Voorzetmuur voor spouwmuur op houten vloeren

Hemu

  • #1
Hoi,

Ik ben bezig een jaren 10 woning volledig te renoveren. Om het pand van het gas af te halen wil ik goede voorzetmuren plaatsen (pand heeft spouw maar zonder isolatie (vervuild)). Nu vroeg ik me af hoe ik dit het beste aan kan vliegen. Ik heb het doorgerekend in abakus en ik denk dat het goed zit met de muren, alleen de overgang van muur naar houten vloer/plafond baart mij nog zorgen. Hebben jullie een idee hoe dit het beste te regelen?

1704528160665.png
1704528172380.png
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
heb je vrijstaande dragende gevels of is het een rijtjes woning?
 
  • Like
Waarderingen: Hemu

Hemu

  • #3
Vrijstaande woning, een herenhuis.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Dan krijg je op termijn problemen met vocht bij de houten balken op deze manier.
er zijn technische oplossingen zoals verwarming aanbrengen bij de balkkoppen maat de vraag is of je dat moet willen.
 
  • Like
Waarderingen: Hemu

Hemu

  • #5
Hoe kan je dan het huis het beste isoleren?

Ander voorstel is om tot een RD waarde te gaan van ~2 dmv steenwol. Maar liefst zou ik toch voor 3.5+ gaan.
 

Hemu

  • #6
Het huis heeft 3 etages, de beneden vloer zal bestaan uit schuimbeton, RD van zo'n 4.5.
vloeren eerste en tweede etage zal uit hout bestaan.
 

Mitchelt

  • #7
Een oplossing voor dit probleem is ook tussen de balken van de verdiepingsvloeren te isoleren en de dampdichte folie van de wand door te zetten op onderkant vloer
 
  • Like
Waarderingen: Hemu

Hemu

  • #8
Dus helemaal alles strak isoleren en extra dampdichte folie aanbrengen rondom de balken?
 

Mitchelt

  • #9
Nee ik bedoel ook de gehele verdiepingsvloer(en) isoleren tussen de balken (of minimaal 2 meter vanuit de gevel) en hier aan de onderkant (plafond dus) je dampdichte folie doorzetten
 
  • Like
Waarderingen: Hemu

Hemu

  • #10
Ja dit is al het plan, in ieder geval de bovenkant van de vloer (2.8cm) en ook onder de vloeren (er tussenin).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Hemu schreef:
alleen de overgang van muur naar houten vloer/plafond baart mij nog zorgen. Hebben jullie een idee hoe dit het beste te regelen?
Ik neem toch aan dat die balken op het binnenblad van de spouw liggen.
Je moet ook geen sterk geventileerde luchtlaag invoeren, kijk eens wat de ander luchtlagen doen.
 

Charel

  • #12
Langs binnen isoleren is zelfs onder de beste omstandigheden altijd nog zeer risicovol. In dit geval met die houten vloeren en balkenlagen zou ik het zeker niet doen op de wijze zoals je het van plan was!
Ik lees dat je een spouw van 5 cm hebt die weliswaar vervuild is.
Ik weet niet wat die vervuiling dan inhoudt en hoe ernstig die is.
Firma's die naisolatie van spouwen uitvoeren kijken dit eerst met een kleine camera via boorgaten na en kunnen aan de hand daarvan waar het nodig is openingen maken om eventuele obstakels uit de spouw te verwijderen.
Ik weet niet of er zo'n onderzoek is gebeurd, zo niet zou ik dat zeker eerst laten doen om dan de spouwen te laten naisoleren.
Op die manier kan je best alle koudebruggen uitsluiten wat zeker ook belangrijk is naar de houten balken toe.
Zo nodig kan je dan altijd extra bij isoleren aan de binnenkant maar dan zou ik opteren om goed rakend aan de muur een vochtregulerend isolatiemateriaal aan te brengen waarop je rechtstreeks bijvoorbeeld een leempleister kunt aanbrengen.
Zeker daar geen ventilatiespouwen voorzien !
 

Hemu

  • #13
Wgb schreef:
Ik neem toch aan dat die balken op het binnenblad van de spouw liggen.
Je moet ook geen sterk geventileerde luchtlaag invoeren, kijk eens wat de ander luchtlagen doen.
Klopt, de buitenmuur is goed wind/waterdicht. Er is een spouw (niet overal) deze is, ondanks de vervuiling een beetje geventileerd. Ik kan die luchtlaag die ik nu tussen de spouwmuur en het PIR heb gewoon weg laten.
 

Hemu

  • #14
Charel schreef:
Ik weet niet of er zo'n onderzoek is gebeurd, zo niet zou ik dat zeker eerst laten doen om dan de spouwen te laten naisoleren.
Ja ik wil eigenlijk ook gewoon 3+ RD waarde kunnen halen. Dat kan met de spouw niet helaas.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #15
Hemu schreef:
Ander voorstel is om tot een RD waarde te gaan van ~2 dmv steenwol. Maar liefst zou ik toch voor 3.5+ gaan
Wat zou daar het voordeel van zijn?

Kan je overal bij?
(ook tussen plafond en de vloer erboven)
 

Hemu

  • #16
Ik kan overal bij, het is een complete renovatie. Dus ik wil het graag 1 keer goed doen.

3 voordelen,
  1. zuiniger huis
  2. subsidie (RD>3.5).
  3. Het zijn hoge plafonds (~3.6 meter) en ik ben bang voor uitzakking met steen/glas wol.

Ik kan dus ook iets doen met een combinatie van PIR en steenwol. bijv 50mm elk. Dan haal je ook 3.5 en heb je minder koude bruggen met de electra.
 

Charel

  • #17
Je hebt groot gelijk dat je het in 1 keer goed wilt doen maar kijk dan niet enkel naar de isolatiewaarde maar ook en vooral dat het technisch (bouwfysisch) in orde is.
Je bent er niets mee vooruit als je rekenkundig een RD van 3,5 hebt en ondertussen wel met koudebruggen en condensatierisico's blijft zitten.
 

Hemu

  • #18
Klopt maar koudebruggen kan ik redelijk voorkomen lijkt mij (muv de balken).

Condensatie bij de balken is mijn enige/voornaamste zorg.

Als ik 50/60mm pir direct op de muur plak en 50/40mm wol daarna doe, dan heb ik geen koude bruggen en kan ik bijv electra in de wol stoppen zonder te grote koude brug te maken. Dan rest alleen nog de isolatie rond de vloer/plafonds op de eerste en tweede etage.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #19
is het een ingewikkeld huis?
je zou dragende voorzetwanden kunnen overwegen dan kan je de balken uit de koude zone halen.
(vraag advies van een bouwkundige die ter plaatsen is geweest of de tekeningen kan inzien de kosten daarvoor ga je makkelijk terugverdienen)
 

Charel

  • #20
Hemu schreef:
Klopt maar koudebruggen kan ik redelijk voorkomen lijkt mij (muv de balken).

Condensatie bij de balken is mijn enige/voornaamste zorg.
Het zijn die koudebruggen die mij ook het meeste zorgen zouden baren, niet zozeer omwille van het warmteverlies dat ze veroorzaken maar veel meer omwille van de condensatie die daar op en rond het hout zal optreden. Het hout kan vochtig worden maar nooit opdrogen wat een ideaal scenario is voor schimmel en houtrot.
En dat zou je kunnen vermijden door ook de huidige spouw te vullen met isolatie. Op die manier heb je dan ook minder binnenisolatie nodig.
Sowieso, hoe je het uiteindelijk ook gaat oplossen, zorg zeker voor een constante ventilatie van de woning, liefst met systeem D. Het risico is dan al een pak kleiner.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu