Warmtepompdroger wordt niet warm (Beko DS 7331 PXO)

Adorjan

  • #1
Mijn Warmtepomp droger wordt niet meer warm. Heb ik het losgehaald en de condensor wordt niet warm . De verdamper wordt wel koud, en ik weet niet wat precies de probleem zal zijn. Hebben jullie misschien een idee?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Gashendel, compressor defect, aansturing compressor defect.
Dit is reparatiewerk voor een koeltechnisch erkende monteur.
Deze kan de vulling en drukken in het systeem meten dat kan je niet zelf.
 

Lampje45

  • #3
Kijk op het machineplaatje van de compressor hoeveel watt hij gebruikt.

Meet dan eens de stroom die de machine uit het net trekt.
Een machine die geen koelgas meer in zich heeft, zal altijd te weinig vermogen trekken.
Dan kun je zelf niets meer, want net zoals The headhunter stelt, en moet je daarvoor een gecertificeerde technicus inhuren.
En zet op de compressoraansluiting een proeflampje, zodat je kunt zien of hij wel voeding krijgt vanuit de printkaart.
Voor een gedetailleerd antwoord zal je de gegevens van het machineplaatje moeten vermelden.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Als de verdamper wel koud wordt dan zal in principe de condensor ook warm moeten worden.
Heb je beide warmtewisselaars ook goed gecontroleerd op vervuiling, en zijn deze heel goed schoongemaakt?
Een warmtepompdroger is theoretisch heel interessant maar ik denk dat 95% van de gebruikers
de warmtewisselaars niet kunnen schoonmaken. Daarom is dit systeem volgens mij ook gedoemd
om daarom niet lang mee te gaan.

Bekijk dit topis maar eens:
https://www.klusidee.nl/Forum/topic/indesit-idce-8454x-a-droogt-niet-goed.128046/
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Een verdamper kan koud aanvoelen door alleen de luchtstroom eroverheen
Koud aanvoelen zegt niets, wil je iets zeggen over de werking moet je met absolute getallen aankomen.
Aluminium voelt altijd koud aan omdat het de warmte van je handen goed afleid door het materiaal.
 

Lampje45

  • #6
Ja Ronny,

Om op die manier een warmtepompdroger schoon te maken is wel heel erg grondig.
Maar dat is niet te verwachten van de gemiddelde gebruiker.
Als ik naar de modellen van Bosch Siemens kijk, waar de toegang tot de condensor volkomen afgesloten is, en men moet vertrouwen op de automatische reinigingsfunctie, komt men van een koude kermis thuis.

Blijkbaar hebben ze deze constructiefout ook opgemerkt en is er een vervangingsdeksel voor gemaakt, die je kunt plaatsen, als je het plastic schot er uit gesneden hebt, om de verzamelde troep te kunnen verwijderen.
Ook bij AEG Electrolux denkt men de condensor schoon te maken door de pluizen er af te vegen aan de voorzijde van de condensor met zijn messcherpe ribben. Want het speciale sponsje wordt bijgeleverd.
Nou vergeet het maar! Want de plakkerige pluizen blijven lekker middenin zitten

Het enige wat werkt, is spoelen met warmwater, dat je de condensor inspuit en met een natzuiger elders in het systeem (voorzijde condensor of pompcompartiment) afzuigt.
Ook het vullen van het condens systeem vanaf de overloop condens container en afzuigen met een natzuiger spoelt de pomp en vlotter omgeving.

Dit is allemaal wel te doen voor iemand die wel technisch aangelegd is, maar het niet aandurft om een hele machine te demonteren.
 

Adorjan

  • #7
Hallo allen, ik heb hem ook idd compleet uit elkaar gehaald en schoongemaakt net als in de bovenstaande onderwerp maar geen verbetering en het was geen eens zo vervuild . Het verdamper wordt erg koud ( wordt zelfs wit aan de bovenkant als gevolg hier van ) maar de condensor wordt nog steeds niet warm. Ik denk dat idd een monteur moet bijhalen ( heb zelf niet voldoende kennis in deze richting) zo als The headhunter al aangegeven heeft. Alvast bedankt voor de vele reacties en ik laat jullie weten wat het oplossing was.
 

Lampje45

  • #8
Hoe heb je dit geconstateerd, waren alle luchtstromen wel gesloten?
 

Lampje45

  • #9
Zijn de filters echt microscopisch schoon?
En hebben ze een nachtje in de schoonmaakazijn gestaan?
Hoe draait de trommel?
Loopt hij niet te zwaar?
Gooi de riem eens los om dit te testen.
Kun je gelijk testen of de motor en de ventilator geen overmatig zwaar punt hebben.
Want regelmatig wordt hier een kindersok gevonden of zit er een munt of schroef tussen trommel en huis.
Start de motor vlot?
Of heeft hij wat moeite om op gang te komen?

Kun je de resterende gegevens van het machineplaatje vermelden?
 
Laatst bewerkt:

Adorjan

  • #10
Ik had net alles losgehaald weer, echter nog eens met schoonmaakazijn behandeld. De compressor zal op 220 moeten werken maar ik meet geen spanning op de aansluiting . Is dit normaal (lijkt mij niet) maar de wisselaar die koud moet worden is het dat ook. Zal misschien een condensator kapot zijn en daarom niet genoeg spanning op de compressor?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #11
Als de verdamper koud wordt dan moet er koudemiddel rondstromen, dus ook door de condensor.
Het kan wel zijn dat er te weinig koelmiddel in zit, of dat de compressor niet goed draait maar om dat
uit te zoeken moet je de stroom opname van de compressor meten en temperaturen op verschillende
plekken. Die temperaturen zijn afhankelijk van het gebruikte koelmiddel.
De condensator zorgt er voor dat de compressor opstart, ik denk niet dat deze het toerental bepaalt.
 
  • Like
Waarderingen: Adorjan

Lampje45

  • #12
Ronny schreef:
De condensator zorgt er voor dat de compressor opstart, ik denk niet dat deze het toerental bepaalt.
Dat is bij een startcondensator die na de start afgeschakeld wordt.
De huidige asynchrone motoren hebben bedrijfscondensatoren die continu mee helpen de machine aan een groter koppel te helpen. Wordt dit koppel minder omdat de elco minder presteert, dan zal de slip van het rotorveld groter worden en het toerental verminderen, dit gaat door tot de motor het niet meer trekt en stil gaat staan, waarbij hopelijk de temperatuurbeveiliging van de motor ingrijpt. Anders is het over en uit.
 

Lampje45

  • #13
Dan zal je het toch richting printkaart moeten zoeken.
Een slechte soldering of een defect relais, of een slechte plug

Hang eens een proeflampje op de aansluiting van de compressor, na de temperatuurbeveiliging. En bewaak daarmee de cyclus dat hij daadwerkelijk aangestuurd wordt.
Gebruik hiervoor een gloeilamp en geen led lamp, want daar zie je geen flikkering van de spanning mee als een contact slecht zou zijn.

Het zou best kunnen dat hij het af en toe doet en je zo om de tuin leidt door wat kou te vormen, maar wel in deeltijd.
 

Lampje45

  • #14
sluit anders de compressor eens aan met een losse voeding en kijk eens wat hij dan presteert.
 

Adorjan

  • #15
Ik had het ondertussen idd zo als Lampje45 zei microscopisch schoon gekregen met azijn en water. in elkaar gezet en hij wordt weer warm. Wat mij nog steeds onverklaarbaar blijft is waarom ik geen spanning kon meten bij de compressor . Zo als op de deksel staat heb ik "3 fases" W V U ( ik weet dat dat geen 380 is :)) ) Maar geen spanning . Heb ik wat verkeerd gezien, gemeten? Of is er misschien een condensator slecht aan het worden en keert de probleem later terug? Zal iemand aan mij misschien uit kunnen leggen wat deze onderdeel is ?
123449327_396086618095253_2799538331726456080_n.jpg


Ik heb deze compressor en heb tussen alle drie contacten gemeten. Heb ik het verkeerd gedaan? Ik heb weinig kennis van een compressor en daarom snap ik de werking van ook niet.
123437586_353029742643373_7966793046890860811_n.jpg

Dankjewel voor alle hulp.
 

Lampje45

  • #16
20180308_200936.jpg
Compressor.jpg

Ik weet niet hoe je gemeten hebt, maar op deze foto zie je de klemmen wat beter
nr 3 is dat tonnetje rechts en dat is de overbelastingsthermostaat
Als je meet tussen C en A dan meet je de spanning over de hoofdwikkeling die moet in de buurt van de netspanning zijn.
Tussen C en P dan meet je de hulpwikkeling, die zal lager liggen omdat deze in serie staat met de bedrijfscondensator en daarmee de spanning moet delen.
Dit zijn wisselspanningen en daarop moet je multimeter wel ingesteld staan
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #17
De eerste foto is een met filter.

Of je had ergens een slecht contact en dat is nu weer even herstelt.
Of er zat een stekker niet lekker.

Overigens hoeft een compressor ook niet op 380 te werken en ook niet op 50hz. Er zijn tegenwoordig veel types die met een frequentie drive gestuurd worden op hoge frequenties. Die compressoren zijn vaak stiller en kan je met de gemiddelde multimeter niet meten.
 

Lampje45

  • #18
Je schrijft dat bij de aansluitingen UVW staat, dan zit er in deze machine dus ook een inverterkaart in, die de motor stuurt.

Maar dat kan ik helaas niet controleren omdat je de gegevens van het machineplaatje niet vermeld hebt.

Ik heb het bij Rechi, de grote compressorfabrikant helaas niet kunnen vinden, wat de maximale spanning en frekwentie is van dit type machines.
Maar ik dacht dat deze waarden wereldwijd hetzelfde zijn en gebaseerd op het Amerikaanse netwerk van 115 volt 60 Hz 3 fasen.

En waardoor wordt het toerental van de compressor aangestuurd?
Door een NTC, die direct bij de compressor op de heetgasleiding zit gemonteerd.
Door naar het typenummer van de NTC te kijken, kun je afleiden wat de temperatuur moet zijn bij 25 graden. Leg hem in een bak water en kook hem op en meet nogmaals wat de weerstand is.
Want hoe hoger de temperatuur, hoe lager de weerstand.

Kijk ook de klemmen van de sensor even goed na en spuit ze in met contactspray.
Hoewel ik niet verwacht dat er overgangsweerstand in zal zitten, want een hoge weerstand betekent dus een lage temperatuur en zou de motor vol aangestuurd moeten worden en heet worden.
Dus voorlopig verdenk ik alleen de NTC.
 

Lampje45

  • #19
Ik heb nog even in mijn documentatie gezocht en kan je deze grafiek tonen.
Het max toerental van een invertercompressor is niet afwijkend van een asynchrone wisselstroommotor met bedrijfs/startcondensator. 2700 rpm. En dus ook gewoon 230 volt.
Maar het zijn geen draaistroommotoren met een kortsluitanker, zoals we gewend zijn, maar deze motoren hebben een magneetrotor.
De compressoren zijn uiteraard stiller, omdat ze meestal minder hard als hun asynchrone collega's draaien en ook weinig starten en stoppen. Want dat wordt geregeld door de NTC die gelijk bij de compressor op de heetgasleiding zit.
Test met nieuw eitje compressor.png

Als ik dan naar de rode curve kijk dan moet toch binnen 45 minuten de machine op zijn maximale temperatuur draaien en na 10 minuten hou je de vinger niet meer op de heetgasleiding (50 graden)
 

Lampje45

  • #20
The headhunter schreef:
Er zijn tegenwoordig veel types die met een frequentie drive gestuurd worden op hoge frequenties. Die compressoren zijn vaak stiller en kan je met de gemiddelde multimeter niet meten.
Zou je mij eens kunnen vertellen waarom dat niet kan?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu