Vraag over gevolg afschaffen gloeilampen

Fry35

  • #1
Hoi,

Niet zozeer een technische vraag, maar wel een praktische. Gaathet nou door dat binnenkort gloeilampen (te beginnen met 100watt) worden afgeschaft en je alleen nog led-lampen krijgt?. Ik ben nl nu bezig met uitzoeken van (inbouw)-verlichting en vraag me af wat de consequenties daarvan zijn: kan je in alle bestaanden fittingen waar nu een gloeilamp inzit straks een ledlamp in de vorm van een gloeilamp stoppen? Ook heb ik nu al een aantal design halogeenverlichtingen in mijn huis. Valt halogeen buiten het verbod ?

bedankt alvast voor een antwoord

Steven
 

Fiesiekus

  • #2
De Europese Commissie heeft besloten dat gloeilampen worden afgeschaft. Dit gebeurt in fases. Vanaf 1 september 2009 mogen in Europa geen matte gloeilampen en geen gloeilampen van 100 Watt meer worden verkocht. Na 1 september 2012 mogen er helemaal geen gloeilampen meer worden verkocht.

Naast LED-lampen zijn spaarlampen en -spots (met 'n TL-buisjes in een kringeltje) alternatieven voor die gloeilampen. Die hebben ook diezelfde schroeffittingen.

Kweenie hoe 't zit met halogeenverlichting; hebben nl. ook een gloeispiraal.
 

Fry35

  • #3
Bedankt Fiesiekus voor snel antwoord. Dan maak ik me vooral zorgen over ja/nee verbod van halogeen. Als dat verboden wordt wordt het nog ff flink reserve inslaan want ik zou niet weten wat daarvoor een passend (letterlijk!) alternatief is....
 

Fiesiekus

  • #4
Heb even nagevraagd; voor halogeen is nog geen Europees wetsvoorstel in de maak (maar wat niet is kan nog komen). Maar vooralsnog ziet het er naar uit dat die gewoon in de verkoop blijven.
 

Fry35

  • #5
Aha, da's weer meegenomen :-)
 

Fiesiekus

  • #6
Heb nog even verder gezocht:

Het rendement van de 'gewone' gloeilamp ligt tussen 5 en 10%. De rest gaat verloren in de vorm van warmte, eigenlijk moet je dat meerekenen in de verwarming van je woning; je spaart weer aardgas uit.

Bij een laagspanningshalogeenlamp wordt een hoger rendement: ca. 15 à 20% gehaald. De nieuwste lampen met HIR-technologie komen op ca. 30%. Ter vergelijking: het rendement van een spaarlamp is ca. 40%, van een tl-buis 65%.

De LED-lamp nog een stuk hoger, Headhunter?

Edit: De ledlamp verbruikt ca. 90% minder energie dan een gewone gloeilamp en ongeveer de helft minder dan een spaarlamp, dus LED-rendement = 80%?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Een TL buis is vele malen rendabeler dan een Led.
Er word in de ledtechniek gegoocheld met getallen.
De led heeft de efficentie in LM/W nog niet ingehaald bij commerciele toepassingen, in laboratoria wel maar dan worden ze gekoeld met stikstof.

Ook de vergelijking met een tlbuis tov een spaarlamp is niet juist.

Bij een tlbuis neemt men nl vaak het lampvermogen zonder de vsa, terwijl bij een spaarlamp de vsa wel word meegenomen omdat deze vast zit in de lampvoet.
De techniek is verder exact gelijk aan een Tl-buis en net zo efficiënt.
 

Fiesiekus

  • #8
N.a.v. Headhunter's opmerkingen over lumen/watt nog wat getallen gevonden:

Witte LED 5mm 20 lumen/watt
1 Watt golden dragon 12 lumen/watt
5 Watt luxeon star 24 lumen/watt
1 Watt luxeon star 30 lumen/watt
Luxeon K2 60 lumen/watt

SDW (Hogedruk natrium) 55 lumen/watt
SON (Hogedruk natrium) 135 lumen/watt
Induxielamp 70 lumen/watt

TL (Lagedruk kwik) 100 lumen/watt
SL/PL (Lagedruk kwik) 80 lumen/watt

SOX (Lagedruk natrium) 175 lumen/watt

TL is dus inderdaad ongeveer 2x zo zuinig als LED-verlichting.
En natriumlampen nog zuiniger.

Maar LED-technologie ontwikkelt zicht snel; er zijn al 1000 lm LED-spots op de markt (Wattage weet ik even niet). En die lichtsroom verdubbelt per ontwikkelingsjaar.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Goed gevonden, ga ik nog een puntje bijzetten dat je nog moet meenemen bij je vergelijk: Kleurweergave index.

Elk type lamp heeft een kleurweergave index, een getal dat aangeeft hoe de kleuren eruit zien tov de zon als lichtbron.

Bij TL id dat vaak het eerste getal:
TL 827=80% kleurecht met een kleurtemperatuur van 2700K(geel)
TL 830=80% kleurecht met een temperatuur van 3000K( licht gelig)
TL 840=80% kleurecht met een temperatuur van 4000K(wit licht)
TL 640=60% kleurecht met eer temperatuur van 4000K(wit licht)

Dit word bepaald door het aandeel van elke kleur die in de lichtbundel zit, en daar wringt het nu bij led.
Leds zijn bijna monochromatisch hierdoor krijg je dus een vertekend kleurbeeld.

Nu gaan de ontwikkelingen snel en er zijn wel goede ledspots op de markt maar die zijn wel aan de prijs.

Wat een led overigens wel heeft is een super levensduur, maar het is energie technisch beter om tl buizen te plaatsen.
 

Barkmakker

  • #10
Misschien dan gekke bijkomstigheid: geldt dit verbod dan ook op gloeilampen die in auto's worden gebruikt?
Mijn oldtimertje heeft namelijk nog Duplo-lampen...

Groeten, MArk
 

Fiesiekus

  • #11
Fietslampjes, wat dacht je daarvan? Zal blij zijn als daar LED's verplicht voor in de plaats komen, scheelt een slok op het aantal defecte fietsverlichtingen.

Maar alle gekheid op een stokje: voor bepaalde toepassingen is LED superieur gezien de lange levensduur, maar bijv. in m'n garage of schuur zijn TL-balken dus de beste keuze!
 

Chathanky

  • #12
Spaarlampen kunnen best zuiniger zijn volgens de opgaven.
Echter is het vermogen opgegeven in watts en niet in va want dan zal de spaarlamp niet zo zuinig zijn.
De meeste spaarlampen presteren met een cos phi van 50%.
De andere 50% moet wel door de E centrale opgewekt worden.

Verder is het als je het goed bekijkt van de zotte dat men zoveel investeerd in gloeilampen die door vervanging een bezuiniging van nog geen 1 procent van de totale energievraag zal opleveren.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
Alle toepassingen van de normale gloeilamp worden nu uitgevoert als halogeenlamp.
Je ziet nu al peertjes met daarin een Hoogvolt halogeen lampje.

Volgens mij geldt het verbod niet voor automotive toepassingen.
 

Paul_32

  • #14
Tja, je moet het volk toch zoethouden met flauwekul, of niet?
Op je energienota is ongeveer 3 procent voor verlichting, alle andere energie de je verbruikt gaat voornamelijk op aan verwarming en ander stroomverbruik. ( 3/4 )

Om het volk dus maar wijs te maken dat ze energie kunnen besparen door spaarlampen te komen is puur de mensen zand in de ogen strooien.
Oke, dan maak je van die 3 procent dus misschien 2 procent, heb je een procent gespaard.....

Besparen doe je door goed isoleren en goed ventileren.

Nou heb ikzelf wel de buitenverlichting aangelegd met 220 volt led lampjes, die 2 Watt per stuk verbruiken, ipv halogeen die 20 watt verbruiken.

Er zullen steeds meer geschikte led lampen komen, met verschillendee voeten, om overal te kunnen inzetten. Led verlichting is nu een hot item voor producenten, ze zullen in de toekomst ook steeds goedkoper worden.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #15
Dat geld net zo voor Hybride voertuigen ook een het topic maar totaal nutteloos.
Net als elektrisch rijden.
De accu van een hybride zoals de prius heeft al meer co2 gekost dan dat deze ooit gaat besparen.
De cellen worden gemaakt in Japan, gaan per vliegtuig naar america, worden daar aan elkaar gemaakt tot een compeet pakket, vervolgens worden deze weer terug gevlogen naar Japan, daar worden ze in het voertuig geplaats om vervolgens via america verdeeld te worden over de wereld, lekker groen.
Om nog maar te zwijgen over de levensduur(5jaar), kosten van vervang en recycling.

Volledig electrisch rijden is ook niet vriendelijker, de energie word gewoon elders opgewekt ipv in de auto.
De uitlaatgassen worden alleen niet op de plaats uitgestoten waar de energie nodig is.
En verder heb je ook het accu probleem.
 

H@ns

  • #16
Het verbod behelst geen lampen die nodig zijn voor toepassingen waar andere lampen niet voldoen of niet bestaan.

Auto's, Theaters, stadions, warmtelampen, ziekenhuizen, koelkasten, ovens, etc.
 

Pigion

  • #17
Ik zou nog 1 aspect willen toevoegen.
TL verlichting geeft vaak het 50 Hz knippereffect. Een hoogfrequente TL verlichting scoort op dat punt zeer goed, is zuiniger en goed dinbaar.
Een prima oplossing voor verlichting in een koof.
Pigion
 

Lunaatje

  • #18
Vroeger moest men een tijd wachten vooraleer er een tl lamp aanging, is dit nu ook nog?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #19
Nee, HF tl start direct , klassiek ballast knippert eerst een aantal keer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu