Tyleen(koppelingen) monteren

BezigBijtje54

  • #1
Goedendag,
Na de winterstalling de hydrofoorpomp weer op zijn plek in de tuin geïnstalleerd en bemerkte ik dat hij valse lucht zoog en de waterstraal haperde. Gemerkt dat de tyleenkoppelingen naar de aftakkingen en naar de aanvoer van de pomp lekten. Nu heb ik de boel losgemaakt en gezien dat er in de loop der tijd zand tussen de slang en de koppelingen (inwendig) is komen te zitten. Nu heb ik het weer helemaal schoon gemaakt en de messing schroefdraad waarmee één van de koppelingen verbonden is met teflontape ontwikkeld, maar... en nu eindelijk komt de vraag ;-) ....

Hoe kan ik de nu schone koppelingen bewerken (vaseline?), zodat er een extra bescherming is en er niet zo snel weer prut tussen komt te zitten.

Bedankt voor het meedenken!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Is nergens voor nodig, het spul kan zo de grond in.
Het zand komt niet tussen de koppelingen.
 

BezigBijtje54

  • #3
Dank voor de reactie, maar ondanks goed aandraaien, lekken de koppelingen nog steeds (en zuigen dus valse lucht). En zit er dus duidelijk iets fout.

Het is bedoeld om een hydrofoorpomp op aan te sluiten en de opbouw ervan bevat van onder naar boven:

  • - 3 cm doorsnede tyleenbuis
    - een blauwe klemkoppeling 3 cm (opening) en 5 cm (schroefdraad) (met daarin een witte klem)
    - een t-stuk 5 cm x 3/4 (een GEKA kloppeling om de aanvoerslang van de hydrofoorpomp op aan te koppelen) x 5 cm
    - een blauwe klemkoppeling 5 cm x 3 cm
    - een stuk van 20 cm, 3 cm tyleenbuis
    - een blauwe klemkoppeling 3 cm x 5 cm x zwart verloopstuk naar 3/4 om de aftapkraan op te bevestigen.
    - een messing kogelkraan met daarop een bocht.

Alles is met teflontape als extra getapet, maar nog trekt hij valse lucht.
De pomp komt amper op 1,2 bar druk, terwijl dat 2,0 - 3,3 bar moet zijn.

Dus hoopte ik op een luchtdichte oplossing.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Ik denk dat de koppelingen niet bedoeld zijn voor onderdruk en daardoor mogelijk gaan lekken.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #5
Teflon hoort sowieso niet tussen tyleen koppelingen, tenminste niet aan de zijde met de tyleen buis. Verder steekt het inderdaad erg nauw met een zuigleiding.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
Mischien zijn de klemringen beschadigd doordat er zand tussen zat

ik zou deze vervangen door nieuwe en het nogmaals proberen
 

Marcn88

  • #7
Ik misin uw verhaal ook de rubberen o ring die tussen de witte klem en het hulpstuk komt
Opbouw is dus wartel, witte knelring, oring, koppeling zelf
 

BezigBijtje54

  • #8
Dank weer voor de reacties....

@Marcn88 een rubberen ring wordt niet meegeleverd, dus heb ik daar niet aan gedacht. Maar ga het advies opvolgen en een rubberen ring tussen de koppeling en witte knelring plaatsen.
Hopelijk was dat het euvel.

@Boertje125... Het was een nieuwe set die ik nadat het met de oude, schoongemaakte niet lukte, heb aangeschaft. Dus daar ligt het niet aan. Waarschijnlijk (zie ander advies) aan de opbouw en het ontbreken van een rubberen ring. Ga het uitproberen. Wordt vervolgd ;-)
 

BezigBijtje54

  • #9
Het vervolg..
Heb bij alle wartels ringen op de witte knelring geplaatst en de boel goed aangedraaid. Helaas niet met het gewenste resultaat.

Als leek zijnde helemaal op advies van de winkel afgaande, bedenk ik me nu... zou ik misschien verkeerd materiaal gekregen hebben en de tyleenbuis te dik zijn voor de wartels en witte klemringen?
(Zie foto)

Met de beste wil van de wereld zijn die klemmen niet sluitend te maken lijkt mij (of snap ik het systeem niet?). Wat mij ook opvalt is dat het heel zwaar gaat om de wartels op de koppelingen draaien. Met alleen kracht van de handen lukt het niet.

 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ik ken donder groene koppelingen en daarbij zat de rubberen O-ring in een groef in de koppeling zelf. Vrij diep naar binnen. Wellicht dat dit de reden is dat ze er niet los bij geleverd zijn, omdat ze al in de koppeling aanwezig waren. Ze kunnen overigens wel kapot gaan met monteren door bramen aan de slang en het niet gebruiken van bijvoorbeeld vaseline tijdens montage.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
 

BezigBijtje54

  • #12
Goedemorgen, maar weer even moed opgeladen, vandaar mijn late reactie, want het is nog steeds niet voor elkaar en ben zo zoetjes aan de wanhoop nabij, zeker nu het zo droog wordt en de bodem hard water nodig heeft :(

De constructie van koppelingen en tyleenbuis blijft lekken (en dus valse lucht zuigen). Ik raak er zo zachtjes aan gestoord van.

Alle adviezen opgevolgd. Ring geplaatst als dat nodig was of zoals @BertPleizier gekeken of het in de koppeling zit. Nieuwe wartels met ringen gekocht en een nieuw stuk tyleenbuis. In de oude was door het draaien met de wartels groeven in de buis ontstaan, wat misschien lekkage kon geven.

Enige wat ik nu nog kan bedenken of de wartels en ringen misschien niet geschikt zijn voor de dikte van de tyleenbuis. De doorsnede is 32 mm, maar de wand is 4 mm, heel stug en er zit overlangs een blauwe baan (misschien dat ook nog een indicatie). Nu met de nieuwe constructie met nieuwe wartels en buis, zijn ook in deze buis weer groeven ontstaan.

Wat is eigenlijk de functie van die witte ring? Als het een knelfunctie heeft, dan werkt dat in dit geval niet, de zijdelingse opening wordt n.l. door het draaien niet kleiner.

Ik hoop iemand nog even de moeite wil nemen of mee te denken. Hopelijk komt daar een oplossing uit die ik uit kan proberen.

Mijn dank alvast
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #13
De witte ring heeft inderdaad een knelfunctie. Deze loopt aan 1 kant schuin en bijhet vastdraaien van de wartel wordt deze tussen de koppeling en de tyleenbuis gedrukt. Dit aandraaien gaat inderdaad heel erg zwaar en ik heb er gewoon de waterpomptang op gezet. Met mijn blote handen kreeg ik het ook niet voor elkaar.

Aan de binnenkant van de witte ring zitten tandjes of groeven om houvast te hebben op de harde tyleenbuis. De afdrukken hiervan zorgen niet voor lekkage, want de waterdichte afdichting wordt verkregen door een rubberen O-ring diep in de koppeling zelf en niet door de witte ring.

Wat ik op je foto van 10 april nog zie is dat de tyleenbuis veel verder in de koppeling geschoven moet worden. De witte ring zit nu aan het uiteinde van de tyleenbuis. Die hoort verderop te zitten. De tyleenbuis hoort dus verder door te steken de koppeling in, voorbij de O-ring. Er is best even wat kracht nodig om de tyleenbuis langs de O-ring te duwen. Wellicht heeft u de tyleenbuis toch niet ver genoeg in de koppeling geduwd.

Om beschadiging van de afdichting te voorkomen de tyleenbuis recht afzagen, goed afbramen en een kloddertje vaseline rond de O-ring smeren en met een draaiende beweging de slang in de koppeling duwen.

Meet met een duimstok of rolmaat de inwendige diepte op van de koppeling, dan ziet u gelijk hoeveel cm de tyleenbuis in de koppeling geschoven moet worden.

De blauwe lijn op de tyleenslang is overigens een kenmerk dat de tyleenslang goedgekeurd is voor drinkwatergebruik (KIWA-keur). Een gele band geeft aan dat de slang gebruikt mag worden voor gas.

PS: Ik heb u ook nog even een privébericht gestuurd (bij het forumoverzicht helemaal boven aan de pagina in de donker grijze balk).
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #14
Afbramen, en zelfs afschuinen met een speciaal tooltje.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu