Tegelwand & vloer voor inloopdouche

Caratje

  • #21
Peter schreef:
Waarom nu weer een dubbele wand van cellenbeton blokken ???
Enkele wand kan toch ook.
Klusser69 schreef:
Hij heeft die houten wand al staan begreep ik.
Idd, aan een (korte) kant stond die houten wand er al en nu aan de lange kant ook, waar ook een nieuwe houten vliering op steunt.
- Mijn pa en ik hebben iets meer ervaring met het werken met hout (en dat lag er al, dus zo konden we vooruit).

Lange wand:
- 12.5 mm gewone gipsplaten
- 9 mm plaat voor vochtige ruimtes
- 4.5 cm vuren houten frame met steen wol (5x7 - 30 hoh)
- 5 cm betonblokken

Korte wand: (die wand stond al en hier komt de kraan aansluiting)
- 12.5 mm gewone gipsplaten
- 4.5 cm vuren houten frame met steen wol (5x5 - 30 hoh)
- 5 of 10 cm betonblokken (om kraan in weg te werken)

Andere lange wand:
- Bestaande betonnen wand

Ander korte wand (verste weg van douche kop en er komt een glazen tussen deur):
- (nieuwe) (dubbele klap) Deur

Plafond: (met aanvoer van regen douche)
- Groene gipsplaat (met inbouw spots en mechanische ventilatie)
- 6.5 cm vuren houten frame (5x7 - 40 hoh)
- 18 mm OSB voor vochtige ruimtes
Klusser69 schreef:
Dus dit is een beetje "second best"
Als in “beetje te veel van het goede
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Klusser69

    • #22
    Nee ik bedoelde met second best als in een 10cm groene gips celblok zou eerste keus zijn. :D
    Maar niet op de kwaliteit van je oplossing.

    Plastic er tussen?
    Nee nooit meerdere lagen vochtdichte bekleding doen.
    Je materiaal moet kunnen "ademen".
    Net als in dak isolatie: maar aan 1 kant damp dichte folie/laag aanbrengen. Anders sluit je vocht op!
    kan dan niet weg en zal opbouwen tot een schimellende drab.
    Je tegels/voegen/lijm en de groene blokken zijn voldoende.(mits de aansluitingen/contactplekken in hoeken, muur/vloer goed vocht dicht zijn uiteraard.)
    Gebruik die eurocol pasta en band(of zelfde product van andere fabrikant om de naden en kieren vocht
    dicht te maken.

    Je blokken kunnen in een stelgootjegelijmd worden maar ook gewoon rechtstreeks in je lijm op de vloer gezet worden. (Dan eerst 1 laag neer zetten met de waterpas er over, waterpas stellen in je blokkenlijm, uit laten harden, voor dat je de volgende lagen plaats dan heb je geen knikken in je verbindingen en stapel je zo naar boven :mrgreen: .)
     

    SvHalm

    • #23
    "Als je gaat voor gips aan beide zijden:
    lees je goed in hoe je de boel waterdicht moet krijgen.
    met die kantband en eurocol pasta bijvoorbeeld.
    De juiste tegellijm en voegmiddel gebruiken. "

    Ik lees allerlei zinvolle adviezen hier en het stukje wat hier boven gequote is vat het zeg maar heel goed samen. Ik heb bijna helemaal zelf mijn casco badkamer in 2004 afgebouwd en alle adviezen en materialen hier genoemd toegepast.

    Daar waar ik twijfelde ben ik alleen nog iets verder gegaan. Ik heb bijvoorbeeld watervast multiplex toegepast voor de plaat waar de wastafels op staan en de topplaat waar het bad "invalt".

    Die twijfel gevallen heb ik in een laag epoxy gezet voordat ik er over heen ging tegelen.
    Die epoxy heb ik ook gebruikt om de hoeken van de inloopdouche nog 1 x extra na te lopen tot ~30 cm hoogte(na kantband en eurocol pasta), ik had toch nog wat over.

    Voor wat het waard is dus maar in ieder geval heb ik géén vochtproblemen na 12 jaar trouwe dienst.
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu