Stalen mantelbuis om koperleiding weghalen voor watermeter

Helpmnkoelkastisstuk

  • #1
Beste klussers,

Deze 15mm koperen leiding komt de muur uit waar hij het huis binnenkomt en naar de watermeter gaat. Nu wil ik de buis uit het zicht hebben. Ik wil de buis dus een stukje in de muur infrezen. Dat is niet zo'n probleem, maar er zit een stalen mantelbuis omheen waardoor ik niet zomaar de bocht kan maken. Hoe kan ik die mantelbuis een stukje weghalen zonder dat de koperen leiding aangetast wordt?

Zoals jullie zien is er niet zoveel ruimte. Een slijptol gaat dus niet, of ik moet de muur verder uithakken. Misschien met een multitool dwars erop reepjes afzagen?
Of (gek idee misschien) gewoon buigen met mantelbuis en al? Eerst verhitten misschien?



Ik heb trouwens al toestemming van het waterleidingbedrijf (Vitens) dat ik die leiding mag omleggen (zolang de meter maar in dezelfde ruimte blijft).

Er zit trouwens een foutje in het forum: als je een letter met accent in de titel zet wordt de titel onzichtbaar.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat heeft Vewin te maken met waterleiding in de woning, dit is uw leiding.
Zaag de buis door en sla de ijzeren buis uit de muur, er moet wel een mantelbuis in de muur, eventueel het gat iets opboren.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #3
Zoals hij het beschrijft is het voor de meter.
dat zit wel in jouw huis maar mag je normaal gesproken niet aan komen.

je doet het wel op de moeilijke manier zo.

buiten opgraven doorzagen en een nieuw stukje er in
met de door jouw gewenste vorm is veel makkelijker
 

Roykes

  • #4
Meet even die buis na voor je hem doorzaagt krijg met de foto het idee dat het een oude maat is. dus geen 15 maar 14 o.i.d
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
Hoe wil je zo dicht op de muur buigen?

Een buigblok krijg je er niet bij, een veer er niet in, dit is gewoon een recept voor een knik of spuiter, voor de hoofdkraan!

Een leiding voor de meter is van het waterbedrijf, als jij geen schriftelijke toestemming hebt om de dienstleiding te bewerken heb je een groot probleem.

Telefonisch kan de medewerker nooit beoordelen wat je van plan bent met hun leiding,normaal krijg je daar ivm hygiëne nooit toestemming voor.
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #6
Even een vraag heb je voor deze 15mm leiding ook een hoofdafsluiter van het water?
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #7
@Jan: ik heb even met een waterpomptang aan de mantelbuis gedraaid en hij beweegt gewoon. Dus inderdaad, als ik de leiding doorzaag dan kan ik hem er vermoedelijk gewoon afschuiven. Dat is alvast weer een heel probleem minder (bedankt Jan).

@Boertje: ja alleen eigenlijk is dit geen huis maar een lage flatwoning. Die hoofdleiding zit neem ik aan dus in de muur en takt ook af naar de zij- en onderburen. Ik denk niet dat het het waard is om verder in de muur te gaan hakken om de leiding daar los te maken. Ik heb liever geen gat in de muur naar de buren toe. :lol:

@Roykes: buis nameten, goed punt. Ik heb er even een schuifmaat bij gepakt. Het is precies 15 mm (gelukkig maar). Ik vind het trouwens best weinig, 15mm. Is het normaal dat er maar 15 mm je huis binnenkomt (jaren '50 woning)? Daar zit behoorlijk wat weerstand in. Ik vind het debiet of de waterhoeveelheid per minuut die ik heb al niet zo hoog. Of eisen we gewoon meer tegenwoordig?

@The Headhunter: de buis buigen is een slecht plan inderdaad. Hmmm, ik heb inderdaad geen schriftelijke toestemming. Maar aangezien het om een appartement gaat is de leiding misschien gewoon van de VvE? En dat het waterleidingsbedrijf pas zeggenschap heeft over de leiding vóór de hoofdafsluiter onder de grond? Anders moet ik misschien die schriftelijk toestemming nog even regelen. Maar ik denk dat ze me telefonisch toestemming gaven omdat het hun leiding dus helemaal niet is. Dat had ik moeten vragen.

@Henk253: Zie reactie hierboven.


Bedankt alvast tot zover voor alle antwoorden! Ik weet alleen nu nog niet wat het slimste is. Ik heb ook nog maar beperkte ervaring met koperen leidingen solderen en dergelijke, (maar wel genoeg dat ik dit aandurf).

Het plan is nu dat ik 'm gewoon afzaag en de mantelbuis eruit haal. Dan een knietje erop solderen. Misschien zelfs een verloop-knietje naar 22mm of zelfs 28 mm, zodat ik mooi met een grote diameter/lagere weerstand verder kan. (Ongeveer anderhalve meter, maakt niet veel uit, maar scheelt toch iets.)

De nieuwe leiding die op het knietje komt gaat dan dus in de muur. Er komt dan na een meter nog een bocht waarna de watermeter komt. Dan het geheel afwerken met een flexibele mantelbuis en dan de muur opvullen.

Denken jullie dat dit een goed plan is? (Even vooropgesteld dat ik dit mag doen van Vitens.)
 

Henk253

Specialisme badkamers en sanitair
  • #8
Ik wil je alleen waarschuwen!

die leiding takt af van een hoofdleiding een stijgleiding die door meerdere huizen loopt en ergens in een schuur of kelder zit een hoofd afsluiter.

Dus als jij hem door zaagt ken je hem niet afsluiten en dan heb je een overstroming in je huis
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #9
Ook heeft het geen nut, om een stukje dikkere leiding er tussen te zetten.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #10
Bedankt voor de waarschuwing! Het zal wel meevallen toch? Tenzij ik hem om wat voor reden dan ook niet af zou kunnen sluiten.

Ik denk erover om hem daarom zo lang mogelijk te laten (i.p.v. afzagen en een knie solderen). Misschien zelfs de klemkoppeling die aan het uiteinde zit gewoon losmaken. Vervolgens de buis rechtbuigen. Dan de mantelbuis eraf schuiven. Dan opnieuw buigen.

Kan dit op één of andere manier? Dus het buigen van koper terwijl het vastzit in de muur? Met een buigijzer gaat dat niet echt denk ik zo kort op/in de muur. Met een buigveer misschien en gewoon met de hand buigen?

Of toch gewoon korter afzagen en een knietje solderen?

@Peter: waarom zou dat geen nut hebben? Het zal op zo'n korte afstand niet veel schelen, maar als ik het goed begrijp heb je bij 15 mm buis ongeveer 1 kPa = 0,01 bar drukverlies per meter bij een waterstroomsnelheid van 14 liter per minuut (volgens het Vewin waterwerkblad). Daarbij nog twee bochten van 15 mm, wat nog extra scheelt. Ga ik naar 28 mm dan is het verlies bijna nul, toch??
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Terugbuigen gaat niet.
 

Peter

Specialist Bouw/Sanitair
  • #12
Dus je wilt van 15 mm, en dan een stuk van anderhalve meter 22 of 28mm en dan weer 15 mm.
Denk je nou echt dat je dan meer druk hebt of zo?

Ook zal het je niet lukken om de buis eerst recht te buigen, de stalen buis er af en dan weer een bocht in buigen.
Gegarandeerd dat de koperen buis scheurt.

En als je in een appartementen gebouw woont en je zaagd de leiding door, dan loopt al het water dat naar de boven verdiepingen gaat er zo uit.
Of je moet de standleiding af kunnen sluiten bij jou appartement.
Ook solderen zal moeilijk gaan, omdat er vanaf boven steeds wat water uit blijft lopen, en je zo de soldeer koppeling niet waterdicht krijgt.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #13
Bedankt voor de reacties. Ik zei niet dat ik weer naar 15 mm wil na die anderhalve meter. De watermeter is geloof ik 3/4" en daarna ga ik naar 1" en 32 mm kunststof (voor de douche althans).

Oké, als buigen niet kan, dan wordt het dus korter afzagen en een soldeerknie.

Over het water in de leiding: het is gelukkig het hoogste punt; geen verdiepingen erboven. Maar dan nog, als dat niet zo was: als de druk van de leiding af is door ergens een kraan te openen, dan stopt het water op een gegeven moment toch wel? Ik neem aan dat er in de watermeters van andere woningen terugslagkleppen zitten, dus zoveel water kan er niet in zitten, of wel?

Heeft iemand nog andere tips, dan heel graag!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Vraag eerst maar eens toestemming aan de VVE om aan de standleidingen te mogen werken.

Ik zou hem alleen wel met zilver solderen

Zodat deze ook echt dicht is omdat je hem wegwerkt in de wand, maar dan moet je dat wel kunnen.

Tevens moet je de buis verpakken voordat je hem wegsmeert, dat is weer lastig in een wand te doen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Plaats eens een overzichtsfoto. Waarom moet de leiding in de muur? Een koof eromheen is een stuk makkelijker. Of gewoon wit schilderen.

Die mantelbuis zit er niet voor niets omheen. Als je hem in de muur gaat brengen, moet je er waarschijnlijk ook een mantelbuis omheen zetten.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #16
De mantelbuis zit er omheen om de te zorgen dat de buis vrij kan bewegen (dat heb je al getest) en te beschermen tegen het aantasten door cement.

Als je een bocht in de muur gaat leggen, is beweging niet meer mogelijk en heb je kans op lekkages.

Ook mijn advies is: Afblijven, niet doen.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #17
Ik heb meteen even toestemming gevraagd aan de VvE. De mensen van het bestuur vinden het allemaal prima en volgens de reglementen is dat voldoende, dus geen probleem. Ik mag alleen het water niet te lang afsluiten. :)

Mijn startpost was al ingewikkeld en lang genoeg, omdat ik dacht dat de stalen mantelbuis het probleem was dus had ik de reden van deze klus nog niet vermeld. Ik ga een halkast verwijderen waar dus de watermeter zit (op zo'n 1,20m hoogte) en dat stuk komt bij de woonkamer. Ik heb liever mijn watermeter niet in de woonkamer. :roll:

Er is verder niet zoveel te zien:



Gewoon een muur dus waar de waterleiding uitkomt en dan gaat het met kunststof met een rare bocht naar rechts een andere muur weer in. En daar wil ik de watermeter dus hebben, ook omdat het van daar af makkelijker is te verbinden met de tappunten die ook opnieuw aangelegd worden. (Sorry kan vanwege de ruimte niet ver naar achteren fotograferen.)

Met zilvertin solderen... ik heb gewoon de normale soldeertin van de bouwmarkt die geschikt is voor waterleidingen. Is met zilversoldeer altijd beter?

Omdat je zegt "maar dan moet je dat wel kunnen", is dat dan dus niet gewoon een kwestie van die soldeer kopen en voor de rest hetzelfde als met gewone soldeertin? Anders moet ik dat dus uitzoeken of gewoon laten doen... EDIT: ik heb even andere topics zitten lezen, zoals dezehttps://www.klusidee.nl/Forum/topic/gevaar-van-solderen-met-tin.69378/Het lijkt erop dat het met zilver dus 'hardsolderen' wordt, zeker in grotere diameters. Ik dat mijn brander daar niet krachtig genoeg voor is.

Buis verpakken met mantelbuis: kan ik dan een flexibele kunststof mantelbuis eroverheen schuiven? Dan kan de buis in principe een beetje bewegen, zeker in die slechts anderhalve meter waar het om gaat. Of zou dat niet voldoende zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Helpmnkoelkastisstuk

  • #18
Nog even een extra vraag:

Ik kan de leiding dus niet terugbuigen, dus moet ik afzagen en solderen, bijna tot in de muur. Is het ook niet mogelijk om na het afzagen het rechte stuk te buigen? Of misschien slechts 45 graden? Zodat ik er beter bij kan met solderen? Of moet het echt met een bocht/knie?

Ik twijfel nu eigenlijk of ik het zelf ga doen. Het lijkt me moeilijk en ik heb de juiste spullen niet (zilversoldeer en een grotere soldeerbrander voor hardsolderen). Misschien kunnen jullie me overtuigen. :P Ik heb trouwens wel een heteluchtpistool dat tot 650 graden kan. Geen idee of dat misschien beter is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #19
Volgens mij mist u het vertrouwen om het zelf te doen, laat het doen door een loodgieter, zo'n grote klus is het niet voor hem.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #20
Ontzettend bedankt voor jullie meedenken tot zo ver. Ik denk ook dat ik het solderen maar aan een loodgieter moet overlaten. Maar het is dus wel verstandig om te zorgen dat hij het soldeert met zilver? En dus niet de gewone soldeer met 97% tin en 3% zilver (want dat is niet voor hardsolderen als ik het goed begrijp) maar met legeringen zoals hier aangegeven:https://nl.wikipedia.org/wiki/Zilversoldeer met dus wel tot 55% zilver.

Ik zie wel dat zilversoldeer een stuk duurder is, het is immers zilver. Gebruiken professionele loodgieters altijd zilversoldeer of alleen in dit soort gevallen? Lijkt me namelijk wel een discussiepuntje, dus dat zou ik dan goed moeten afspreken.

Vanwege de logistiek met de watermeter verplaatsen e.d. zou het wel handig zijn als ik het zelf zou kunnen aansluiten. Ik zou het tijdelijk even met een knelkoppeling kunnen doen totdat ik een loodgieter heb gevonden. Bij de watermeter zitten ook al knelkoppelingen, dus dat is geen probleem denk ik, zeker als het tijdelijk is.

Denken jullie dat ik het rechte stuk in de muur daarvoor een beetje kan buigen, bijvoorbeeld 45 graden? Kan dat met een veer erin misschien? Het rechte stuk dat zichtbaar is is ongeveer 15 cm.

Dat zou wat makkelijker werken zijn, ook voor de loodgieter daarna. Dan zou ik het eigenlijk precies zo kunnen maken als het uiteindelijk wordt, maar dan dus nog niet gesoldeerd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu