Van 13-polig naar 7-polig; waar sluit ik de 8-ste draad (grijs) aan?

Hallo, mijn paardentrailer had een 13 polige stekker, mijn auto een 7 polige contrastekker. De 13-polige werd met een verloopstekker aangesloten op de auto.
Door inlopend vocht is en was dit erg storingsgevoelig met zo'n verloopstekker.
Nu wil ik een 7-polige stekker op de paardentrailer aansluiten, maar ik heb daar 8 draden. De grijze lijkt voor de achteruitrijlamp te zijn. Weet iemand of ik die ergens bij aan kan sluiten?
Via de verloopstekker gaat deze grijze draad (8) toch ook naar een ander contact?! Ondanks de storing door vocht werkte alles wel.

Graag uw reactie.
Groet en dank!
 
De grijze lijkt voor de achteruitrijlamp te zijn. Weet iemand of ik die ergens bij aan kan sluiten?

Nee, dat kan niet. Zie tabel.



Schermafbeelding 2024-11-05 190745.png
 
welke draden heb je in je aanhanger.
binnenverlichting (9) zou je bijvoorbeeld wel op 2 er bij kunnen zetten .
of de gewone achterlampen combineren

1730830594402.png
 
TS gaat van 13 naar 7. Dan vervallen de functies ipv dat deze erbij komen.

Alternatief is de auto aanpassen naar 13 polig.
 
5 en 7 in het 7 polige schema zullen apart zijn omdat de stroomsterkte anders te groot wordt. Ook fijn als tenminste de helft het blijft doen bij een storing.
Vervang de lampjes door led en het kan bij elkaar.
Dan heb je een pool over om mee te doen wat je wilt.

Maar hoe werkte het met de verloopstekker? Deed de achteruitrijlamp toen iets?
 
Bij 7 polig wordt de constante spanning "misbruikt" voor het mist achterlicht.
Deze is in het algemeen apart afgezekerd. Zekering eruit trekken om het mistlicht uit te doen :mrgreen:
Maar met 7 polig mis je dus een paar functies.
 
Plaats een Multicon West (stekker)doos op de auto en paardentrailer. Daar pas zowel een 13-polige als een 7-polige stekker in zonder adapter er tussen. Zijn gewoon te koop maar toch vrij onbekend.

Heb ik ook, werkt ideaal. Mijn fietsendrager en kleine bagagewagentje prikt ik er in met een 7-polige stekker en als ik een enkele keer een grote aanhanger huur dan past er een 13-polige stekker in.

Voor je paardentrailer is 13-polig denk ik handiger dan een 7-polige stekker, want je hebt dan de mogelijk voor een constante voeding voor je binnenverlichting.
 
Dat moet dan wel een 13-polige Multicon zijn. Maar dan heb je bij een 13-polige Jaeger alsnog een verloop nodig.
 
Ik gebruik hier altijd een verloopstekker als ik de oude aanhanger gebruik en nog nooit problemen gehad met water.
Misschien dat het komt dat de vaste aansluiting op de auto ook een klepje heeft en als je de verloopstekker er in prikt dan zit dat klepje boven de verloopstekker zodat er geen water in kan komen.
 
Dank voor al jullie reacties!
Gisteren heb ik de 13-polige van de trailer gehaald. De verloopstekker was van binnen zo nat dat ik hem gisteravond maar bij de kachel heb laten liggen.
Even een paar vragen beantwoorden: de trailer kent 8 draden, zelfde kleuren als voor de 7-polige stekker, plus de grijze voor de achteruitrijverlichting.
Met de verloopstekker heeft alles gewerkt, dus ergens in de verloopstekker zit een schakeling om ook deze 8-ste draad aan te sturen vanuit de 7 polen uit de auto! Dat blijft me intrigeren :-)
Als de trailer achter de auto zat ging wel altijd op het dashbord het lampje van het mistachterlicht branden, terwijl we die helemaal niet aan hadden staan. Dus ergens gebeurde er iets raars, maar dan in de auto.

Ik ga nu eerst de 7-polige stekker er op zet die ik al gekocht had, zonder de grijze draad aan te sluiten. Als alles prima werkt. doen we het maar zonder achteruitrijverlichting.
De 13-polige stekker + verloopstekker is nu helemaal droog. En de sluitingen heb ik heel licht ingevet met zuurvrije vaseline. Dat sluit nu ook beter en loopt lekker soepel. Misschien is dat ook nog een mogelijkheid. We hebben ook een klepje boven de aansluiting op de auto, maar de trailer staat altijd buiten en ik denk dat het meeste water erin loopt als de trailer in een hoosbui stil staat naast het huis. Met de (zuurvrije!) vaseline, wellicht wat tape en een plastic zak erom bij parkeerstand dat de 13-polige met verloopstekker toch weer teruggezet wordt.

De Multicon West kende ik nog niet. Bedankt voor de tip! Lijkt me een prima universele oplossing!
 
Ik heb een handige bewaarplek voor de stekker zelf op de aanhangers gemaakt.
Gebruik je de aanhanger niet dan kunt je hem daar rechtop in zetten.
Wellicht is zoiets ook te maken voor de stekker met verloop naar 7 polig zodat water dan alleen maar via de kabelinvoer in de stekker kan komen en als het goed is dan is die waterdicht afgesloten.
 
Tsssss, van de regen in de drup? Zojuist de 7-polige stekker op de trailer gezet, alle zeven de kleurendraadjes op de juiste plek, behalve de grijze, de 8ste, niet aangesloten.
Alles werkt, inclusief de binnenverlichting in de trailer. Behalve: richtingaanwijzer rechts!!!!! Doet het niet, en op het dashboard gaat het lampje van mistlamp knipperen als tegelijk ook de hoofdverlichting aan staat en ik rechtsaf wil aangeven. Grrrrrr, ik snap het als jullie hier ook niets mee kunnen, er zit óf in de trailer óf in de auto iets niet goed met de bekabeling. Misschien alles maar eens door laten meten door een expert. En voorlopig de 13-polige met verloopstekker maar weer erop terugzetten.
Dank voor jullie meedenken.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd
Je kunt het zelf ook doormeten in de stekkerdoos met een multimeter. Tekens de pin van de massa en een andere pin meten als iemand verlichting, rem, knipperlichten en mistlampen bedient in de auto. Dan kun je kijken of de pinnen wel goed aangesloten zijn. Daar is niet voor niet een vast (kleuren)schema voor.
 
Hoe oud is de trekhaak aansluiting van de auto?
Pen 2 was vroeger voor de constante spanning, in 2006 is het mistachterlicht verplicht geworden op aanhangers. Daar wordt nu pen 2 voor gebruikt.
Bij 7 polig heb je geen extra functies, binnenverlichting zal bijvoorbeeld alleen werken als de verlichting van de auto aan staat.
Hang er eens een andere aanhanger achter of een fietsendrager, werkt dan alles wel goed?
Of doormeten, aansluitschema staat hierboven in #2.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via