Stopcontact wordt te heet bij mobiele thuislader

RalfT

  • #1
Ik gebruik voor het laden van mijn hybride Volvo sinds kort een nieuwe mobiele thuislader (type 2, 16A, fase 1).
Ik heb nu in een periode van een maand of 4 twee maal gehad dat het stopcontact heel erg heet is geworden. Zo heet dat het plastic van zowel de stekkerdoos als de stekker van de lader een beetje is gaan smelten/vervormen. Dat is niet normaal, dus ik ben nu gestopt met thuisladen, maar wil het uiteraard oplossen.
Bij de vorige thuislader die ik gebruikte is dit nooit gebeurd. Die laadde echter maximaal op 13A.
Ik kan de thuislader niet lager zetten dan 16A.
Mijn elektricien die nog geen tijd heeft gehad om goed te kijken naar wat er aan de hand kon het niet direct verklaren.

Ik blijf graag gebruik maken van het stopcontact, omdat dit direct naast de plek zit waar ik mijn auto op eigen terrein parkeer. Als het goed functioneert heb ik dus geen laadpaal nodig.

Ik zie online wel wat teksten bij inbouwstopcontacten over geschiktheid van 10A versus 16A. Ik weet niet zeker of het stopcontact dat ik gebruik geschikt is voor 16A.

Wat kan de oorzaak zijn van dat het zo heet wordt?
En hoe dat dan op te lossen?
 
Laatst bewerkt:

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #2
Stopcontact even losmaken (wel eerst de spanning er af) en kijken of de draden wel goed zijn aangesloten.
Zitten ze met schroeven vast dan even kijken of de schroeven wel goed vast zitten.
Hitte wordt meestal veroorzaakt door slechte verbindingen en door die slechte overgang ontstaat er een overgangsweerstand en door die overgangsweerstand wordt alles warm of zelfs te warm.
 
  • Like
Waarderingen: Walker

RalfT

  • #3
Zoiets had ik al een keer gelezen en daarna de draden gecontroleerd. Alles leek goed te zitten.
Ik zal een nieuw inbouwstopcontact bestellen (want huidige is vervormd) en het daarmee opnieuw proberen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Veel wandcontactdozen kunnen niet tegen continu belasting en worden daardoor te heet.
Eenmaal warm geweest vervormen de contacten en word het alleen maar erger.
Ook de stekker kan inwendig te heet worden en de wcd beschadigen.
Thuisladers zijn ook voor incidentieel gebruik, voor vast dagelijks gebruik zijn de laadboxen met vaste aansluiting.
 

Charel

  • #5
Ook met een nieuw stopcontact ga je binnen de kortste keren hetzelfde probleem hebben.
Laden met 16 A is enkel te overwegen voor een zeer beperkte tijd.
Veel laadkabels kan je daarom instellen met lagere laadsnelheden. Sommige wagens beperken die laadsnelheid zelf, wat bij uw wagen wellicht niet het geval is.
Een andere laadkabel met regelbare snelheid kan een oplossing zijn. Maar je zou ook het shuko stopcontact kunnen vervangen door een CEE stopcontact. Uiteraard zal je dan ook de shukostekker van de lader moeten vervangen door een CEE stekker. Op die manier kan je toch dezelfde laadsnelheid behouden.
 
  • Like
Waarderingen: The headhunter

RalfT

  • #6
Ik heb nooit jarenlang zonder problemen op kunnen laden op de vorige thuislader op 13A.
Blijkbaar maakt 16A net een verschil?

Waarom zou het wel goed gaan met een CEE stopcontact / stekker en niet met een reguliere Shuko?
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #7
Dikkere pennen, groter contactoppervlak etc. Minder weerstand geeft minder warmte.
 
  • Like
Waarderingen: Charel

XanderH

Specialist Elektra
  • #8
Mocht je overwegen om een andere CEE stekker aan de lader te monteren, let dan wel op dat dit niet bij alle granny chargers zomaar kan. Bij sommige zit er een temperatuursensor in de stekker, dit kun je niet zomaar afknippen.

(Maar aangezien deze de contactdoos heeft laten smelten, gok ik dat jouw lader deze beveiliging niet heeft...)
 

Nth

  • #9
ik sluit me aan bij de CEE optie.

Had halfjaar geleden ook deze vraag hier gesteld en bij mij werkt het nu super!
Ik heb een CEE wcd buiten gemaakt met kabel direct in 1 groep waardoor ik 16A kan trekken.
De stekker van de granny heb ik afgeknipt en vervangen voor een waterdichte CEE stekker.
Ook meteen een verlengstuk gemaakt van shucko naar CEE female zodat ik altijd nog in een normaal stopcontact kan. deze verlengkabel moet dan wel 2.5 aderdikte hebben voor de veiligheid.

Enige waar je op moet letten is dat er een 16a en 32a versie bestaat van die blauwe CEE. je moet de 16A hebben want die 32a is een stuk groter.

Ik heb overigens deze lader van de foto, die kan ik instellen op 6 tm 16 Ampere. ben daar erg tevreden over.

Schermafbeelding 2023-01-09 om 11.37.11.png
 
  • Like
Waarderingen: Charel

RalfT

  • #10
Dank je wel!
Is dat deze lader? : "thuislader-mobiele-lader-type-2-mennekes-8ah-10ah"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

XanderH

Specialist Elektra
  • #11
Ik zie heel veel dergelijke laders die er praktisch hetzelfde uit zien op internet.

Zelfs met 3-polige CEE stekker:
nl_S236KW75M220VDXURV7_goods_img-v5_ev-charger-f2.jpg
 

Nth

  • #12
RalfT schreef:
Is dat deze lader?
klopt, met aanpasbare ampere.

Maar ik denk dat je het beste die van Xander kan hebben, dan ben je meteen klaar.

volgens mij is dat deze: link verwijdert door moderator


Al moet je wel even op de trustpilot reviews lezen over deze webshop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu