WTW-systeem installeren

LodewijkNapoleon

  • #1
Hallo allemaal,

Ik sta op het punt een WTW-systeem te bestellen. Gezien mijn woning redelijk gedateerd is, is er totaal niet in mechanische ventilatie voorzien. Het hele buizennetwerk zal ik dus zelf moeten gaan aanleggen. Gezien ik op dit moment toch het hele huis onder handen aan het nemen ben, leek dit me ook handig direct mee te nemen.

Op zich heb ik (denk ik?) redelijk beeld van wat ik wil, wat ik nodig heb, en hoe ik dat dien te realiseren. Wat ik echter hoopte, is dat iemand met wat meer ervaring de tijd zou willen nemen eens door mijn aanpak heen te lezen en mij op enige foute aannames kan wijzen of andere tips/trucs voor me heeft. Mocht dat niet de bedoeling zijn van het forum, bij deze alvast mijn excuses!

De unit die ik op het oog heb is een Itho Daalderop WTW HRU ECO350 (linken naar een webshop wordt niet gewaardeerd heb ik begrepen, met google kunt u 'm eventueel zo terug vinden). Ik begrijp dat hoewel de binnenmaat van de uitgangen 150mm is, ik het best een verloop van 180mm naar 150mm kan gebruiken voordat ik mijn spirobuizen aansluit. Vervolgens moet ik 4-buizen wegleggen;

- Afvoer koude lucht naar buiten, dit gebeurd door ca. 1m omhoog te gaan, een 90 graden bocht, en horizontaal door de gevel naar buiten. Ik was van plan dit gewoon met een rubber af te dichten, gezien het door een kunststof kozijnpaneel gaat.
- Aanvoer koude lucht van buiten, daarvoor moet ik vanaf de achterkant van het huis naar de voorkant toe. Dit wilde ik net onder het plafond doen, maar in plaats van een 150mm spirobuis, wilde ik een 165x80mm stortkanaal gebruiken. Zo halveer ik bijna de hoogte van de koof die ik eromheen wilde maken. Ik twijfel dus alleen of dit de bedoeling is/goed gaat. Beugels hiervoor vinden was namelijk al een uitdaging (het zal niet voor niets "stort"kanaal heten ..). Vanaf de 150mm spirobuis wild ik dus een verloop naar het stortkanaal gebruiken, waarna ik rechttoe-rechtaan naar de voorgevel ga en hier door wederom door een kunststof kozijnpaneel met wat rubbers (of purr-schuim, gezien rechthoekige rubbers in dat formaat niet te vinden zullen zijn?) de gevel weer luchtdicht wil maken.
- Aanvoer van warme lucht naar binnen, simpelweg met een flexibele 150mm buis naar schuin boven en via het plafond met 150mm spirobuis naar het trappenhuis. Dit blijft op de begane grond, dus de nieuwe, warme, verse lucht stijgt op en verspreid zich vanuit het trappenhuis naar boven. Afzuiging gebeurt in de ruimtes omliggend aan het trappenhuis, dus door een spleet onder de deur te laten verspreid het zich ook naar de andere ruimtes.
- Afvoer van warme lucht van binnen, deze is wat tricky. Op de begane grond zorgt de afzuigkap in de doorzonkamer voor afzuiging en is de begane grond dus voorzien. Op de eerste verdieping ligt de badkamer achter de slaapkamer, dus door hiervandaan af te zuigen wordt ook deze verdieping voorzien van verse lucht. De tweede verdieping zullen de drie vertrekken individueel afgezogen moeten worden (lijkt mij ?)
Door dus vanaf het 180-150mm verloop direct over te gaan op wederom een stortkanaal van 165x80mm wil ik direct verticaal omhoog naar de badkamer. Daar vertakt een afzuigventiel en gaat de rest van het kanaal verder verticaal naar de tweede verdieping. In dit vertrek vertakt het stortkanaal naar de beide aangrenzende vertrekken. In alle drie de vertrekken komt dan ook weer een afzuigventiel.

Mijn voornaamste vragen zijn eigenlijk:

- Kan ik zomaar een stortkanaal gebruiken in plaats van spirobuizen? Aan het plafond bevestigd, langs de muren, etc.
- Als er 3 afzuigventielen in serie achter elkaar liggen, wordt er dan wel gelijk afgezogen (of wordt er vanaf het éérste ventiel veel meer lucht afgezogen dan het derde)?
- Wat is de beste manier om de gevel opnieuw luchtdicht te maken na het boren/zagen van de ventilatiedoorvoer?
- Is het inderdaad verstandig om een 180-150mm verloop te gebruiken op de WTW-unit zelf, of is dat overkill ?

Alvast ontzettend bedankt voor het nemen van de tijd om dit verhaal door te lezen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
1 toevoer buitenlucht, neem daarvoor een geïsoleerd kanaal, anders krijg je lekkage.

2 woonkamer ventileren met een afzuigkap?
Laat je die altijd aanstaan?

Normaal:

Afzuig punten in: keuken,toilet, douche, zolder.
Inblaas:
Woonkamer 2x
Elke slaapkamer 1

Het verdelen van de lucht doe je met de ventielen, deze moet je instellen.zowel voor inblaas en retourlucht
Blijf zoveel mogelijk weg van flexbuis.
 

LodewijkNapoleon

  • #3
Hi, bedankt voor je reactie!

Advies is dus om ook in de keuken een afzuigventiel te plaatsen?

En bedoel je met geïsoleerde aanvoer van buiten dat de hele buis geïsoleerd moet zijn omdat deze koude lucht aanzuigt en dus de buis koud wordt waardoor de lucht rondom de buis afkoelt, of omdat het een koudebrug vormt in de gevel?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
De buitenzijde van de buis word ijskoud en dan krijg je condensatie in najaar en winter.
 

LodewijkNapoleon

  • #5
Dus het gebruiken van een stortkanaal is dan niet handig, of zijn die ook te isoleren ?

Edit - ik ga hem anders formuleren; een stortkanaal is niet goed te isoleren dus ik zal in ieder geval voor de aanvoer van buitenlucht terug moeten naar een spirobuis. Nu is de diameter op de WTW 150mm, maar zou ik ermee weg kunnen komen om de aanvoer naar 125 terug te brengen ? Ik probeer de hoogte van het aanvoer kanaal namelijk zo klein mogelijk te houden.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Een klein kanaal geeft een lawaaibox.
de ventilatoren gaan bij een hoger toerental klapperen omdat ze niet voldoende lucht kunnen aanzuigen.
Je zou een instortkanaal kunnen isoleren met Armaflex en dan het hele kanaal daarmee inplakken.

spirallo moet ook geisoleerd worden.

als je een 1m ruimte kan creeren tussen aanvoer en afvoerlucht rooster in de buitengevel hoef je bniet door het hele huis heen.
ook het afvoer kanaal isoleren, deze zal nl. ook koud worden en dus ook condenseren.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #7
"Afzuiging gebeurt in de ruimtes omliggend aan het trappenhuis"

Wil je slaapkamers gaan afzuigen?
Normaal wordt er in slaapkamers verse (warme) lucht ingeblazen.
Warm tussen ( ) want in de zomer is de verse lucht juist relatief koel.

Dan nog een verse (warme) lucht aanvoer in de woonkamer zo ver mogelijk van de keuken af en
afzuiging in keuken, toilet en badkamer.
Niks in trappenhuizen e.d.

Zo krijg je slaapkamers op (lichte) overdruk en geen vieze lucht de slaapkamers in bij roken, feestjes, kaarsen en koken.
 

LodewijkNapoleon

  • #8
@Headhunter

In dat geval is het misschien zelfs verstandig dan geen 165x80mm maar een 220x80mm instortkanaal te gebruiken, samen met de Armaflex isolatie ?

Spirobuis komt in geïsoleerde versie, instortkanaal niet, tenminste, zo heb ik het kunnen vinden.

Wat bedoel je precies met je laatste zin? Dat de buitenroosters een meter bij elkaar vandaan moeten zitten? De aanvoer komt namelijk van de voorgevel, gezien de afvoer aan de achtergevel naast de CV-uitlaat zit. Ik wil niet m'n CV-gassen naar binnen zuigen natuurlijk.


@Jackd

Helaas zie ik geen realistische manier om luchtaanvoer naar de tweede verdieping te brengen. Wat u zegt is dat het wel aan te raden is luchtaanvoer niet in het trappenhuis, maar naar de drie slaapkamers te leggen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Inblazen doe je in de ruimtes, nooit afzuigen in slaapkamers.
Afzuiging maakt meer geluid dan inblazen.
Je wilt verse lucht in de slaapkamer, en rommel buiten houden.

Tja als de CV daar ook zit heb je weinig keuze.
 

LodewijkNapoleon

  • #10
Ok, dan zal ik toch een mogelijkheid moeten gaan zoeken..

Als ik geluidsdempers plaats (500mm lengte flexibele dempers, correct?) moet ik die dus op de afzuiging en aanvoer binnen plaatsen, omdat trillen uit de ventielen te horen is en niet de buizen zelf?

Over een heel andere boeg dan, kan ik voor aanvoer/afvoer verschillende diameter buizen gebruiken? Als ik toch terug ga naar de spirobuizen, kan ik dan voor de aanvoer in de slaapkamers 100mm spiro gebruiken of hoor ik het dan ratelen ?

Edit - wanneer ik kunstof buizen zou gebruiken, is isoleren dan nog steeds nodig? Ik dacht iets gelezen te hebben dat het enkel bij stalen buizen nodig zou zijn. Of zijn kunststof buizen niet aan te raden?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Beide kanalen die naar buiten gaan, moeten dampdicht (!) geisoleerd worden. Let erop dat het invoerkanaal niet te lang wordt. Met een verdunningsfactorberekening kan je bepalen hoe ver de aanvoer van de CV-afvoer af moet. Reken de capaciteit van het instortkanaal na.

Gebruik alleen flexibele slangen die aan de binnenkant glad zijn. Leg je systeem zo aan dat het te onderhouden is, dus dat de kanalen gereinigd kunnen worden. Dus geen haakse bochten bijvoorbeeld. Het toevoerkanaal voorzien van een demper van minimaal 1m, het afvoerkanaal van een demper van minimaal 0.5m.

Voor het plaatsen reken je eerst alle capaciteiten uit, en na het plaatsen moet het systeem ingeregeld worden.

Omgekeerd (aanvoer via verkeersruimte, afzuig in verblijfsgebied) wordt tegenwoordig vaker gedaan. Ik zou het alleen doen als er echt geen andere manier is. Ik verwacht dat dit geen tot nauwelijks leidinglengte scheelt, dus het kan ook op de normale manier.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu