Tv ontvangst overal in huis

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wat ik namelijk niet begrijp, is dat (als ik je verhaal tenminste heb begrepen) je ene decoder slecht werkt wanneer de andere aan staat.

Dat is technisch slecht te onderbouwen.
Signaalsterkte wordt niet minder wanneer een apparaat teveel signaal zou nemen.
Het is in ieder geval niet zoals dat bij zware verbruikers zou zijn.
Een TL buis die moeilijker aan gaat wanneer er in diezelfde ruimte een wasdroger staat te draaien.

Een decoder kan misschien reflectie geven, wat het andere signaal kan beinvloeden.
Maar dan zou het signaal enorm sterk moeten zijn, zodat die reflectie ook van betekenis zou zijn.
Dat zou dan ook het geval zijn als de decoder uit staat.
Daar komt bij dat een goede splitter de uitgangen dusdanig van elkaar gescheiden heeft, dat dat het eventuele gereflecteerde signaal voldoende zou dempen om nog van invloed te zijn.

Laat even weten wat de monteur als oplossing heeft gevonden. :?
 
Nou hèhè, ik heb de boel eindelijk nagelopen hoor. Extra gemotiveerd doordat de UPC decoder op de slaapkamer helemaal niks meer doet en die in de woonkamer mankementen begint te vertonen.
-- Excuses voor de zeer late reactie :oops: -------
Met een klein draagbaar tv-tje heb ik elk punt geprobeerd op Net 5 (meestal de gevoeligste zender hier)
Vanaf de ingang (of eigenlijk vanaf een kastje van upc voor modem, tv en radio) is beeld goed, bijna net zo goed als digitaal (voor zover te zien op zo'n camping tv)
Toen in de versterker en toen begon het al met ruis door het beeld..
In de keuken lijkt het kastje niet aangesloten (is ongeveer 5 meter vanaf de meterkast.)
In de woonkamer is het ene punt ook met ruis erdoor, andere erg veel ruis, gewoon zeer slecht.
In de slaapkamer ook met ruis
In de slaapkamers boven zijn alle 3 de punten zeer slecht.
Een andere kamer kon ik niet bij vanwege bouwmateriaal, maar kan wel raden dat die ook met ruis zal zijn.


Dusss. Direct op de ingang goed.. Kan ik er vanuit gaan dat het dan aan de kabels ligt? Het zijn behoorlijk wat meters en er moeten totaal 9 punten op aangesloten worden...
Kan me echt boos maken dat de installateur heeft gedaan van "coax kastjes zijn aangesloten hoor" maar ze nooit heeft getest.

Dat wat betreft de 2 decoders van UPC, dat die niet tegelijkertijd bepaalde zenders kan draaien of invloed hebben op elkaar (blokkerig beeld) zal dan ook wel door de bekabeling komen.

Weet ff niet wat ik moet doen; installateur er weer bij (na zo'n lange tijd, of een ander GOEDE het laten doen.
Of is het sowieso niet te doen met zoveel meters/ punten?
 
UPC storingsdienst bellen. Als je gewoon te weinig signaal binnenkrijgt, ben je bezig ruis te versterken. Daar kan UPC wel wat aan doen. Leg ze gewoon de situatie uit. Wel rekenen ze, als het niet aan hun ligt, je een bepaald uurbedrag. Maar daar krijg je dan ook eersteklas advies voor.

Verder wat algemene regels die anderen ook al hebben neergeschreven:
- Goede kabels en splitters
- Zo kort mogelijk
- Ieder kabel een eigen versterkeruitgang
- Versterker zo dicht mogelijk bij de AOP of de aansluitdoos van UPC.
- Niet gebruikte kabels afkoppelen en afsluitweerstand op de versterkeruitgang zetten. Hoewel ik denk dat je Kathrein versterker wel voldoende ontkoppeldemping heeft op de uitgangen. Ik verwacht hier geen grote verrassingen.

Succes.
 
Op de hoofdaansluiting goed, maar na de versterker slecht?
Hold your horses, my deer. :cool: Niet direct UPC gaan bellen.
Als je signaal op de hoofdaansluiting goed is, er vanuitgaande dat de versterker jouw eigendom is, betekent dat UPC zijn werk goed heeft gedaan.

Is die versterker wel in orde?
Die dingen kunnen ook aardig wat rotzooi veroorzaken.
Probeer eens één van de TV aansluitingen rechtstreeks op de inkomende kabel te zetten. Heb je dan (enkele meters verderop dus) ook nog steeds mooi beeld, weet je zeker dat je versterker de veroorzaker is.
 
Versterker checken inderdaad, maar ook de bekabeling kan heel goed oorzaak zijn!

Dus na de voorgestelde 'versterker check', de kabel check doen:
Trek alle kabels uit de versterker en ga dan 1-voor-1 alle kabels checken door ze er 1voor1 weer in te doen en het resultaat bekijken.
Behalve de kabels zelf kan de connectie (de manier waarop de kabel aan de stekkers bevestigd zijn) ook een grote rol spelen.
Neem goed spul: geen bouwmarkt materiaal, maar F-connectoren en bijv. H*rschmann KOKA 799 coax kabels of vergelijkbaar materiaal. Ook merk/type versterker kan van veel invloed zijn: welke heb je?
 
Da's het grote "Voordeel" van UPC...
De decoder blijft hun bezit. Dus ook als hij defect is. :?

Dat was een van de grootste weerstanden die ik er destijds tegen had.
:-|
 
@Fantomaz; die snap ik niet zo goed. Dan is het toch echt een voordeel en moeten zij voor vervanging zorgen?

Vandaag is de monteur geweest. Hij heeft een kastje in de meterkast vervangen en de decoder in de woonkamer gemaakt. Helaas werkt de AB nu niet meer voor box en TV, dus moet ff opzoeken hoe ik dat weer terug krijg.

De decoder in de slaapkamer kon hij niet meer maken, en heeft een ander er op aangesloten en toen gebeurde hetzelfde zei hij. (verkeerde tijd zichtbaar en verder geen leven in te krijgen) Dus hij ging de box niet vervangen, want het lag aan het signaal dat decoder vastliep.
Vond ik vreemd, want hij deed het altijd wel, behalve op bepaalde frequentie. Maar de standaard zenders waren altijd te ontvangen...
Maar nee, hij bleef erbij, het was het kastje, de coax was te lang, etc. Als ik die decoder in de woonkamer zou aansluiten, zou hij wel werken, want dat punt in de woonkamer had hij dus nu hersteld. Maar dat ik eerst de installateur er maar bij moest halen dat hij alles na moest lopen.

Monteur niet volgens mij moeilijk met mensen overweg kon, want hij was nogal gehumeurd. ("mevrouw ik zei u net.." met een zeer belerende toon)

Heb later geprobeerd wat hij zei, en goh, de box deed het in de woonkamer ook niet... Maar de box van de woonkamer deed het wel in de slaapkamer.. Dus gebeld naar UPC dat ik dat dan niet snap en het is genoteerd dat probleem nog niet opgelost is.

Willen we net TV aanzetten ; weigert de box in woonkamer dus weer.

Ik weet het niet hoor, lijkt me sterk dat dit 'ineens' komt door de bekabeling. Zou die de boxen kunnen beschadigen?

Dit staat er op formulier, misschien dat de kenners er uit kunnen opmaken of het goed/ niet goed is:

SPM-waarde AOP: 68 66 67
SPM- waarde ingang produkt: 74 76 73
Type NTP-1
 
Fiebie schreef:
@Fantomaz; die snap ik niet zo goed. Dan is het toch echt een voordeel en moeten zij voor vervanging zorgen?

Nee, want Ziggo biedt bijvoorbeeld het signaal aan waarbij je er zelf een ontvanger bij kunt kiezen. Vrijheid van keuze dus. :cool:
En stel dat jij nu een decoder van UPC zou hebben met een geintegreerde HDD. Je hebt nog een paar uren CSI of lost of whatever erop staan en dat ding moet ingenomen worden door UPC.
Weg programma's...
Natuurlijk kan een gekochte decoder (éénmalige aanschaf en dus geen maandelijkse huur!! :wink: ) ook defect gaan, maar als daarvan de ontvanger kapot gaat, heb je nog altijd de HDD funktionaliteit.
Ik ben onlangs verhuist van UPC naar Ziggo gebied en heb nu dus wel een decoder aangeschaft.
En nu moet ik ophouden anders wordt het reclame voor mijn baas :mrgreen:
Dit staat er op formulier, misschien dat de kenners er uit kunnen opmaken of het goed/ niet goed is:

SPM-waarde AOP: 68 66 67
SPM- waarde ingang produkt: 74 76 73
Type NTP-1

Waar SPM voor staat weet ik niet, maar het komt mij over als een signaalwaarde indicatie.
De genoemde signaalwaarden zijn goed en binnen de norm. (minimaal 60dBuV. Jij zit op 68, 66, 67 dBuV op respectievelijk de laagste, middelste en hoogste frequenties. Dat is een mooi sterk signaal. Niks mis mee.
Maar dan de waarde op de ingang van de decoder. Die is hoger, wat alleen kan wanneer je er een versterker tussen hebt zitten!
Die kan de kwaliteit van het signaal beinvloeden. De sterkte is dan misschien wel goed, maar de sterkte tov de "ruis" is dan bijvoorbeeld slecht.
Zie het maar als iemand van 1 meter 70 die in het water staat dat hem totaan z'n middel komt.
Die ademt een stuk beter dan een vant van 1 meter 95 die tot zijn nek in het water staat.
JE kunt nog zo lang zijn, of sterk zijn in de metafoor met signaalsterktes... Als de signaalruisafstand ofwel hoever je boven het water uitkomt onvoldoende is, werkt het vaak een stuk minder.
Ik hoop dat ik het je zo duidelijk kan maken.

Het komt mij over als een versterker die ertussen zit, die het signaal vernaggelt.

NTP-1 is een type AOP (Abonnee Overname Punt) wat UPC tegenwoordig hanteerd.

Mijn advies zou nu zijn om de kabel eens rechtstreeks vanaf de NTP-1 cq het AOP naar één van je decodes te leiden. Kijk eens of dat verschil maakt. Desnoods direct bij die AOP met een camping TV'tje. :wink:
 
Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt..
Ik sta dan nu ook voor de meterkast, met de decoder en campingtv, maar het kastje waar je je normaal je coax insteekt is weg! :shock:
Daarvoor in de plaats hangt nu een upc kastje waar een groene kabel ingaat (voor tv neem ik aan) en waar je alleen maar een F connector op kunt aansluiten... Dus hoe kan ik nou rechtstreeks testen vanaf dat punt? :?:
Er loopt vanaf dat kastje een kabel naar de versterker dus daar zal ik m zo eens op aansluiten, maar goed, rechtstreeks lukt niet meer?

Ben teruggebeld door de monteurspost, wb de overleden decoder (zonder harde schijf) krijg ik een nieuwe toegestuurd. Maar die in de woonkamer (die met de harde schijf) werkt ook niet naar behoren. Paar keer gezegd, maar drong geloof ik niet door, hij was gefocust op die andere... Zucht.
Dus daar moet ik straks dan toch maar weer UPC voor bellen, wat een gedoe. :?
 
Je kunt toch een (kort) tijdelijk kabeltje maken met aan de ene klant een f-connector en aan de andere kant de gewenste, juiste coax plug?

Verbindingen maken dmv f-connectoren is sowieso veel beter, dus als je vanaf dat punt verder het huis in gaat, eerst naar een multi tap wellicht/waarschijnlijk, dan moet je ook zo veel mogelijk f-connectoren gebruiken. Multi taps (en ook de betere antenne versterkers) zijn altijd uitgevoerd met f-connectoren btw.
 
Heb net ff gegoogled op zelf maken van zo'n kabeltje, zal zo kijken of ik daar de spulletjes voor heb.

Als ik decoder op woonkamer heb (op de versterker, langere afstand kabel) of in de keuken/bij de meterkast (zelfde ingang versterker, maar dan kortere kabel) maakt het qua signaalsterkte en kwaliteit geen verschil volgens de balken van decoder.
Ga m straks even in de slaapkamer testen.
Dan kan hij nu even in de keuken blijven staan en dan kan ik kijken of ie daar wel reageert op de ab.
 
Wat voor versterker (merk/type) heb je nu staan? En hoe heb je het nu aangesloten of ben je van plan het aan te sluiten? Maak anders eens een schetsje van hoe het nu zit of hoe je denkt dat het moet (gaan) zitten.......
 
Haha dat bedacht ik zelf net ook, want raak een beetje in de war wat en hoe ik nu het nu getest heb..

Ik heb in ieder geval een dingetje gevonden die van een F-c een coax maakt en heb dus rechtstreeks op kastje gehad en geeft geen verschil in kwaliteit en sterkte.
Ook de kabel die naar woonkamer gaat op kastje gehad en analoog daar ook vrij goed beeld (digitaal beter, maar geen hinderlijke ruis oid)
Nu is het even de vraag welke naar de slaapkamer leidt... want er hangen maar 2 kabels in de MK en die ene is dus voor de woonkamer en de ander gaat naar boven.. En mijn slaapkamer zit beneden... :?:
Dus ik denk dat ik in de buurt van het probleem aan het komen ben.
Begin er bijna lol in te krijgen! :)
 
Oké slaapkamer getest analoog vanaf kastje en vanaf versterker. Vanaf versterker ietsjes beter beeld. Lichte ruis, meer dan in woonkamer. Minder fijn om naar te kijken.
Toen met decoder, maakte weinig verschil tussen vanaf kastje en vanaf versterker. Ook NickJR (schijnt op andere frequentie te zitten die matig zou zijn in slaapkamer) doet het prima (zoonlief ligt nu op mijn bed tv te kijken :wink: )
Ik moet dus nu wachten tot de nieuwe decoder binnen is om te kijken wat er gebeurd als ik 2 decoders tegelijk aan heb, dan moest de slaapkamer meestal inleveren (nickjr blokkerig of helemaal niet te ontvangen)

En moet nog even kijken hoe ik erachter kom welke kabel nou voor boven is, want het kan dan toch niet anders dat er een kabel gesplitst is? Dit zit allemaal in de kruipruimte en in van die gele buisjes, dus gaat leuk worden (ben niet de slankste, plus dat het spinnen-muizen tijd is.. :denk: )
Ga in ieder geval UPC bellen voor de DVR, die weer vastloopt.

To be continued!
 
Kaajee schreef:
Wat voor versterker (merk/type) heb je nu staan? En hoe heb je het nu aangesloten of ben je van plan het aan te sluiten? Maak anders eens een schetsje van hoe het nu zit of hoe je denkt dat het moet (gaan) zitten.......

en?
 
Even een vraagje tussendoor...
In welke hoek van het land woon je?

Vervolgens de problemen...
De Fconnector aansluiting in de meterkast op de groene kabel, is de NTP-1.
Daar heb je verloopjes voor die je op de F- aansluiting draait, waar je vervolgens een Male of Female connector op kunt zetten.
Maar volgens mij had je zelf al zoiets gevonden/geprobeerd.

Wat welke kabel is, kun je simpel uitvogelen door 1 kabel los te halen en te kijken welke TV nog werkt. Izzisimple :)

JE sprak van Balkjes in je beeld. Dat interesseert me even!
Balkje signaalsterkte en waarschijnlijk een balkje kwaliteit.
Signaalsterkte is niet direct relevant. Als ik met mensen praat, zit mijn stemvolume op bv 50% en iedereen verstaat me. Daarvoor hoef ik geen 100% stemvolume te hebben (schreeuwen).
Kwaliteit is een heel ander verhaal! Als ik praat in een rumoerige omgeving, wil het wel eens helpen dat ik mijn stem verhef. Dus op 75% van mijn volume ga praten. Om mezelf verstaanbaar te maken. Ofwel; de kwaliteit van mijn monoloog goed te houden.
Signaalsterkte past zichzelf niet aan dus als je signaal wat verstoord is, zal je signaalsterkte niet automatisch sterker worden om boven de stoorfactoren uit te komen.
Een versterker biedt dan uitkomst. MAAR... Als de kwaliteit van je signaal al slecht is (dus tot je nek in het water volgens de metafoor uit mijn voorgaande post ;)) zal die versterker geen oplossing bieden.
Wat eenmaal slecht is, wordt nooit meer beter.
Wat daarintegen óók nog kan, en ik denk dt dat er bij jou aan de hand is, is dat je versterker zelf het signaal verstoord!
JE signaal is goed (afgaande op de meetwaarden van de monteur) en vervolgens wordt dat flink versterkt, maar ook vervormt.
Dan vervormt de data dusdanig dat je decoder daar geen beeld meer van kan maken. Blokjes en snerpend geluid, beeldstilstand etc etc als gevolg. Kwaliteit is dus slecht.

Als je je TV met decoder rechtstreeks op de NTP-1 (al dan niet met een verloopje naar male) zou aansluiten, zou je beeld goed moeten zijn.
Zo niet, zit de fout bij UPC in het netwerk (maar dan zouden er meer mensen in de straat dit probleem moeten hebben) óf je decoder is inderdaad stuk.
Probeer maar eens...

Als je beeld goed is (en je kunt niet afgaan op nick jr want die zit digitaal ergens anders dan analoog!), kun je het vervolgens eens doen ná je versterker. Zo ga je stap voor stap verder, tot je ziet waar het fout gaat.
Kijk bij elke stap even naar je signaalsterkte en vooral de kwaliteit van je beeld (met de balkjes dus.)
 
Stand tot nu toe..
Na veel heen en weer gebel, hebben we nu 2 nieuwe mediaboxen.
Die in de slaapkamer ging op dag 1 al weer raar doen ; uitvallen en dan weer in beeld "don't switch off your decoder, upgrade blabla" en dan vervolgens niet meer aan gaan. Zal nog eens een reset doen, hopen dat het daarmee opgelost is, anders snap ik niet waarom het daar steeds mis gaat..
De nieuwe HD decoder in woonkamer werkt nu weer prima.
En; ik kan op beide boxen NickJr en dergelijke afspelen, zonder dat het elkaar stoort. Geen blokkerig beeld of de melding 'geen signaal'. Heel fijn dus!

Verder ben ik nog niet gekomen (uit te zoeken hoe de bekabeling verder loopt ivm maar 2 kabels in meterkast).

Op de decoder staan idd 2 balken signaalsterkte en kwaliteit. De onderste (kwaliteit?) is meestal 100% (nooit onder de 95) en bovenste rond de 70-75% Dat gaf UPC ook al aan, dat die niet 100% hoefde te zijn, maar het om de onderste ging.

Moet zeggen dat UPC over de telefoon vriendelijk is en behulpzaam, maar hun monteursservice (centric?) vies tegenviel. :x
 
Installateur is gebeld, hij komt binnenkort..
Hij vroeg al of er al versterker tussen zat (ja door een ander, metalen splitter werkte niet zo goed...). Hij gaf aan dat "doorlussen" wel moet kunnen. Ik neem aan dat hij daar splitsen mee bedoeld?
Er zijn dus 2 kabels in de meterkast op die 8 kastjes signaal moeten leveren. Lijkt mij persoonlijk veel signaalverlies?

Kan wel een tekeningetje maken, maar hoe maak ik die hier zichtbaar?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan