Vragen m.b.t. afwerken zolder muren en dakkapel

Daboemann

  • #1
Onze dakkapellen zijn geplaatst en nu mag ik eindelijk de zolder gaan afwerken zodat wij er kunnen gaan slapen.

De tussenmuur van de dakkapel moet worden aangeheeld. De dakkapel rust nu met een houten blokje op de draagmuur. Mijn idee was om dit blokje te vervangen door een kalkzandsteenblok gezien de dragende functie, en om de rest van de muur met cellenbeton blokken aan te helen. Dit omdat cellenbeton makkelijker op maat te maken is, minder weegt en dat deel van de muur toch geen dragende functie heeft. Uiteindelijke moet de gehele muur gestuukt worden en komt er alleen een staldeur/schuifdeur aan te hangen.

1. Kan ik het gat dichten met cellenbeton? Of moet dit kalkzandsteen worden?
2. Kan ik de blokken rechtstreeks lijmen op de bestaande muur (na het vertanden uiteraard), of moet ik iets doen om ze beter te laten hechten zoals het plaatsen van ankers?





Ik wil de huidige balustrade rondom de trap vervangen door een muurtje zodat je de opgeborgen spullen niet meer ziet. Ik dacht er aan om ook hier een cellenbeton muur te plaatsen, ongeveer zo hoog als de balk die op de onderstaande foto staat. Dit muurtje komt dan in een u profiel te staan, en wordt met veerankers haaks aan de muur vast gemaakt. Ook het linker deel van de balustrade moet een dicht, laag muurtje worden. Het geheel moet dan gestuukt worden zodat de muur van onder tot boven doorloopt.

3. Is het stevig genoeg om dit met cellen beton te maken? Een balustrade heeft een soort van veiligheidsfunctie, al gaan er geen olifanten tegenaan lopen.
4. Is dit de beste methode om zo'n muurtje te maken i.v.m. scheuren in het stucwerk? Mij lijkt als het onderste deel bij de trap van beton is, en je daarboven een houten muurtje met stucplaten maakt, dat de kans op scheuren dan vele malen groter is.
5. Kan ik het lage muurtje het beste aan de bestaande houten paal van de trap vast ankeren, of die paal bij de grond afzagen en dan het blok tot en met de paal laten lopen?





De h.o.h. afstand van de balklaag van de dakkapel is 45cm. Voor stucplaten heb je 40cm nodig. Nu is één van de drie rolluiken handbediend en laat de resterende hoogte tot de balklaag (net iets meer dan 2 cm) het niet echt toe om bovenop de balken een laag rachels of regels te schroeven en dan de platen.

6. Zou het volstaan om de stucplaat rechtstreeks op die 45cm te schroeven? Dan zou ik het beste de stucplaten iets in kunnen korten tot +/-180cm zodat je mooi op het midden van een balk uitkomt voor de overgang naar de volgende plaat.
7. Alternatief is om nóg een set balken (haaks of parallel) op 40cm h.o.h. aan te brengen tussen de bestaande balken, maar dat lijkt me toch ook niet helemaal de bedoeling?




De resterende stukken gording aan de zijkanten van de dakkapel liggen niet meer haaks op de muur maar staan nu scheef, zie de foto met de afstand van het stukje gording waarbij het verschil tot de grond het meest extreem is. Volgens mij wil je dat de plaat die op de slaper van de dakkapel komt altijd haaks op de aansluitende muur komt en dat dus de onderliggende regellaag parallel loopt aan de slaper.

8. Dat betekent dus dat ik mijn regelwerk niet rechtstreeks op de kopse kant van scheve gordingen kan schroeven, maar met iets van balken tussen de gording moet werken (zoals even op de foto vastgehouden)? Of zijn hier betere oplossing voor? Aan de muur zijde kan ik de balk dan gewoon aan de muur vastmaken voor extra stevigheid.
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Daboemann

    • #2
    Ik heb denk ik vooral advies nodig heb over de twee muurtjes (eerste 5 vragen). Ik denk dat de aanpak van balk laag om een haakse verbinding met de muur te maken wel goed zit, en volgens de mensen die de dakkapel hebben geplaatst mogen de stucplaten rechtstreeks op de balken.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu