Vloerverwarming problemen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Jawel, nog eentje met een probeem met zijn vloerverwarming.

=================================================
Even de dingen op een rijtje:

Installatie
Ketel: Remeha Calenta (40c,cw5, 2010)
Thermostaat: Isens V19

Op zolder en 1ste verdieping: Normale radiatoren, alles dicht behalve badkamer, permanent open.

Benedenverdieping: Vloerverwarming, HOH 10cm, 5 groepen met een Robot standaard verdeler: standaard-unit Aangelegd in 2014.

Leidingen naar de verdeler toe: 22mm

Woonhuis:
Rijtjeshuis, waar ik zelf veel aan isolatie gedaan heb. Zo is de onderkant van de vloer nog eens geïsoleerd met 10cm EPS, dak met 16cm PIR, overal dubbelglas en goede tochtstrips.

Probleem: Systeem is erg traag (te traag zodra het koud is, 0.3c stijging per uur) en sommige ruimtes worden slecht warm. Zo is er een aanbouw waarin de keuken staat, veel glas, die word niet warmer als 18 graden.


Zelf gedaan: OTGW er tussen gehangen, zodat ik gedrag van de ketel kan monitoren. De groepen in de huiskamer iets dicht gezet t.o.v. de keuken (zodat deze meer water krijgt. De pomp staat op autoadapt en daarmee op 9 watt. Die heb ik wel eens hoger geprobeerd en daarmee krijg ik de vloer wel sneller op temperatuur. Maar installateur was heel stellig dat deze op autoadapt moest blijven staan.

Vanuit de OGTW kan ik zien dat mijn ketel mooi moduleert. Bij brand rustig op 30%. De aanvoer gaat rap naar de 60C en de retour houdt hij (conform ontwerp volgens mij) op 40 graden.

mijn vermoeden
Gezien de ketel niet hoger gaat als 60 graden (ook als ik de instellingen hoger zet niet), vermoed ik dat de verdeler niet de juist is. Daarbij staat dat de aanvoer minimaal 70 graden moet zijn. Terwijl hij dus max 60graden is (op een koude dag als vandaag zie ik 60.6 als max, retour 43.4 max).

Hierdoor gaat er te weinig warm water de vloer in.

Hoe is dit op te lossen of dat alleen mogelijk door andere verdeler? [/b]
 
Autoadapt is leuk als je met zone regelingen werkt omdat de flow constant veranderd, als de groepen niet dynamisch zijn hoeft de pomp ook niet dynamisch te staan.

Wat is de mengtemperatuur en de retour van de VV verdeler.
 
65 graden en de retour 43 graden.
Dus beiden zijn iets hoger.

Maar kamer nu op temperatuur.
Dus doet hij nu kortere brandsessies
 
Nu weer aan het opwarmen al vanaf 15u

Invoer is 40 graden
retour is 31 graden

Ketel
65 aanvoer
41 retour

Hij staat nu op standje II want III gaf me iets te veel herrie.
 
De vloerslangen komen dus goed op temperatuur (40/31). Als het nog niet warm wordt in de woning, liggen er onvoldoende slangen in de vloer of laat de isolatie te wensen over.
 
Hoe snel moeten de slangen deze temperatuur hebben?

Want dit is dus na 3 uur aanstaan. De vloer voelt nu ook warm aan.

Mijn probleem is vooral dat het erg lang duurt voor dat dit gebeurd. Laaste stukje warmtook altijd snel op.

Is ook te zien in toename temp
15 uur verwarming aan
16 uur +0.1 graad erbij
17 uur +0.3 graad erbij
18 uur +0.7 graad erbij
18.30 uur +0.5 graad erbij





En slechte isolatie?

Afkoelen afgelopen nacht in 6 uur 2.1 graad gedaald. (20.5 naar 18.3) Dat is toch een redelijke afkoeling?
 
Wat ik nog steeds niet kan begrijpen dat men een nachtverlaging toepast bij vloerverwarming.

Is de grootste onzin die er bestaat om je vloer onder de 18 graden af te laten koelen WAAROM?

Het opstoken duurt weer een paar uren iedere morgen.
Nogmaals iets op temperatuur houden kost minder als iets steeds maar weer op te moeten warmen.

John
 
Je doet aannames die niet kloppen overigens.

Ik heb mijn "nacht" verlaging staan op 18.5. Dan springt de ketel aan, maar daar zit zoveel tijd tussen dat de laagste temp meestal iets lager uitkomt (de ketel is dan al aan het stoken).

Dan laat ik hem stijgen weer naar 19 graden (vanf 6.00). Dit zodat de verwarming in de douche ook warm wordt in de ochtend. Om dan vanaf 17u naar de 19.5 te gaan.

Vandaag had ik hem op 21 graden gezet op het moment van binnenkomst (15u) om te meten (zoals je eigen ondertitel aangaf, noodzakelijk is). Ik wilde eigenlijk om de 15 minuten de temp opschrijven, maar aandacht voor mijn werk niet aan toegekomen.

Maar als de temp op 19 graden staat (wat ik voldoende vind meestal) maar de vriendin wil het op 20 graden, kost dat dus minimaal 3 uur.

Ik waat dat vloerverwarming traag is, maar dit lijk me heel traag.

Ketel komt niet boven de 65 graden uit, terwijl volgens mij eens standaard verdeler minimum 70 nodig heeft.
 
Als je nu eens van die thermostaat af blijft en alles, dag en nacht, gewoon op éénzelfde temperatuur laat staan, dan ben je hoogstwaarschijnlijk van je "problemen" af (zeker in deze periode waarin het 's nachts kouder is)
Dit soort "problemen" zijn veelal het gevolg van verkeerd bezuinigen en het alles altijd maar tot op de tiende graad willen regelen....
Het is altijd weer de vloerverwarming die "de schuld" krijgt, maar het komt praktisch altijd neer op het juist regelen.
Zolang je dat met één thermsotaat doet die in de woonkamer hangt, blijf je problemen houden (maar dat ligt dus neit aan de vloerverwarming!)
Het codewoord in deze is "zoneregeling". Google daar maar eens op.
 
Een beetje jammer dit soort reacties.

Beetje vergelijkbaar met bouwers die isolatie vroeger maar onzin en onnodig vonden. Een nul-woning kon niet, want dat ventileerde niet, etc, etc. Waardoor we nu voor miljoenen (die zij weer kunnen verdienen) oude panmden weer aan kunnen passen ipv de eerste keer het goed gedaan te hebben (wat veel goedkoper was geweest)

Slakkenhuis patroon? Onnodig, zo wordt de vloer ook wel warm en is een stuk handiger.

Rijtjes huis? Knal er maar een ketel van 36kw in, word het zeker warm.

Waterzijdig inregelen onnodig, want de ketel stookt het toch wel warm op 90graden.
En zo kunnen we nog wel even doorgaan.
"werk toch?". Ja, met een kanon op een mug schieten werkt ook.

Natuurlijk kan ik de modulatie uitzetten en de ketel gewoon stoken op 80 graden. Word het waarschijnlijk goed warm.

De installatie is aangelegd nadat ik deze ketel en thermostaat had. Die niet hoger wil als 65graden omdat hij moduleert. Robot zelf geeft aan dat hun standaardverdeler (die ik heb) minimaal 70 graden aanvoer moet hebben. Dus daar zit al een mismatch.

Denk je juist een gerenomeerde installeur te nemen (20 jaar ervaring, zogenaamd specialist) en die maakt er een potje van. (in mijn optiek verkeerde verdeler en geen slakkenhuis partroon gebruikt). Daar sta je dan met je vertrouwen in een specialist. Vele bouwers/installeurs doen niet moeilijk om een hoekje af te snijden.

Dus ja, ik probeer te redden wat er te redden is. En ik ken vloerwarmingen die wel goed zijn in te regelen omdat ze goed zijn aangelegd.
 
Over beetje jammer gesproken.
Maar wat wilt u nu bereiken? De dingen die aangedragen worden kraakt u dus zelf af.
Wilt u soms zwart op wit dat het systeem niet deugt?
 
Nee, het maximale halen uit het huidige systeem.
Dat het systeem niet maximaal naar mijn wens is weet ik al. Maar ik ga echt niet de hele vloer eruit trekken, dus zal het hiermee moeten doen. Hoogstens wil ik investeren in een nieuwe verdeler, maar als dat kan wachten tot ik overstap op een wamtepomp, dan graag. .

En de enige optie die ik niet overneem is de thermostaat vastzetten op 20 graden.

De suggestie om niet lager te gaan als 18 graden, heb ik niet overgemomen omdat ik niet lager ga als 18.5 (op de thermostaat, hij gaat nu het kouder gaat de thempratuur wel lager)

De rest heb ik op elke vraag antwoord gegeven.

Dus welke suggestie wil ik verder niet overnemen?
 
Vraagje, waneer verbruikt een auto meer brandstof?
Bij het optrekken ( opwarmen )
Of bij laag toeren draaien als hij al op gang is ( het op temperatuur houden ) ??
 
Dit topic gaat op slot, wanneer mensen advies vragen en zo'n beetje alles beter weten heeft verder advies geen zin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan