Hi,
Ik heb een 2-onder-1 kap woning uit +-1910 met halfsteens (10cm) buitenmuren op de 1e en 2e verdieping.
Op de begane grond is een spouwmuur aanwezig (hele kleine spouw zonder spouwisolatie, dit wil ik zo laten).
De muren op de 1e en 2e verdieping waren voorheen voorzien van een heel dun voorzetwandje met +-3 cm glaswol, dat zag er allemaal nog droog uit toen het eruit kwam.
Dat is allemaal verwijderd, dus ik kijk nu naar de kale muur die ik van een nieuwe voorzetwand wil voorzien met isolatiewaardes die meer bij deze tijd passen.
Het idee was om met PIR platen te isoleren tussen een houtskeletwand en de platen op maat snijden en rondom met PUR plaatsen voor een luchtdichte afdichting op de houten staanders/liggers. (PIR omdat het de hoogste isolatiewaarde biedt en ik zo min mogelijk ruimteverlies binnen wil). Het plan is om het houten frame te plaatsen op de nieuwe underlayment die op de houten balklaag van onderverdieping is aangebracht.
Van binnen naar buiten zou de opbouw dan worden:
- gipsplaat
- osb (12/15/18mm, nog even kijken)
- dampdichte folie (of de aluminium gecacheerde pir platen helemaal dampdicht aftapen)
- houtskelet met pir platen ertussen
- luchtspouw (2 - 5 cm, de muur loopt behoorlijk ongelijk)
- buitenmuur
Nog wel belangrijk om even te benoemen is dat de buitenmuur is voor 80% gemaakt van een soort heel poreuze betonnen steen (heel licht ook) die aan de buitenmuur helemaal is afgestuct met een cement (oid), dus aan de buitenzijde keihard maar ook waterdicht lijkt me. Daartussen zitten steeds rijen metselwerk van 4-5 lagen hoog. Dat wordt van het voorjaar opnieuw gevoegd en daarna ook geïmpregneerd. Ik kan me dus voorstellen dat er weinig vochtdoorslag van buiten is (maar misschien ook weinig afgifte/ventilatie).
Mijn vraag gaat (los van de beschreven opbouw hierboven) om de strijkbalk (ligt over de hele lengte tegen de buitenmuur aan), balken die op de muur liggen over de lengte en de balken die tot/door de buitenmuur liggen.
Ik lees veel over het risico op vochtproblemen / houtrot bij oude panden zoals deze, thv deze elementen. Het is geen mogelijk om de strijkbalk of de andere balken een andere plek te geven zonder het hele huis af te breken..
Het plan is in principe om de isolatiewand tot het plafond te laten lopen en tussen de balklaag een andere isolatie (steenwol) aan te brengen die tot de strijkbalk loopt.
Biedt dit op deze manier juist een risico voor vochtige binnenlucht die via het plafond (straks ook gipsplaten tegen houten rachelwerk tegen de balklaag) richting de stijkbalk en balkkoppen loopt of is dit juist slim, zodat er nog enige warme lucht/ventilatie bij de strijkbalk en balkkoppen kan komen om het risico op rotten te verlagen?
Of is een andere opbouw slimmer?
Ik heb ontzettend veel gegoogled en zie het probleem vaak benoemd worden, maar kan nergens concrete oplossingen vinden. Of ze gaan over het verplaatsen van balken of het vervangen van balkkoppen, wat absoluut geen optie is voor mij.
Ik heb een 2-onder-1 kap woning uit +-1910 met halfsteens (10cm) buitenmuren op de 1e en 2e verdieping.
Op de begane grond is een spouwmuur aanwezig (hele kleine spouw zonder spouwisolatie, dit wil ik zo laten).
De muren op de 1e en 2e verdieping waren voorheen voorzien van een heel dun voorzetwandje met +-3 cm glaswol, dat zag er allemaal nog droog uit toen het eruit kwam.
Dat is allemaal verwijderd, dus ik kijk nu naar de kale muur die ik van een nieuwe voorzetwand wil voorzien met isolatiewaardes die meer bij deze tijd passen.
Het idee was om met PIR platen te isoleren tussen een houtskeletwand en de platen op maat snijden en rondom met PUR plaatsen voor een luchtdichte afdichting op de houten staanders/liggers. (PIR omdat het de hoogste isolatiewaarde biedt en ik zo min mogelijk ruimteverlies binnen wil). Het plan is om het houten frame te plaatsen op de nieuwe underlayment die op de houten balklaag van onderverdieping is aangebracht.
Van binnen naar buiten zou de opbouw dan worden:
- gipsplaat
- osb (12/15/18mm, nog even kijken)
- dampdichte folie (of de aluminium gecacheerde pir platen helemaal dampdicht aftapen)
- houtskelet met pir platen ertussen
- luchtspouw (2 - 5 cm, de muur loopt behoorlijk ongelijk)
- buitenmuur
Nog wel belangrijk om even te benoemen is dat de buitenmuur is voor 80% gemaakt van een soort heel poreuze betonnen steen (heel licht ook) die aan de buitenmuur helemaal is afgestuct met een cement (oid), dus aan de buitenzijde keihard maar ook waterdicht lijkt me. Daartussen zitten steeds rijen metselwerk van 4-5 lagen hoog. Dat wordt van het voorjaar opnieuw gevoegd en daarna ook geïmpregneerd. Ik kan me dus voorstellen dat er weinig vochtdoorslag van buiten is (maar misschien ook weinig afgifte/ventilatie).
Mijn vraag gaat (los van de beschreven opbouw hierboven) om de strijkbalk (ligt over de hele lengte tegen de buitenmuur aan), balken die op de muur liggen over de lengte en de balken die tot/door de buitenmuur liggen.
Ik lees veel over het risico op vochtproblemen / houtrot bij oude panden zoals deze, thv deze elementen. Het is geen mogelijk om de strijkbalk of de andere balken een andere plek te geven zonder het hele huis af te breken..
Het plan is in principe om de isolatiewand tot het plafond te laten lopen en tussen de balklaag een andere isolatie (steenwol) aan te brengen die tot de strijkbalk loopt.
Biedt dit op deze manier juist een risico voor vochtige binnenlucht die via het plafond (straks ook gipsplaten tegen houten rachelwerk tegen de balklaag) richting de stijkbalk en balkkoppen loopt of is dit juist slim, zodat er nog enige warme lucht/ventilatie bij de strijkbalk en balkkoppen kan komen om het risico op rotten te verlagen?
Of is een andere opbouw slimmer?
Ik heb ontzettend veel gegoogled en zie het probleem vaak benoemd worden, maar kan nergens concrete oplossingen vinden. Of ze gaan over het verplaatsen van balken of het vervangen van balkkoppen, wat absoluut geen optie is voor mij.