Verstevigen legplanken meubelpaneel

Goedenavond,

Na wat ontwikkelingen in eigen denkwerk, heb ik een nieuw idee voor het maken van mijn inbouwkast.

Mijn zorgen zitten in het mogelijk doorbuigen van de legplanken. De kast wil ik maken van 18 mm meubelpaneel, 50 cm diep en de planken tussen de 50-60 cm breed.

Nu heb ik het idee om de legplanken te verstevigen door er een metalen U profiel overheen te schuiven aan de kopse kant (achterkant). Kan iemand mij vertellen of dit een solide oplossing kan zijn?


Met vriendelijke groet,

Tim
 
Zou het kunnen dat je platen kan kopen die wel een flink gewicht aankunnen.
Ik zie bij ons in de keukenkastjes, 28 jaar oud en ik vind dat best opvallend, dat de planken nog steeds keurig recht blijven en daar staat best wat gewicht op. Dus er moet ergens verschil zijn.
 
De planken aan de achterkant kun je ook simpel vastzetten aan een achterwand om doorbuigen te voorkomen. (als er een achterwand in komt)
Belangrijker is de voorkant want daar heb je alleen maar lucht.
Verstevigen kan met een u profiel maar met een L profiel bereik je al hetzelfde (mits je die goed vastzet)
Wil je het onzichtbaar dan frees je aan de onderkant een smalle sleuf op 3 a 4 cm van de voorkant en lijm/schroef, je daar een T profiel in waarvan je het deel dat in het hout valt een stuk hebt ingekort (je kunt ook even gaan zoeken op ongelijkzijdig T profiel)
 
Met een lengte van 50-60 cm zou de doorbuiging beperkt moeten zijn. Tenminste als je een beetje goede kwaliteit meubelpaneel neemt. Al maakt het natuurlijk ook wel uit hoeveel gewicht er op komt.

Ik heb zelf een Ikea kast staan, waarvan de planken erg doorbuigen. Staat niet eens zoveel op. In een andere kast, ook Ikea, buigen de planken niet door. Ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met de persing van het spaanplaat.
 
Tenminste als je een beetje goede kwaliteit meubelpaneel neemt. Al maakt het natuurlijk ook wel uit hoeveel gewicht er op komt.
Maar zijn daar gegevens of is er info van. Zou je kunnen vertrouwen op de prijs. Hoe kom je daar achter als je bij een of andere leverancier je aan het oriënteren bent.
 
Is helaas aan de buitenkant voor een leek niet te zien en is sterk afhankelijk van waar het paneel van gemaakt is.
Spaanplaat hoeft nl. niet alleen van hout te zijn gemaakt, er kan ook een deel stro, vlas enz. gebruikt worden en daarnaast is het weer sterk afhankelijk van de toegepaste kunsthars om alles aan elkaar te verlijmen.
Zijn uitsluitend de beste materialen gebruikt dan nog is er weer verschil in de toegepaste hoeveelheid hout dit kan zijn tot 400Kg per m3 voor lichte platen, tot 800Kg per m3 voor middel zware platen en tot 1000Kg voor zware platen per m3

Er zijn dus zoveel variabelen dat er weinig op voorhand over te zeggen is.
De meeste leveranciers melden ook niet over de kwaliteit, heb je geluk dan staat er een P met een nummer achter en hoe hoger dat nummer hoe beter de kwaliteit over het algemeen is en in P3, P5 en P7 zijn vochtwerende middelen toegevoegd (zijn meestal ook wat groenig)
Doorbuigen heeft ook te maken met hoe de vezels in de plaat zijn aangebracht en de grote van de vezels; zijn deze horizontaal aangebracht dan is een plaat steviger en beter bestand tegen doorbuigen zijn deze verticaal aangebracht dan zie je meestal ook de fineerlaag en buigen deze makkelijker door.
Echter door de steeds betere productie zie je ook platen met verschillende lagen en verschillende persingen in de lagen waarbij in de buitenste lagen de vezels horizontaal liggen voor een glad oppervlak en binnenin de vezels verticaal/minder goed gesorteerd zijn.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Er is een groot verschil tussen de materialen in de bouwmarkt, en wat de professionele interieurbouwer gebruikt. In de goedkoopste platen zitten nu eenmaal niet de duurste ingredienten...
 
Bedankt voor alle reacties! Voor wat betreft de onzichtbare versteviging aan de voorkant (het t-profiel), kan ik hiervoor niet ook gewoon een plat aluminium profiel aan de onderzijde bevestigen (dus zonder te vrezen)?

En voor de hoger gelegen planken zou ik dit dan aan de bovenkant willen bevestigen, werkt dat even goed?
 
nee, die zal mee buigen, door het opstaande stukje krijg je juist de stevigheid.
Probeer maar uit als je in de bouwmarkt staat, een plat profiel verbuig je met het grootste gemak, om een T profiel te verbuigen moet je flink je best doen.
 
Hallo
Als u het niet vertrouwd, De planken iets korter houden en een U profiel over de voor en achterkant, het minste werk en het stevigste.
Maar goeie kwaliteit meubel panelen kunnen wel wat hebben.
 
Laatst bewerkt:
Aah oke, bedankt! Ik ga ermee aan de slag, zal de fotos delen wanneer de kast ooit in elkaar zit! ; )

Laatste leken-vraagje: deuren hoef ik lijkt mij niet te verstevigen? Het worden deuren van 244 cm hoog, 50 cm breed, die ik met een x aantal scharnieren aan de kast bevestig (de deuren die ik voor de 60 cm brede planken hang, worden kleine deurtjes die naar boven openklappen). Deuren ga ik maken van eenzelfde soort meubelpaneel.
 
Als je kasten buitenwerks 60cm breed zijn kan je daar gewoon planken van 18mm in gebruiken
voor iets als een kledingkast of zo.

als je voor goedkoop gaat (wit) met een mooie deur er voor kijk dan eens bij ikea voor de basis
 
Goedemiddag! Vanwege een zeer drukke periode thuis en op werk heeft dit project even stilgelegen, maar ik ben vastberaden aan de kast te beginnen tijdens mijn winterverlof. 😀 foto volgt dus nog!

Nu heb ik nog een laatste vraag waar ik mee worstel. Ik twijfel nog steeds een beetje tussen MDF en Multiplex, maar buiten dat vraag ik mij vooral af hoeveel de kwaliteit van het materiaal nou precies uit maakt.

Wat ik lees is dat plaatmateriaal van de bouwmarkt van mindere kwaliteit is als plaatmateriaal van de houthandel. Hier betaal je dan natuurlijk ook naar. Maar in hoeverre maakt het uit dat de kwaliteit minder is? Stel ik bouw mijn kast met MDF platen van de bouwmarkt, is de kans dan groter dat hij mettertijd verzakt / sneller lelijk wordt / andere zaken? Of is de kwaliteit van plaatmateriaal alleen belangrijk wanneer je gaat fresen of andere "geavanceerde" bewerkingen gaat doen? Het enige wat ik van plan ben te doen is het zagen op maat, verbinden dmv schroeven / lamellen en bekleden met decoratieve panelen en/of verf...
 
Multiplex is vrijwel altijd steviger dan MDF doordat de lagen hout kruislings op elkaar liggen en zo aan elkaar zijn verlijmd.
MDF is gemaakt van houtvezels wat met hars gemengd is en zo tot vlakke platen is geperst.
De kwaliteit van MDF hangt dus sterk af van de gebruikte hars en hoe de platen geperst zijn.
 
Ook daar zitten verschillen in (iets is meestal niet voor niets zoveel goedkoper) maar vrijwel altijd is multiplex sterker dan MDF en buigt minder snel door.
Hou er wel rekening mee dat je bij multiplex de houtnerf ziet en de kopse kanten vaak ruwer zijn.
 
Wat ik lees is dat plaatmateriaal van de bouwmarkt van mindere kwaliteit is als plaatmateriaal van de houthandel.
de kans is inderdaad vrij groot dat je voor de mindere kwaliteit bij de bouwmarkt meer betaald dan voor een goede plaat bij de houdhandel.

Die bouwmarkten zijn hobby winkels de prijs is daar ook naar.
(een hobby mag wat kosten)
 
Lees maar eens goed wat Boertje zegt, de houthandel is vaak even duur, of soms zelfs goedkoper, en je mag er vanuit gaan dat de kwaliteit beter is. In het verleden heb ik regelmatig met mdf gewerkt, en het verschil is enorm, de platen van de houthandel waren zwaarder, en sterker en "lastiger" in te boren, dan weet je wel genoeg. En vaak kun je nog een fatsoenlijk advies krijgen bij de houthandel.
 

Gerelateerde klussen

Reacties
9
Weergaven
2K
Reacties
6
Weergaven
6K
Reacties
1
Weergaven
13K
Reacties
4
Weergaven
4K

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu