Betonvloer met vloerverwarming in beton?

lavguzduc

  • #1
Hallo, ik heb een woning van rond 1900 waar ik de houten vloeren op gegane grond wil vervangen voor betonvloeren.
Gezien er geen kruipruimte onder de houten vloeren aanwezig is en de fundering op staal ook maar een geringe diepte heeft, kan ik niet erg veel grond afgraven om veel diepte te winnen voor de opbouw van de nieuw te storten vloer.
In deze vloer wil ik tevens direct in de beton vloerverwarming aanbrengen als bijverwarming, als hoofdverwarming heb ik gewoon centrale verwarming.
Als vloeropbouw had ik het volgende in gedachten:
- eerst nog wat grond afgraven om voldoende diepte te winnen.
- dan een verdicht zandbed van zo´n 4 cm.
- hier bouwfolie bovenop.
- dan 10cm dik eps isolatie.
- tegen de muren rondom eps randisolatie van 2cm dik.
- op de vloerisolatie afstandhouders van 4cm met daarop de 8mm wapeningsnetten met een maaswijte van 15cm.
- op deze netten direct de 16mm vloerverwarmingsbuis monteren.
- dan over het geheel beton storten met een dikte van 12 cm.
- en dan later de betonvloer egaliseren en afwerken met vloertegels of laminaat.

Mijn vraag is, kan dit op deze wijze of kunnen er bepaalde problemen ontstaan o.i.d.
Als er mensen zijn die hier ervaring mee hebben of een ander idee, hoor ik het graag?
alvast bedankt voor de reacties.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #2
Ik zou het beton direct na het storten laten vlinderen. En liever 20 cm EPS dan 10.
 
  • Like
Waarderingen: Charel

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Met het oog op de toekomst kun je de nieuwe vloerverwarming beter aan laten leggen als hoofdverwarming. De CV die je nu hebt als hoofdverwarming kun je dan beter of helemaal verwijderen of als bijverwarming gaan gebruiken.
 
  • Like
Waarderingen: Charel en Kareltje333

lavguzduc

  • #4
bedankt voor de reacties!
helaas kan ik niet dieper uitgraven, dus 20cm eps gaat niet lukken.
10 cm is het maximum.
over de opbouw van de vloer krijg ik verder geen negatieve reacties, dus neem ik aan dat dit in orde is?

nu nog wel even een vraagje over de vloerverwarmingsbuis.
deze wil ik dus direct op de wapeningsnetten monteren.
ik heb hier een proef mee gedaan en een stuk van deze buis op de netten gemonteerd.
daarna met werkschoenen over dit stuk buis heen gelopen zoals natuurlijk bij het storten van de beton ook gaat gebeuren.
gezien de buis niet overal dragend ondersteund wordt drukt hij dan behoorlijk op het betonijzer zodat hij toch wel redelijk ingedrukt wordt en er dus deuken in de buis ontstaan.
ik vraag mij af of dit kwaad kan en er problemen kunnen gaan ontstaan??
ik hoor heeeel graag jullie reacties en eventuele ervaringen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Je moet de slang sowieso vullen voor je verder gaat met de vloer. Dat voorkomt indrukken en drijven.

Bovendien wil je voordat de slangen in het beton gestort worden weten of het systeem dicht is. Je moet de vloerverwarming daarom eerst op druk zetten en daarmee vul je ze al gelijk met water.
 

lavguzduc

  • #6
dat is een goede Bert, dat voorkomt natuurlijk een hoop deuken in de slang als hij vol met water zit.
moet ik natuurlijk met het aanleggen van de slang wel oppassen dat ik er niet te veel op ga staan, gezien er dan nog geen water in zit.

dat op druk zetten met water, kan dat ook als de verdeler nog niet op de ketel aangesloten is?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ja hoor. Afsluiters van de aanvoer en retour op de verdeler dichtzetten en de tuinslang aansluiten op de verdeler. 1 Voor 1 de groepen open zetten en zo vullen.

Zo heeft het bij mij ook een klein halfjaar gestaan omdat de warmtepompen nog niet leverbaar waren. De CV tijdelijk aansluiten op de nieuwe vloerverwarming vond ik zonde van het werk, aangezien alles van de ketel en CV er met de komst van de warmtepompen toch uit zou gaan.

Lopen op de lege slangen moet je helemaal niet doen. Dat is alleen maar een risico.Rustig lopen en je evenwicht bewaren.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
4 cm zand heeft geen toegevoegde waarde.
dat kan je net zo goed weglaten en gewoon de ondergrond uitvlakken en verdichten.

hoe diep zit de fundering?
normaal gesproken moet je toch minstens een cm of 60 gronddekking hebben?
 

Pvr

  • #9
Bij een vloer van12cm leg je je slangen op je ondernet en niet op je bovennet dus 35mm dekking onder dan je bouwstaalnet dan je slangen en daar tussen supporters 50mm hierop je bovennet.
 

lavguzduc

  • #10
duidelijk Bert!

Boertje, die 4 cm zand was makkelijker om de ondergrond vlak te maken voor de eps isolatieplaten.
de fundering op staal is niet erg diep, zeker geen 60cm.
de woning is van rond 1900, ik weet niet of het toen gangbaar was om op niet al te diepe funderingen te bouwen?

Pvr, is een bovennet noodzakelijk voor de sterkte van de vloer of is het meer om je slangen te beschermen?
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
in 1900 was minder dan 60 cm ook al erg ondiep.
 

lavguzduc

  • #12
ik geloof je direct Boertje, maar ik kan het ook niet mooier maken dan het is.
vandaar dat ik dus niet al te diep wilde uitgraven.
 
  • Like
Waarderingen: BertPleizier

Kareltje333

  • #13
Wat voor slang ga je gebruiken? PE-buis kan veel meer hebben dan meerlagenbuis, als je er per ongeluk op gaat staan.
 

lavguzduc

  • #14
ik heb de slang al aangeschaft, pert 5-lagenbuis type 1
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #15
Het huis staat nog wel goed recht zonder zettingsscheuren en dergelijke?
als het twijfelachtig is kan je misschien beter gelijk dat ook meepakken?
met een iets dikkere vloer en inkassingen in de gevels creëer je heel veel extra draagvermogen
 

lavguzduc

  • #16
het huis staat er nog strak bij, we zitten hier in Zeeland op kleigrond dat scheelt misschien.
overigens ,als ik inkassingen in de gevels zou maken en de vloerverwarming
komt in de betonvloer krijg je toch warmte verlies naar je gevels?
 
  • Like
Waarderingen: Charel

Charel

  • #17
Uw opbouw is goed maar ik zou enkel beton voorzien om die dan ook als afgewerkte vloer te vlinderen.
Als vloerisolatie zou ik ook veel meer dan 10 cm nemen.
Indien je geen gevlinderde betonvloer als afwerking verkiest zou ik ipv die betonplaat een licht gewapende chape (dekvloer) nemen waar je de gekozen vloer op lijmt. De vloerverwarming voorzie je in de chape net boven de isolatieplaten.
 
  • Like
Waarderingen: Rogeeke1

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #18
lavguzduc schreef:
we zitten hier in Zeeland op kleigrond
Dat is alleen maar nadelig. Want klei zal vroeg of laat inklinken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #19
klei en een ondiepe fundering op staal is niet de meest gunstige situatie.

de afgelopen 3 droge zomers hebben heel veel woningen die op die manier gefundeerd zijn fors schade opgelopen>
 

Rink

  • #20
Niet de meest gunstigste situatie. Beter is een renovatie vloer met betonbalken en isolatie broodjes, alleen kost dat wel wat ruimte.
Jou klus idee: Probeer maximaal dikte te isoleren met een drukvaste PIR plaat (hogere isolatie waarde dan eps) en zorg voor goede kierdichting. Hierover een goede waterdichte laag want 12cm beton is niet dik genoeg om waterdicht te zijn. (daarvoor heb je minimaal 20cm nodig)
Wapeningsnet zou ik 100x100 nemen gezien je ook je vloerverwarming (hoofdverwarming) op deze maaswijdte (elke 10cm) moet gaan leggen.
om het indrukken van je wapening tegen te gaan als je er op loopt zou ik de afstand houders pas monteren nadat je de vloerverwarming hebt gelegd. Vlak voor de stort til je deze per stukje op. buizen pas hierna vullen met water ivm gewicht. Maar als je gaat storten loop je er ook veel overheen dus zorg dat je afstandhouders niet door je folies heen drukken. Verder zou ook over de vloerverwarming een goede krimpwapening leggen. (vraag even een constructeur welke wapening je bij jou overspanningen nodig hebt.) of zoek een berekenings tool op internet
Vloer meteen vlinderen kan alleen als je de wapening hebt laten uitrekenen anders zit je straks met gevlinderd vloer met allemaal scheuren. Je vloer gaat ook nog werken nadat je de verwarming gaat opstarten.
ik zelf heb: houten balken opgeklampt (dikker maken)/ goed isoleren tussen de balken/ onder damp open folie) boven damp dicht / wel ventileren onder de balken / daaroverheen lewisplaten / daarop vloerverwarming (vastschroeven met beugel met tappen de schroeven) / krimpnet / cemfloor (gietmortel B35) / dan 3-5mm egaline
succes
 
Laatst bewerkt:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu