Waterlekkage van buitenmuur

Tikra

  • #1
Hallo klusssers,

Ons huis (van 1875) heeft tijdens de hevige regenbuien enorm staan lekken :-(. Situatie is als volgt:

Buitenmuur met een dubbele deur en rechts en links een raam (2 m hoog).
Daarboven op ligt een stalen drager (I). Boven op deze I drager is de muur gemetseld.
Aan de buitenkant is een scheur te zien, waarvan ik uitga dat deze voor de lekkage verantwoordelijk is. Inmiddels hebben wij tijdens het regenen de gipsplaten van de binnenkant eraf gehaald - deze waren namelijk totaal doorweekt.

Wat hebben wij eronder gevonden. Piepschuim, slecht rachelwerk en de stenen muur is maar gedeeltelijk gestukt. Mijn vermoeden is dat het water zijn weg heeft gevonden door het matige metselwerk. Uiteraard kan ik hier een paar foto's plaatsen (indien nodig voor de antwoord op mijn vraag).

Mijn vraag nu is:
Wat moet ik doen om lekkage in de toekomst te voorkomen?
  1. Buitenmuur aan de binnenkant stuken (waarmee)?
  2. De zichtbare gaten tussen de stenen opvullen (waarmee)?
  3. Daarna dampremmende folie - rachelwerk - piepschuim of dergelijks en hierop gipsplaten?
Alvast bedankt voor de hulp...

Helge
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Foto's plaatsen: in elk geval doen, want het is dan beter te beoordelen.

De voorgestelde oplossingen lijken me nogal lapmiddelen.
Het lijkt me beter, dat je er tijdelijk een dekzeil aan de buitenkant overheen hangt, zodat het voorlopig waterdicht is.

Zodra het weer beter is, kun je er dan een vakman bij halen, die de zaak ter plekke kan beoordelen en de juiste maatregelen nemen om de zaak in orde te maken!
 

Tikra

  • #3
Inmiddels hebben wij meerdere muren "geopend" en van "isolatiemateriaal" zoals hout van 12 mm ontledig. De vraag in het allgemeen is dan ook nog hierop aansluitend.

IJselstenen buitenmuren of wel stenen muren ca. 20cm dik, hoe moeten deze van de binnenkant (dus naar woonkamer of keuken) afgewerkt worden.

Eerst stuken? Eerst impregneren? Etc.... ik heb nog een foto bijgelegd..

Alvast bedankt voor de hulp

Helge















 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Foto's zijn geplaatst.

Ik vraag me af: wat zit er nou aan de buitenkant?
Want je laat alleen het gevolg zien, niet de oorzaak.

Niet voor niets dat ik zeg: het zijn lapmiddelen.
Indien de buitenkant lek is, heeft het geen enkele zin iets van binnen te gaan stuken, isoleren of wat dan ook. Dan heb je binnen de kortste tijd weer exact hetzelfde.

Alhoewel ik beslist geen vakman ben op dit gebied weet ik zeker: even stuken is niet de oplossing, hier is meer aan de hand!
 

EdP

  • #5
Offtopic: De tegeltjes lijken wel antiek.

Het is natuurlijk wel zo dat we net extreme weersomstandigheden hebben meegemaakt, waar regenwater horizontaal naar binnen gedreven kan zijn door de wind.

Was deze muur al eens eerder vochtig? Een scheur in de muur is natuurlijk geen goed teken. Dat zou op een (begin van) een verzakking kunnen duiden, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Ik wil alleen maar zeggen: die scheur is niet zomaar ontstaan en scheuren en muren zijn een foute combinatie. Het beste zou zijn eerst de oorzaak te verhelpen, d.w.z. het metselwerk te herstellen. Daarna kun je aan de afwerking gaan denken.

Mijn indruk: het rachelwerk met gipsplaten waren bedoeld om een gebrek te verdoezelen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik heb al een berichtje gekregen van Tikra dat er nog wat foto's van de buitenkant komen.

Daar wachten we dan nog even op...
Verder ben ik het geheel met EdP eens!
 

Tikra

  • #7
Hallo hulpklussers :-)

De scheur is al jaren zoals op de fotos te zien. Of water er eerder doorheen is gekomen, kunnen wij niet zeggen. Duidelijk is, dat het gips totaal doorweken was van water van de regen gisteren. Isolatie aan de binnenkant was geen waterwerende folie, dan peipschuim en daarop direkt Gipsplaten.

Verder zijn de stenen van de gemetselde muur direkt op de stalen bint (I) gemetseld (maar ja da kan ik nu niets meer aan veranderen). Ergens heeft het water zijn weg gezocht. de stalen bint staat ook nog boven op het hout van de deur/ kozijn zonder dat er isolatie of iets anders tussen zit (het hout is wel met menigge geverft).

Verder alvast bedankt voor jullie tips. Misschien heeft ook nog iemand een tip voor ons hoe wij het rachelwerk nu kunnen maken, want de oude platen zijn ook nog schuin geweest.

Als wij van de buitenkant gerepareerd hebben (hier zijn tips welkom) dacht ik aan de binnen kant waterwerende folie te spannen, dann rachelen en met isoaliemateriaal aanvullen, dampdoorlatende folie en daarop gipsplaten alles weer netjes dicht te maken ... is dat de juiste aanpak, methode ...??

Alvast bedankt voor jullie hulp

Helge
 

EdP

  • #8
Nee, die manier van afwerken gaat problemen geven met vocht. Allereerst ga ik ervanuit dat de buitenkant hersteld is. Dan krijg je, van buiten naar binnen gezien, liefst een luchspouw -> evt. dampdoorlatende folie -> isolatiemateriaal -> dampdichte folie -> gipsplaat.

Als het isolatiemateriaal al van een aluminiumfolie is voorzien, dan is de extra dampdichte folie niet nodig. In elk geval wel alle naden goed afplakken met thermopete tape. De rachels kunnen van hout of van metaal zijn. Hout kan een beetje werken, maar voor deze kleine oppervlakte deert het niet, denk ik.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Deze oude huizen zijn opgemetseld met kalkmortel, de kalkmortel blijft flexibel zodat er bijna nooit scheuren ontstaan in de muren, er is dus wat meer aan de hand, een combinatie van cementmortel met kalkmortelmetselwerk wil ook wel eens voor problemen zorgen.

Controleer alle kozijnen, deze zijn, tenzij veranderd, zelfdragend en kunnen verzakken bij verrotten van de dorpel of de stijlen, hierdoor kan scheurvorming optreden.
Het water kan ook via de I-balk naar binnen lopen.

Ook zijn de voegen in het metselwerk vaak (mede) de oorzaak van vochtdoorslag.

Laat er een deskundig iemand naar kijken, met de maatregelen die u voorstelt kost het klauwen vol geld en lost het niets op.
 

Tikra

  • #10
Met de mortel dat klopt, maar - hier gaat het om een muur die later geplaatst is, ik zelfs denk zo rond 1965/70. Ik heb fotos opgestuurd maat helaas zijn deze nog niet ge-upped. Daar is het beter te zien (van de buitenkant).

Openstaande vraag is nog:
hoe repareer ik de buitenkant?
moet ik iets eraan doen dat het metselwerk direkt op de stalen I-bint is geplaatst?
hoe doe ik het slimst de binnenkant?

alvast bedankt voor ieder reactie.

Offtopic: wie kan ons helpen met het identificeren van de tegels en hoe oud deze zijn, het zijn spelende kinderen op afgebeeld.







 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #11
Over de tegels:

Ik denk dat deze afkomstig zijn van een gesloopte (kleuter-)school.

In de plaats waar ik woon, waren op de kleuterschool van mijn kinderen ook dergelijke tegels in tableau's aangebracht, hele rijen, vooral bij de kapstokken in de gangen.

Toen de school gesloopt werd (dat schijnt nu eenmaal te moeten) heeft men een aantal van deze tableau's gered en in een plaatselijk theater aangebracht.

Vandaar mijn vermoeden dat je het in die richting moet zoeken. Verder heb ik er geen verstand van hoor...

Wil je er nog meer van weten, maak dan even een nieuw onderwerp aan, alleen over die tegels dus, en stuur me een mailtje voor het opnieuw plaatsen van de tegelafbeeldingen in dat bericht. Met eventueel detailfoto's. Dan loopt de zaak niet door elkaar!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #12
Na de foto's gezien te hebben begin ik nog een ander vermoeden te krijgen, de goot ligt in een houten bak en daardoor is vaak niet zichtbaar of deze lekt.
Dit controleren en tevens kijken of de achterkant wel hoger is dan de voorkant, ook de afvoer controleren.

Op de muur komt door het oversteken van de goot niet zoveel regen dat deze alleen de boosdoener zal zijn, na vergelijk van de eerste en tweede serie foto's is te zien dat de lekkage in de omgeving van de dakgoot en onder de dakkapel zit.

Ook nergens pannen kapot of lekkage van de dakkapel ?
 

EdP

  • #13
Ja inderdaad, water kan van ver komen. Kun je een aantal dakpannen eruit halen en kijken of het dakhout nat is? Tip: de eerste dakpan die je losmaakt zet je rechtop in de dakgoot, daar kun je een stapeltje pannen tegen laten rusten.

Mijn dak heeft eens een lekkage gehad doordat een achterlijk klein hoekje was afgebroken, nota bene een hoekje dat onder een andere lag. 2 meter lager traden de sporen van de lekkage pas op ...

Wat me verder opvalt: de scheur zit wel precies op de naad tussen de stalen balk en de bakstenen. Misschien kun je de zaak tijdelijk repareren door de scheur een beetje verder uit te bikken en dan met kalkstucmortel dichtsmeren. Dan kun je gelijk bekijken of het metselwerk nog zit, of dat de hele muur gescheurd is. Voor de goede orde: ik ben slechts klusser, geen bouwkundige. Neem mijn suggesties dus voor wat het waard is.
 

H@ns

  • #14
Over die tegels kan ik wel iets zeggen dus als je even een nieuwe opent..
 

H@ns

  • #15
Mijn advies is om er een bouwkundig expert naar te laten kijken!
De scheuren in je gevel horen daar niet te zitten na zo'n ingrijpende verandering!
Bovendien rusten de nokspanten op die buitenmuur en als ik de foto's zo bekijk drukken die de muur iets naar buiten (ondanks die enorme ankers daarboven).

Het is normaal dat er op de stalen balk gemetseld wordt.
Zo te zien heeft de balk voldoende opleg (te oordelen aan de horizontale scheuren) En de zwaarte lijkt ook in orde (waarschijnlijk een HEB 180 of 200; 2 tot 3 ton draagvermogen)

De reden dat ik adviseer om een expert te raadplegen is dat de plaatsing mij niet lekker zit. Hij is niet brandwerend bekleed maar dat was in de jaren 70 misschien nog niet verplicht. En de islolatie, of de afwezigheid hiervan doet vermoeden dat het niet door een erkend bedrijf is gedaan...

Misschien woont er een architect in de buurt/straat die even om een eerste opinie kunt vragen!
 

Tikra

  • #16
Hans,

Naar de binnenkant was er natuurlijk isolatiemateriaal / piepschuim, dus geen brandwerend materiaal. Het gehele binnen huis is van hout, plafond/bodem eerste verdieping, plafond/bodem zolderverdieping.

Door een erkend bedrijf is in deztelfde tijd een stalen bint dwars door de woonkamer geinstalleerd (9m) parallel aan de hier afgebeelde drager- dus ik ga ervan uit dat hetzelfde bedrijf ook deze geplaatst heeft.

Wat is het juiste materiaal (nadat wij de bron van de lekkage hebben gevonden) om alle binnenmuren te isoleren? Wat moet brandwerend worden verkleed - de drager of de muren? Hoe zit het met onze houten plafond, moet daarop ook een bodem gelegd worden van de bovenkant met een brandwerende laag eronder?

Op gegeven moment moeten wij toch de bovenverdieping vernieuwen, aangezien de voormalige eigenaar er rachelwerk met isolatiemateriaal heeft geplaatst, met helaas 14 mm spaanplaat - dus kraken is standaard bij ieder stap die wij gaan zetten.

Zoals altijd - hartelijk bedankt voor iedere tip.

Helge
 

H@ns

  • #17
Stalen balken dienen brandwerend bekleed te worden omdat ze bij extreme hitte gaan vervormen. Hierdoor kan het huis sneller instorten bij een brand.

Hout is al een brandvertagend materiaal. Klinkt vreemd maar bij brand ontstaat er een verkoolde laag om het hout waardoor de brand vertraagt en de constructie in tact blijft.

Omdat Stalen balken doorgaans met gipsplaten worden bekleed is het bijna vanzelfsprekend brandwerend bekleed, gips brandt namelijk niet.
Er zijn uiteraard wel eisen verbonden aan hoe de balk moet zijn bekleed maar die ken ik niet uit mijn hoofd.
Ik zelf net een stalen IPE profiel geplaatst en die is aan alle kanten ingepakt in Gipsplaat met genormeerde brandvertagende eigenschappen. (Behalve de draagkanten want dat vond ik een beetje onzinnig worden gezien het feit dat ie toch gauw 1,5 ton druk te verwerken krijgt!)

Over de isolatie van de binnenmuren kun je beter even een aparte vraag stellen, er zijn namelijk veel mensen op dit forum die hier zinnige (en minder zinnige :wink:) dingen over kunnen zeggen.

Ik ben daar niet zo goed in thuis.
 

Tikra

  • #18
De stalen bint was inderdaad ommanteld met piepschuim en gipsplaten, die dusdanig nat zijn geworden, dat ik ze verwijderd heb (tijdens de lekkage).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Ik gebruik altijd fermacell platen bij ombouw van stalen spanten en balken, kijk op deze site voor meer informatie hierover.

Voor de isolatie kunt u glas of steenwol(platen) gebruiken, eerst dampremmende folie tegen de muur, dan isolatie en hierna dampwerende folie en daarna de afwerking met gipsplaat o.i.d.
De begrippen damp-open en damp-dicht worden ook wel gebruikt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu