Voorzetwand zonder damp open folie

Peter Feiken

  • #1
Sorry ook hier even een vraag over het plaatsen van een voorzetwand met bijhorende folie

van de scheidingsmuur tussen buren en ons heb ik een buitenmuur gemaakt.
Heb de muur op hoogte gemetseld aan de kant van de buren heb ik de muur geheel over nieuw gevoegd, en heb de muur geïmpregneerd.
Vervolgens heb ik om de 40 cm stootvoegen opengemaakt zowel onder en boven en bijenbekjes geplaatst.
Inmiddels zit er ook een dak op.

Nu wil ik er een voorzetwand van hsb voorplaatsen met pir isolatie
tussen het wandje en muur komt een spouw van 2 cm
omdat het wandje tussen twee muren komt te staan is het lastig zowel bijna onmogelijk om het wandje prefab te maken.
Ik ben dan ook voornemens om de dampdoorlatende folie weg te laten zodat ik de hsb ribben er los voor kan maken.
opbouw van buiten naar binnen is dan ,
Halfsteens muurtje
hsb voorzetwand (eventueel geïmpregneerd balkjes) met aluminium gecasseerde pir platen
dampdichte folie (aftapen)
40 mm regelwerk ?? (zie vraag beneden)
18 mm osb plaat
gipsplaat

De ruimte die er komt gaat gebruikt worden als bij keuken waarbij er ramen in komen met ventilatie roosters


is het aan te raden om tussen de dampdichte folie en osb platen ruimte te houden om te voorkomen dat bij het monteren van gipsplaten en andere dingen zo als een hangplank Electra /leidingen je de dampdichte folie weer doorboord met schroeven ?


De twee muren links en recht zijn de buitenmuren van het huis en van de schuur dit zijn dus enorme koude bruggen dus perfect is het niet.
ik wil deze muren aan mijn kant met muurverf wit schilderen dit wil ik eerst doen voordat ik de voorzetwand er in zet ,
dit om de stenen minder poreus te maken en omdat we het toch al wit willen maken
ik wil dan de voorzet wand tegen deze muren aanlaten sluiten door tussen de voorzet wand en muren compriband te plakken .

De vraag is eigenlijk gaat dit zo werken ?
 

Peter Feiken

  • #2
dit is de muur waar de wand voor komt te staan

DSC_0001 (1).JPG DSC_0002 (1).JPG
 

maartos

  • #3
die pir platen hebben toch allumium cassering, als je die aftapet is dat voldoende lijkt mij. Dei pir platen kan je op horizontale ventilatie latten bevestigen die weer op de muur zitten. Tenminste zo ga ik het doen ")
 

Peter Feiken

  • #4
Ja zo kan het ook prima, de vraag was eigenlijk of ik damp open folie moest gebruiken tussen buitenmuur en isolatie maar ben daar inmiddels wel uit de buitenmuur dient als dampscherm dus de folie is daar niet nodig.
Zal wel als ik jou was wat stootvoegen open maken voor ventilatie
 

Peter Feiken

  • #5
Toch nog even een vraagje hoop dat iemand me nog even opweg wil helpen?

Bij gebruik van pir platen met alluminium cassering
Tussen buitenmuur en isolatie komt een geventileerde spouw ik vraag mij af bij condens vorming in de spouw zal de buitenmuur het koudst moeten zijn waardoor condens tegen de muur slaat
Als ik nu pir plaat gebruik met alluminium cassering wordt dan deze cassering niet kouder dan de buitenmuur waardoor condens juist tegen de isolatie aanslaat in plaats van tegen de buitenmuur?
Ik wil namelijk pir platen gebruiken tussen een Hsb wandje maar ben dan bang dat het hout van de hsb wand toch vochtig kan worden door de pir platen met aluminium cassering.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Peter Feiken schreef:
Als ik nu pir plaat gebruik met alluminium cassering wordt dan deze cassering niet kouder dan de buitenmuur waardoor condens juist tegen de isolatie aanslaat in plaats van tegen de buitenmuur?
Hoe kan iets uit zichzelf kouder worden dan de omliggende materialen.
Ik neem aan dat je bij het zoeken voor een oplossing van jouw vraag een keer bent tegengekomen, een warmtestroom gaat van warm naar koud.
Even van koud naar warm.
De steen van de muur is aan de buitenkant het koudst. De binnenkant van die steen is iets warmer. De cachering van de isolatie aan de buitenkant is iets warmer dan de binnenkant van de steen. De cachering aan de binnenkant van de isolatie is warmer dan die van de buitenkant enz. enz.

Peter Feiken schreef:
ik wil deze muren aan mijn kant met muurverf wit schilderen dit wil ik eerst doen voordat ik de voorzetwand er in zet ,
dit om de stenen minder poreus te maken en omdat we het toch al wit willen maken
Waarom zou je de dampdoorlaatbaarheid van de stenen, die als laatste laag in je constructie staan, willen verlagen. De een constructie gaat van dampdicht naar dampopen, dat is van binnen naar buiten.
 

Peter Feiken

  • #7
Ja klopt hoor dat doe ik ook niet die muur schilder ik ook niet ik doelde hier op de muren links en recht van de te plaatste wand.

Mischien heb ik het verkeerd geformuleerd ik bedoel ook niet dat de plaat kouder wordt,
maar de Temp verschil tussen muur en isolatieplaat
ik kan me voorstellen dat bij bepaalde weersomstandigheden (warm vochtig weer) het aluminium kouder blijft als de buitenmuur, net zoals een spiegel in een badkamer bijv, de lucht zal dan condenseren tegen het alluminium.
Normaal hoeft dit geen probleem te zijn maar ik wil de pir platen in een houtskelet wand maken.
Worden de platen vochtig dan zal het vocht ook in het hout kunnen trekken
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Peter Feiken schreef:
ik kan me voorstellen dat bij bepaalde weersomstandigheden (warm vochtig weer) het aluminium kouder blijft als de buitenmuur, net zoals een spiegel in een badkamer bijv, de lucht zal dan condenseren tegen het alluminium.
Dat klopt niet alles in die omgeving, dus tussen de lagen steen isolatie hout enz., zal ongeveer even koud zijn. Waar je je in vergist, op een spiegel zie je de condens, op het hout trekt het condens erin en is onzichtbaar.
 

Peter Feiken

  • #9
Oké dus ik kan die wand met een gerust hart plaatsen zonder damp open folie er tussen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wat denk je dat ik nu zou moeten schrijven.
 

Peter Feiken

  • #11
Blijft een lastige keuze je schrijft in het hout trekt het vocht er in op de platen blijft het vocht zitten, dan zou je zeggen er moet wel een dampscherm tussen, tenzij het vocht in zn spouw in de praktijk wel mee valt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Dat heb je helemaal goed. Het valt in de praktijk wel mee.
Het is geen stationaire situatie. Van Mei tot Oktober moet een constructie drogen en van Oktober tot Mei mag er vocht in constructie komen. Je snapt het weer en jullie gedrag is alles bepalend.
We kunnen tegenwoordig op het internet simuleren hoe een constructie zich gedraagt. Er moet worden uitgerekend hoeveel vocht er in de constructie kan komen en deze moet binnen 90 dagen er weer uit zijn.
Even gesimuleerd. Gipsplaat 10 mm, OSB 18 mm, laag stilstaande lucht 40 mm, PIR NIET gecacheerd 40 mm, stilstaande lucht 24 mm en stenen 100 mm.
Dit geeft 0,29 kg/m2 vochtigheid en een droogtijd van 23 dagen.
Binnen is het 20 gr. 50% vocht en buiten is het -5 gr en 80% vocht.
Isoleer je dikker wordt het iets gunstiger. Schakel ik alle lagen met stilstaande lucht eruit is er nauwelijks verschil.
Hoop dat het iets van je twijfel weg neemt.
 
  • Like
Waarderingen: Asandor

Peter Feiken

  • #13
Oké top bedankt kunnen we wat mee
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu