Vloerverwarming infrezen in beton zonder isoloatie

Ik heb een huis gekocht uit 1964 en laat vloerverwarming in de betonvloer frezen. De betonvloer is niet geisoleerd. Onder de betonvloer ligt zand. Nu hoorde ik net dat dan de warmte verloren gaat richting zand en dat je heel veel moet stoken wil je warmte krijgen in het huis. Is iemand hiervan op de hoogte hoe dat zit?
 
Dan ben je inderdaad ook aan het stoken voor de pieren. Beter is de vloer te isoleren. Bij mij thuis heb ik enkele jaren geleden ook de gehele ongeisoleerde vloer eruit gehakt en isolatie aangebracht. Is een stuk aangenamer ook.
 
oh jeetje, dank je, maar dat zou dan inhouden dat heel de betonnen vloer eruit gekapt moet worden ? Dan isoleren, dan weer beton en dan pas de vloerverwarming??
 
Huizen uit 1964 zijn zeker niet winddicht dus veel verlies door tocht.
Worden de muren ook schoon of behangklaar gemaakt zou ik zeker alle naden van de kozijnen aan de binnenkant controleren op kieren en daar wat aan doen.
Wat je wellicht kan doen is een verwarmde vloer nemen met behoud van radiatoren. Uiteraard is dit in verband met van het gas af niet optimaal.
 
Vloer er uit halen, kosten van afvoer en storten + opnieuw opbouwen en dan vloerverwarming laten aanbrengen wegen niet op tegen gebruik van een droogbouwsysteem over de bestaande vloer.
Wanneer je voorbereid wilt zijn op toekomstig gebruik van een lage temperatuur verwarmingssysteem, moet je rekening houden met een systeem met zeker 16 mm verwarmingsbuizen en ca 2 cm opbouwhoogte (+ eventueel nog ruimte voor extra isolatie + je vloerafwerking)
Per saldo zal dat voordeliger uitkomen, dan alle kosten voor een nieuwe vloer.
 
Klopt dat dat voordeliger is maar dan moet je wel bereid zijn om ook een deel aan hoogte in te leveren.

In mijn geval betrof het een huis uit 1970 waar de deurkozijnen al niet super hoog zijn. Daarom toen gekozen om de vloer te vervangen. Scheelt ook weer in de kosten als je e.e.a. zelf kunt doen.
 
Dan kan je beter plafondverwarming nemen.
De beste verwarming die er is.
Dat gaat met dezelfde slangen die voor de vloerverwarming worden toegepast.
Even googlen op merk verwijderd - mod of deckenheizung.
Het zgn nadeel dat de warmte aan het plafond blijft hangen is onjuist. Een gas ,lucht, kan niet worden opgewarmd door stralingswarmte.
Vloer-, wand- en of plafondverwarming is infraroodlicht.
De lichtstraal gaat naar boven opzij of naar beneden.
De netto m2 is bij plafondverwaming groter dan bij een vloerverwarming, geen kasten of meubels.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben het met je eens: plafondverwarming kan een goede oplossing zijn, maar we zouden hier geen merken promoten (en gewoon even googlen op plafondverwarming levert ook wel gewenste resultaten op)
 
Dank je mensen. Heb idd niet veel ruimte dus kan niet de hoogte in, isoleren op de betonvloer is dus geen optie. Plafondverwarming in mijn geval ook niet want ik wil een warme vloer. Wil ook van de radiatoren af. Ik zit er nu wel mee. Gezien jullie reakties is dus eigenlijk mijn enige optie de vloer er helemaal uit laten kappen, isoleren, nieuwe vloer erin en dan pas vloerverwarming?
 
Maken die paar cm's extra dan zoveel uit? Welke vloerafwerking wil je toepassen? Tegels, parket, laminaat of plakplastic. Ook dat is bepalend voor de totale opbouwhoogte.

Al met al aanzienlijk voordeliger om een droogbouwsysteem te overwegen i.p.v alles er uit te halen.
 
er komt een egalinevloer over die ik ga schilderen, dus geen dikke laag.
Dan ben je inderdaad ook aan het stoken voor de pieren. Beter is de vloer te isoleren. Bij mij thuis heb ik enkele jaren geleden ook de gehele ongeisoleerde vloer eruit gehakt en isolatie aangebracht. Is een stuk aangenamer ook.
Beste schrijver van dit bericht,
Wat zijn dan de stappen te nemen? De betonnen vloer er geheel uit? en dan? Wat voor isolatie? Hoe de vloer het beste weer opbouwen en advies welke vloerverwarming? Veel vragen maar weet het nu ook ff niet meer wat het beste voor mij is om te doen en te ondernemen. Alvast bedankt.
 
U begint met een pe folie dan minimaal 10 cm pir isolatie of 20 cm eps 10 cm gewapende betonvloer dan ontkoppelingsmat met hierop draadstaalmatten met vvw gelegd hoh 10 cm 16mm slang dan 5 tot 7 cm afwerkvloer dan een vloerafwerking.
U zult dus vlot een 15 tot cm moeten uitgraven
 
Ik ben geen isolatie expert, welke materialen ik moest gebruiken heb ik mij professioneel in laten voorlichten.

Ik moest 18cm uitgraven als ik het goed onthouden heb. Het is een pokken werk en niet goedkoop maar ben nu , zeker deze week, blij dat ik het gedaan heb.
 
Doe het goed, of doe het niet. Dus vloer slopen, uitgraven en opnieuw opbouwen met RC5 of hoger.

Droogbouw is qua isolatiewaarde nog steeds zeer matig, tenzij je 15 cm omhoog kunt.

Als je een huis uit 64 koopt zal het toch geen verrassing zijn dat je moet isoleren?
 
quoten niet nodig - mod

Weet ik niet. Kan ik niet uit de (oude geschreven) bouwtekeningen herleiden..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Doe het goed, of doe het niet. Dus vloer slopen, uitgraven en opnieuw opbouwen met RC5 of hoger.

Droogbouw is qua isolatiewaarde nog steeds zeer matig, tenzij je 15 cm omhoog kunt.

Als je een huis uit 64 koopt zal het toch geen verrassing zijn dat je moet isoleren?
Het dak geisoleerd maar dat was ook zichtbaar dat dat nodig was. Bij de vloer totaal niet stilgestaan. En wist ook niet dat dat een punt zou zijn als ik vloerverwarming zou leggen. Heb een aantal offertes opgevraagd en gekregen en geen enkel bedrijf vroeg naar isolatie... Er is zelfs een bedrijf hier geweest en die vroegen daar niet eens na. Ze frezen sleuven en leggen de vloerverwarming erin en klaar. Heb het bedrijf gebeld en gevraagd of het kwaad kon dat er geen isolatie onder de vloer zat maar is vaak niet zeiden ze, doen we altijd zo. Dus dan denk ik, als leek zijnde, oke dan maakt het niet uit.....
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan