Woning op aantal punten isoleren

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heb net een woning gekocht 1955. Door de grote inhoud en het aantal verdiepingen verbonden dmv een trappenhuis erg koudddd.
Wil wat isolatie gaan aanbrengen. Op zich heb ik een vrij krap budget.
De ene zegt dit en de andere dat en weet eigenlijk niet meer wat wijsheid is. Ik heb wel ontdekt dat er spouwmuurisolatie is met een soort van wollig spul.

Allereerst de zolder (belangrijkste):
Het schuine dakbeschot, bestaande uit planken is gedeeltelijk bedekt met zachtboard en gedeeltelijk zie je rechtstreeks het dakbeschot zitten. Ik heb niet het idee dat het dak vanaf de buitenkant is geïsoleerd.

98860_dak01_1.jpg


98860_dak02_1.jpg


De balken zijn ±17cm hoog.
Ik wil het karakter van de woning wel enigszins in stand houden door deze balken gedeeltelijk zichtbaar te laten.
Ik zou dus isolatie tussen de balken moeten aanbrengen. Bij voorkeur zo dik mogelijk ivm de goede isolatie-eigenschappen.

Hoor ik van twee personen: "Duw de isolatie niet helemaal tegen het dakbeschot, maar laat een luchtruimte van 1-2 cm over. Lucht is de beste isolatie."
Klopt dat?

Moet ik iets van een dampremmende/ werende laag aanbrengen of hoe zoiets ook heet?
Moet dat dan aan de binnenzijde, zodat eventueel vocht door het dakbeschot kan verdampen?
Kan het dak dan niet gaan rotten?

De balken zitten nogal ver uit elkaar soms. Hoe kan ik hier het beste de isolatie aanbrengen?
Moet ik verder nog iets afkitten met pur?

Moet ik de zachtboard platen weghalen of kan ik hierover gewoon isoleren?
Op zich brandbaar, maar dan wel beschermd door isolatiemateriaal en gips. Geeft misschien extra isolatie?

Het trappenhuis
Deze start in het souterrain en gaat door tot de zolder: 4 verdiepingen.
Het souterrain is nogal koud, heeft een betonnen vloer. Hierop komen twee andere ruimtes op uit, die ik kan afsluiten met een deur.
Heeft het nut de bodem af te dekken met een soort van vloerbedekking: vinyl met van die vloer-isolerende platen er onder? Zodat de koude van het beton niet doordringt in deze ruimte en zo niet helemaal doortrekt in het trappenhuis?

Vloerisolatie
Alle vloeren in huis bestaan uit planken van 2cm dik, behalve de entree, hal en keuken die een betonnen vloer hebben. Onder deze betonnen vloer loopt het souterrain.
Heeft het nut de betonnen vloer te isoleren van onderen en hoe? Kan niet te dik zijn, want het souterrain is maar 210 cm hoog.
Hoe zou ik de rest van de houten vloer op de benedenverdieping het beste kunnen isoleren. Hieronder zit een droge kruipruimte ±120cm hoog met een bodem van zand. Hieronder lopen ook de verwarmingsleidingen. Kan ik zeker het beste isoleren. Werkt nu zonder isolatie natuurlijk als een soort van vloerverwarming, maar als ik de vloer isoleer gaat deze warmte toch verloren?

Heeft het nut de plafonds van de tussenverdiepingen te isoleren of is het juist goed dat de warmte opstijgt door het gehele huis?
Het plafond van de woonkamer blijft een houten balkenplafond, dus de onderkant van de vloer. Deze moet ik wel bovenop isoleren dmv een geluidsdempende ondervloer met daarop vinyl of iets dergelijks.

De plafonds in de slaapkamer gaan er uit en worden vervangen door gips (nl ook zachtboard). Heeft het nut om hier wat isolatie tussen te doen en wat dan?
 
Het dak is goed te doen door regels aan te brengen op de helft van de balken zodat er nog wat balk in zicht blijft als je de isolatie afwerkt.
Een dampremmend scherm is altijd aan de binnenzijde voor de isolatie.
Een luchtspouw is niet noodzakelijk en isoleerd zeker niet beter dan die 2 cm extra te vullen met isolatie.
Kijk wel even of het dakbeschot niet is afgewerkt met materialen die het vochttransport ernstig belemmeren Ik zie dat het wit is en als dat verf is belemmert dat de damptransport.
Tot zover de zolder.

Spouwmuur isolatie is een klusje voor de vakman. Deze kan je verder helpen met de mogelijkheden.

De vloer kun je van onderen isoleren, ruimte zat. :mrgreen: let op dat de koude zijde geen damprem krijgt. Want je werkt dan aan de koude kant. Als je zoekt op isoleren hier vind je genoeg info om een paar avondjes lezen. :lol:
 
Een luchtspouw is niet noodzakelijk en isoleerd zeker niet beter dan die 2 cm extra te vullen met isolatie.
Wel goedkoper. Maar is het ook niet goed voor de vochtregulatie?
Kijk wel even of het dakbeschot niet is afgewerkt met materialen die het vochttransport ernstig belemmeren Ik zie dat het wit is en als dat verf is belemmert dat de damptransport.
Dat is inderdaad verf aangebracht door de vorige eigenaar. Vlgs mij gewoon latex. Maar dat kan ik er moeilijk afhalen. Wat voor nadelige effecten kan dit hebben en wat kan ik er aan doen? Misschien een beetje her en der kaal krabben? Maar het vocht kan toch aan de bovenzijde (buiten) weg?
let op dat de koude zijde geen damprem krijgt. Want je werkt dan aan de koude kant.
Wat bedoel je daarmee?
Ik heb ook ergens gelezen, dat je een folie op de bodem (zand) moet leggen. Klopt dat?

Je hebt gelijk: Dit is een geweldig forum en zeker veel te lezen. Maar dan hou je wel minder tijd over om te klussen :wink:
Maar goede info scheelt een hoop werk.
 
Opgesloten isolatiemateriaal isoleert beter. Bij een spouw onstaat er altijd weer convectie.
Het vocht trekt door heel veel meterialen door kaal hout bv gaat dat prima. en daar draagt een luchtspouw weinig aan bij als er geen ventilatiegaten aangebracht zijn. En dan doe je weer afbreuk aan de isolatiewaarde.

Latex zal het vochttransport niet zo erg belemmeren.

Op de sites van isolatiefabrikanten staat vaak tot in de details hoe je te werk kunt gaan.
 
Het lijkt me handig eerst te omschrijven welk soort woning het is, rijtjeswoning, twee onder 1 kap of vrijstaand.
Er zijn nl.verschillende oplossingen mogelijk.
 
Het gaat niet om het isoleren. Wat ik bedoel is dat hout dampdoorlatend is. De warme lucht gaat door de balken van binnen naar buiten. Kan er veel warme lucht door dan is er kans dat zich condens gaat vormen. Let op de manier dat je een damprem kan of moet aanbrengen.

In het voorbeeld zit een PIR isolatie met aluminium cachering. Die cachering is dampdicht. Zou je een wol gebruiken wordt de situatie behoorlijk anders.
 
Het aluminium op PIR isolatie platen zit meestal op twee kanten.
Dat er op de balken niets komt is voor mij de vraag wat daar de gevolgen kunnen zijn. Gevoed met de voorstellen van de isolatie wereld om de nietjes waarmee een dampremmer wordt geplaatst met tape af te plakken. Daarom vraag ik me af wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je de balken zoals op de schets worden afgewerkt.
29035_Dakbeschot_balk_damprem_links_rechts_1.jpg
 
Zolang de buitenkant niet dampdicht is maakt dat beetje vocht natuurlijk helemaal niets uit.
 
Gewoon op verschillende delen goede dikke isolatie toepassen en niet bezuinigen op de dikte van de isolatie.

Want soms zie ik dat er veel geld wordt uitgegeven aan de keuken en badkamer maar dat op de dikte en soort isolatiemateriaal bespaart wordt en dat is toch zonde. :? Welke deel van het huis isoleren is per huis verschillend. Vooral het dak is vaak interessant omdat het een groot deel van het omhullend oppervlak van het huis is en warmte graag opstijgt en dan door de dakconstructie verdwijnt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan