Hallo Zargo,
U weet dat een stelaandrijving heel sterk vertraagd pas die klep opent?
Dit kan tot wel 5 minuten duren!
Het is een heel ander principe dan bijv. een elektromagnetische klep,
die opent meteen.
Als u de stelaandrijving 24V geeft zit daar een verwarmingselementje in van een paar Watt welke er weer zorgt dat door uitzetting de klep opent.
Stelaandrijvingen maken gebruik van een wasmeetelement
dat elektrisch wordt verwarmd. Dit zorgt voor
een geluidloze werking bij een laag stroomverbruik.
.
Sluit de 2 draden van de stelaandrijving eens rechtstreeks aan op de 24V voeding. (laagspanningskant!)
De klep moet dan na enige minuten open gaan.
Is dit het geval, dan zijn voeding en stelaandrijving in orde.
Rest nog te kijken naar bekabeling en thermostaat.
Als je een multimeter hebt zet je deze op standje doorpiepen.
(batterij en een fietslampje is ook goed! en goedkoper)
Sluit een draad (naar de thermostaat) aan op de + van de batterij of + van de multimeter.
Retourdraad thermostaat op de min multimeter.
Of retourdraad van de thermostaat sluit je aan op de voet van het lampje.
De zijkant van het lampje houdt je nu op de - van de batterij.
Bij thermostaatcontact gesloten gaat het lampje branden/meter piepen.
Bij thermostaatcontact geopend gaat het lampje uit/geen piepen.
Blijft het lampje uit/geen piep terwijl de thermostaat "hoog" staat, is je thermostaat kapot of een draad los daarin/aan.
Het klinkt in woorden heel ingewikkeld maar een schema doet wonderen.
Binnen 5 minuten weet je wat er defect is.