Vloerverwarming boosten

Goede middag,

wij hebben een jaren 80 huis dat volledig verwarmd is via vloerverwarming. dit zou op zich heerlijk moeten zijn ware het niet dat de vloer eigenlijk niet warm te krijgen is en we dus met kaarsen en de openhaard s'avonds behaaglijk maken in huis. alleen als het in de winter echt koud word(-5 en lager) dan gaat de vloer iets warm aan voelen. maw iets werkt niet zoals het hoort,

systeem is als volgt,
intergas hr 36 ketel,
warmte wisselaar,14 platen nefit.
5 groepen vloer blok waarbij de warmte wisselaar parallel staat aan de pomp.
slangen zijn doorgespoeld.
cv zodanig ingesteld dat hij zo min mogelijk pendeld

ik heb wat metingen gedaan, cv temp is 70 graden,
aanvoer water warmte wisselaar is rond 20, afvoer rond 36,
aanvoer water van uit buizen rond 20, terug water naar vloer verwarming aanvoer + 0.2- 0.4 graden. dit is verloren voor het water beneden is.
opwarm tijd van huis bv na vak is ongeveer 3 uur/ graden.

hieruit haal ik dat de warmte van uit de ketel niet goed overgebracht wordt naar het vloer water.

vloerverwarming thermostaat is getest, en staat volledig open(er uit gehaald) , ik heb al keer op advies forum extra pijpje in vloerblok geplaatst om zo de water flow geforceerd door de ww te duwen, dit gaf wel iets verbetering maar ben er nog niet echt blij mee, zie ook meet data.

115257_20191105_141236_1.jpg


115257_20191105_141245_1.jpg


fotos zijn niet echt duidelijk excuus, systeem zit wat ingebouwd, mijn vrouw vond het niet zo een mooie installatie, kastje er om was meer in haar smaak :cool:

mijn buren hebben gelijke systemen en problemen, ik heb bij de buren inmiddels verschillende oplossingen gezien van diverse installateurs, veel oplossingen werkte niet en moesten meerdere keren aangepast worden, verreweg de meeste hebben uiteindelijk de ww er tussen uit gehaald en de cv direct op de slangen aangesloten al dan niet voorzien van een deeltjes filter, dit blijkt de beste oplossing qua warmte.

Hoewel mijn cv ketel volgens spec wel moet kunnen werken met thyleen buizen. wil ik bij voorkeur dat zure water niet in de cv hebben, ook omdat de druk in de tyleen buizen lager moet zijn dan de cv wil hebben 0.5 bar (een hogere druk ben ik met 1 maand kwijt en is dan weer stabiel op 0.5 bar)is niet ideaal maar wil de buizen niet gaan vervangen.

Nu wil ik de ww in serie zetten met de pomp, en de bypas af sluiten om zo maximale warmte overdracht te krijgen van de cv naar de vloer en niet alleen koud water rond te pompen en hier af en toe druppel warm bij te mengen. dit is dan min of meer in lijn met de gedachte om de vloer direct op de cv aan te sluiten. (ik heb alleen 2 pompen nodig ipv 1)
cv kan ik op 50 graden zetten om buizen te beschermen tegen te hoge temp
115257_IMG_20191105_0002_1.jpg


ps in tekening druk vat, meters en vulpunt en ontluchting ed er uit gelaten.


ik heb inmiddels een zuinige pomp gevonden wilco younos pico 25/1-4-130( kan dat rode ding er uit, ik ben nu toch bezig, en minder stroomgebruiken is altijd goed :) ) en een nieuwe WW 20 platen 44 kw.
WW kan een max flow aan van 4m/uur, pomp zit hier onder max 2.7 m/uur.

nu ben ik hobbyist en geen specialist zijn er rode vlaggen om dit niet te doen, zou volgens mij in Principe gelijk moeten zijn aan direct aansluiten op cv

Daarnaast heeft de ww een 1/2 en 3/4 aansluiting, is het beter om de grootste op de vloer of op de cv kant te zetten, dacht zelf aan vloer kant daar zit in theorie meeste weerstand.

alvast bedankt voor eventuele input.
mocht iets niet duidelijk zijn dan hoor ik het graag.
 
De wisselaar zou wel eens goed dicht geslibt kunnen zijn
Vloerverwarming spoelen en sealen is hier een oplossing voor en de wisselaar vervangen zet er dan ook meteen een dubbel instelbare kraan tussen zodat de flow over de wisselaar is in te regelen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan