Tocht achter plafond en wanden bij uitbouw houtskelet

Gerard84

  • #1
Wij wonen sinds twee jaar in onze huidige woning. In 2001 is er een grote aanbouw van houtskelet aangebouwd. Op de bouwtekening is de aanbouw overal rood omlijnd. Het originele huis is traditioneel gebouwd. De houtskelet aanbouw betreft een verdubbeling van de badkamer, een garage en daarop een bovenverdieping met twee kamers en een overloop.

Het viel vanaf het begin al op dat de aanbouw een stuk kouder is dan de rest van het huis. Inmiddels zijn mij een paar dingen opgevallen, maar ik weet als leek nog niet goed wat ik moet doen. Vandaar dat ik hier de vraag stel.

- Als ik in de badkamer een inbouwspot losdraai uit het verlaagde plafond dan voel ik daar continu een koude luchtstroom boven. Boven het verlaagde plafond zie ik een balkenconstructie en iets van OSB platen tegen het platte dak aan. Er zit verder geen enkele isolatie tussen het verlaagde plafond en de beplating.
- Op de overloop van de aanbouw heb ik een luik gemaakt om achter het bad te komen. Als ik in dat luik kruip dan zit ik tussen alle wanden in. Op foto 1 een foto gemaakt naar boven richting het dak. Ook hier voel ik continu koude lucht stromen.
- Op foto 2 en 3 zijn de voor- en achtergevel te zien van de aanbouw. Degene die de gevelbeplating heeft vervangen (2022) gaf aan dat de gevelfolie nog goed was en dus niet vervangen hoefde te worden.
- Op foto 4 is en behoorlijke kier te zien bij de achtergevel boven het kozijn. Er is wat glaswol te zien, maar het geheel is totaal niet afgesloten. Op foto 5 de nieuwe gevelbekleding achter.

Om energie te besparen en het huis wat comfortabeler te maken zou ik wat zaken willen oppakken zoals een WTW systeem (is nu CVE) en/of een zonneboiler. In de woonkamer zijn vorig jaar allemaal kunststof kozijnen met triple glas geplaatst en boven (o.a. aanbouw) zijn ook allemaal kunststof kozijnen geplaatste met HR++ glas. De oude kunststof kozijnen van de aanbouw tochten aan alle kanten. Achteraf bleek dat ze allemaal maar met een paar schroeven daadwerkelijk vastgezet waren en de overige schroeven nergens in vastgezet waren.

Alle kieren en gaten dichten in de aanbouw lijkt mij echter de eerste stap om bovenstaande verder op te pakken. Hoe zou ik dit kunnen aanpakken? Ik heb al zitten kijken naar een blowerdoortest. Is dat wat? Of zijn er andere betere opties?

Foto 5.jpg Foto 4.jpg Foto 1.jpg Foto 2.jpg Foto 3.jpg Schermafbeelding 2023-12-28 161212.png
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #2
normaal gezien zullen de gaten bij de kozijnen uitkomen in de luchtspouw nog voor de isolatie, dit is ook nodig omdat achter het keralit ventilatie benodigd is.
U kunt is een grote ventilator in een deur monteren en dan met rook kijken wasr deze verdwijnt of is een x met een warmtebeeld camera kijken, de probleem punten zullen redelijl snel te zien zijn.
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #3
Ligt er isolatie op het dak, een zgn warm dak?
 

Gerard84

  • #4
Bedankt voor jullie snelle reacties.

@Marcn.88 Wat bedoel je precies met "Normaal gezien zullen de gaten bij de kozijnen uitkomen in de luchtspouw nog voor de isolatie". Bedoel je dat het normaal is dat er een luchtstroom boven het plafond en achter de wanden is? Ik leen later deze week nog even een warmtecamera van iemand om foto's mee te maken. Hopelijk komt daar ook iets uit.
@Rola Dat weet ik helaas niet. Dakpan omhoog en dan zou ik dat moeten kunnen zien toch?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #5
Of terug meten bij het kozijn/dakrand
 

Marcn.88

Vaste Beantwoorder
Moderator
  • #6
de luchtstroom behoort zich te begeven tussen de isolatie en buitengevel afwerking
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #7
Om dit goed op te pakken moet je flink gaan investeren:

- binnenbeplating eraf
- extra isolatie aanbrengen (stijl en regelwerk helemaal vullen)
- dampdichte folie aan de binnenzijde aanbrengen én aan laten sluiten op de kozijnen.
- nieuwe binnenbeplating (gips) aanbrengen en afwerken.
 

Gerard84

  • #8
OK, duidelijk. Dat is hier dus niet het geval. Wat zouden dan mogelijke oplossingen kunnen zijn?
 

Gerard84

  • #9
@Walker Ok, duidelijk. Ik ben leek, maar dit is bij bestaande bouw toch bijna onmogelijk om allemaal te doen? Dan zou ik zo ongeveer de complete aanbouw moeten gaan afbreken. Zijn er ook minder rigoureuze maatregelen om dit probleem (grotendeels) op te lossen?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #10
Niet als je energetisch ook stappen wilt doen, en over wilt naar een WTW. Daarbij is het noodzakelijk dat tocht en luchtlekken tot het minimum beperkt worden. Maar laat gerust een blowerdoortest doen, dat zal de slechte kwaliteit van de bouw alleen maar bevestigen.
 

Gerard84

  • #11
@Walker Snap ik en daar zul je ook vast gelijk in hebben. Even voor mijn beeldvorming. Met binnenbeplating verwijderen bedoel je dat ik alle plafonds en de buitenwanden verwijder. Dus zeg maar alles wat aan de buitenkant van het huis zit. Daar plaats ik dan waar nodig extra isolatie. Kan dat allemaal met glaswol, of zijn er betere oplossingen? Daarna plaats ik dampdichte folie over het regelwerk aan de binnenkant van de plafonds en buitenwanden en werk ik de boel weer af met gipsplaten.

Kan ik tegen de OBS platen van het dak ook isolatiemateriaal plaatsen ook al zou het een 'warm dak' zijn zoals hierboven eerder wordt geschreven? Of hoef ik bij een 'warm dak' niet nog een keer te isoleren aan de binnenkant en kan er gelijk dampdichte folie tegen aan?

En de dak kant en binnenmuren hoef ik dan niks mee te doen aangezien de binnenmuren geen contact hebben met buiten en het dak naar mijn idee goed is, maar dat moet ik dan nog wel goed controleren.

Als ik dit allemaal zou doen dan moet ik daarna toch ook nog iets met de buitengevel doen, want anders houd ik daar ook nog een lek?

Voordat ik hier echt mee aan de slag ga zal ik mij eerst verder inlezen uiteraard, want dit wordt dan een behoorlijke klus en het moet dan allemaal wel goed gebeuren natuurlijk. Vandaar ook de vele vragen. In ieder geval bedankt voor het meedenken!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ik weet niet wat er te vinden is over winddicht bouwen. Dan denk ik tape folie van rubber en geschikte lijmen die een levenslange kleefkracht hebben.
Van buitenaf werken is een tandje minder maar als je de bekleding van de gevel kan demonteren en alle naden vanuit daar dicht kan tapen moet het beter worden.
 

Gerard84

  • #13
We hebben gisteren wat warmtefoto's gemaakt. Degene die de foto's maakte vond het qua tochten allemaal wel meevallen. Misschien schat ik het ook erger in dan dat het is.

Achtergevel lijkt prima. Achterkant ondergevel met de wat grotere kier lijkt ook goed. Enige wat je midden-boven mogelijk wat ziet is de radiator die daar zit. Op de overloop zie je onderlangs wel veel kou. En het dakraam in de badkamer is rondom niet meer helemaal optimaal. Dakkant van de badkamer/aanbouw ziet er wel weer goed uit.

Achtergevel 1.jpg Achtergevel 2.jpg Achtergevel onderkant 1.jpg Achtergevel onderkant 2.jpg Dakkant badkamer uitbouw 1.jpg Dakkant badkamer uitbouw 2.jpg Dakraam badkamer 1.jpg Dakraam badkamer 2.jpg Overloop 1.jpg Overloop 2.jpg
 

Gerard84

  • #14
En iets anders wat opviel is het dakraam van de badkamer. Aan de bovenkant zit nog behoorlijk ruimte en links en rechts zit ook behoorlijke kieren. Mij lijkt dat daar nog een rijtje dakpannen hoort te zitten, toch?

20240101_151914.jpg
 

HenkL14

  • #15
Een dakraam wordt met een frame onder de pannen gelegd.

Onderdeel van het frame is een soort goot rondom waardoor de pannen er niet strak tegenaan hoeven.
De grijze afwerking is dat. Water wat van bovenaf over de dakpannen komt, kan links/rechts langs het dakraam door dat gootstuk heen en komt onder het dakraam weer op de pannen terecht.

Het is zo gemaakt dat het water links en rechts van het dakraam niet verder het dak op kan.

Afbeelding op google gevonden, geeft wat duidelijkheid misschien.

20240101_205326.jpg
 

Gerard84

  • #16
@HenkL14 Bedankt voor je snelle en duidelijke reactie. Het lijkt dus goed geplaatst te zijn. Ik heb vanaf de dakkant links lichte lekkage en rechts een heel klein beetje lekkage bij het kozijn. Dit is alleen bij harde wind en regen. De kieren bij de dakpannen links en rechts lijken mij daar de oorzaak van te zijn. Ik dacht dit met dakpannen te kunnen dichten, maar hoe zou ik dat nu alsnog kunnen dichtmaken?
 

Gerard84

  • #17
En ik blijf maar vragen stellen. Als dat zo niet de bedoeling is dan hoor ik dat graag. Ik heb vakantie en er poppen bij mij als leek allemaal mogelijke oplossingen op :-) Zou ik gezien de tocht aan de onderrand dit van binnenuit ook nog extra kunnen isoleren? Het betreft dus de dakkant van de aanbouw. Er is wel ruimte tussen de balken, maar ik weet niet wat isolatie op isolatie doet?

Overloop 1.jpg Overloop 2.jpg
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Gerard84 schreef:
Degene die de foto's maakte vond het qua tochten allemaal wel meevallen. Misschien schat ik het ook erger in dan dat het is.
Geen ervaring maar ik krijg toch de indruk dat je tocht met zo'n meter niet kan zien. Lekken van lucht is dan toch wat anders dan het lekken van water.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #19
Ook luchtstromen laten oppervlakten afkoelen. En dat zou zichtbaar moeten zijn in de beelden van de camera. Maar in de openingspost wordt melding gemaakt van luchtstromen aan de warme zijde. Die ga je niet terugvinden op de beelden gemaakt vanaf de buitenzijde. Wel is een valse spouw funest voor je isolatie, dus daarom zou ik dit goed aanpakken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu