Thermostaatknop van vloerverwarming werkt niet goed?

Mijn vloerverwarming uit 2002 (zie foto) bevindt zich in de kleine trapkast op de begaande grond (woonkamer) en wordt met een digitaal thermostaatkasje in de woonkamer aangestuurd. De kamers op de eerste en tweede verdieping worden verwarmd door radiatoren met thermostaatknoppen. Het huis heeft stadsverwarming.

113304_20160319_173725_4.jpg


De laatste tijd wordt de vloer niet goed warm (alleen de eerste 50 centimeter nabij de trapkast wordt wat warm). Verder valt mij op:
1. De twee thermostaatknoppen op de vloerverwarmingsinstallatie staan beide op stand 4, waarbij de temperatuur van de linkse liggende meter maximaal oploopt tot 30 graden en de rechtse staande meter hoogstens 40 graden bereikt.
2. Zet ik deze thermostaatknoppen allebei op stand 5, dan lopen de waardes respectievelijk op naar 40 en 50 graden én - niet onbelangrijk - dan wordt de gehele begaande vloer warm! Deze warmte verkrijg ik niet als ik beide knoppen onder de 5 draai.
Nadeel is wel dat de temperatuur in de woonkamer één graad hoger oploopt dan gebruikelijk en wenselijk, waarschijnlijk omdat de vloer warmer is dan normaal en de vloer deze warmte nog enige tijd uitstraalt.
3. De rechtse thermostaatknop draait eerst wat stroef, licht haperend, daarna weer soepel als het hoort.

Ik vermoed dat de rechtse thermostaatknop niet goed functioneert. Wat denken jullie?

Zal ik deze knop vervangen of is de tekortkoming op te lossen door de knop te demonteren en opnieuw te monteren (eventueel een onderdeeltje vervangen)?

Hoe doe ik dit zonder iets stuk te maken :wink: )?

Wat is trouwens normaliter een verstandige vloerverwaringstemperatuur (40 graden, dus stand 4?).

Bedankt voor jullie reacties!
 
Als je met de rechter knop gewoon de temperatuur kunt regelen, dan is het in principe goed.
Dat hij wat stroef gaat betekend niet per se dan hij kapot is.
De rechter(aanvoer) knop moet iets hoger zijn ingesteld dan de linker (RTL).

De rechter buis is de aanvoer, en de retour zit links toch?
 
@Ingmar89,

Bedankt voor jouw reactie!
De rechter knop ging stroef, maar nu niet meer en dat is hoopvol. Aan de andere kant wordt de vloer pas op stand 5 of hoger warm. Dat is toch niet helemaal zo als het hoort?
Ingmar89 schreef:
De rechter buis is de aanvoer, en de retour zit links toch?

Hoe kan ik dat achterhalen? Tegenover de vloerverwarming (zie bovenstaande foto = foto 1) zie je namelijk dit (=foto 2):
89_113304_20160319_172858_2_1.jpg


Aan de rechte kant van deze foto zie je twee buizen lopen die via een 'boog' naar de vloerverwarming (foto 1) gaan. Eén buis komt aan de linkerzijde van de vloerverwarming (bij de linker thermostaatknop) binnen en de andere buis aan de rechterzijde (bij de rechter knop) binnen.
 
Wat ik schreef klopt niet. Links zit de aanvoer, rechts de retour.
De linker knop moet dus iets hoger worden ingesteld dan de rechter.
In principe regel je de temperatuur ook met de linker knop. De rechter knop is een begrenzing voor de retourwatertemperatuur naar de stadsverwarming.
 
Bedankt, jij bent snel.

Ik denk dat je gelijk hebt, want nu de kachel niet aanstaat, loopt de buis die aangesloten is op het warme onderdeel van foto 2 naar de linker knop en het koude onderdeel van foto 2 komt via een buis op de rechter knop uit.
Zal ik de rechter knop op 4 zetten en de linker knop op 5 laten staan? Op welke standen staan dergelijke knoppen normaliter?

Ik vraag mij nog steeds af of 50 graden (stand 5) voor vloerverwarming niet te hoog is.

Quotes zijn helemaal overbodig als de tekst er net boven staat, mod.
 
Ik denk eigenlijk dat de vloer niet warm wordt, omdat het simpelweg warm genoeg is in huis. Als u de knoppen weer terugzet zoals ze stonden, en de thermostaat in de kamer op 30 zet, wordt de vloer dan ook niet (hand)warm?
 
Tuurlijk, als de vloer gewoon 40 graden wordt als je de thermostaat op 40 zet, dan moet 50 graden niet nodig zijn.
 
Ik zie deze 'klacht' steeds vaker. In een goed geïsoleerde woning is een vloertemperatuur van 22 graden vaak voldoende om de warmteverliezen te dekken. De vloer voelt dan niet warm of zelfs iets koud aan.
 
Hessie schreef:
Ik denk eigenlijk dat de vloer niet warm wordt, omdat het simpelweg warm genoeg is in huis. Als u de knoppen weer terugzet zoals ze stonden, en de thermostaat in de kamer op 30 zet, wordt de vloer dan ook niet (hand)warm?

Dergelijke actie heb ik tot gisteren meermaals ondernomen en alleen op stand 5 werd de vloer warm. Gisteravond ben ik ijverig aan de knoppen gaan draaien, duwen, trekken en tikken en dat heeft geresulteerd in een betere regelbaarheid van de temperatuur! Nu moet ik niet te vroeg juichen, maar de knoppen staan op stand 4 en de vloer wordt merkbaar warm.

Ik kijk het een poosje aan; als jullie niets meer van mij vernemen dan is alles (langdurig) in orde.

Iedereen nogmaals bedankt voor de geboden hulp.
 
En wat missen we weer in deze situatie?

juist een ontluchter op het hoogste punt!
kan er met mijn pet niet bij dat een monteur zoiets nog durft achter te laten.

CV leiding omhoog en weer naar beneden is een ontluchter plaatsen ALTIJD geen uitzondering.

Een luchtbel bij je klep is geen doorstroming in de unit geen doorstroming is geen warmte.

mvg

John
 
Wat missen we nog meer in deze situatie? Een pompschakelaar, ik heb er gisteren één besteld.
In huis wordt het in de zomer soms 30 graden, dus ik stel de schakelaar op 33 graden in.

Nu ik toch bezig ben... is het isoleren van alle zichtbare leidingen in mijn situatie een verstandige zet?

De installatie is in de trapkast (woonkamer) geplaatst en die ruimte is geen koude plek zoals kelder of garage waar warmteverlies zonde is (de warmte gaat uiteindelijk de woonkamer in)
Daarentegen straalt een gedeelte van de installatie (zie foto 2!) altijd warmte uit en die warmte kan mij in de zomer 'gestolen worden'! Maar kan/mag ik dat deel wel isoleren?
 
Ter hoogte van de leiding waar de klep zit plaats hier een t-stuk van 15 mm met een stukje pijp er in.

Hierop monteer je een verloop van 15x1/2"inwendig en schroef hier een ontluchter in.

Mvg

John
 
Zit er geen ontluchter op de (zwarte) verdeler (zie foto 1) of kan ik een ontluchter daarop aansluiten? Ik zie op de verdeler een witte dop of iets dergelijks.

Volgens mij doe ik er na 14 jaar verstandig aan om de installatie (foto 2) te ontluchten en na te vullen, of is dat bij stadsverwarming niet nodig?

Het ontluchten van installatie 1 en installatie 2 (foto 1 versus foto 2) is/gaat anders, neem ik aan.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Heb je problemen met wachtwoorden of reset, stuur een mailtje naar info a p e n staartje klusidee nl Nog niet geregistreerd? Registreer nu
or Log in via
Back
Bovenaan Onderaan