Uitbouw met vloer op zand naar vorstrand

Rhaasjes

  • #1
Hallo allemaal,

ik wil een uitbouw realiseren van 3,5 mtr, nu heb ik vragen over de 2 mogelijkheden (zie 2st afbeeldingen).

Situatie:
-vorstrand 30x60cm met 5 heipalen in de kleigrond.
-vloeropbouw: kleigrond, zandgrond, eps platen, beton met vlechtmat.

vragen:

1) in fundering versie 1 ligt de vloer tussen de vorstrand in, maar niet erop. Hierdoor kan de vloer en vorstrand wel tegelijkertijd worden gestort.
Ik kan me voorstellen dat de vloer kan bewegen tov de vorstrand.
Is het nodig om deze vloer te ankeren aan de vorstrand ?

2 )Zoja, is het dan een verantwoorde constructie om dan de kalkzandstenen binnenmuur te verankeren met de betonnenvloer door hier betonstaven doorheen te boren/lijmen van ca rond 12mm? (zie stippenlijn)

3) is de koudebrug en isolatie goed uitgevoerd in versie 1?

4) versie 2: hier moet eerst de vorstrand worden gestort en later de vloer, zodat de vloer op de vorstrand ligt. Is er een mogelijkheid om dit toch in 1 keer te laten storten, door bv op de net gestorte vorstrand calsitherm blokken te leggen en daarna meteen de vloer hier bovenop te storten?

5) is het principe, de koudebrug of isolatie goed uitgevoerd in versie 2?

Alle opmerkingen & vragen uiteraard welkom!

Grt Robin.

Versie 1:
Versie 2:afbeeldingen niet meer online
 

Droid

  • #2
Deze doen:


Vloer tussen de wanden storten, kantstrook langs de vloer op dat deze vrij kan bewegen ten op zichte van de wand en fundering.

Onder de kalkzandsteen is een koudebrug onderbreker? (bv foamglas oid?) Kan de tekst niet lezen.

Verder is het een net detail. Maken zo. :)
 

Rhaasjes

  • #3
Wat bedoel je met kantstrook, eps in de hoek tussen de binnenmuur en vloer?
Onder de binnenmuur zit calsitherm is vergelijkbaar met foamglas.

Maar is het nu verstandig om de vloer los te laten zweven tov de fundering, of juist vast te klinken aan de fundering?
 

Droid

  • #4
Dit is kantstrook:


Het zorgt er voor dat de vloer zich niet hecht aan de wand en afzonderlijk kan werken. Ik zou hem dus ook niet aan de fundering vastzetten.

Beiden hebben verschillende krachten te verwerken en zullen dan ook anders van elkaar bewegen. Als je verankerd moet je ook goed wapenen, anders krijg je scheuren. Daarom kun je beter de vloer er los tussen storten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Bij een fundering op heipalen heb je geen vorstrand nodig. Dan maak je een normale funderingsbalk. En als je toch palen hebt, waarom zou je dan niet je vloer erop leggen? Het makkelijkst is een PS-isolatievloer.

Zoek maar op internet naar standaard details van paalfunderingen, dan kom je er precies achter hoe het werkt.
 

Rhaasjes

  • #6
Bedankt voor je antwoord,

Versie 2 of 2e tekening is dus een fundering gedragen door heipalen. (heipalen is wel nodig)

Als deze sleuf is uitgehard leg ik EPS platen op de zandlaag tussen deze sleuf, met daarop een vlechtmat, vervolgens weer storten met beton.
Ik zorg wel dat de vlechtmat op de sleuf ligt, zodat de vloer hier op ligt.

Dat is toch wat je bedoelt?
 

Rhaasjes

  • #7
Begrijp ik dat een vorstrand van 60cm diep niet nodig is als deze sleuf is verankerd in de grond met heipalen. ?

Maw: als je geen heipalen gebruikt is een vorstrand van min60cm diep dan wel nodig?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Een vorstrand fundering wordt gemaakt om te voorkomen dat de fundering zakt na een vorstperiode. Bij een paalfundering maakt het niet uit dat grond zakt. Dat veel funderingsbalken ook op 60 of dieper onder maaiveld liggen, is alleen omdat de hoogte nodig is voor de balk. Het zijn gewoon twee verschillende dingen.

Ik snap nog steeds niet waarom je een vloer op het zand zou willen storten?

Kan je die tekeningen gewoon via klusidee plaatsen? Zo kan ik ze niet inzien (op 't werk denken ze dat er veel bloot in voorkomt).
 

Rhaasjes

  • #9


is de tekening nu wel groot genoeg?

Het staal zit al aan de heipalen gelast. Een systeemvloer op de fundering gaat niet meer lukken omdat de betonnen balken van deze systeemvloer te hoog komen te liggen. Wil stalen T-staven (paarse kleur) aan de fundering lassen en op de T staven de vlechtmatten leggen vd vloer.
 

Rhaasjes

  • #10
Uitvergroot:

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik vind dit geen goed detail. Je kan niet de vloer op het zand leggen én op de funderingsbalk. Dat is vragen om problemen. Droid geeft dat al aan.

Als ik het goed begrijp is je funderingsbalk te hoog geplaatst? Beetje vreemd.

Om dit op te lossen zal je het detail van Droid aan moeten houden. Dus geen verbinding maken tussen wapening van vloer en funderingsbalk.

Het valt me ook op dat de isolatie van vloer en wand een beetje dun is. Het is verstandig met minimaal Rc 2.5 te bouwen.
 

Rhaasjes

  • #12
Bedankt voor je reactie,

ik bergrijp dus dat vloer op zandlaag los van de - fundering op heipalen moet zitten?

Een EPS vloerdikte van 10cm ipv 5 cm zou dus wel aan te bevelen zijn?

grtjes
 

Rhaasjes

  • #13
Zo dus:


 

Rhaasjes

  • #14
Bedankt voor je reactie,

ik bergrijp dus dat vloer op zandlaag los van de - fundering op heipalen moet zitten?

Een EPS vloerdikte van 10cm ipv 5 cm zou dus wel aan te bevelen zijn?

Ter info: de vloer rust dan op een aangebrachte zandlaag, daaronder de originele kleilaag/leemlaag. (is vrij hard)

Waar moet ik aan denken dat de vloer binnen 10 jaar kan zakken,
cm-ers? mm-ers?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
10cm isolatie zou ik als een minimum aanhouden. Ook meer isolatie in de spouw. Loshouden van de muur is wel duidelijk vermeld toch?

Hoeveel zakking te verwachten is weet ik niet.
 

Rhaasjes

  • #16
Ja isolatie loshouden vd buitenmuur, zou er inderdaad meer minerale wol in kunnen doen.

In de spouw onderkant zit eps, mag dat ook gewoon minerale wol zijn?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu