WTW aanleggen (Warmteterugwinning)

Danny709

  • #1
Hallo allen,


Ik ga zelf een WTW systeem aanleggen in mijn bestaande woning uit 1986.

Het berekenen van de volumestroom, de gaten in het beton, de dakdoorvoeren heb/ga ik uit besteden.
Dan moet ik het monteren, afwerken en afstellen zelf doen.

Info;
WTW unit ITHO daalderop 350 eco hru. hoogbouw (277m3/uur nodig)
Spirobuizen 125 / 150

Ik ben bezig met een ontwerp, hierbij loop ik alleen tegen een paar punten aan.

Vragen:
- Mag ik direct op de WTW beginnen met een 30°, 90° of zelfs 180° bocht? (in de documentatie staat begin met 1 meter recht, alleen zie ik overal voorbeelden waarbij gewoon begonnen word met een 90° stuk.)

- Mag ik een spirobuis direct op de WTW aansluiten of moet dit met een flexibele buis gedaan worden i.v.m. trillingen? (er komt nog een starre geluidsdemper op)

- Kan ik in mijn situatie beter met flexibele slangen werken omdat ik zoveel bochten heb?

- Moet een brandklep alleen bij de unit of op ieder ventiel geplaatst worden?

2.png 5.png
 

ADDave

  • #2
Danny709 schreef:
WTW unit ITHO daalderop 350 eco hru. hoogbouw (277m3/uur nodig)
Spirobuizen 125 / 150
Hoe kan je dit nu al weten terwijl je de volumestromen nog moet berekenen?
ITHO daalderop 350, kan max. 350 m3/h doen bij 100 pa. Dat is niet veel dus let op de weerstand.

Danny709 schreef:
- Mag ik direct op de WTW beginnen met een 30°, 90° of zelfs 180° bocht? (in de documentatie staat begin met 1 meter recht, alleen zie ik overal voorbeelden waarbij gewoon begonnen word met een 90° stuk.)
Bij voorkeur recht beginnen, maar is niet direct noodzakelijk. Bochten groter dan 90 graden niet in een keer maken maar eerst met een stuk kanaal ertussen.

Danny709 schreef:
Mag ik een spirobuis direct op de WTW aansluiten of moet dit met een flexibele buis gedaan worden i.v.m. trillingen? (er komt nog een starre geluidsdemper op)
Starre demper zou ik helemaal weglaten. Deze zijn voornamelijk geschikt voor hogere tonen, terwijl een WTW juist meer lage tonen produceert.
Flexibele buis heeft de voorkeur, gebruik dan akoestisch geïsoleerde slang.

Danny709 schreef:
- Kan ik in mijn situatie beter met flexibele slangen werken omdat ik zoveel bochten heb?
nee, alleen direct na de wtw zoals hierboven beschreven. Flexibele slang maakt veel weerstand op, gewone bochten een stuk minder.

Danny709 schreef:
Moet een brandklep alleen bij de unit of op ieder ventiel geplaatst worden?
Brandkleppen gebruik je alleen in brandscheidingen. Woningen bestaan uit 1 brandcompartiment dus die heb je niet nodig.

Ik zie ook nog een aparte filterbox staan naast de WTW? wat is daar de bedoeling van?
Er zit namelijk al een filter in de WTW zelf. Een extra filter betekend flink meer weerstand en dat komt de wtw niet ten goede.
 
Laatst bewerkt:

Danny709

  • #3
Bedankt voor je reactie!

ADDave schreef:
Hoe kan je dit nu al weten terwijl je de volumestromen nog moet berekenen?
ITHO daalderop 350, kan max. 350 m3/h doen bij 100 pa. Dat is niet veel dus let op de weerstand.
Ik ben niet helemaal duidelijk geweest, de berekening heb ik al laten doen en er is 277m3/uur nodig.

Ik ga de totale weerstand nog na rekenen, bij 200 pa haalt die 300m3/uur, dat zou dan voldoende moeten zijn toch?

ADDave schreef:
Bij voorkeur recht beginnen, maar is niet direct noodzakelijk. Bochten groter dan 90 graden niet in een keer maken maar eerst met een stuk kanaal ertussen.
Wat zou je als minimum lengte aanhouden tussen de 2 90° bochten?

ADDave schreef:
Ik zie ook nog een aparte filterbox staan naast de WTW? wat is daar de bedoeling van?
Er zit namelijk al een filter in de WTW zelf. Een extra filter betekend flink meer weerstand en dat komt de wtw niet ten goede.
Dat klopt ik heb namelijk last van veel houtstook in de omgeving en ik heb geen WTW unit kunnen vinden die een F8 of F9 filter plus koolstoffilter heeft. De filterbox heeft inderdaad veel weerstand (97 pa)
 

ADDave

  • #4
Zo had ik hem inderdaad niet begrepen.
200 pa kom je inderdaad wel een eind mee, bij 277 m3/h zit je daar zelfs nog iets boven.

2 bochten van 90 graden (180 graden dus eigenlijk) zou ik ongeveer 5x diameter van de buis ertussen aanhouden. Dan zit je altijd goed.
 

Danny709

  • #5
Die 5x diameter is wel krap, zit nu op 300mm ipv 750mm.

Als ik de filterkast in het kanaal van buiten naar de wtw toe plaats scheelt dat een hoop ruimte.

Zou ik dan het wtw filter van de wtw unit niet meer hoeven te gebruiken? Dat scheelt ook weer druk denk ik?
 

ADDave

  • #6
Dan wordt het 300mm. Het is geen verplichting, alleen een voordeel.

Het filter in de wtw kan je laten zitten.
De 200+ pa die de ventilator levert is de externe druk. Daar is de weerstand van het filter al bijgerekend. Overigens maken die vaak niet veel druk op omdat ze niet heel fijnmazig zijn. Keienvangers worden ze ook wel genoemd. Puur bedoeld om grotere delen op te vangen zodat het niet in de wisselaar terecht komt. Bijvoorbeeld zandkorrels, bladeren ect.
 

Danny709

  • #7
Top dat scheelt weer.

Ik ben nu een drukverlies weerstandsberekening aan het maken.

Klopt het dat ik van ieder ventiel tot aan de wtw de weerstand moet berekenen, en dat het ventiel met de meeste weerstand de druk bepaald die de wtw moet kunnen leveren?

Of moet ik alle ventielen bij elkaar optellen?
 

ADDave

  • #8
Nee alleen die met de meeste weerstand.
 

Danny709

  • #9
Dan ga ik eruit komen, dankjewel!
 

Danny709

  • #10
Ik heb toch nog 1 en ander aangepast om de weerstand verder te verlagen, ik kom nu op 180pa afvoer en 160 toevoer (excl. Brink pure induct ik wacht nog op reactie.) Denk dat dat een mooie weerstand is.

Hierbij liep ik nog tegen een paar punten aan;
1 Mag ik een toevoer ventiel in de wand plaatsen en moet die een bepaalde afstand van het plafond hebben?

Deze staat ook gericht op een bed, maar daar zit 4 meter tussen, kan de stroom zover komen dat je er last van hebt?

2 Moet er een terugslagklep op de aan en afvoer naar buiten?

3 Volgens de berekening die ik heb laten doen moet er 25m3/u in de slaapkamer en 50m3/u in de badkamer worden afgezogen. ik wil deze het liefst combineren in de badkamer dus daar 75m3/u afzuigen.

Ik voldoe dan aan de max 75m3/u van bouwbesluit, en heb minder geluid omdat de afzuiging niet in de slaapkamer zit. Het scheelt ook in het aantal kanalen.

Is er een reden om dit niet te doen?

Het einde begint in zicht te komen :D
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #11
Nog wat puntjes:
  • Zorg dat je kanalen gebruikt met rubberen inlage, dat scheelt een hoop qua geluid
  • In de slaapkamer kun je beter 50 m³/h aanhouden, en liever zelfs 75 m³/s. Bouwbesluit heeft 25m³/h per persoon als minimum aanbeveling.
  • Als het kan meerdere inblaasventielen gebruiken voor de slaapkamers, dat scheelt een hoop geluid
  • Zowel voor plafond als wand minimaal zo'n 30-40 cm van de randen/hoeken van de kamer af
  • Afzuiging in badkamer en/of hal is prima. Je moet alleen wel voldoende ruimte onder de deuren vrijhouden, of daar ventilatieroosters in plaatsen.
 

Danny709

  • #12
Hallo allen,


Ik heb een wtw advies berekening laten doen.
Uitkomst 277m3/u benodigd

Zelf heb ik de kanaalweerstand berekend
115pa op afzuig, 160pa op toevoer bij 277m3/u.

Ik heb de Itho daalderop 350 eco hru besteld.

Bedrijf dat de berekening heeft gedaan, geeft aan dat 277m3/u voor een feestje is en niet altijd op stand 3 hoeft te staan.

Maar bij 277m3/u heb ik;
118m3/u in woonkamer (wonen 4 personen)
55m3/u in slaapkamer (slapen 2 personen)
38m3/u in kinderkamers.

Als ik op stand 2 draai, haal ik 150m3/u. Dan heb ik bijna de helft bij alle kamers.

Is het daadwerkelijk voldoende om op stand 2 met 4 personen in de woonkamer te zijn (ik werk soms de hele dag thuis en er zijn 2 kleintjes en vrouwlief bij).
En met 2 personen slaap?

Screenshot_20230316_164121_Acrobat for Samsung.jpg Screenshot_20230316_164113_Acrobat for Samsung.jpg
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #13
We beoordelen geen werk van derden. Als je bezorgd bent om beperkte ventilatie, dan plaats je de bijbehorende CO2-sensor en wordt de ventilatie automatisch geregeld.
 

Danny709

  • #14
Ik geef ook bewust de naam niet, maar als het niet voldoende blijkt koop ik nu voor niks een te kleine wtw unit. Dus dan is het wel makkelijk gezegd koop een co2 sensor. Overigens slaat die co2 sensor pas aan bij 1200ppm.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
stel je vraag aan je adviseur die kan uitleggen wat hij heeft gedaan en waarom.
er bestaat zoiets als een gelijktijdigheidsfactor.
(als je slaapt zit je niet in de woonkamer.)
 

Danny709

  • #16
Heb ik gedaan, ik wacht nog op reactie. Ik wou gewoon graag even bevestiging dat het in orde is.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #17
Kijk naar de eisen van het bouwbesluit en NEN1087, en maak zelf de berekening. Het is geen rocketscience.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu