Vraag etage/zoneregeling: slimme thermostaatknoppen of klep

2handen

  • #1
Ik heb een vraag over zoneregeling. Ik heb de tips om te "zoeken op zoneregeling of etageregeling" al opgevolgd en allerlei topics gelezen, maar kom toch niet precies mijn situatie/vraag tegen. :idea:

Wij hebben een gewone CV ketel (Remeha Avanta) met radiatoren. Het huis is een ouder huis met plat dak en heeft 2 verdiepingen. De begane grond is een grote open ruimte met keuken, woonkamer, eetkamer, hier hangt de kamerthermostaat (Remeha iSense, opentherm). De slaapkamers op de verdieping zijn voorzien van thermostaatknoppen. Tot zover allemaal vrij standaard denk ik. 

Alleen, wij stoken niet standaard op de slaapkamerverdieping. De thermostaatknoppen boven staan dus standaard op uit of 1. Dit bespaart natuurlijk behoorlijk t.o.v. de boel daar de hele tijd 18+ graden houden. Op die manier kan je natuurlijk prima de temperatuur per slaapkamer regelen ALS er maar warmtevraag is door de thermostaat in de woonkamer. Echter er wil regelmatig wel eens 's avonds iemand in een kamer werken op de 1e verdieping zijn terwijl de woonkamer beneden niet meer verwarmd hoeft te worden. Dat gaat natuurlijk niet zonder dat ik beneden de thermostaat hoog draai én alle verwarmingen op de benedenverdieping dichtdraai, wat met 6 radiatoren verspreid over de verdieping erg omslachtig is. Bovendien blijft de ketel dan stoken omdat de kamerthermostaat om warmte blijft vragen. Dan moet ik dus 's avonds toch weer naar beneden om de thermostaat laag te draaien.

Oplossingen die ik heb bedacht om zuiniger en flexibeler te kunnen verwarmen:

A. Afstandbedienbare knoppen op de radiatoren van zowel de boven als benedenverdieping + een gateway om deze via smartphone/pc te bedienen. Je kan de boel dan in 2 zones opdelen en de thermostaat regelt de warmtevraag.
Nadeel is dat de kosten al snel hoog oplopen: voor 6 knoppen beneden, 7 knoppen boven, een gateway plus het vervangen van de standaardkranen op de benedenverdieping zit je zo aan 700 euro, als het niet meer is. Veel montagewerk, en ik zit eigenlijk ook niet te wachten op steeds batterijen monitoren/vervangen van 13 radiatorknoppen. Daarnaast lees ik toch her en der over storingen waarbij een knop niet reageert zoals het zou moeten en de verwarming heet blijft. Al met al lijkt het me een nodeloos complex geheel.

B. De benedenverdieping uitschakelen mbv een gemotoriseerde klep op de aanvoer die gestuurd wordt door de kamerthermostaat. Dit is mogelijk omdat het buizenstelsel een nette opdeling heeft: bij de cv gaan er op het aansluitpunt 2 buizen van boven (1e) naar beneden (begane grond). 1 klep op de aanvoer naar beneden en de hele begane grond is afgesloten. Zet ik de kamerthermostaat laag, dan gaat de klep beneden dicht en kan het water alleen via de radiatoren boven. Met deze oplossing kan ik boven gewoon de bestaande handmatige thermostaatkranen blijven gebruiken, dat lijkt me veel gemakkelijker.

Alleen dan komen er wel wat vragen bij me op waarvan ik niet zeker ben en niet direct het antwoord op kan vinden.

- Ik lees op het forum alleen oplossingen met een klep voor de benedenverdieping én een voor de bovenverdieping, is dit wel nodig? Ik heb nooit een situatie dat ik de bovenverdieping geheel wil afsluiten, de radiatorknoppen staan daar immers standaard al laag.
- Kan de klep direct worden aangestuurd vanuit de iSense thermostaat, deze is nu aangesloten via 2 draden op de opentherm ingang van de CV. Moet ik een extra draad trekken? Of heb ik een andere thermostaat nodig met een extra (evt draadloze) ontvanger bij de klep die de klep schakelt?
- Boven heb ik nog geen thermostaat, dit is dan wel nodig om warmtevraag te creëren wanneer de boel beneden laag staat. Kan je zomaar 2 thermostaten op de CV ketel aansluiten (opentherm)?
- Is de oplossing met klep + extra thermostaat werkbaar of vergeet ik nog iets essentieels?

Als jullie vinden dat beide oplossingen niet goed zijn en een ander idee hebben dan hoor ik het natuurlijk ook graag! :)
 

Degooyer

Specialist Vloerverwarming
  • #2
Het door u geschetste "probleem" is niet uniek en komt eigenlijk bij het grootste deel van de woningen in NL voor. Het is redelijk eenvoudig op te lossen. Maar......men wil altijd graag een paar zaken:

* de bestaande thermostaat behouden: dat kan in veel gevallen niet, omdat de bestaande thermostaat geen klep kan schakelen.
* het mag niet te duur worden (ook typisch Nederlands....)
* het mag niet teveel werk zijn....
* en het mag niet op battereijen (waarmee je het voor jezelf alleen maar lastig maakt) Eens in de ca 2 jaar 2 batterijtjes van nog geen 30 cent vervangen lijkt mij geen bezwaar.
* en voor velen komt daar nog bij, dat het niet draadloos mag zijn.....

Je zult in het algemeen altijd concessies moeten doen.

Het is heel eenvoudig op te lossen door in het aanvoercircuit van beneden een klep met stelmotortje te plaatsen. Deze klep opent/sluit de toevoer vanuit de CV-ketel en wordt bediend door een draadloze thermostaat met 2 ontvangers:
Ontvangen 1 schakelt die klep open/dicht en
Ontvanger 2 schakelt de ketel aan/uit

Voor boven is een draadloze thermsotaat met ontvanger voldoende: deze schakelt de cv-ketel aan/uit.
Er hoeft geen klep in de leiding, want wanneer eer beneden geen warmte wordt gevraagd, zal alleen de bovenverdieping van warm water worden voorzien.
Omgekeerd: wanneer beneden warmte gevraagd wordt, zal boven ook verwarmd worden, maar u regelt de temperatuur per radiator. (aan, uit of daar tussen in)
Op zich eigenlijk nooit een probleem.
Een dergelijke oplossing is al leverbaar voor ca € 260,00.

Kunt u de scheiding boven/beneden dicht bij de cv-ketel maken, dan kunt u het nog eenvoudiger doen: dan kunt u gebruik maken van een stelmotortje met een eindcontact. In dat geval schakelt het eindcontact van de stelmotor de ketel aan/uit. (scheelt niet zoveel in prijs overigens)

Bij bovenvermelde oplossing kunt u de ISense thermostaat niet meer gebruiken, omdat:
1. op een cv-ketel niet tegelijkertijd een aan/uit thermostaat + een modulerende thermostaat aangesloten kan worden. Op zich is dit nooit een probleem!
2. Een ISense thermostaat kan geen klep aansturen.

Natuurlijk zijn er andere oplossingen met "slimme" thermostaatknoppen. Werken ook goed, maar je vindt blijkbaar alles te duur, dus moet je m.i. concessies doen en is bovenvermelde oplossing m.i. in jouw situatie goed bruikbaar. (zo "slim" zijn die thermostaatknoppen nu ook weer niet)
 

Jan14

  • #3
Dag meneer De Gooijer,

ivm nieuwe zoneregeling al heel wat draadjes opgepakt op dit forum. Ik heb een Intergas HRE 28-24, jaren 30 woning en zoals al meer op dit forum aangegeven, zegt intergas in de handleiding dat er wel degelijk 2 thermostaten op 1 ketel kunnen, aan/uit op klem 6/7 en een modulerende op 11-12. Wel programma van ketel instellen bij parameter a en deze op zoneregeling zetten. En dat kan met 1 klep. Als modulerende thermostaat (in de woonkamer, zone 2 met houtkachel)) dan uit gaat is met de tweede thermostaat in zone 1 de ketel nog te bedienen. Klep heeft zone 2 afgesloten.
Ik kan op het forum echter de oplossing niet vinden, dit topic is al ouder maar Intergas geeft het nog steeds aan dat het kan? Wel of niet een 2e klep is voor mij nu even niet van belang.
Belangrijk vind ik dat het modulerende karakter van het stoken behouden moet blijven en niet simpel aan/uit. De klep zal in mijn geval alleen s avonds en in het wekend gebruikt worden, dan stoken we de houtkachel.

Verder: de aansturing van de klep is 24 V via een relais. Dan zou in mijn optiek toch de thermostaat in zone 2 (de modulerende, in mijn geval Honeywell Chronotherm touch modulation) met de zoneklep (in mijn geval Honeywell vc8015) verbonden kunnen worden door een parallelle aansluiting van de draden in bij de thermostaat? Of zie ik dan iets over het hoofd?

Hoor graag uw advies,

vrgr
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #4
Intergas heeft op zijn ketels een LT/HT functionaliteit. Daarmee kun je het verwarmingssysteem splitsen in een lage- en hoge temperatuur zone met elk een eigen thermostaat. Er zijn verschillende recente topics hier geweest over LT/HT gebruik.
 

Jan14

  • #5
Dank voor de reactie, ik ga hier eens op zoeken.
vrgr
 

Bert pit

  • #6
Let op dat je voor de zone met klep wel een aan uit thermostaat aansluit, anders gaat er mogelijk energie verloren. De ketel blijft wel netjes moduleren op aan/uit overigens, maar standaard zit er geen klepsturing in het OT protocol en op de meeste ketels ook niet. Of je moet daar een specifieke schakeling voor maken.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #7
Een Intergasketel in LT/HT mode stuurt rechtstreeks de zoneklep, dat gaat niet via de thermostaten. Als beide zones vraag hebben wordt elke 8 minuten van zone gewisseld. Dit werkt zowel met aan/uit als modulerende thermostaten.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #8
Het principe dat intergas bedoeld werkt als volgt, het gehele huis wordt gestookt op de modulerende thermostaat in de woonkamer. Dus als er radiatoren openstaan op de boven verdieping zullen deze ook warm worden. Die installatie staat als LT te verwarmen voor alles.

Als het beneden warm is geworden dan slaat de CV ketel af en kan alles afkoelen, als het dan op de verdieping wenselijk is dat het warmer moet worden in bv de badkamer dan de aan/uit thermostaat daar aan zetten. De ketel sluit dan de beneden verdieping af met de gemonteerde tweeweg klep.

De overige installatie delen worden dan verwarmd op aan/uit en HT en zullen dus sneller warm worden.
Alle parameters zijn daar voor in te stellen.
Als boven de thermostaat uit gezet wordt zal de situatie terug keren met de tweeweg klep weer geopend en de gehele installatie staat dan weer klaar voor de volgende actie of dat boven of beneden is maakt niet uit.

Het is zijn geen twee groepen het is en blijft 1 installatie maar met een tweede thermostaat indien gewenst voor alleen de boven verdieping.

Vr Gr
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Jan14

  • #9
kijk, dat is een helder antwoord. Duidelijk uitgelegd! Rest me nog 2 vragen. 1: de aansturing van de klep gaat via de ketel (ik dacht via de thermostaat maar dat is dus niet juist), ik neem aan dat dit moet worden aangesloten op X2, klem 3,5 en 6? Onderstaand de afbeeldingen uit de handleiding van de ketel.
De thermostaten moeten op klem 6/7 en 11/12. Is er nog een brug nodig? Kwam net nog een topic tegen hierover maar daar stond dit antwoord niet bij :shock:

en
1607370669610.png




1607370732442.png

vrgr.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #10
Correct, de omcirkelde aansluitingen zijn voor de klep.
 

Jan14

  • #11
Krunnie, dank weer voor je antwoord. Dat wordt dus een andere klep: die 8015 is 24 V aansturing 2 draads via de thermostaat, intergas 230 V 3 draads incl. schakeldraad :-|
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #12
Als je de originele set zou gebruiken dan is alles inclusief de montage en instellingsvoorschriften erbij geleverd en vergeet de maximaal (beveiliging) thermostaat niet te monteren op de aanvoer leiding.

Vr Gr en succes ermee
 

Jan14

  • #13
dank voor je tip, je bedoelt de VC4013 en die dus aansluiten op X2, 3/5/6? Waarom een maximaal beveiliging, ik heb geen vloerverwarming en heb keteltemp al verlaagd naar volgens mij 65 graden.
Ik hoef in mijn geval dan alleen maar de motor te vervangen.
Maar moet parameter A gaat dan naar 3: opdeling in zone's of parameter 5 LT/HT. Moet dan paramater 2 ook gewijzigd worden naar 5?
1607502144539.png

vrgr,
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #14
Keuze 7 LT/HT is als je lage-temperatuur vloerverwarming verdelers met radiatoren combineert. Keuze 3 is als je een externe warmtebron zoals een houtkachel erbij hebt.
 

Jan14

  • #15
Bedankt weer,
vrgr
 

Jan14

  • #16
Een paar weken verder, even een update en een nieuwe vraag:

klep is aangesloten en reageert keurig op de thermostaat in de woonkamer: open bij warmtevraag, dicht indien thermostaat uitschakelt.
Op klem 6-7 een Honeywell Round (aan/uit) gemonteerd. Indien de woonkamer uit is, schakelt ketel en verwarmt direct op HT de radiatoren. Dat werkt dus alleen vond ik het in de woonkamer erg warm worden. Wat blijkt:
Thermostaat woonkamer uit (warm genoeg). Klep is dicht. De Round aangezet voor warmtevraag, vlammetje brand op de Round maar ook in display van de woonkamerthermostaat.
De Round schakelt de klep echter open en 65graden water wordt de leiding
ingepompt. Klep wordt niet gesloten indien de Round uit is. Dat is dus niet de bedoeling, zoals hierboven ook blijkt. Wat is er fout geschakeld?
  • kamerthermostaat op 11/12 (modulerend)
  • aan/uit op 6-7
  • klep op 3/7/8, waarbij schakeldraad op 8 (dit is de fase voor de pomp?, op foto is dit de draad met grijze tape)
  • parameter A op 3
Test uitgevoerd door lus op 4-5 ter verwijderen, geen effect (woonkamer therm staat uit).
Test uitgevoerd door aan/uit als Mit schakelaar te gebruiken: op thermostaat komt het vlammetje maar ketel slaat niet aan
Wat zie ik over het hoofd?
vrgr,
cv 1.jpg


cv 2.jpg














heb de 4013 klep aangesloten volgens schema in ketel, die bleek ouder dat ik dacht, komt uit 2011. Het installatieschema is anders dan de handleiding van de ketel die ik erbij kreeg bij de aankoop van de woning.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #17
Probeer eens de klep op 3/5/6 zoals in het schema een paar berichten eerder. Op 7/8 zit de CV pomp.
 

Jan14

  • #18
ga ik doen, wordt vervolgd.
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Jan14

  • #19
Krunnie, dat was de gouden tip: systeem werkt zoals ik het wilde! Heb zelf maar even een aanvulling op het aansluitschema in de ketel gemaakt:wink:.
vrgr
 
  • Like
Waarderingen: Krunnie

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu