Warm water "verkoudert"

Hamer

  • #1
Ben zoals bepaalde forumexperts wel in de gaten hebben, het e.e.a. aan het verbouwen thuis. Ik merk echter dat nu het wat kouder wordt en ik liever wat warmer douche, dat het warme water niet meer erg warm cq. heet is. Toeval dat dit sinds het klussen in o.a. keuken het geval is?

Ik heb een oude Fausto-geiser, type vind ik niet! , beneden een keukenkraan koud/warm boven op de badkamer een wastafel met kraan k/w en een douchekraan k/w met daarop de doucheslang. E.e.a is onlangs helemaal ontkalkt, maar nu heb ik zowel boven op de badkamer als in de keuken amper c.q. géén warmwater:

Beneden merkte ik dat niet omdat de nieuwe keuken maandag arriveert en de k/w - kraantjes afgeplakt zijn omdat anders de kraantjes met knelstop "dol" gedraaid worden. Boven douchte ik alleen warm, maar eigenlijk is dat niet warm genoeg. Op de wastafel kwam eigenlijk nooit warm water uit. :oops:

Heb de nodige topics gelezen en ben beetje bang geworden van verhaal over koolmonoxide anders zou ik zelf eens aan de geiser draaien (van - naar +) of zijn er andere tips? Installateur zal niet vóór maandag komen, heb toch graag warm water in vooral de nieuwe keuken vanaf maandag.

Heb wel de cv-ketel op zolder uitgetrokken maaruhhh..... :(
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Aan de zijkant zit een knop daarmee kan je de watertemperatuur regelen.

Geen nr-tjes maakt niet uit heb je misschien een foto?

Zolang je geen schroevendraaier nodig hebt om instellingen te veranderen zal het met CO wel loslopen tenzij deze natuurlijk nu ook niet goed is.
 

Hamer

  • #3
The headhunter: ik zal over circa 1,5 uur proberen een foto te maken en plaatsen! Bedankt zover, tot zo...
 

Hamer

  • #4
Foto's zijn opgestuurd. Aan opgekrulde sticker zie ik nog iets van F27?5 staan bouwjar 1981 of 1987, kan ik niet lezen



 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Foto's staan erbij! :wink:
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Volgens mij kan je met de rode knop de tapwater temperatuur regelen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
De rode knop is van de waakvlambeveiliging.

Dit is een type zonder eigen tapkranen, voor zover ik mij dat kan herinneren zit hier geen temperatuurregeling op.
Waarschijnlijk is de membraan(m) kapot.
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #8
Het betreft hier waarschijnlijk een Fasto 2750 AG.

AG Staat voor gevel geiser-dus van koolmonoxide hoeft u niet direct
bang te zijn daar het hier gaat over een gesloten geiser (zuurstof door gevel koker naar binnen en rookgassen naar buiten) (veilig dus)

Wat u niet beschrijft is hoe de straal is ,is die soms veranderd? of heeft de geiser nog een even harde straal als voor die tijd.

E.e.a kan aan ook aan te weinig waterdruk liggen,mocht de straal wel hard zijn dan is het mogelijk dat het membraan het begeven heeft,te weinig water kan liggen aan een leiding verandering o.i.d .(of vuil)
 

Hamer

  • #9
@Bundy, weet niet exact of straal minder is; door koudere warme kraan voeg ik ook minder koud toe, dus lijkt me de straal minder vrij logisch?!
 

Bundy

Specialist Verwarming
  • #10
Wat betreft die snelheid van de straal -bedoel ik dus, alleen de warmwater straal.

Niet gemengd dus, u moet minimaal 6 liter per minuut meten, bij een vol geopende kraan. Meet het even met een liter fles, warme kraan dus wel vol open draaien.
 

Mischiendit

  • #11
Hamer,

Uit je verhaal kan ik ook een beetje opmaken dat je wat in de keuken aan het klussen was.

Ik neem aan aan de waterleiding, heb je niet per ongeluk de warm en koud waterleiding doorverbonden? Want ik snap niet helemaal wat je bedoelt met kraantjes afgeplakt.
 

Hamer

  • #12
Ik heb ze afgeplakt omdat bij het te veel gebruik van de koude kraan, het draaiknopje "dol"gedraaid werd. Daarom na plaatsing nieuw kraantje beide dus k/w water afgeplakt om oneigenlijk gebruik uit te sluiten.

Onder het motto "Dan gaan ze maar elders water pakken". Op deze kraantjes zit dus een flexibele slangetje dat straks op de nieuwe kraan van de nieuwe keuken wordt aangesloten.
 

Hamer

  • #13
@Bundy, omdat dit ook voor de warmwaterkraan van bijv. de wastafel gaat, ook daar meten of het 6 liter/minuut is? Of alleen op de douchekraan.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Bundy zit hier niet zo vaak. Ik denk dat het het handigst is, als je het daar ook meet, en beide resultaten hier vermeldt. Dan kan Bundy of een andere CV-specialist meteen antwoord geven.

Meten kan ook door twee liter maatkannen klaar te houden en daar in exact 10 sec water in te laten lopen. Vermenigvuldig het de hoeveelheid met 6 en je hebt het aantal liter per minuut.
De tweede kan is dus eigenlijk alleen nodig voor het geval het meer dan 6 liter per minuut zou zijn.
 

Hamer

  • #15
De kraan van de douche (douchekraan): 9 liter per minuut,
De doucheslang: 5,4 liter per minuut,
De wastafelkraan: 2,4 liter per minuut. Let wel; douchekraan/slang zijn wél gereinigd, wastafelkraan kreeg ik niet los van onderen, leiding begon mee te draaien. De kraan wordt wel warm, het eruit komende water niet , amper.
Nog een noot; de douchekraan wás voorheen het heetst, is nu ook lauw.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #16
Hoi Hamer,

Uit dit type toestel mag beslist niet meer water komen dan 5,5 liter per minuut.

Als dat wel het geval is dan zal de geiser zich zelf opbranden, omdat deze vanwege het kental van 15 seconden, op bijna het dubbele vermogen opstart.

Met de balgthermostaat regeld het toestel binnen 15 seconden de juiste temperatuur af van ca. 60 graden.

Dus eerst de juiste hoeveelheid van 5,5 liter instellen, waarschijnlijk is de balgthermostaat defect waardoor deze niet meer goed regeld.

Het is een koperleiding, die aan de zijkant van het gashuis met een messing schroef aangesloten is en boven in de wisselaar zit het capilaire gedeelte (meetgedeelte) rechts achter met een zeskant moer met inkepingen.

Met het messing zeskant (steeksleutelmaat 10) aan de zijkant van het gashuis (waar de koperleiding door heen gaat) kan de juiste temperatuur worden ingesteld van ca. 60 graden, mits de thermostaat heel is.

Wat ook nog kan zijn is het LO ventiel wat moeilijkheden veroorzaakt, draai de messingschroef aan de voorkant in het gashuis er eens uit en kijk of het water direct heet wordt.

Als dit het geval dan is diend u het LO ventiel te vervangen.

U diend ondanks alles de hoeveelheid water van het toestel in te stellen op maximaal 5,5 liter per minuut, ook als het water direct heet wordt.

Vr Gr en succes ermee
 

Hamer

  • #17
@Cvolieboy: heb met die sleutel 10 aan moer met koperdraadje gedraaid (daar stond inderdaad ook + en -) Heb kwartslag gedraaid, maar ja, wat is het minimum/maximum om te draaien? Niet dat dalijk de boel ploft :(

De juiste hoeveelheid water instellen is niet gelukt, waar zit dan ding? Kijk eens op de ingestuurde foto;s :wink:

Trouwens, heb alles nog eens gecheckt; het enige dat nieuw is, is het warm water vanuit kelder naar keuken. Vervolgens in "flexibele" buis naar geiser. Dáár had ie wel even die zwarte knop horizontaal gedraaid maar naderhand weer verticaal, evenwijdig met warmwaterleiding. Dit maakt niks, dat draaien aan die knop?
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #18
Hoi Hamer,

Probeer eerst de LO schroef eens, deze zit onder de rode aansteekknop en boven de sleuf in dat aluminium huis.
Een messing kleurige schroef met een schroevendraaiersleuf.

Draai deze eens enkele slagen los (tegen de klok in) terwijl de warme water kraan openstaat, gaat het toestel nu hoger branden en wordt het water warmer.

Ik heb het gevoel dat het daarmee verkeerd gaat.

De overige vragen zoek ik even uit en laat ik nog wel horen.

Laat maar horen wat er gebeurt met bovenstaande.
 

Hamer

  • #19
Ik heb daaraan gedraaid, maar het blijft hetzelfde.

Moest ik nu wel of niet ook de vorige opdracht doen, die heb ik ietwat teruggedraaid omdat het geen effect had, je weet wel die moer moet sleutel 10.

Ik zie nu onder die rode knop waar ik onder moest draaien, links en rechts een kleinschroefje, kinks + en rechts -. Die rechtse schroef is wat verder ingedraaid dan die linkse.

Maakt dat wat uit? :(
 

Hamer

  • #20
Cvolieboy schreef:
Met het messing zeskant (steeksleutelmaat 10) aan de zijkant van het gashuis (waar de koperleiding door heen gaat) kan de juiste temperatuur worden ingesteld van ca. 60 graden, mits de thermostaat heel is.
Uhmm, welke kant eigenlijk opdraaien, ik neem toch aan dat ik met die steeksleutel de moer moet losdraaien. Het lukt overigens zelfs met de hand; zit ie niet té los?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu