Zanussi koelkast slaat aan en af

Rfbroek

  • #1
De koelkast slaat aan, loopt ongeveer 20 seconden, dan hoor je een klik en slaat hij af. Na ongeveer een minuut hoor je weer een klik en probeert ie weer te starten, maar in plaats daarvan hoor je een soort brommend / knetterend geluid (misschien komt de pomp niet door de opgebouwde druk), en na 10 seconden weer een klik en is t stil. Dit blijft zich dan herhalen (klikken en brommen)

Als je echter de kast met de knop een minuut of 2 uitzet, en daarna weer aan, begint t van voor af aan - hij begint eerst wel weer te lopen en slaat na 20 sec af, daarna brommen etc etc.

Is het startrelais stuk of beveiligt ie vanwege een kapotte compressor?

De kast is 20 jaar oud maar ik kan wegens omstandigheden geen nieuwe betalen... :oops:

Groeten Ronald.
 

Demibel

  • #2
Ik vrees ervoor dat de compressor zal stuk zijn.

gr

Michel
 

Rfbroek

  • #3
Wat kan er dan stuk zijn aan de compressor?

Vraag het me af omdat ie wel aanslaat en die 20 seconden wel loopt en hetzelfde klinkt als altijd.., als ie afslaat hoor je ook dat ie druk heeft opgebouwd (je hoort 't in de leidingen lopen in de kast).

Ben benieuwd :)
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou eerst wel eens een typenummer, en als het kan ook een PNC nummer willen weten.

Misschien kan er dan aan de hand van de documentatie nog iets over gezegd worden door een van de witgoed-specialisten!
 

Rfbroek

  • #5
Nou dan is er een probleem - op de achterkant lijkt een sticker gezeten te hebben, maar nu niet meer :?

Op de compressor staan wel 2 nummers ingeslagen:

(In t groot) E44 601
(in t klein eronder) 3602968 (maar de 6 zou ook een G zou kunnen zijn.)

Naast de compressor zit een vrij groot vierkant zwart blok met een klem erop waar o.a. het netsnoer in gaat (neem aan het startrelais dus)

Verder niets te vinden. Er staat op de deur "Zanussi" en 4 sterren, en aan de binnenkant van de diepvriesdeur staan afbeeldingen van vis en vlees en getallen.

Weinig aanknopingspunten dus... :cry:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
De klikjes die je hoort zijn een klixon, dit is een thermische schakelaar welke zit gemonteerd op de compressor.
Deze voorkomt dat de compressor verbrandt of veel te heet word.

Als de motor wel wil starten en daarna gaat schakelen op de klixon betekend dat dat de motor te veel arbeid moet verrichten.
Dit kan komen door een verstopte verdamper of een defecte compressor.

Feit dat hij in het begin wel start duidt iig op een juist werkend start relais.
Feit dat hij even loopt duidt ook op een werkende motor dus houden we een verstopte leiding over.

Dat betekent vaak einde oefening en helaas na 20 jaar trouwe dienst mag dat.
 

Rfbroek

  • #7
T wordt nog gekker:

Kast heeft 24 uur uit gestaan, ik heb m half uur geleden nog s aangezet en hij loopt nog steeds :shock:

Achterkant (eerste boog van de leiding) wordt bloedheet, te heet om vast te houden, maar hij koelt wel in het diepvriesvak, nog niet in t koelvak.

Dus ja of ie nu betrouwbaar is..

Misschien zegt het iets meer over de storing?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
Dat continue draaien is een ander typisch verschijnsel van een koelkast, waarbij een deel van de koelvloeistof is weggelekt, of een verstopping in de leidingen zit.

De compressor wil wel, maar hij kan het koelvermogen niet meer opbrengen.

De koelkast is helaas overleden. :(
 

Rfbroek

  • #9
Nou ik zei niet dat ie continue blijft draaien - ik zei dat ie nu al een half uur draaide na 24 uur te hebben uit gestaan. Terwijl de storing was dat ie na 10 seconden afsloeg.

M.a.w. 't lijkt erop dat de storing weg is. Alleen die leiding op de achterkant wordt bloedheet, is dat normaal? En waarom draait ie nu ineens wel weer?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Warm/heet worden is normaal.

lijkt erop de de verstopping ontdooid is.

Misschien heb je geluk, maar ik zou wel gaan sparen voor een andere.
 

Rfbroek

  • #11
Ja ik snap wat je bedoelt. Misschien een bevroren klontje vocht in de leiding.

Ondertussen heeft ie wel weer 20 uur perfect gedraaid, maar toch nu helaas weer kuren. T gekke is dat als ie kort na afslaan weer wil inschakelen hij niet aanslaat maar er een enorm knetterend geluid uit de buurt van de motor / het startrelais komt, en dan beveiligt de clixon binnen 5 seconden.

Vooral dat knetterende gebrom vind ik raar. Lijkt me niet dat het de motor is die ik hoor, want die moet na een minuut stilstaan toch wel weer door de druk heen kunnen starten? Bovendien heeft ie weer 20 uur goed gedraaid. Of kan ook een motor half stuk / half goed zijn?

Wat ik denk.. zou het TOCH kunnen dat het startrelais of de startcondensator niet goed is? Dat bijv. het relais blijft hangen of gaat vonken, door de hoge stroom vanwege de druk van de compressor, en daardoor heet wordt en dat door zo'n dergelijke oorzaak de clixon geactiveerd wordt?

Want als ik 5 minuten wacht (lagere druk dus) en hem dan aan zet start ie wel gelijk en blijft ie (meestal) wel lopen.

Begrijp me goed - ik denk nu hardop. Klopt mijn redenatie een beetje of is het toch altijd de motor / verstopping in deze gevallen?

Heel graag nog even een stukje van uw kostbare tijd...
 

Co de Witgoedman

  • #12
Ook ik houd het op een defecte compressor :cry:
 

Wasmannetje

  • #13
Hallo, ook mijn gedachte gaat uit naar een defecte compressor, wat je nog even kan controleren is de clixon, bij de oude kasten wil het wel eens gebeuren dat deze grootendeels is verbrand.

Meestal gaat dat gepaard met knetteren en een hele vieze geur.
Als deze goed is, dan ga er vanuit dat de kast is overleden.

Groeten wasmannetje
 

Rfbroek

  • #14
Het verhaal krijgt een nieuwe wending, even een beschrijving van de situatie.

Ik heb ondertussen het startrelais en nog een onderdeel (ik denk een stroombegrenzende clixon??) uitgebouwd.

Op de compressor zitten 3 pennen in een driehoek, op de onderste 2 zit het startrelais geschoven en aan de derde pin zit een draad die van de clixon komt. Ik zie geen condensator dus neem aan dat die in de compressor zit??

Maar nu komt het, het startrelais rammelde toen ik het schudde. Ik heb de multimeter erop gezet, en wat blijkt: als je het rechtop houdt sluit het al (de contacten vallen door de zwaartekracht gewoon op elkaar) maar het relais zit toevallig ondersteboven ingebouwd, dus in "rust" staat het open (tenminste - als ie door de zwaartekracht terug valt)...

Lijkt me niet dat dit zo hoort, (zou toch een veer in moeten zitten die het relais in rust open houdt?) en ik denk dat we nu ook weten waar het knetterende geluid vandaan kwam :) Mijn theorie is dan ook dat het relais soms onbedoeld gesloten blijft (plakken) waardoor de stroom te hoog wordt en de clixon beveiligt.

Nu mijn vragen:

- Klopt mn theorie en kan het kapotte relais deze storing veroorzaken?
- Is dat andere onderdeel inderdaad een stroombegrenzende clixon? (zie foto)
- Is het startrelais nog verkrijgbaar of kan er een universele versie in?

Foto's van de onderdelen:
Voorkant clixon

Achterkant clixon

Startrelais

Compressor

Op het startrelais staat een nummer: MTRP-0007-06 0Z en het merk is AMF electrica

Op de clixon staat een nummer: MRP412-H . ZL_3119 en daaronder T.150-I X0S


Ik heb nog hoop en ben erg benieuwd naar jullie mening en tips!!

Groeten Ronald.
 

Rfbroek

  • #15
Snik het mocht niet zo zijn...

Ben naar een winkel met 2e-hands onderdelen geweest, en alle startrelais van dit type rammelen.. het hoort blijkbaar zo. De kast gaat morgen naar de stort.

Jullie hebben inderdaad gelijk gehad wat betreft de compressor..
Zo zie je maar weer - ieder zn vak.

Ik heb in ieder geval, dankzij jullie tips, weer wat geleerd over koelkasten en bedank iedereen hiervoor.

Groeten Ronald.
 

Wasmannetje

  • #16
Hallo, het is inderdaad met clixon dat deze tikken, ligt niet aan dat deze defect is of in orde.

De bedrading die op de compressor komen is gewoon 220 volt, alleen in de compressor zit een hoofd en een hulpwikkeling.

De hulpwikkeling word aangestuurd tot de motor draait, als dit te lang duurt spreekt dus de beveiliging in, of aan net zoals je het noemt, en dat geeft dat tikkende geluid.

Succes met de nieuwe koelkast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu