Welke laadpalen kunnen bidirectioneel laden of zijn voorbereid ervoor?

Dennis_g

  • #1
Goedenavond allen,

Mijn tweede vraag deze avond alweer

We zoeken een laadpaal/-unit voor aan de buitenmuur, en indien mogelijk eentje die bidirectioneel is, dus die ook kan terugleveren van de auto naar de woning en daarmee de hele woning van stroom voorzien. Ik zie werkelijk door de bomen het bos niet meer en ik zal toch niet de eerste zijn die dit uit aan het zoeken is.

Ik weet dat er nog geen auto's zijn die dit volwaardig kunnen, en ook dat het wettelijk nog niet geregeld is, maar indien mogelijk willen we er wel op voorbereid zijn. Ergens las ik ook dat er nog andere technische beperkingen zijn maar ik weet even niet meer welke.

We hebben al 2 offertes binnen maar we hebben totaal geen haast.

Merken en winkels niet nodig - mod

Is er wellicht iemand anders al hiermee bezig geweest? Ik ben heel benieuwd

Alvast bedankt voor de reacties.

Grt Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
" en daarmee de hele woning van stroom voorzien. "
Denk je dan een een noodsituatie waarbij de stroom is uitgevallen, of wil je kunnen terug leveren om winst te maken bij variabele prijzen?
Bidirectioneel heeft meestal wel een werkende 230 nodig.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #3
Ik zag vandaag op LI een systeem voorbij komen waarbij men idd de woning kon voorzien van stroom met de 230V aansluiting vanuit een EV6. In de woning hingen een partij accu's... De woning kon hierdoor off-grid werken.
 

Dennis_g

  • #4
Overdag de auto opladen met zonnepanelen en na zonsondergang de auto als accu gebruiken is het idee.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Dennis_g

  • #5
Een elektrische auto heeft zomaar 50kwh capaciteit, onze woning verbruikt gemiddeld zo'n 10 per dag. Ik moet trouwens eerst een 4polige hoofdschakelaar laten plaatsen, dan verzwaren naar 3×25 Ampère, dan pas kunnen we aan de laadpaal gaan denken. Daar zullen wel een paar weken overheen gaan.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
ga die aanvraag voor 3*25 maar gauw doen dan.
en denk daarbij eerder aan een paar maanden (als je geluk hebt)
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #7
Als ik naar een laadpaal kijk is dit niet veel meer dan een 3 fasen stopcontact, met een communicatie lijn en een meetinrichting.

Het laadsysteem zit in de auto.De laadpaal vertelt de auto hoeveel vermogen beschikbaar is om te laden.
Dit geld ook voor een terugleversysteem, dat zit in de auto niet in de laadpaal en er zijn niet veel voertuigen die dat hebben.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
ik neem aan dat er aan de woningkant ook wel het nodige aan beveiliging etc moet gebeuren
de netbeheerder moet bij werkzaamheden immers het net stroomloos kunnen maken
en misschien wil je ook stroom gebruiken als er een storing op het net is.
 

Dennis_g

  • #9
De 3*25 ampère aanvraag is gedaan en gepland voor november. Ze hebben al gemaild dat de hoofdaansluiting een 4-polige moet worden, dat heb ik eergisteren aangevraagd bij een electricien. In tegenstelling tot veel andere vergelijkbare dingen kan ik hier nu eens rustig de tijd voor nemen
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #10
Boertje125 schreef:
ik neem aan dat er aan de woningkant ook wel het nodige aan beveiliging etc moet gebeuren
de netbeheerder moet bij werkzaamheden immers het net stroomloos kunnen maken
en misschien wil je ook stroom gebruiken als er een storing op het net is.
De standaard beveiliging is voldoende, de wisselrichter in zo'n apparaat werkt net als met zonnepanelen, alleen vaak met een instelbaar te leveren vermogen, en deze haalt zijn info van de slimme meter om te bepalen hoeveel vermogen er geleverd moet worden.
Er zal dus ook een datakabeltje moeten liggen om die 2 te koppellen
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #11
Hier op LI het bericht wat ik bedoelde. Kost wat, maar dan heb je ook wat...

 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #12
Gaat het niet fout op het moment dat je stroom uit je auto aan de woning wil leveren je ook nog verbonden bent het het stroomnet in de omgeving?
Je levert op dat moment niet alleen aan je eigen woning maar ook aan de rest van de straat net als wanneer je een aggregaat zou gebruiken.
Er zal dus een voorziening moeten komen die, zodra je stroom uit de auto gaat halen, je loskoppelt van het openbare net.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #13
Daar zal vast wel een relais voor bestaan. Of een grote hoofdschakelaar...
 

Dennis_g

  • #14
Die hele opstelling op LinkedIn is toch niet nodig als je een auto hebt staan die volwaardig kan terugleveren? V2g is dat toch?
Ik lees op meerdere websites over bidirectioneel laden maar nergens staat eigenlijk welke laadpalen het daadwerkelijk kunnen. Ik heb alleen de Wallbox Quasar (5 mille) en de Zaptec Pro kunnen vinden al weet ik niet zeker of die tweede het kan.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #15
Welke auto's kunnen volwaardig terugleveren?
 

Dennis_g

  • #16
Ik geloof nog geen eentje, al zouden de Nissan Leaf en een Hyundai en Kia het min of meer kunnen, met enkele beperkingen maar welke en waarom weet ik niet, je leest op veel verschillende webpagina's verschillende dingen.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #17
Walker schreef:
Daar zal vast wel een relais voor bestaan. Of een grote hoofdschakelaar...
Zal er onwaarschijnlijk wel zijn maar ook dat het volledig automatisch gaat immers je staat er niet bij als de spanning uitvalt en je bent ook niet altijd thuis om even een schakelaar om te zetten zodra het donker wordt
Ik heb hier zelf een aggregaat staan, schakelt automatisch in zodra de 230V uitvalt maar dan moet je wel handmatig loskoppelen van het openbare stroomnetwerk want als je de gehele wijk van stroom moet voorzien dan doet hij even een poging dan worden de diesel rookwolken steeds zwarter en klapt even later de zekering er uit.
En aangezien ik de aggregaat in de schuur heb staan is het dus ook niet eenvoudig om iets te maken om de hoofdaansluiting los te koppelen. (ben wel bezig met een 300 mA aardlek tussen hoofdzekering en groepenkast maar die gewenst op het juiste moment aan laten spreken lukt niet altijd)

Op TV maakt Kia reclame met een E-auto die 's avonds het vakantiehuisje van energie voorziet.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #18
Het is heel simpel, de inverter in de auto levert het gevraagde vermogen en niet meer.
Als je 1000w gebruikt word de auto gevraagd 1000w te leveren, niet meer. Hierdoor ga je dus niet terugleveren aan het net, daar is geen relais voor nodig.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #19
Is dat wel zo simpel?
Als de spanning uit de auto hoger is dan het openbare net dan gaat hij net als je zonnepanelen gewoon leveren, valt de spanning uit van het openbare net dan gaat hij leveren.
En is alles daar dan op berekend?
Een accu kan nl. in principe een oneindige hoge stroom leveren maar of de rest van de apparatuur/leidingnet dat aan kan is maar zeer de vraag (en ook of je autoaccu dat kan verwerken).
Ik zou me hier dus eerst goed over laten informeren en niet zomaar even klakkeloos wat aansluiten onder het mom van "het zal wel goed gaan" want met hoge stromen gaat het vrijwel zeker nooit goed en zijn de gevolgen vaak niet te overzien.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #20
Een slimme laadpaal doet niks zonder signaal (meestal vanaf de meterkast). 230 eraf, geen signaal, relais in de paal staat uit, auto kan niks.

Verder heb je nog de zekerringen in de groepenkast, dus oneindige stromen zullen er nooit lopen. In een bidirectionele paal zal vast een extra zekering zitten om de kabel van de paal naar meterkast te zekeren.

Hier een diy project voor een standaard paal, stelt weinig voor:

ps. waarom noemen we een kastje aan de muur eigenlijk een paal? :denk:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu