Voorbereiding voor 3 fase omvormer

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #1
Er gaan zonnepanelen komen op ons dak. Offertes zijn aangevraagd, dus dat zal wel goedkomen.

Echter ik wil zelf de aansluiting voorbereiden. We hebben een meterkast, waar nog voldoende ruimte is (er zit al een brede uitbreidingsmodule, zonder busboard)
Daarnaast kan ik een 19 mm leiding bedraden naar de bovenverdieping toe. Deze is nu bedraad vanaf een enkele automaat naar een stopcontact welke was bedoeld voor een wasdroger, maar die hebben we niet. Er is nog een 3e stopcontact vanuit de centraaldoos beschikbaar voor als er wel een energiezuinige droger zou moeten komen, dus naast de wasmachine groep.

Heb ik voldoende aan de volgende componenten:
- 1 stuks 3P+N aardlekautomaat, B16, 300 mA
- 4 stuks 6 mm2 verbindingsdraden naar de aansluitklem in de meterkast
- 5 draden 2,5 mm2 naar boven en afmonteren op
- 1 stuks 4 polige werkschakelaar

dan kan de monteur van de PV-panelen vanaf de werkschakelaar bouwen

Daarnaast lees ik ergens dat in de werkschakelaar de N niet geschakeld moet zijn, maar de 3 fasen en de aarde wel. Dat lijkt me een typfoutje, volgens mij wil je de aarde juist nooit geschakeld hebben. Klopt dat?
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

ABCDE

  • #2
Aarde nooit schakelen. Nul wel. Als betreffende schakelaar een gemerkte positie heeft voor de nul; die ook daadwerkelijk voor de nul gebruiken.

Verder ziet de lijst er goed uit.

Ga je 3x bruin trekken? Of bruin, zwart, grijs? (Naast blauw en groengeel natuurlijk)
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #3
Ziet er prima uit Walker. Aarde inderdaad niet schakelen.

Dat is mooi meegenomen dat je al een 19mm leiding naar boven hebt. Dat maakt het een stuk eenvoudiger.

Verder nog het verhaal van altijd adereindhulzen toepassen op soepele draad e.d. maar dat hoeven we jou niet meer te vertellen :wink:

Voor de elektra hobbyist zou ik gewoon 3x bruin adviseren. Beetje onzinnig om voor die paar meter nou 2 extra kleuren draad te gaan kopen.
Een beetje omvormer meet zelf het draaiveld dus maakt de volgorde van de fasen aansluiten toch niet uit.
 

ABCDE

  • #4
Ja, en grijs en zwart in 2,5 is nogal zeldzaam.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #5
Ik kwam in een webshop zwart en grijs in 2,5 mm2 tegen, per 20 meter te koop. Kost ca 12 euro per rolletje... Ja, is duur, maar 100 meter elders is veel duurder en ik hou 80 meter over.

Vonken_trekker schreef:
Dat is mooi meegenomen dat je al een 19mm leiding naar boven hebt. Dat maakt het een stuk eenvoudiger.
Bij de bouw van de woning heb ik voor Eur 800,- meerdere loze leidingen laten plaatsen, voor ethernet / coax, extra stopcontacten etc. zodat ik naar keuze zelf kan bepalen wat de functie werd. Dat werd standaard 19 mm buis met een standaard AAB HAF inbouwdoos. Als ik voor bedraad had gekozen dan was het in flex uitgevoerd. Dat zijn van die kleine zaken waar je achteraf dus enorm veel plezier van hebt.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #6
Beschrijving

Deze werkschakelaar plaatst u tussen de omvormer en de meterkast. Dit zorgt ervoor dat u de verbinding tussen de meterkast en de omvormer kunt verbreken. Hierdoor zult u niet worden geëlektrocuteerd wanneer u met de omvormer bezig bent en iemand per ongeluk de stroom weer op de meterkast zet.


Het plaatsen van een werkschakelaar tussen de omvormer en de meterkast is verplicht conform NEN 1010!


De werkschakelaar is 4 pollig dit houd in dat u hier 4 aders in en 4 aders uit op kunt aansluiten. De fase kabel en de aardkabels sluit u aan op de werkschakelaar, de nul kabel hoeft niet via de werkschakelaar.
Dat is dus niet goed....
 

Lampje45

  • #7
Ik denk dat iemand in de branche dit opgesteld heeft en heel veel zonnepanelen firma's dit klakkeloos op hun site gekopieerd hebben.

Want ik zie deze fout dus nu op veel meer sites staan
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #8
Of misschien is het zelfs gewoon belabberd vertaald vanuit een andere taal en op de website neer geplakt door iemand die geen elektra kennis heeft....
 

dennistd

  • #9
Klinkt een beetje als Duitsland waar de nul ook niet via de automaten gaat.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #10
Ook in Duitsland schakelt men de aarde niet!
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

dennistd

  • #11
Ik refereerde aan Walker hierboven:
" . De fase kabel en de aardkabels sluit u aan op de werkschakelaar, de nul kabel hoeft niet via de werkschakelaar. "
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #12
Ik ook.
 

dennistd

  • #13
Ik lees het idd slecht :lol:
 

Lampje45

  • #14
Toen de 127/220 net eruit ging was het ook in Nederland niet meer nodig om dubbelpolig te zekeren en te schakelen.
Maar op een gegeven moment is men daar toch van terug gekomen, want aarde en nul zijn theoretisch dan wel het zelfde, maar in de praktijk beslist niet. En ligt het sterpunt van de belasting vaak verschoven, waardoor er toch stroom kan lopen.
 

ABCDE

  • #15
Verschil van inzicht in verschillende landen. De Duitsers schakelen de nul niet, de Britten ook niet, etc. etc. Heeft soms ook te maken met het (mis)bruiken van de nul als aarde...
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #16
Even een schop.

De PV-installatie is aangesloten, ik heb de bedrading in de meterkast wat netter gemaakt.

Echter ik kom het volgende tegen: De installatie-automaat voor de warmtepomp is een 3x400V uitvoering, B16 en is vanuit de bouw aangesloten op de 1e 4-polige aardlekschakelaar welke teven 3 groepen en de beltrafo via het busboard voedt. Werkt al 10 jaar naar tevredenheid....

Nu zit ik de installatiehandleiding van diezelfde warmtepomp te lezen:

■ De F1245 kan niet worden omgeschakeld van 1-fase naar 3-fase en omgekeerd of van 3x230V naar
3x400V en omgekeerd.
■ Als het gebouw is uitgerust met een aardlekschakelaar, moet de F1245 worden voorzien van een afzonderlijke aardlekschakelaar.
■ Indien van een automatische zekering gebruik wordt gemaakt, moet deze minimaal motorkarakteristiek “C” hebben. Zie pagina 70 voor de grootte van de zekering.

Vraag: Wijzigen voor een 3x400V C16 aardlekautomaat of niet? De lekstroom blijft onder de 30 mA, want de aardlekschakelaar is nog nooit uitgevallen. Maximale bedrijfsstroom is 18A per fase als het electrisch element van 6 kW gebruikt wordt (staat standaard uit). Anders is het 9,5A per fase.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #17
Als het toestel al 10 jaar prima werkt achter een B16 automaat zou ik me om de karakteristiek niet druk maken, C16 blijkt dan niet nodig.

Het voorschrift om aan te sluiten achter een eigen aardlekschakelaar vind ik interessanter. Ik weet niet waarom de fabrikant dit heeft vermeld, mogelijk is dit voorschrift er omdat de warmtepomp een DC component in de lekstroom kan hebben. Een DC lekstroom hoger dan 6mA kan er voor zorgen dat een standaard type A aardlekschakelaar niet meer functioneert, lees: de aardlekschakelaar schakelt dan niet meer uit bij een fout.

Waarschijnlijk zal een eventuele DC-component in de foutstroom van die warmtepomp onder de 6mA blijven, anders was er wel een type B aardlekschakelaar voorgeschreven. Maar als die lekstroom tot 4mA zou kunnen oplopen en je sluit nog meer toestellen aan op dezelfde aardlekschakelaar......

Dit is ook de reden dat bijvoorbeeld autoladers altijd achter een eigen aardlekschakelaar moeten worden aangesloten.

Ik weet natuurlijk niet of dit de verklaring is. Wellicht schrijft de fabrikant dit alleen maar voor om uitval van de warmtepomp bij een storing in de tuinverlichting te voorkomen...

Maar over het algemeen lijkt het me wel wijs om fabrikantvoorschriften op te volgen. :wink: Wat betreft de aardlekschakelaar zou ik in ieder geval niet durven redeneren: "Hij is nooit uitgevallen, dus het zit goed".
 
  • Like
Waarderingen: Walker en Vonken_trekker

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #18
Wat betreft de karakteristiek: De aanloopstroom van de compressor in de WP zal dan toch kleiner zijn dan aangegeven. Of de B16-automaat kan meer hebben...

Maar over het niet volgen van de leveranciersrichtlijnen: Blijkbaar zit het dan bij alle 34 woningen hier in de straat verkeerd...

Thnx, deze gaat op het lijstje voor "klussen nog te doen". Ik wil namelijk ook een nog een eigen kWh-meter aan de warmtepomp hangen. Samen met een P1 meter en de data van de omvormer krijg ik dan een aardig beeld van de grootverbruiker tov het totaal en de teruglevering. Als ik dan toch moet gaan vervangen, wordt het wel een C16.
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #19
Wellicht is de aanloopstroom van de compressor wel een probleem als het elektrisch element al actief is? Weet niet of dat scenario in de afgelopen 10 jaar is voorgekomen.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #20
Het elektrisch element staat bij ons standaard uit... (de zgn comfortstand). Het is een warmtepomp met bodemlus, dus het rendement is altijd goed.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu