Tip Nefit Ecomline Excellent - modulerende pomp

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #1
Mocht iemand wel eens zitten te stoeien met een Nefit Ecomline Excellent
en dan met name het verhaal modulerende pomp, dan heb ik misschien
iets waar je wat aan kan hebben.

Probleem bij de klant: sinds het plaatsen van deze ketel (2003) ging het
goed, 2006 een aanbouw geplaatst, en vanaf dat moment zitten ze in de
aanbouw (keuken en kantoortje) niet in de warmte.
Andere installateur is een paar keer aan het stoeien geweest, maar niet
opgelost, daarna failliet gegaan....crisis!

Recent erbij geweest voor onderhoud cv, toen doorgevraagd of alles naar
wens was, ...en je hoor, daar kwam dit verhaal naar boven, na alles
bekeken te hebben, de conclusie getrokken dat er een stromingsprobleem
aanwezig is, in de excellent zit dus een modulerende pomp, en deze komt
dus zeldzaam op hoog toeren, alleen de 1e keer na de nachtverlaging.
Iom Nefit te horen gekregen dat als je de kleine stekker van de pomp los
trekt, hij als een aan/uit functioneert, alleen kon hij vanaf de telefoon al
zien dat het een inregel kwestie van de installatie was.
Helaas voor hem werd "spontaan" alle radiatoren goed en snel warm, ook
die het al een aantal jaren amper gedaan hadden, klant blij, echter verkort
je de levensduur hier wel mee, dus wouden de mensen dit zelf kunnen
in en uitschakelen, aangezien wij de klanten niet zelf de mantel eraf laten
halen kwam hier mijn idee/truuk:

Ik heb een lichtschakelaar gepakt, 2 aderig 0.75mm2 draad en 2 knel
connectors, ik heb 1 draad van de stekker doorgeknipt, en daar de
schakelaar in serie tussen gezet, de schakelaar op de muur....en klaar.
Nu kan je dus extern de pomp beïnvloeden.

Misschien hebben jullie er wat aan :wink:
 

Obelix2

Specialist Witgoed
  • #2
Je zou met de Nefit tool ook de minimale 's maximale stand van de pomp aan kunnen passen.

Maar het idee is goed.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #3
Helaas voor Dexter heeft Nefit toch gelijk dat het een kwestie is van een goede inregeling van de installatie.

Dit heet het paard achter de wagen spannen of beter gezegd een paarde middel.

En inderdaad kan met de Nefit tool de pomp aan de installatie worden aangepast, dat is een betere manier dan andere atributen op de ketel te aansluiten.

Vr Gr
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #4
Dat van die stuur stekker eraf trekken is bij alle moduleren de pompen zo dat ze dan aan/uit werken. Verder sluit ik me bij de bovenstaande reactie aan.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #5
Nefit tool hebben we niet, misschioen toch eens in de groep gooien, maar
ik denk dat ik het antwoord al weet :?

Wat betreft het inregelen, was al geprobeerd, maar omdat er geen voet
ventielen inzitten (op de 2 nieuwe rad. na) was dat gedaan met de
knoppen zelf, gevolg was enorme zuis geluiden uit 1 of 2 rad. omdat die
dus bijna dicht stonden, en dan nog werd het in de aanbouw niet warm.
Dit was de goedkoopste oplossing voor de klant waar de klant tevreden
mee is, en dat is voor ons het belangrijkste....
want een teverden klant betaald zijn rekening keurig :wink:
 

Bernhard

  • #6
Dexter,
Soms moet je creatief zijn om een wijziging in een ketel aan te brengen.
Je hebt jouw klant op dat moment geholpen.
Als het probleem in de installatie van de klant, het monteren van voetventielen, instelbare radiatorventielen en of de leidingen aanpassen, op de juiste wijze wordt aangepast zal de installatie beter en zuiniger werken. Voor de klant is het belangrijk wat gaat de aanpassing kosten en wat is de besparing. Jij bent bij de klant geweest en voor ons is dat natte vinger werk. Mvgr Bernhard
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #7
:wink: praktisch bekeken en niet te vergeten realistisch, is dit een goeie tip Dexter. Thanx.

Je gaat na tien jaar die ouwe meuk niet meer inregelen :mrgreen:


Calenta. :cool:
 

Pompiedompie

  • #8
Ha, ik ben er in zoverre blij mee dat het tijdperk geneuzel 'alleen volgens de regeltjes’ nu ook verleden tijd is! Ik ben zelf meer voor de visie van Cvolieboy, maar Bernhard heeft zeker (en met het praktische door Calenta ingebrachte aspect) ook een punt. Goede zaak dat het gewoon besproken kan worden.
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #9
Calenta schreef:
:wink: praktisch bekeken en niet te vergeten realistisch, is dit een goeie tip Dexter. Thanx.

Je gaat na tien jaar die ouwe meuk niet meer inregelen :mrgreen:


Calenta. :cool:
was het maar 10 jaar...installatie stamt uit eind jaren '60 :mrgreen:
zeg maar nog net geen leden radiatoren.

En wat dat betreft houd ik wel van "out of the box" denken :cool:
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #10
Arie1 schreef:
Dat van die stuur stekker eraf trekken is bij alle moduleren de pompen zo dat ze dan aan/uit werken.
Waarschijnlijk alleen vanaf de 2e generatie modulerende pompen, ik
weet iig zeker dat dit niet kan met de Atag SHR/E-SHR serie, dan krijg je
gegarandeerd de code BL85.
Bij de A en E serie kan het weer wel....met de Q weet ik het nog niet zo
zeker, zit dezelfde pomp en print in ......
 

Arie1

Specialist Verwarming
  • #11
Mogelijk heeft het te maken met de merken dan? Grundfoss kan het wel inelk geval de genoemde atag's zit wilo in als ik het zo goed heb uit het hoofd
 

DexterXL

Specialist Verwarming
  • #12
Ja en nee, t/m 1998/1999 was het idd Wilo, daarna gewoon Grundfos,
maar het zal wel software matig niet kunnen, stekker los is wel 100%
aan, maar na verloop van tijd registreerd de waterdruksensor geen
drukverschil meer, en gaat vrolijk op BL85.
Gelukkig kan je bij die types wel de software zonder pc/pda aanpassen,
dus minimum op 90% en gaan met die banaan :mrgreen:
 

Spaarder123

  • #13
"Gelukkig kan je bij die types wel de software zonder pc/pda aanpassen,
dus minimum op 90% en gaan met die banaan"

Ik heb overal in huis automatische debiet-regelende thermostaatkranen geplaatst, en kom er nu achter dat mijn Nefit Ecomline Excellent weliswaar een modulerende pomp heeft, maar dat de minimale pompsnelheid zeer hoog (1000 l/h) afgesteld staat, waarschijnlijk omdat de ketel anders zijn CW5 specificatie niet haalt.

Nu kan ik gaan lopen rommelen met een condensator in serie met de pomp, maar begrijp ik het goed dat er een softwarematige manier is om de pompsnelheid te verlagen? En dat ik daarbij niet de dure ServiceToolII van Nefit nodig heb?

Of ontkom ik er niet aan een bypass te installeren? Het lijkt me zo nutteloos, eerst overal het debiet te beperken met automatische regelaars en dan, omdat het te klein wordt, via een bypass dat weer te vergroten.... Dan lijkt het me handiger om gewoon alle debietregelaars een stukje verder open te zetten dan berekend?
 

Bernhard

  • #14
Bij een installatie met thermoventielen moet altijd een Bypass geplaatst worden. Het regelen van de benodigde CV-watertemperatuur vereist ook de nodige aandacht.
bernhard
 

Spaarder123

  • #15
Dag Bernhard, dank voor je snelle reactie.

Ik dacht de bypass te vermijden door op de debietregelaars in de woonkamer (ruimteregeling) geen thermostatische knoppen te plaatsen, zodat deze alleen het debiet regelen....

Zodoende zorg ik ervoor dat het minimale debiet (van mijn ketel 225l/h) gehonoreerd wordt....
 

Bernhard

  • #16
Je kan dat proberen. Hoe regel je CV-watertemperatuur?
bernhard
 

Spaarder123

  • #17
In de woonkamer hangt een Nefit Easy thermostaat, die de ketel modulerend regelt; daarnaast zit op de ketel zowel een regelaar voor max. vermogen als voor max. aanvoertemperatuur, die heb ik voorlopig allebei op 90% staan met als voornemen de aanvoertemperatuur van de winter (liefst bij strenge vorst) zo ver mogelijk terug te regelen, totdat het huis niet meer goed warm wordt.
 

Bernhard

  • #18
Oke de CV-watertemperatuur wordt geregeld op basis van de capaciteit van de radiatoren in de woonkamer en de weersomstandigheden.
Een hoog debiet , aantal liters/h, over de ketel is geen nadeel maar een voordeel. Een bypass zal bijdragen aan een hoger installatierendement.
Het inregelen van de capaciteit van de ketel is niet nodig.
Dat wordt automatisch gedaan door de samen werking van de radiatoren en de ketel. Dat is afhankelijk van de benodigde belasting. Je kan het vergelijken met een cruisecontrol in je auto. Heuvel op, groter vermogen nodig, de motor zal dan meer vermogen gaan leveren en de snelheid Km/h blijft gelijk.
bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu