- Een buitenhoek van twee aansluitende gipsplaten (AK kanten afgezaagd, opgeschuurd) afwerken met papieren voegband/ijzeren neusje zou geen verdere afwerking vragen. Enkel dus de voegband bevestigen met voegpasta -- dus voegpaste aanbrengen, dan de band, en dan gladstrijken, waarbij overtollige voegmiddel wordt verwijderd. Dat laten we dan zo, zonder een laagje voegmiddel op die voegband, klopt dat? Ik denk van wel, gezien een fijn laagje pasta op de band een erg lelijk resultaat geeft; krijg ik niet netjes afgewerkt.
- Ik begrijp dat als ik werk met een iets steviger ijzeren buitenhoekprofiel/hoekrails, ik wel dien af te werken maar de neus van de ijzeren rail zichtbaar blijft -- dus twee keer met voegpasta en één keer met finisher. Klopt dat?
- En tenslotte; wat zou je aanraden om gipsplaten op een baksteen te monteren? PU lijmschuim, of (tegel)lijm en dewelke? Lijmschuim gebruikte ik om gipsplaten op isolatie te lijmen, maar ik denk dat dotjes (tegel)lijm hier en daar op de plaat mogelijk een langere verwerkingstijd heeft en mij naast meer tijd ook meer dikte/ruimte geeft om de platen waterpas te installeren. Wat denk je? En verlies ik veel ruimte tov PU lijmschuim met dunbedlijm?