Tuinverlichting incl WCD vanuit meterkast aanleggen

SymphonyB

  • #1
Goededag allen,

Heel veel gelezen op het forum en ik denk dat ik er inmiddels bijna helemaal uit ben (conform NEN1010). Graag heb ik nog een kritische blik van de experts hier. Mocht ik fouten maken in de plannen, hoor ik het graag! 4 ogen zien meer dan 2!

Situatie schets:

Vanuit de meterkast heb ik een groep die nauwelijks wordt gebruikt, "Groep 2". Op die groep zitten alleen 3 wcd, verder niets (Volgens mij is deze groep ooit aangelegd door eerdere eigenaar voor een wasmachine of wasdroger). Mijn wasmachine zit op een aparte groep dus daar heb ik al een plekje voor. Op deze "groep 2" zit momenteel alleen een modem aangesloten. Ik wil graag vanuit een kabeldoos die achter deze groep zit in mijn meterkast tuinverlichting aanleggen.

Graag wil ik in de tuin led lampen plaatsen een een WCD

Ik heb een foto van de meterkast meegestuurd. De 2 flexibele pijpen die wat geler zijn dan de rest liggen er even los in voor de foto (en te kijken of het paste). De roze gemarkeerde gele pijp word voor de 2 polige schakelaar 10a (inclusief controle lampje). Deze wil ik vullen met blauwe VD draad 2,5mm2 en Zwart schakeldraad 1,5mm2 heen en weer terug vanuit/richting lasdoos. De rood gemarkeerde flexibele buis wordt gevuld met een 3 aderige xmvk kabel (3x2,5mm2) en zal riching hetgat gaan in de buiten muur. Tot aan het gaat in de buiten muur is dit flexibele buis en in het gat in de muur zelf komt slagvaste buis grijs (het gat wordt van buiten naar binnen schuin omhoog geboord). Aan de buitenmuur zit de kabeldoos over het gat en komt de xmvk kabel direct in het kabeldoos uit. (er zit aan de achterkant van de kabeldoos een speciaal gaatje voor directe kabel doorvoer).

Vanuit deze kabel doos wil ik een ymvkas (2x2.5mm2 + aardlitze) kabel trekken in slagvaste pijp naar een waterdicht stopcontact ongeveer 30 cm vanaf de kabeldoos.
Daarnaast wil ik recht naar beneden de grond in een ymvkas (2x2.5mm2 + aardlitze) kabel trekken door slagvaste buis tot 50cm diep. Daarna gaat de ymvkas kabel verder onder de grond zonder slagvaste buis. Deze zullen verbonden worden met 3 of 6 ledlampen van 4 watt per stuk. Deze worden paralel geschakeld een aangesloten met gietmoffen.


Los van eventuele fouten heb ik nog 3 vragen:

1. De overgang van flexibele buis binnen naar de slagvaste pijpe in de muur, hoe moet je deze realiseren (en mag dit uberhaupt wel)?
2. De 10 ampere schakelaar wordt geschakeld met 1,5mm2 schakeldraad, echter deze wordt verbonden middels lasklem met de xmvk kabel die richting de buitenmuur gaat, welke een bruine kern heeft van 2,5mm . Mag/kan je 1.5mm2 schakeldraad verbinden met 2,5mm bruine draad?
3a Deze sluit aan bij de vorige vraag, van wat ik op het forum lees was het in orde, mag ik bruine draad met een krimpkous zwart maken zodat men weet dat dit schakeldraad is?
3b Indien 3a goed is, moet ik dit voor alle kabels blijven achter de kabeldoos buiten?

Met mijn tekenkunsten heb ik ook een overzicht geprobeerd te maken, wellicht dat dat de uitleg wat verheldert.

overzicht.png 20200824_190034 (1).jpg
 
  • Like
Waarderingen: Jules1962 en Vonken_trekker

Krunnie

Specialist Elektra
  • #2
Naar de schakelaar heb je nu blauw en zwart in gedachten, maar dat moet bruin en zwart zijn.

Waarom eerst met XMVK naar de buitenmuur en dan een stukje XMVK-As naar de WCD. Beter is in één keer zonder overgangen lijkt mij of zie ik wat over het hoofd?

Je ziet één praktische zaak over het hoofd en dat is vocht in combinatie met het modem. Er kan in de buiten WCD of in de lampen vocht binnendringen waardoor een aardlekschakelaar uitvalt. Jou modem zit op dezelfde groep en valt dan ook uit waarmee je internet wegvalt en mogelijk je vaste telefoonverbinding. Persoonlijk houd ik vitale functies (internet, telefonie, brandmelder) liever op een aardlekschakelaar waar geen natte groepen op zitten.

De XMVK kabel mag best een stukje vrij liggen tussen de flexibele buis en de slagvaste buis. In principe heb je voor een kabel zelfs geen mantelbuis nodig mits hij mechanisch voldoende gezekerd is.

Een schakeldraad is minimaal 1,5 mm2. Maar als het verderop 2,5 mm2 wordt is alleen maar beter.

Volgens de NEN1010:2015 die ik hier zo heb in punt 514.3.6:
De kleuren van schakeldraden en schakeladers moeten over de gehele lengte als volgt zijn:
a) schakeldraden: zwart of grijs;
b) schakeladers: zwart, bruin of grijs.


Dus in een kabel mag je ook de bruine ader gebruiken als schakeldraad, losse schakeldraden in een buis mogen alleen zwart of grijs zijn. Je hoeft hem dus volgens de norm niet zwart te maken met een krimpkous en vind ik persoonlijk ook geen goede gewoonte.
 
  • Like
  • Informatief
Waarderingen: Jules1962 en Vonken_trekker

XanderH

Specialist Elektra
  • #3
Is het de bedoeling dat de WCD alleen werkt als het licht is ingeschakeld?
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #4
Eens met Krunnie.

Overigens ben ik geen fan van ondergronds lassen omdat dit het zoeken van een storing lastiger maakt en de gietmof het ook lastiger maakt om in de toekomst uit te breiden.

Ook al eens gedacht aan een schemerschakelaar of tijdklok voor de buitenverlichting in plaats van enkel een handmatige schakelaar? Is maar een idee.

En t.a.v. vraag 1: als de flex en grijze buis van dezelfde maat zijn dan kun je de overgang maken met een sok / mof.
 

SymphonyB

  • #5
@Krunnie:
Waarom eerst met XMVK naar de buitenmuur en dan een stukje XMVK-As naar de WCD. Beter is in één keer zonder overgangen lijkt mij of zie ik wat over het hoofd?

ik dacht zelf, ik doe binnen xmvk omdat het wat flexibeler is met buigen van de flexibele buis. Omdat deze kabel dan in de kabeldoos op buitenmuur vertakt wordt dasrna buiten gelijk alles verder met ymvkas.

De tekening idd een foutje gemaakt met zwart ipv bruin. Dank daarvoor.

Wat betreft modem, ook goed punt. Dit is echter alleen een extra acces point. De router die het internet doorgeeft zit op.andere groep. Internet blijft dus in de lucht.mocht deze groep eruit klappen. Alleen een accespoint kwijt dan.

Krimkous idee had ik uit een ander topic omdat men ook van zwart overging op bruin. Mag ook stift of een tapeje zijn. Maar als het helemaal niet nodig is ook prima natuurlijk

Wandcontactdoos moet idd alleen werken als het licht aanstaat.

Verlichting werkt via app schema. Ik wil snachts voor het slapen gaan de stroom graag overal vanafhalen. Het is eem voortuin en er hebben al eens onverlaten kortsluiting lopen maken bij buren met een stopcomtact buiten.

Wat betreft ondergronds lassen, ik dacht dat dat was hoe het moest met bijvoorbeeld grondspots. Ik snap idd dst storingen zoeken en repareren niet fijn is dan.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Jules1962 en Vonken_trekker

SymphonyB

  • #6
Ik zit nu te denken. Het zou wel handig zijn om het zo te doen dat de buitenwcd 2polig van spanning afgehaald kan worden met een schakelaar binnen terwijl de lampen aan kunnen blijven.... bijvoorbeeld als ik met vakantie ben en de lampen gewoon normaal schema wil laten lopen.

Gaat dat lukken zonder 2 gaten te boren... even terug naar tekentafel.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #7
Dat gaat lukken; dan heb je een 5 aderige kabel nodig met 2x nul en 2x fase en een aarde. Of een 4 aderige 'as' kabel.

Puntje is dan wel dat je die niet (makkelijk) gaat vinden met 2x bruin, 2x blauw en 1x geelgroen.
 

SymphonyB

  • #8
Haha ik zit er net naar te googelen. Zonder resultaat nog.

Als alternatief, is het volgende toegestaan:

Gat door gevel. Binnenshuis een kabeldoos in de buurt van het gat, flexibele buis met vd draad met daarin:
Vd draad
2x 2.5 blauw
1x 2.5 geel groen
1x 2.5 bruin
1x 1.5 zwart

Deze komen dan direct in waterdichte kabeldoos buiten


Sowieso moet ik dan 3/4 buis hebben. Maar ik weet niet of VD draad hiervoor toegestaan is.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #9
Waarom 2x blauw? je kunt de blauwe in de laatste lasdoos splitsen naar de WCD en de verlichting.

Als je één blauwe in een buis/kabel wilt schakelen en de andere niet maak je het onoverzichtelijk en daardoor potentieel gevaarlijk.
 

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #10
TS wil zowel fase als nul schakelen om te voorkomen dat iemand buiten moedwillig met de wcd rommelt. Als je enkel de fase schakelt dan kan het verbinden van nul met aarde alsnog ervoor zorgen dat de ALS afschakelt.

Overigens zie ik geen bezwaar tegen TS zijn oplossing hiervoor, om met VD draad door de muur te gaan en dan door te lassen naar kabels. De geschakelde nul kan evt. ook gelabeld worden zodat dit ten alle tijden duidelijk is.
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #11
Dat snap ik, maar als de dubbelpolige schakelaar kuren vertoont en wel de blauwe draad afschakelt maar niet de bruine krijg je retour via de verbruiker 230 Volt op een blauwe draad te staan. En dat in een lasdoos waar een andere blauwe draad hard aan de nul hangt.
 
  • Like
Waarderingen: Jules1962

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #12
Waarom geen schakelaar in 16A uitvoering?
Dan kun je na de schakelaar de 1,5mm2 schakeldraad gewoon achterwege laten en hiervoor in de plaats gewoon 2,5mm2 gebruiken en heb je buiten de beschikking over de volle 16A.
Hier een voorbeeld van een 3 polige 16A schakelaar, je gebruikt in dit geval dan 2 polen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Adelaar09

  • #13
@SymphonyB al gedacht aan gewoon 1 kabel met een klik-aan/klik-uit schakelaar in de waterdichte contactdoos?
 

SymphonyB

  • #14
@Jules1962

Geen bijzondere rede voor het gebruik van 10a, kwam er pas achter na het kopen, maar kan het gewoon ruilen voor 16a indien nodig.

@Adelaar09 was hier niet bekend mee. Dat ziet er inderdaad ook uit als een mogelijkheid. Ik ga het even onderzoeken. Dank daarvoor.
 

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #15
Bij dit voorbeeld kun je tussen schakelaar en kabeldoos in de meterkast bedraden met 2 keer blauw 2,5mm2 en 2 keer bruin 2,5mm2 in je omschreven flexpijp.

Waarom flexpijp om de XMVK in de meterkast?
Als je deze ook met grijs 16mm pijp en open bochten naar het gat in de muur begeleidt, is dit ook mooi afgewerkt.
Bij kabel (YMVK of XMVK) hoeven de buizen er niet over de volle lengte van de kabel mee, buis mag rustig iets voor de wartel of contactdoos eindigen.
14-1.jpg

Voorbeeld van een open bocht.

12-1.jpg

Voorbeeld van invoer in een kabeldoos.

Pijp om kabel is overigens niet verplicht, het maakt het geheel wel wat strakker en mooier.

Kabel met aardscherm, de AS kabel, is voor ingegraven montage bedoeld.
Tussen je buiten contactdoos (stopcontact) en kabeldoos buiten kun je gewoon XMVK gebruiken, mits deze niet onder de grond komt te liggen.
Voor wat betreft het gebruik van gietmoffen sluit ik me bij Vonkentrekker aan, deze alleen onder de grond gebruiken, je zult maar een storing krijgen of willen uitbreiden, dan ben je achteraf blij dat je een bovengrondse doos niet hebt ingegoten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Waarderingen: Adelaar09 en Vonken_trekker

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #16
Jouw wens om de lampen met een programma te draaien en tegelijkertijd je contactdoos buiten dubbelpolig af te kunnen schakelen maakt het wel iets lastiger.

Hierbij heb ik wel idee, misschien is dat wat?
Nog een extra kabeldoos in de meterkast vlak bij het gat naar buiten.
Tussen de 2 kabeldozen bedraad je gewoon met XMVK, die ging toch al die kant uit, in dit geval 3x2,5mm2.
Vanuit de tweede doos bij het gat ga je met een flexpijp naar boven naar je dubbelpolige schakelaar, deze bedraad je met 2 keer bruin en 2 keer blauw.

Vanuit je tweede doos kun je dan een XMVK naar buiten doen die je op je contactdoos buiten aansluit, die je achter je dubbelpolige schakelaar aansluit.

Voor de verlichting boor je een tweede gat vlak boven de grond, hier voer je de XMVKas voor de verlichting naar buiten en direct de grond in richting verlichting.
Deze sluit je binnen dan direct op je voedende draden aan.

Hoe wil je je verlichting dan kunnen programmeren?

Ik zal even een schets proberen te maken van wat ik bedoel, met de juiste aansluitingen.
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Vonken_trekker

Specialist Elektra
  • #17
Jules1962 schreef:
Voorbeeld van invoer in een kabeldoos.
Toch handig Jules, zo'n stukje vakwerk als praktijkvoorbeeld :klusjesman:
 
  • Like
Waarderingen: Jules1962

SymphonyB

  • #18
Ipv flexpijp ga ik grijze pijp gebruiken, ziet er idd nog netter uit ook. dank voor die tip.

Wat betreft lampen met programma draaien. De spotjes zelf worden via een centraal kastje over wifi aangestuurd. In een app kun je alles instellen. Wanneer er dus spanning op het geheel staat checkt het wifi kastje of de lampen aan of uit moeten en schakelt ze dan aan (of niet).


Hierbij heb ik wel idee, misschien is dat wat?
Nog een extra kabeldoos in de meterkast vlak bij het gat naar buiten.
Tussen de 2 kabeldozen bedraad je gewoon met XMVK, die ging toch al die kant uit, in dit geval 3x2,5mm2.
Vanuit de tweede doos bij het gat ga je met een flexpijp naar boven naar je dubbelpolige schakelaar, deze bedraad je met 2 keer bruin en 2 keer blauw.

Vanuit je tweede doos kun je dan een XMVK naar buiten doen die je op je contactdoos buiten aansluit, die je achter je dubbelpolige schakelaar aansluit.

Voor de verlichting boor je een tweede gat vlak boven de grond, hier voer je de XMVKas voor de verlichting naar buiten en direct de grond in richting verlichting.
Deze sluit je binnen dan direct op je voedende draden aan.


Bovenstaande kom ik eigenlijk ook op uit inderdaad. Denk dat dat de beste oplossing is.

Ander alternatief dat ik nog kon bedenken is alleen het geschakelde buitenstopcontact maak vanuit de meterkast en de tuinverlichting allemaal via 12 volt met gu5.3 wifi spots. Binnen zet ik een transformator op een stopcontact en sluit het zo aan. Dan zit ik ook niet met de gietmoffen (en het diepe graafwerk)
 
  • Like
Waarderingen: Jules1962

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #19
Bedankt voor de complimenten @Vonken_trekker, ik heb er geen spijt van dat ik toen wat foto's van mijn project heb gemaakt, kan altijd van pas komen, je ziet maar.:wink:
 
  • Like
Waarderingen: Vonken_trekker

Jules1962

Vaste Beantwoorder
  • #20
Dit bedoelde ik aanvankelijk.
schema tuinverlichting.jpg



Als je de verlichting met 12 Volt wilt uitvoeren, ook prima, dan kun je de tweede doos in de meterkast laten vervallen en je verbindingen van de ene doos realiseren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu