Steense muren isoleren

Bramenanouk

  • #1
Hallo allemaal,

Wij zijn nieuw op het forum en hebben net ons eerste huis gekocht!
Het gaat om een 2 kapper uit 1920.
Nu zijn de muren aan de lange zijden steens gemetseld en de korte (kopse) zijde anderhalf steens.

Nu willen we dit gaan isoleren en zijn we al flink aan het rondkijken welke manier het beste zal zijn.

We hebben een paar eisen:
We willen aan de binnenzijde isoleren.
Liefst geen dun gipswandje maar iets stevigs.
bij de kopse muur (anderhalf steense muur) willen we een houtkachel plaatsen dus de wand moet hittebestendig zijn.

het huis is voorzien van een betonvloer.

Zelf zaten we te kijken naar cellenbeton.

Nu spreekt Ytong multipor ons het meeste aan, aangezien dit tegen de muur gelijmd kan worden zonder spouw, dampwerende folie etc.

Multipor

Is er iemand die hier ervaring mee heeft? of andere ideeën?

Alvast heel erg bedankt!

Groetjes Bram & Anouk
 

Adelaar09

  • #2
Ik heb net mijn tweede 1910 huis geïsoleerd. Ik begrijp niet goed waarom je cellenbeton zou willen. Is duur en neemt veel ruimte in.
Essentieel bij na-isoleren aan de binnenkant, is dat je zorgt voor goede vochtregulering. Anders krijg je schimmels, stank en een ziek binnenmilieu.
Ik adviseer je om zoveel mogelijk te investeren in goede isolatie (R>3 of 3,5). Je hebt het over een 'dun gipswandje' maar een stevige constructie van hout of metalen staanders met daarop Fermacelplaat is absoluut degelijk. En daarachter kun je veel isolatie kwijt.
Vraag is hoe belangrijk je het vindt dat het duurzaam is. Een van de meest duurzame oplossingen is gebruik van houtwolisolatie. Het is schoon, niet irriterend en vochtregulerend. Zie site van Steico, dat is echt geweldig goed spul. Heb net mijn hele benedenverdieping hiermee laten isoleren. Hele nuttige folders op hun site..
Een heel goed en nuttig document is van een Duitse deelstaat over na-isoleren van woningen, maar dat kan ik nu niet vinden. De oosterburen zijn sowieso een stuk verder op dit gebied, als je Duits kunt lezen, neus eens rond op sites daar.
Er is ook 'duurzame' glaswol tegenwoordig, is 't goedkoopste alternatief. En er is hele dunne 'ruimtevaartfolie', claimen ook hoge R met max 2 cm dikte. Is nogal duur spul, ik lees wel positieve ervaringen.
Wil je je houtkachel ook gebruiken om je CV te stoken? Kijk daar ook eens voor rond, er zijn diverse soorten en aanbiedingen. Vergt speciale installatie (aan- en afvoer) dus handig om over na te denken vóórdat je gaat verbouwen.
En denk er aan dat als je je huis goed isoleert, je verwarmingscapaciteit omlaag kan (in geval je radiatoren gaat vervangen).
Succes!
 

Bramenanouk

  • #3
Bedankt adelaar09 voor je reactie.

Misschien dat ik in mijn eerste post iets te hard van stapel liep.
We zijn namelijk nog echt aan het rondkijken dus een voorzetwand is nog helemaal niet van de baan. Maar de multipor blokken spraken ons heel erg aan omdat dit in mijn ogen stevig is en je dus nooit bang hoeft te zijn dat je een deuk of een gat in je muur krijgt als er een stoel tegenaan wordt geschoven.

Aangezien er zoveel verschillende mogelijkheden zijn voor isolatie vinden we het heel moeilijk een keuze te maken.

Zoals al eerder aangegeven hebben we een paar eisen:

Isolatie aan de binnenzijde.
Stevige constructie (dus niet dat je er zo een deuk of gat in hebt zitten)
Deels hittebestendig ivm kachel
Duurzaam
Hoge isolatiewaarde

Ik hoop dat iemand ons kan helpen, ik heb ook al wat rondgekeken op internet om eventueel een isolatie adviseur te laten kijken. Maar ik weet niet welk bedrijf hiervoor het meest geschikt is...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat gasbeton is ook best zacht. Je zou ook aan een regelwerk+gipsvezelplaten kunnen denken. Maar hoe snel krijg je een gat in een standaard gipsplaat?

Ik vind die gelijmde gasbetonplaten best een mooi product. In gasbeton kan je ook vrij makkelijk spullen ophangen geloof ik. Dus dat zou een voordeel kunnen zijn.

Je zal het op z'n minst af moeten filmen, als het niet vlak genoeg is (de ondergrond) zelfs stucen. Dat kan, behalve misschien de prijs, een reden zijn, waarom het niet altijd de juiste oplossing is.

Adviseur voor isolatie kan je kijken naar een bouwfysisch bureau.

Voor hittebestendigheid kan je denken aan metal stut, in combinatie met een gipsvezelplaat of een brandwerende plaat. Dat hoeft alleen maar ter plaatste van de kachel, en als het heet wordt achter de kachel.
 

Bernhard

  • #5
Hoi Bram,
Ik heb de spec van multipor bekenen en dat lijkt mij geschikt voor jou toepassing. Cellenbeton is geen multipor. Het gewicht valt ook mee, dat is voor 10cm dikte 11.5kg/m2. mvgr Bernhard
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Nee, maar Multipor is wel cellenbeton ;)
 

Bramenanouk

  • #7
Heeft iemand dan ook enig idee welke dikte multipor we nodig zouden hebben?
ik heb al veel op internet gezocht naar de R-waarde etc, maar kom er niet uit.
Als ik bijvoorbeeld 100 mm multipor blokken tegen de steense muur lijm, verhoog ik dan de R-waarde van de blokken van 2.22 (m2K)/W naar???
Of bedoelen ze dat de totale R-waarde 2.22 (m2K)/W wordt.

Heeft een steense muur sowieso een eigen R-waarde?
 

Millew

  • #8
De genoemde waarde is alleen de multipor van 10 cm dik.
Als je dit rechtstreeks tegen een steens metselwerk muur zet, dan kom je op een Rt van om en nabij 2,8 inclusief overgangseffecten.

De exacte waarde is afhankelijk van de steensoort en de vochtigheidsgraad van het metselwerk. Hoe zachter de steen, en hoe droger des te hoger wordt de Rt.
 

Bramenanouk

  • #9
Oke, kijk dat scheelt weer!
Dan hoeven we dus niet de dikste blokken te gebruiken.

nu sluit ik meteen nog een vraag hierop aan;

Achter in de woonkamer hebben we een verhoging van ongeveer 50 cm (2 traptreden). Hieronder zit de kelder.

nu is dit een houten vloer met vloerbedekking er overheen.
Is het dan het beste om de multipor blokken vanuit de keldervloer helemaal tot het plafond van de woonkamer te lijmen, of is vloer kamer tot plafond kamer voldoende wanneer ik deze vastzet met bouten in de muur?
 

Millew

  • #10
Volgens deze folder kan je de wand direct op de vloer plaatsen.
Als de vloer nogal ongelijk is, kan je eventueel eerst een dikke lat van 10 cm breed op de vloer schroeven. Wel eerst de vloerbedekking ter plaaatse weghalen.

Of je moet er voor kiezen om ook gelijk de hele kelder ermee te isoleren i.p.v. de vloer.
 

Adelaar09

  • #11
Ik begrijp nog steeds niet waarom je die blokken zou willen. VOor de stevigheid ('een stoel erdoorheen stoten') is het niet nodig, het is duur en isoleert veel minder dan een gipswand met isolatie; heel Nederland staat vol met gipsplaten wanden. Als je het echt stevig wil hebben, doe je ofwel een dubbele laag plaat, ofwel hechthout, evt met gipsplaat eroverheen ivm je kachel. Een wand van 10 cm dik, levert je dan een R van minimaal 3,5 (alleen de voorzetwand), dat is bijna 50% méér dan de blokken! Dit ga je echt merken: geen koude trek of 'valwind' langs je muur, geen koude tocht over de vloer dus meer comfort én lagere stookkosten.
Succes.
 

Millew

  • #12
Wat voor een superisolatiemateriaal gebruik je dan? Bij 10 cm voorzetwand gaat er al ca 3 cm af voor het lattenwerk en de gipsplaat. Dus hou je maar 7 cm isolatie over. Er is geen enkel isolatiemateriaal waarmee je een Rd van 3,5 haalt met 7 cm dikte. En anders ben ik heel nieuwsgierig wat het is.
En je vergeet waarschijnlijk ook de reducties t.g.v. het lattenwerk en de kieren tussen de isolatie.

Multipor (heb geen aandelen) is geheel aansluitend, dus overal de volledige Rd en maximale dikte om te benutten.
Verder geen geklungel met dampremmende folie dus ook betere vochtregulering in huis.
En naar mijn idee is het ook sneller bouwen, alleen wat minder schoon en het is geen droge bouw.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu