Vloer isoleren in kruipruimte, materiaal en logistiek

SvenH

  • #1
Ik overweeg om onze betonvloer te isoleren.

Onze kruipluik is best groot maar er loopt nog een vloerbalk doorheen. Ik verwacht dat dat het heel lastig maakt om platen doorheen te voeren.

Ik ben tot nu toe nergens de optie tegen gekomen om een betonvloer van onderaf met glaswoldeken te isoleren.
Wordt dat niet gedaan?
 

Kareltje333

  • #2
Waarschijnlijk omdat vechten met glaswoldekens in een krappe kruipruimte niet echt fijn is. Verder kun je platen relatief eenvoudig lijmen en moet je voor dekens een draagcontructie bevestigen waar de dekens in hangen.
Merknaam verwijderd, mod. (gemetalliseerde folietunnels) is nog en andere optie die wel makkelijk te transporteren en te plaatsen is. Ik zou alleen, als je hun kleefstrips gebruikt, overwegen om de bevestiging hier en daar nog wat extra te borgen: mijn ervaring is dat die kleefstrips hier en daar nog wel eens willen loslaten, vooral als de kruipruimte erg vochtig is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #3
Er zijn meerdere gemetalliseerde folie opties.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
In dit topic heeft onlangs iemand mooi beschreven hoe hij zijn vloer vanuit de kruipruimte heeft geïsoleerd. Wellicht heb je er iets aan.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #5
Isolatiewol (glas en steen) zijn niet optimaal voor gebruik in ruimtes met een hoge luchtvochtigheid zoals een kruipruimte. Bovendien is het werken met deze wol producten boven het hoofd in een zeer beperkte ruimte geen pretje.

Afgezien van het vloerluik zelf, hoeveel ruimte heb je onder de vloer om platen naar de juiste plek te brengen? Plaats anders een paar fotootjes van het luik en de onderkant van de vloer, misschien komen er dan nog wat slimme ideeen los.
 

SvenH

  • #6
Dank voor de reacties mannen.
Het lijmen van schuimplaten, daar had ik nog geen aandacht aan gegeven, maar dat is misschien best een optie.

De klussen die ik tot nu toe in de kruipruimte heb gedaan deden me beseffen dat goed voorbereid aan de slag gaan daar nog harder nodig is dan elders in huis.

De betonelementen op betonnen liggers, die zijn 64 cm hart op hart, en passen de platen van 60 cm daar precies tussen?

Ik zal even wat foto's plaatsen.
 

Kareltje333

  • #7
De betonelementen op betonnen liggers, die zijn 64 cm hart op hart, en passen de platen van 60 cm daar precies tussen?
Moet je meten. Maar het is wel zonder meer aan te bevelen AL het beton te bekleden, dus ook de stukken die dan nog bloot liggen. Anders kan het resultaat tegenvallen. Je moet uiteindelijk van onderaf geen beton meer kunnen zien. Maar je zou op die blootliggende stukken nog een extra stuk kunnen lijmen, zou eenvoudiger kunnen zijn.
 

Vistuig

  • #8
Ik ben inmiddels bezig met een ander gedeelte van de kruipruimte om dit te isoleren, hier hielden de pluggen slecht dus nu voor lijm gegaan, gewoon bouwlijm in een spuitbus van de bouwmarkt. Eerst plastic in de kruipruimte gelegd, dit werkt erg prettig. Ik ben het plastic gebruikt wat om de platen zat toen ze geleverd werden. Ik he gekozen voor PIR 12 cm met randen, dan schuiven de platen mooi in elkaar. Voordat ik begon een paar looplampjes in de ruimte gelegd zodat het lekker verlicht is. De eerste plaat is even lastig maar de volgend gaat altijd beter. Elke nieuwe plaat doe ik eerst proefpassen en dan met viltstift aan de zijkant van de pirplaat even de plaats van de balk markeren waar de lijm moet komen. Eerst even overal de hoogte meten is ook aan te bevelen, dan kan je zien of je goed uitkomt. Alleen de randen waar grote kieren zitten afwerken met PUR en de naden met zilvertape. In de verste hoek beginnen is ook handig.
 

Vistuig

  • #9
20200921_144538.jpg
20200924_121536.jpg
20200924_121558.jpg
20200926_213019.jpg
20200926_213033.jpg
 

Vistuig

  • #10
Ik ben dus in de lengte richting gaan werken zodat de platen dus mooie steunen, de stroken onderling in halfsteens aangebracht zodat er minder naden op elkaar aansluiten, hierdoor steviger en betere isolatie. Het klusje is goed te doen, je moet alleen wat tijd er voor uit trekken. Kwa kosten zit ik wel op de helft dan als je het laat doen. Verder om de hoeken en kanten op maat te maken zijn een isolatiemes en een reciprozaag handig.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Lekker bezig! Kit aan het eind alle randen goed af. De luchtruimtes tussen de platen en de vloer moeten luchtdicht zijn, anders verlies je veel isolatiewaarde.
 

SvenH

  • #12
Dank voor alle reactie mannen, ik had niet door dat er zo veel reactie bijgekomen waren.
Ik heb inmiddels een uurtje onder de vloer gelegen om een en ander te bekijken.

De balken liggen op 63 cm hart op hart. Dan zou ik dus ook de platen dwars op de balkrichting moeten lijmen, anders blijven er kieren open die zoals ik nu lees ook weer dicht moeten.

Waar ik tegenaan loop:
2020-10-10 14.39.52.jpg

Ik moet het nog gaan uitproberen met een plaat maar volgens mij kan die net wel/net niet in zijn geheel door de opening.

Hoe hebben jullie de platen naar de plek gebracht? Gewoon maar doorbuffelen of zijn er nog handigheidjes?
Eerst nog maar wat betonrommel wegbikken, jemig, wat is het een teringzooi in deze kruipruimte. Rechtsonder het gat ligt een hoopje precies in de weg.

Hebben jullie eerst opgeruimd voor je aan de slag ging of heb je om de bouwtroep heengewerkt?

Nog een dingetje, die schuine buis is de ijzeren gasleiding. Ongeveer 10 meter lang, op 1 plek in het midden ondersteund. op een stapeltje stenen....
Hoe hoort dat gedaan te zijn?

Dan nog dit:
2020-10-10 14.56.49.jpg

Als ik deze plek zo omsluit dat de warmte boven de isolatieplaten niet kan wegstromen, is er dan geen bezwaar een stuk vloer ongeisoleerd te laten?

Hebben jullie nog leerpunten, dingen die je achteraf misschien anders had willen aanpakken?
 
Laatst bewerkt:

Krunnie

Specialist Elektra
  • #13
Volgens de huidige normen kan de gasleiding niet meer zo. Die moet volledig in een mantelbuis omsloten zijn. Maar normen in het verleden waren niet zo streng, dus mogelijk wel legaal op het moment van aanleggen.

Die close-in boiler met zijn WCD stopcontact tegen de vloer is ook iets waar je aandacht aan moet besteden. Dit is een besloten ruimte, waarin je uit veiligheid voor mensen die daar in werken geen 230 Volt wilt/mag hebben. In ieder geval het elektrisch van deze groep afsluiten voordat je aan het werk gaat hier en nog beter is om de close-in boiler naar boven te verhuizen. De WCD is zonder achterplaat op een houten ondergrond geplaatst wat ook norm-technisch niet mag vanwege brandgevaar. De kabel naar de WCD zit zo te zien niet gebeugeld en hangt alleen vast aan de schroefcontacten van de aders.

En dan heb ik het nog niet over die onduidelijke geel-groene aardleiding die om de PVC leiding heen zit gedraaid :roll:
 
  • Like
Waarderingen: The headhunter

Vistuig

  • #14
Leerpunt voor mij was de reciprozaag. Bij de boiler gewoon zo goed mogelijk werken. Des noods kleinen deeltjes isoleren. Er was bij mij weinig bouwtroep, maar wel veel water dus eerst plastic op de bodem. Ik zou een paar extra beugels voor de gasleiding kopen en deze goed vast zetten.

Maar hoe groot is je gat naar de kruipruimte, al opgemeten? Bij paste de platen net diagonaal door het gat. Succes in ieder geval, maar even buffelen en je hebt een top kruipkelder.
 

Isoleren

  • #15
Afgelopen zomer ben ik zelf ook bezig geweest met het isoleren van mijn kruipruimte. Zie hiervoor deze topic
Heb zelf en combinatie gemaakt van glaswol en PIR platen, en moet zeggen dat ik er tot nu toe heel erg blij mee ben!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu