Thermo Briljant vloerverwarming als bijverwarming

Chathanky

  • #21
De pomp heeft geen (nauwelijks) invloed op het ketelcircuit. Dat is hydraulisch neutraal.

Heb je de keerklep al gecontroleerd? Als het een veerbelaste klep is mag deze veer niet al teveel tegendruk geven. Dit belemmert de doorstoom.
Als het tegen zit zit je al 12 jaar met een niet geschikte keerklep in je leiding, of met een niet ingeregeld cv systeem waardoor de verdeler te kort komt.

Je kunt ook eerst proberen een aantal radiatoren dicht te zetten en de kleinste radiator open laten, dit zal enigszins verbetering moeten geven.
De extra druk zal dan de klep verder openen en de doorstroom verbeteren.
 

Kinntech

  • #22
Dit ga ik zo proberen, maar is het niet zo dan dat dat in die 12 jaar allang spontaan zou zijn gebeurt als alle thermostaatkranen door het hele huis dicht gaan omdat de ruimte op temperatuur is.

Kan ik de keerklep testen terwijl het Circuit gevuld is en hoe kan ik hem testen, kan je op de foto zien hoe dit te doen bij deze keerklep?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #23
Het zou in 12 jaar best wel eens gebeurt kunnen zijn maar, een koude vloer heeft een behoorlijke aanwarmtijd afhankelijk van de diepte en dikte van de vloer en zijn buizen.
Stel dat je een half uur voldoende doorstroming hebt tegen een week slecht dan gaat dat niet tegen elkaar werken.

Het orange kastje is een beveiliging omdat thermostaten wel een stuk willen gaan heeft men dat orange kastje ertussen.
Mocht nu de achterste buis te heet worden(aanvoer vloer)dan gaat de pomp uit waardoor er geen water meer vanaf de mengbuis getrokken word.Zo word voorkomen dat de buizen en de vloer veel te heetkunen worden.
Het is dus een beveiliging en geen regeling.

Hydraulisch netraal houd in dat het water van de cv gewoon kan doorstromen door de mengbuis ook als de vloerpomp uit staat.
De vloer kan altijd water circuleren zonder stroming te creëren in het cv circuit.

Het water komt binnen in de voorste buis en word verpompt naar de achterste buis vervolgens gaat het door de vloer en komt weer terug op de voorste buis een deel van dit water gaat retour ketel een ander deel word weer rondgepompt aangevuld met het hete water.
De hoeveelheden worden door de thermostaat kraan geregeld.

Je zal de verdeler moeten aftappen om de klep te controleren.
Ik zou hem vervangen voor een die je kan instellen op drukverschil.
 

Kinntech

  • #24
Okee, zoals je het uitlegt snap ik het principe, klinkt logisch. Maar je schrijft dat het hete water in de voorste buis binnenkomt en vervolgens vermengt met retourwater in de mengbuis wordt verpompt naar de achterste buis, logisch maar dan zou voor mijn idee de pomp in mijn geval rechtom moeten draaien.

Ik heb foto'sbijgevoegd waarop je kunt zien dat deze pomp linksom draait, dus van de achterste naar de voorste buis? Foto's zijn vooraanzicht van de pomp en een linkerzijaanzicht van de pomp, op beide foto's kun je de pijlen van de draairichting zien. Graag je reactie


 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #25
De stromings richting is naar boven.

Draairichting maak dus hier niet uit.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #26
Het is een centrifugaal pompje.
Dit betekend dat hij in het midden aanzuigt en naar buiten wegdrijft.
Als je goed kijkt zie je dat ook de buis vanonder komt in het midden van de pomp uit.
De buis naar boven vanaf de zijkant.
De buis vanonder komt vanaf de mengbuis dus draait dat allemaal wel goed.
 

Kinntech

  • #27
Ik heb nu alle radiatoren in het hele huis dichtgedraaid 1 kleintje open laten staan zoals geadviseerd. Een half uur gewacht en de temperatuur van zowel de aanvoer als de retour stijgen nu 5 graden.

Gisteren heb ik op advies van een forumlid de pomp eens uitgezet. de temperatuur van de retour komt dan gelijk aan de aanvoer, ook boven de terugslagklep. Wijst dat niet op een juiste werking van de terugslagklep
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #28
Nee helaas geeft dat alleen aan dat er iets van circulatie is maar niet hoeveel.
als je vloer bv 10l/minuut nodig heeft maar maar 1L/min krijgt zal de retour wel warm worden als de pomp uit staat omdat er geen energie word gevraagt door de vloer, echter gaat de vloer eraan trekken dan zal er 9l/minuut te weinig heet water de vloer inlopen omdat er maar 1l/minuuut geleverd word je komt dus 90% tekort en dan blijft het gewoon koud.
Vandaar ook mijn voorstel een vadometer ertussen te zetten dan kan je het gewoon aflezen.
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #29
In uw vloerleidingen zie ik ook afsluiters zitten, staan deze ook wel volledig open?

Ik ga ervan uit dat uw pomp wel draait, maar draait deze ook op snelheid? meet de condesator eens door, kan wezen dat de pomp veeel te langzaam draait,Ook mogelijk is dat het schoepenrad van de pomp los ligt van de as, dan draait de pompas wel (hoorbaar en zichtbaar achter de schroef) maar wordt er geen of weinig water verplaatst.

Kijk eens of u de stroom (ampere) over de pomp kan meten,en vergelijk deze met de gegevens voor op uw pomp, dan weet u 100% zeker dat het niet aan de pomp ligt.

groet
 

Kinntech

  • #30
Jeetje, ik weet niet meer wat te doen nu. Kan één van jullie niet langs komen om het in orde te maken of is dat niet de bedoeling van zo'n forum.

Mijn kennis schiet tekort nu. Ik weet niet wat een vadometer is en ook weet ik niet hoe de ampére te meten. Ik heb trouwens wel zo'n stroom meter liggen.

Wat is nu de eerstvolgende stap wat ik kan doen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #31
Een vado meter is een meter die je tussen de buis monteert en waarop je kan aflezen hoeveel l/min erdoorheen stroomt.

De stromen meten van de pomp heeft nog geen nut, zou de pomp niet werken dan zal de mengbuis voorop veel warmer worden en de gehele unit netjes op temperatuur komen, de vloer en retour slangen zullen echter ijskoud blijven maar iig word de retour warm. hetzelfde geld voor dichte slangen, de mengbuis moet warm genoeg worden.


Beste stap: demonteer de terugslag klep en zet er een stukje normale buis in.
Monteer ook de thermostaat kraan weer op zijn plek.

Kijk wat er gebeurt met de thermometer op de achterste buis en draai de thermostaat kraan langzaam steeds een stukje verder open totdat deze ca 30 a 40 graden aanwijst.

Gaat dat niet dan gaan we verder met zoeken.

Helasa wij doen geen huisbezoeken via dit is een Doe-Het-Zelf forum.
Dit betekend dat jij doet en wij denken :mrgreen:

Had je nu mijn baas gebelt dan was ik graag gekomen maar ook die reclame maken wij hier niet.
 

Kinntech

  • #32
Okee, dit ga ik doen. Op jullie advies heb ik nu ongeveer 3 uur alle radiatoren dichtgedraaid en nu wijst de aanvoer 40 graden aan tegen de retour 10 graden. Wijst dit nog meer op de terugslagklep?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #33
Het wijst iig op een te lage doorstroming, er loopt te weinig heet water naar de verdeler.
Daar kunnen een aantal oorzaken voor zijn.

De retour heeft een vernauwing, defecte klep/geknikte buis/ te dunne buis voor de afstand.
De aanvoer heeft een vernauwing,defecte kraan/geknikte of te lange dunne buis.

Dat zijn wel de basis oorzaken, pas als alles verder gesloten is en de verdeler komt dan helemaal op temperatuur, kunnen we verder kijken wat er nogmeer aan te doen is.

komt de verdeler op temperatuur, dan is het mogelijk om met een beetje geduld en wat goede tips&tricks van onze kant de gehele installatie waterzijdig zodanig in te regelen dat het ook blijft werken.
 

Kinntech

  • #34
Er zijn geen vernauwingen in de aanvoer of retourleiding, verder bestaan de aanvoer en retour slechts de laatste 75 cm uit 15 mm, verder is het 22 mm.

Ik ga nu eerst de terugslagklep vervangen voor een stukje buis, dan kom ik terug met het resultaat hiervan.

BVD en mocht je nog tips hebben dan hoor ik het graag want tot ik terug ben met het resultaat hou ik dit forum wel in de gaten.
 

Kinntech

  • #35
Headhunter, ik heb je advies opgevolgd en de terugslagklep vervangen door een stukje normale buis, dit heb ik gisterenavond gedaan en nu staat de aanvoer op 32 graden, de retour op 10 graden.

De thermostaatkraan staat op 50 graden(helemaal voluit) en de cenvax geeft aan dat de ketelwatertemperatuur 52 graden is op dit moment.

Is er nog een manier om de temperatuur van de vloer hoger te krijgen, moet er nog wat ingeregeld worden?

Graag een reactie
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #36
Probeer nu eens wat er gebeurt als je alle radiatoren sluit, die verdeler moet nl de ingestelde temperatuur kunnen halen en kunnen bijsturen door de thkraan op de verdeler.
Als deze th kraan helemaal open staat zal de temperatuur van de achterste buis 50 graden moeten worden.

Ik denk zelf dat je waterzijdig de installatie verder moet inregelen zodat alle onderdelen voldoende water krijgen.

Dit betekend dat je gaat kijken of alle radiatoren voldoende water krijgen door naar de tempraturen te kijken van de retour leidingen.

Bij jouw moeten de retouren ongeveer rond de 20 graden kouder zijn dan de aanvoer.
zijn ze warmer dan loopt er teveel water door en moet je de radiator gaan knijpen door een inregel ventiel dichter te zetten.
Zijn alle radiatoren minder dan 20 graden verschil is dat geen ramp zoalng ze maar allemaal ongeveer even warm zijn op de retour.
Je zou dan alle radiatoren iets dicht kunnen zetten.
 

Kinntech

  • #37
Maar omdat ik met een war werk heb ik op alle radiatoren verder in alle ruimtes thkranen zitten, deze kan ik toch niet verder inregelen?

Verder betreft het een oude installatie (1978) en volgens mij zitten er geen voetventielen die ik dichter zou kunnen zetten.

Hoe dan te handelen?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #38
Headhunter schreef:
Probeer nu eens wat er gebeurt als je alle radiatoren sluit
Het is toch zo niet moeilijk de thermostaatkranen even naar de vorstbeveilingsstand te draaien en uit te vogelen wat het effect hiervan is ?
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #39
Als u geen voetventielen heeft houd het op.

De thermostaat kranen zijn soms ook in te regelen,niet alle type's
 

Kinntech

  • #40
Ik heb alle radiatoren dichtgedraaid, overigens voelden deze allen koud aan omdat alle ruimten optemperatuur zijn, maar goed alles dichtgedraaid en een 15 minuten gewacht e de temperatuur van de verdeler wordt 2 graden hoger, zowel aanvoer als retour.

Headhunter schrijft dat ik de temperatuur van de achterste buis moet meten, hoe dat te doen want beide thermometers zitten op de voorste buis.

De achterste slangen (de aanvoer) voelen net zo warm als de mengbuis net onder de thermometer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu