Vloeropbouw en vloerverwarming

Andre B

  • #1
Nieuw op het forum met een vraag waar ik geen antwoord op kan vinden en met de snel veranderende technieken even door de bomen het bos niet meer zien.

Huis uit 1968 houten vloer / balken alles gaat eruit we willen een nieuwe vloer, betonbalken met RC 5.0 isolatie broodjes
Hoe dan verder uiteindelijk komen op er grote plavuizen op en we willen vloerverwarming LTV systeem.
Er zijn zoveel verschillende opbouw mogelijkheden, droog systeem vloerverwarming, nat systeem buizen laag in de vloer buizen hoog in de vloer.

Wie kan een goed advies geven we willen alles zelf doen en uiteraard de kosten laag houden

Dank voor alle antwoorden
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • No Hands

    • #2
    Wat heb je als warmtebron? Een cv of een warmtepomp? Als je een cv hebt zou ik de vloerverwarming hoog doen en bij warmtepomp laag, dan wordt je vloer 1 grote buffer. Aan het begin vn het stookseizoen duurt het wat langer om op te warmen maar daarna altijd een stabiele temperatuur. Met gas kun je het lekker snel opstoken dus zou ik de slange hoog doen.
     

    Bernhard

    • #3
    Aanvang van het werk begint bij:
    Het maken van een warmteverliesberekening!!!
    Waarom?
    De capaciteit van een VV is afhankelijk van
    het aantal m2 vloeroppervlak en de maximale temperatuur
    aan de bovenkant van de tegels. De maximale temperatuur is
    +28°.
    Als de capaciteit van VV te klein is wordt dat
    gecompenseerd met een hogere oppervlaktetemperatuur
    en dus een hogere watertemperatuur.
    Geen warmte bufferen in de vloer, bufferen van warmte geeft
    extra warmteverlies
    De tegels direct boven de slangen leggen
    Direct onder de slangen dikke isolatie aanbrengen(4-10cm,).
    Dat is een droogbouwsysteem.
    Indien uit de warmteverliesberekening blijkt dat de capaciteit van VV te klein is zal dat gecompenseerd moeten worden met extra isolatie van de ruimte. Dat kan met speciaal glas, muurisolatie en of muurverwarming.
    bernhard
     

    Andre B

    • #4
    Dank voor reacties
    Keuze warmtepomp of CV is nog niet gemaakt.
    Beneden 140m2 nieuw denken we aan solohrketel met ltv vloer verwarming of een warmte pomp. Boven is bestaande cv met radiatoren. De ketel van boven kan dan ook de hulpradiatoren beneden voeden als het weer snel kouder wordt.
    Solo-cd ketel goedkoop simpele aanleg en altijd werkend, warmtepomp veel duurder en bij extreme koude slecht rendement.

    Nu ik weet dat er nat of drooghoud keuze vanaf hangt wordt het niet eenvoudiger.........
     

    Bernhard

    • #5
    De juiste keuze kan je pas maken mbv. een warmteverlies berekening.
    Op de begane grond neem je VV. Als de VV voldoende capaciteit heeft heb je geen extra radiatoren nodig.
    Een WP kan met een zeer hoog rendement warmte leveren indien de buitentemp. 4 grd. of hoger is.
    Bij lagere buitentemp. kan de CV-ketel dan de benodigde warmte leveren.
    Eerst een warmteverlies berekening, dat is de fundatie van een verwarmingssysteem. bernhard
     

    No Hands

    • #6
    Bernhard, hoezo geeft bufferen in de vloer extra verlies?
     

    Andre B

    • #7
    Ik dacht radiatoren erbij als de Vv niet snel reageert.

    Kan ik voor die berekening bij jou terecht Bernhard, ik wil er geen installateur me benaderen.
     

    Bernhard

    • #8
    Geen probleem om een berekening te maken.

    "Bufferen van warmte geeft extra verlies".

    Betere omschrijving is.
    Bij een opslag/bufferen van energie/warmte zal er altijd warmte uit de buffer verloren gaan.
    Wat je er in stopt haal je er niet meer uit.

    Bij woonhuizen kan je beter kiezen voor warmte on demand.
    bernhard
     

    No Hands

    • #9
    Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ander voordeelvan die buffer is dat je vloer warm blijft en dus je voeten ook. Bij het 'snelle' systeem koelt je vloer af als je kamer warm is. Zit je alsnog met koude voeten in je goed geisoleerde huis.
     

    Walker

    Specialist Deuren en Kozijnen
    • #10
    Warmte-accumulatie werkt prima. Oa. Betonkernactivering is op dit principe gebaseerd.

    De basis is een LTV-systeem, in combinatie met een goed geïsoleerde woning. Een betonmassa verwarmen tot 35 graden of meer is niet energiezuinig.


    En je moet wel accepteren dat je woning langzaam opwarmt, en ook langzaam afkoelt. Dus eigenlijk altijd dezelfde ruimtetemperatuur heeft.

    Hier in huis werkt het prima icm een warmtepomp met passieve koeling: 's zomers wordt de warmte uit de ruimte afgegeven aan de vloer en dus aan de (koel)leidingen. Die op hun beurt de energie weer afgeven aan de bodem.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu