Terrasoverkapping met de buren

BartezzNL

  • #1
Hoi allemaal,

Laat ik voorop stellen dat ik voornemens ben om een constructeur o.i.d. in de arm te nemen als de plannen concreter worden, no worries! Zie veel berichten op het forum waarbij men wijselijk naar vakmensen wordt verwezen.

Maar voordat ik dat doe zou ik graag jullie mening hebben en de eventuele haalbaarheid willen toetsen of eventueel andere creatieve oplossingen horen :)

Wij willen graag (samen met de buren) ons terras overkappen. Voor de volledigheid heb ik even een (niet al te beste schets) bijgevoegd. Zoals op de tekening te zien is willen we de hele breedte van het huis inc uitstekende garage overkappen, dit betreft bijna 9 meter. 5.42m daarvan (breedte huis) willen we zonder kolommen. De garage steekt zo'n 2.40 uit t.o.v het huis maar de overkapping willen we nog iets verder hebben, max diepte is dan 3.40m (achter de garage dus maar 1m)

Dat er in het verlengde van de garage een kolom geplaatst moet worden is geen probleem. Aan de schuttingzijde staat een gemetselde kolom op 2.59m van het huis. De overkapping zou daar dus bijna een meter over uitsteken. Uit verhouding getekend maar voor het idee duidelijk dacht ik daar een stalen staander op te kunnen plaatsen die een drager van 3.40m zou dragen welke aan de achterzijde aan het huis gebout wordt. Deze drager zou dan de H balk van 5.42 moeten dragen aan een kant (andere kant op kolom achter garage).

In de H balk zouden we dan houten balken kunnen leggen die we dan met raveedragers aan een houten balk (die we tegen het huis vasbouten) bevestigen. Afdekken met multiplex o.i.d.? En een dakdekker laten komen... :)

Nu heb ik geen ervaring met staal, vandaar mijn vragen;
- kan ik zo'n afstand overbruggen met een H balk o.i.d. zonder kolommen en zonder dat deze doorbuigt?
- grofweg wat voor hoogte balk moet ik dan aan denken, is dat 20cm of eerder 45cm? :)
- wat zou zo'n balk dan gaan wegen? heb geen achterom en vrees dat ie met een kraan over het huis moet :roll:

Nogmaals ik weet dat ik een constructeur nodig heb wanneer dit meer concreet wordt. Maar wil eigenlijk liever geen geld uitgeven aan een constructeur die mij eventueel meteen gaat vertellen dat dit niet mogelijk is :)

Andere creatieve ideeën om zonder kolommen een mooie overkapping te bouwen zijn welkom!

Bedankt alvast!


 

Millew

  • #2
Ook een constructeur kan op basis van zijn ervaring direct zeggen of het wel of niet haalbaar is. Dat hoeft je geen cent te kosten.
Mijn inschatting is dat de balkhoogte ook wel zal meevallen, meer in de buurt van 200 dan 450 mm. Dus gewoon een constructeur inschakelen.
 

BartezzNL

  • #3
Dankjewel voor je reactie. Wat vind je verder van de schets, is dit een logische oplossing of zijn er betere alternatieven?

Cheers
 

Millew

  • #4
In principe moet het zo kunnen.
Een verbetering kan zijn om de schoor bij de linker paal naar de paalvoet te laten lopen of om aan de andere kant van de paal ook een schoor te zetten. Nu wordt de paal belast met een zijdelingse kracht.
Verder is er misschien een mogelijkheid om de paal rechts te vervangen door twee consoles op beide hoeken van de garage.
Of dat kan, hangt ook af van de bouwkundige staat van de garage en hoe ver de loopdeur van de hoek af staat.
Dat kost per saldo wel meer kg staal, maar je bent een paal kwijt en de hoofddraagbalk wordt dan ook aan het einde ondersteund.
Ook wordt het makkelijker om de hoofddraagbalk in meerdere gedeelten uit te voeren.
Het liggende gedeelte van de consoles kan je wegwerken in de balklaag, zodat je daar een 'zwevende' overkapping hebt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
BartezzNL schreef:
5.42m daarvan (breedte huis) willen we zonder kolommen.
Dat soort overspanningen zijn geen enkel probleem in staal. Als een klein profiel teveel dreigt te gaan doorbuigen, kunnen ze hem uitvoeren met zeeg (bol neerleggen). Stel 1/20 van de overspanning = IPE270 = 200kg (IPE240=170kg). Moet je inderdaad aan een kraan gaan denken.
 

BartezzNL

  • #6
@Millew; Dank voor je reactie. Mijn tekening is niet helemaal compleet. De garage van mijn buren (welke tegen de mijne is aangebouwd) steekt nog 1,5m verder uit. Dus vanaf de paal achter de garage tot hun garage zou een losse balk kunnen zijn (zonder dat ik 'm aan het uiteinde hoef te ondersteunen). Na overleg kan ik 'm vrijwel zeker aan hun muur bouten.
Consoles heb ik ook aan gedacht. Maar de paal staat daar niet in de weg. Ik ga onder de overkapping achter het garagegedeelte een buitenkast maken.
De schoor naar de voet van de paal is geen probleem, thanx voor de tip. Aan de andere kant ook een schoor is ook geen probleem denk ik. Vermoedelijk wordt dat 'gat' toch dichtgemaakt.

@IJkenhout; Ook bedankt voor de info. Wat bedoel je met 1/20 van de overspanning? En is de 200Kg voor de lengte van 5,42m? Dat is dan wel te tillen met een paar man. Alleen even kijken of we de draai kunnen maken door de garage ;)

Nogmaals bedankt beide!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
1/20 is een vuistregeltje om te bepalen hoe hoog het profiel moet worden. Kan natuurlijk nooit de berekening vervangen ;)

Dat gewicht is voor de hele lengte inderdaad. Met 4 man lijkt het me nog steeds niet echt verantwoord om met de hand te plaatsen. Maar sommige aannemers doen dit wel zo.
 

Millew

  • #8
Een vuistregel, die in dit geval een hogere balk oplevert dan m.i. nodig is.
Zeker als je de doorbuiging opvangt met een zeeg, dan kan de balkhoogte onder de 200 mm blijven.
Een verdere gewichtsverlaging kan je bereiken door de rechter balk door te laten steken voorbij de paal. Dat werkt gunstig voor de totaalbelasting op de linker balk en je hebt dan twee balken van ongeveer gelijke lengte.
Je hebt dan alleen wat meer constructiewerk omdat de balken moeten worden voorzien van een kopplaat o.i.d. om de balken te kunnen koppelen.

En als je toch van plan bent om het boven de tussenmuur dicht te zetten, dan zou je ook eens kunnen kijken of de houten balken in de andere richting kunnen worden gelegd. Die moeten dan wel een stuk sterker worden.
Ook zal de garage en de tussenmuur en de funderingen daarvan de extra belasting moeten kunnen hebben. Maar het is de moeite waard om dat te bekijken, want ik heb het idee dat het dan volledig in hout kan worden uitgevoerd.
 

Ralph

  • #9
Het kan ook met één UNP staalbalk van 5.42 en de rest in hout 17x6. Andersom leggen van balken met lengtes van meer dan 5 mtr is geen mooie optie. Je krijgt aanzienlijke hogere balken dan, ook al door die lichtkoepels die geraveeld moet worden.

 

BartezzNL

  • #10
Hoi allemaal,

Het is even stil geweest rondom het project maar inmiddels is het weer wat afgestoft. We hebben een constructeur/staalleverancier ter plaatste gehad en zijn tot de volgende (voorlopige) oplossing gekomen, zie tekening.



De gearceerde delen zijn van staal. Tegen de garagemuur wordt een balk bevestigd, dan is hier ook geen kolom meer nodig. Aan de linkerkant wordt een balk met de kopse kant tegen het huis bevestigd en dan met een korte stalen kolom (op de gemetselde schutting kolom) ondersteund. Aan de rechterzijde tegen de erfafscheiding (uitgebouwde garage van de buren) komt wel een stalen kolom.

Er is wel een wijziging gekomen in de lichtstraat. Dit wordt een behoorlijk geval op aandringen van de vrouw des huizes. In principe blijven we rondom 70cm van de 'rand' m.u.v. het deel achter de garage.

Ik ben nu aan het bedenken hoe ik het dak zelf wil maken. Mijn eerste ingeving is. Houten balk tegen huis bevestigen. Houten 20x7 balken met raveeldragers hieraan bevestigen (links en rechts van lichtstraat) en deze in de stalen 5.42m balk leggen. Dan hier weer tussen met raveeldragers balken in de lengte van de lichtstraat zodat deze rondom ondersteund wordt. Op de houten balken mutliplex stukjes leggen in verschillende diktes (afschot) met daarover obs plaat. Hierover een dampscherm met daarover pir en uiteindelijk een dakbedekking (EPDM?).

De reden voor de isolatie is dat ik het in een keer goed wil doen en misschien in de toekomst de overkapping dichtmaak.

Het probleem is de huidige positie van de hemelwaterafvoeren en hoe ik dan het afschot zou moeten laten lopen. De afvoer tegen het huis komt van de dakgoot. Ik zou dit op het dak kunnen laten lopen en elders een afvoer plaatsen. De afvoer tegen de garage voert het hemelwater op het garagedak af. Het liefst zou ik deze rechts in de hoek tegen de achtermuur van de garage hebben, zo ver mogelijk uit beeld. Maar ik weet niet of dat gaat, deze komt boven 'uit de garagemuur'.

Mijn vragen aan jullie; is mijn idee voor de opbouw van het dak ok? En hoeveel hemelwaterafvoeren zou ik nodig hebben op deze oppervalkte?

Andere ideeën en (materiaal) tips zijn van harte welkom!
 

Ralph

  • #11
Word ook lekker duur en zwaar dat glas, daar moet dubbelgelaagd thermopane in en is vlot 400 tot 500 kg samen.
 

BartezzNL

  • #12
Hi Ralph,

Ja dat wordt inderdaad nog een uitdaging. Misschien dat we voor iets anders dan glas moeten kiezen. Polycarbonaat kanaal of massief zou ook nog kunnen. Als het oppervlakte te groot is en het daardoor te zwaar glas vraagt zou een zadeldak ook een optie zijn. Zijn we nog niet over uit maar ook hier zijn ideeën welkom!

Thanx!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
1 afvoer is voldoende. Ja zou er ook twee kunnen maken omdat ik geen inzicht heb wat je met het afschot wil en kan.
Ik vraag me ook af de lichtstraat-en krijgen deze een opstand. Je wekt de indruk dat er 5 platen komen idem opstanden. In de perspectief zie ik twee opstanden.
 

BartezzNL

  • #14
Hi Wgb,

Bedankt voor je reactie. De linkerzijde van de tekening is waar de overkapping overgaat in die van de buren, die bouwen 'm gespiegeld.

Het makkelijkste lijkt mij om het afschot richting de afvoer bij het huis te laten lopen. Maar ik heb hier niet zoveel verstand van. Dan zou ik vanaf het punt bij de garage diagonaal richting die afvoer het afschot moeten laten lopen, dat wordt een leuke klus :)

De perspectief schets is inmiddels achterhaald. Daar was het idee nog om 2 lichtkoepels te gebruiken. De lichtstraat krijgt 1 opstand, de hoogte is ook nog niet zeker maar ik heb begrepen dat het laagste punt rond de 12cm moet liggen, rekening houdende met de afloop van het water zal de andere zijde dus zo'n 15 cm zijn. Dan heb ik ruim een cm per meter. Was van plan om de lichtstraat 219x402cm te maken. Omdat ik begrepen heb dat het glas max 90 breed mag zijn (of ik moet heel dik en duur glas gaan gebruiken) wil ik in deze 'bak' 4 liggers maken om de glasplaten te ondersteunen. Vandaar ook het 'grid' in mijn niet al te goede tekening :)

Goed weekend!
Bart
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Bijvoorbeeld. Hoogste punt van de dakbedekking is een 5 tot 10 cm onder de afvoer. Daarmee bedoel ik de onderkant van de afvoer van de garage. Ik neem aan dat deze door de muur van de garage naar buiten komt.
Aan de zijde van de garage krijg je 5 tot 10 cm hoogte voor de randstroken. Je kan je laten verlijden om daar minder hoogte te nemen maar het blijft een heel kritiesch punt.
Je dak maak je dan aflopend naar de afvoer links voor.
Let op als je 5 glas platen wil monteren tot een vlak. Ik heb heel veel ellende gezien omdat goed waterdicht te krijgen en houden. Het is uiteindelijk een dakje op een dak. Afschot en druipranden enz.
 

BartezzNL

  • #16
Hi Wgb,

Bedankt voor de tip! Daar kan ik wel wat mee. De afvoer van het garagedak komt inderdaad door de muur naar buiten.

Voor de lichtstraat heb ik me laten inspireren;


Dus de laagste kant steekt zo'n 10cm over en bevat geen profiel zodat het water er ook niet op kan blijven staan. Lekkages tussen de platen zijn ook mijn vrees, ik heb online iets gevonden met de zoekterm 'mendiger profiel'. Dat lijkt me wel wat, ben je daar toevallig bekend mee?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Dit doet water als het van iets afloopt wat horizontaal ligt. Bij een bepaald afschot begint het pas te druppen.
Het dichtingsband of afsluiting van jouw voorbeeld wordt zwaar belast. Je moet niet gek opkijken als het water naar binnen komt.
Verder heb ik geen ervaring met die profielen ik zal er een naar kijken. Kijken kost niets, toch.
 

BartezzNL

  • #18
Ja, dat is capillaire werking toch? Hoeveel afloop per meter glas zou ik moeten hebben dan?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
Ik dacht niet dat dit een capillaire werking is maar dat maakt niet zoveel uit. Dit fenomeen heeft te maken met het aan oppervlakken kleven.
Het lastige is als er veel water loopt heb je dit niet pas als het water heel langzaam gaat lopen blijft het aan de onderkant hangen.
Hoe schuin heb ik een twee drie geen antwoord op. Wil je bijna horizontaal blijven een druprand aan het glas lijmen.
 

BartezzNL

  • #20
Druprand is een goed idee. Hoeft niet veel te zijn, kunststof stripje of iets dergelijks. Thanx!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu