen voordat de borgring op zijn plek schiet.

IMG_7079.jpg


De rest is makkelijk, alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar zetten en monteren.
"Je hebt resultaat van je werk" gaat bij weinig dingen meer op dan bij deze klus. Je hoort pas hoeveel lawaai je versleten lagers maakten, wanneer je je nieuwe lagers (niet meer) hoort.
 
  • Like
Waarderingen: wallee9000 en ABCDE

wallee9000

  • #31
Hoi Jaap,

bedankt voor de uitgebreide beschrijving. Hier gaan andere forumleden iets aan hebben. Ik heb gisteren de nieuwe lagers gemonteerd en dacht klaar te zijn. Helaas draaide de ventilator niet meer. Het probleem is opgelost.Als je de 4 schroeven losdraait en de printplaat van de motor trekt GOED OPPASSEN. Ik trok de printplaat schuin eraf en achteraf bleek dat de contactveertjes (vrouwtje) van de 3 pennen open waren gaan staan waardoor er geen contact meer was. Deze weer met een klein tangetje teruggebogen en dit was de oplossing. Hij loopt weer als een zonnetje :)
 
  • Like
Waarderingen: JaapKorteweg

Joeys

  • #32
Dank je voor de goede uitleg, echt stiller nu.
 

Yskonyn

  • #33
Hartelijk dank voor de uitgebreide reacties in dit draadje! Ik heb zodoende ook de lagers kunnen vervangen van mijn lawaaiige Comfofan!

Echter, doordat 2 clipjes in de rotor erg los zaten zijn deze erg tijdens het werk afgevallen en ik kan niet zien waar ze hebben gezeten. Geen afdrukken zichtbaar.
Hoe kan ik nu makkelijk zien of de fan nog steeds gebalanceerd is of, als dit niet het geval is, waar ik de clipjes moet plaatsen?
 

ABCDE

  • #34
Als je heel goed kijkt moet je ergens een afdruk kunnen zien.
 

stijnos

  • #35
Hallo!
Ik wilde ook even laten weten dat het vervangen van de lagers een simpele klus is en een ontzettend verschil maakt! De irritante fluittoon en het idee dat er een stofzuiger aanstaat is nu verdwenen.
 
  • Like
Waarderingen: Freakie

Andre99

  • #36
A6BA49E7-D60E-48AC-B84F-4967B40F9C20.jpeg
 

Andre99

  • #37
F654B353-E79C-4398-B644-8F1655E38613.jpeg
 

DSR9500

  • #38
Misschien leuk om even te vermelden welk type lager(s). :denk: :super:
 

Andre99

  • #39
De hele beschrijving staat al in het begin van dit topic.
2 lagers 608-2RSL
 

Andre99

  • #40
PS wees heel voorzichtig met het weer op elkaar monteren ivm de kleine contactjes en wees voorzichtig dat het borgveertje niet weg springt. Daar zijn overigens handige tangetjes voor in de handel.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu