Vloerverwarming verwarmt niet goed

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik dit laatste zo lees kan ik er niet meer van maken dat als de ketel zijn temperatuur overschreidt het gasdeel wordt afgeschakelt. het snelle zakken van de aanvoer betekend dat de warmtepomp het niet alleen baas kan en het gasdeel start weer op.

De warmtepomp levert ongeveer 1 kw aan warmte.
Als je 3 kw nodig hebt heeft hij het gasdeel nodig maar die geef minimaal zeg 5 kw. Dat is weer te veel van het goede.

Dit zal minder moeten worden als je alle radiatoren aan zet.
 
Als het c.v. toestel steeds bijspringt kan de warmtepomp niet aan de vraag voldoen!
Als je de stekker van de warmtepomp er even uithaalt, en deze na een 10 seconden er weer insteekt moet de warmtepomp na ongeveer 15 minuten zelfstandig draaien, na 2 uur warmtevraag komt de cv ketel de warmtepomp helpen en stookt het c.v. water naar de maximale lt temperatuur.
Ik kan je aanraden, als je de installatie goed wilt laten draaien, alleen al wat betreft de warmtepomp, laat je installateur samen met de fabrikant van de warmtepomp al de instellingen even doornemen, er moeten soms nogal wat parameters aangepast worden!

P.s. Combinair haalt warmte uit buitenlucht en klein gedeelte via mechanische ventilatiebox uit woning, toch?
 
Vermogen warmtepomp nominaal 2,5 Kw.

Grootste probleem warmtepomp, is een te hoge retour temperatuur van ht circuit wat opgenomen word door warmtepomp!
 
Een monteur van daalderop raadde me al aan om de verwarming van de HT (design radiator) voluit te draaien, zodat de overtollige warmte van het gas-gedeelte hier naar toe kon. De radiator is echter volledig heet en de hete temperatuur gaat dus ook weer terug.
 
Met het opendraaien van alle convectoren lijkt het probleem van status E verholpen. De retour van de hoge temperatuur wordt nu ook niet meer warm.
Wel schommelt de temperatuur nog van 40 naar +- 25 graden.
Maandag maar eens met de installateur van daalderop en de installateur zelf overleggen.
 
Speedypul schreef:
Vermogen warmtepomp nominaal 2,5 Kw.

Grootste probleem warmtepomp, is een te hoge retour temperatuur van ht circuit wat opgenomen word door warmtepomp!

Dit kan goed maar bij een warmtevraag van boven de 2,5 kw en een laag moduleren zit je met een vermogensoverbrugging die niet netjes is te regelen. De brander zal dan afwisselend bij moeten warmen. Vandaar dat de brander aan en uit gaat en een wisselende aanvoertemperatuur aanmaakt.
 
Jaap2 schreef:
Met het opendraaien van alle convectoren lijkt het probleem van status E verholpen. De retour van de hoge temperatuur wordt nu ook niet meer warm.
Wel schommelt de temperatuur nog van 40 naar +- 25 graden.
Maandag maar eens met de installateur van daalderop en de installateur zelf overleggen.

Dan is de warmtevraag groot genoeg om de 2,5 kw warmtepomp en de laaglast van je brander het pendelen te voorkomen.

Je kunt tussen de 2,5 kw en de laaglast van de brander van zeg 5 kw niet voorkomen dat de brander aan en uit gaat. Bij 3 kw zal het pendelen heel snel gaan. Met 4,5 kw aan te veel vermogen is het cv water zo boven de ingestelde waarde aanbeland. Pas bij 7,5 kw heb je daar geen last meer van.
 
Bedankt voor jullie expertise. De installateur heb ik nog niet kunnen bereiken: vamorgen 11 wachtenden voor me en vanmiddag 7. Ben ik even blij dat mijn verwarming het goed doet :mrgreen:
 
Als er radiatoren bij het laagtemperatuur circuit op zitten gaat dit in jouw geval niet goed komen, door de hogere weerstand in de vloerverwarming, circuleert de lt alleen over de radiatoren, wat je kunt doen is de radiatoren die op lt zitten dichtdraaien en kijken of vloer op gaat warmen, je moet wel de mogelijkheid hebben om per groep in te regelen, later eventueel radiatoren op ht circuit zetten.
Bypass zit zeer ongelukkig zo kort onder de ketel, voorgeschreven minimum afstand 6 mtr op 22mm cv.
Je hebt dus een 2 zone systeem met 2 (kamer) thermostaten?
Waarvan één van de thermostaten opentherm mag zijn, de ander moet van het aan/uit type zijn!
Weet uit het hoofd niet welke ht/lt.
 
Terugkomend op overschot vermogen, fabrikant schrijft dit hierover:
Omdat het cv-gedeelte bijspringt als het warmtepompgedeelte niet
voldoende warmte kan leveren, kan het soms gebeuren dat er in het circuit dat direct op het cvgedeelte
is aangesloten warmte wordt geleverd terwijl er geen warmtevraag is in deze temperatuurzone!

Wat dus veroorzaakt word door het gedeeltelijk omlopen van 3 wegklep!
Wat dus normaal is.

Mede daarom moet er in het ht circuit voldoende buffer zijn!
 
Dag Speedypul, bedankt voor je reactie.
Speedypul schreef:
Als er radiatoren bij het laagtemperatuur circuit op zitten gaat dit in jouw geval niet goed komen, door de hogere weerstand in de vloerverwarming, circuleert de lt alleen over de radiatoren
Klopt als een bus. Sommige bewoners in de straat hebben een koude vloer, maar de convectoren zijn warm(er).
Speedypul schreef:
wat je kunt doen is de radiatoren die op lt zitten dichtdraaien en kijken of vloer op gaat warmen, je moet wel de mogelijkheid hebben om per groep in te regelen
Heb ik geprobeerd door alle knoppen van de convectoren dicht te draaien. Dat hielp echter niet. Elk verwarmingselement (vvw + convectoren) zitten op de LT aangesloten. Alleen een design-radiator op de badkamer zit op de HT. Het begon pas goed door te stromen toen de monteur de flowmeters had verwijderd.
Speedypul schreef:
later eventueel radiatoren op ht circuit zetten.
Dat was ook de opmerking van de monteur van vorige week die door daalderop gestuurd was.
Speedypul schreef:
Bypass zit zeer ongelukkig zo kort onder de ketel, voorgeschreven minimum afstand 6 mtr op 22mm cv.
:shock: is zo'n voorgeschreven afstand een advies, of een regel?
Mja, die installatie is niet echt jofel gedaan als je het mij vraagt, maar dat is lastig als je een leek bent.
Speedypul schreef:
Je hebt dus een 2 zone systeem met 2 (kamer) thermostaten?
Waarvan één van de thermostaten opentherm mag zijn, de ander moet van het aan/uit type zijn!
Weet uit het hoofd niet welke ht/lt.
We hebben een 2 zone systeem. De design-radiator in de badkamer heeft een thermostaatknop en is aangesloten op de hoge temperatuur. De rest:
vloerverwarming (hoofdverwarming) met aan/uit thermostaat in de woonkamer, drie convectoren als bijverwarming op de begane grond (hal/keuken/woonkamer), vloerverwarming op zolder en convectoren op de 1e verdieping zitten allemaal op de lage temperatuur.
Is deze installatie een beetje te simpel bedacht....?
 
Speedypul schreef:
Mede daarom moet er in het ht circuit voldoende buffer zijn!
Hiermee bedoel je dus die 6 meter?
Edit: of zou de leiding naar de design-radiator de buffer moeten zijn? In dat geval vraag ik me af waarom de bypass op zo'n plek zit en of die nog/wel effect heeft (in zowel positieve als negatieve zin) :lol:
Edit2: ik neem even aan dat de negatieve zin zal wel zijn dat een sensor ziet dat er meteen heet water terugkomt en de cv laat afslaan.
 
Laagtemperatuur systemen (max.50 graden)zijn vrijwel uitsluitend vloerverwarming!
De radiatoren moeten anders veel groter zijn dan bij 80/60.
De afstand van 6 mtr of meer ligt aan leidingdiameter en capaciteit ketel word zeer zeker door sommige fabrikanten voorgeschreven!

Hangt er in de badkamer een (kamer) thermostaat en/of zit er een thermostatisch ventiel op de radiator?

Als badkamer op ht zit moet daar ook een thermostaat geplaatst zijn, deze groep moet normaal gesproken apart aangestuurd worden, een thermostatischventiel op de radiator is dan niet wenselijk.

Of draait badkamer nu puur op overschot van c.v. toestel wat nodig is om warmtepomp te ondersteunen?

Als warmtepomp vermogensvraag zelf aankan komt badkamer niet meer op temperatuur, indien er geen (kamer) thermostaat geplaatst is.
 
Ik weet dat er op het toestel twee thermostaten aangesloten kunnen worden. Daarvan is er maar 1 gebruikt: die van de vloerverwarming via de aan/uit thermostaat in de woonkamer. Die thermostaat regelt dus de lage temperatuur voor de hele woning. In de badkamer zit een kraan op de radiator met stand *, I, II, III, >| en een draad aan de muurbevestiging. Kan het niet goed omschrijven: foto komt er aan.
De radiatoren zijn convectoren. We hadden ze ook in ons vorige huis, maar dan voor de hoge temperatuur. Zal ik ook een foto van maken.
Dat de thermostatische kraan op de badkamer (als het zo heet) eigenlijk niet wenselijk is, ok. Meer stoort het me dat ik geen thermostatische kranen of een thermostaat heb op de 1e etage waar de slaapkamers van onze kinderen zijn en dat deze aangesloten zijn op de thermostaat/vloerverwarming van de woonkamer. Daar zit een groot verschil in verloop van de temperatuur. De slaapkamers worden sneller warm, maar koelen weer veel sneller af dan de woonkamer.
 
Deze ketel kan op verschillende manieren aangesloten worden. We kunnen niet zien hoe dit is gedaan. Het lijkt me handiger om zelf eens de boekjes er bij te pakken en de zaken bespreken met de installateur.

Wat betreft de cv temperatuur, deze ketel is een weersafhankelijke ketel en de warmtepomp zal niet werken op hoge temperaturen. (boven de +/- 60 graden)
De ketel is optimaal geschikt voor een LTV systeem (lage temperaturen)
Dit kan met vloerverwarming maar ook met radiatoren als deze groot genoeg zijn of je hebt een goed geïsoleerd huis.
Met 50 graden werken betekend ongeveer een vergroting van je radiatoren met 40% van het vermogen. In een geïsoleerd huis zal je het verschil van afmeting niet eens merken met je oude niet geïsoleerde woning. :wink:
 
Draad bij radiator is waarschijnlijk aardedraad.
De convectoren die ik ken zijn bedoeld voor ht systemen.

Thermostaatkranen zijn wel degelijk wenselijk, alleen niet als je maar één enkele radiator op een ketel aansluit, deze ruimte behoort aangestuurt te worden door een (kamer)thermostaat, namelijk je hebt wel een weersafhankelijk systeem, maar dit alleen op je lt circuit.
Ga je de temperatuur van de badkamer regelen via de kraan, waarbij je de flow gaat verlagen zodra de temperatuur bereikt word, de bypass die gelijk onder je ketel hangt moet dit op gaan vangen, dit is een waterinhoud van een liter die als buffer dient!

Indien er geen 2e thermostaat geplaatst is draait de badkamer dus op overschot van cv ketel, ook dan heb je het probleem als badkamer radiator dichtloopt is het circuit ineens veel te klein, door bypass onder ketel.

Je hebt dus een nieuwbouw woning, als het goed is moet er een transmissie berekening zijn van de gehele installatie, laat die eens bekijken door een andere partij!
Ik denk dat de installateur de boel een beetje door elkaar heeft gehaald.

Je combinair moet zonder problemen de vloerverwarming kunnen laten draaien, zelf systemen in werking gesteld zonder extra pompen met meer dan 15 groepen, voorzien van flowmeters en temperatuur regelingen per vertrek.
 
Chathanky ben het in grote lijnen met je eens, toch een aantal dingen kloppen gewoonweg niet in de opbouw van de installatie.

Weersafhankelijk is naar mijn weten alleen het circuit van de warmtepomp.
 
Duidelijk verhaal, zelfs voor een leek als ik :D

Ik zal een brief opzetten om dit gezamenlijk op te pakken. Moet alleen de oorzaak eerst nog gevonden worden van de slechte flow :-|

De flow-meters zaten op de afvoer. Hoe zie je dat ze bijvoorbeeld niet voor de aanvoer bedoeld waren? Ik meen ergens te hebben gelezen dat dit anders werkt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan