Stadsverwarming met (klok)thermostaat en motor/klep

Kaajee

  • #21
Ja ok, maar dat vind ik niet erg. Conclusie: die 2e kraan zit er eigenlijk voor jan doedel (in mijn geval), toch?

Dan ga ik dat idd dan maar doen; die kraan weg en daar de klep........
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #22
Als je de tweede kraan verwijderd, dan moet alles afgetapt worden voor
het vervangen van de meter. De leverancier wordt daar vast niet vrolijk van.
 

Kaajee

  • #23
Ok da's ook weer waar. Pech voor hen..... :wink: hadden ze maar meteen een gemotoriseerde klep moeten plaatsen.

Buiten dat: ik heb laatst een radiator vervangen; ook de boel helemaal leeg moeten laten lopen: was nog geen ‘vuilnisbak’ vol met water, dus dat valt wel mee.
En te tweede: in principe kun je in het geval van meter vervangen; ook nog de gemotoriseerde klep als afsluitkraan gebruiken: zorgen dat ie dicht zit en de stroom er af en je hebt ook een gesloten systeem.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #24
Dat is mogelijk, maar het plaatsen van de kraan kost niet veel extra tijd of moeite.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #25
Of ze zeggen pech voor jouw deze installatie voldoet niet aan onze eis en we sluiten u af.
 

Kaajee

  • #26
Ik weet niet wat die eisen zijn.......nooit wat over afgesproken ook.....
En daarbij: er zit toch een kraan? Het is alleen een gemotoriseerde versie, maar het blijft een kraan en dus mogelijkheid tot afsluiten.......

edit: voor zover ik op de tekening van de klep kan ontwaren kun je de motor er in beginsel ook gewoon aflaten/afdoen en ook dan is de klep gewoon met de hand/tang open en dicht te doen. Fungeert ie dus gewoon als (vervanging van de huidige) kraan/afsluiter.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #27
Geeft niet, doe maar eigenwijs.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #28
Meestal is de installatie tot en met de afsluiters eigendom van de energieleverancier. hou dat in de gaten , en stel voor dat je die klep wil reinigen? gangbaar maken ? binnenwerk wil vervangen en de 1e afsluiter sluit niet goed af door vuil (zit voor filter ) , dan heb je een probleem denk ik :mrgreen:
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #29
Je antwoord heb je in feite al gekregen en zelf bedacht ook nog.

Zet de klep in het verticale deel en het is zo simpel als maar kan.

Half uurtje werk en klaar :!:

anbo.integr8.be hier staat de anbo ring. Bij elke vakman verkrijgbaar.

Wat iedereen al zei, heb je ooit problemen met de verwarming en je hebt de huidige installatie zo aangepast. Dan kun je wel eens problemen krijgen.

Niets is voor jan doedel geïnstalleerd.
 

Kaajee

  • #30
Ok, zo'n 28mm ANBO knelkoppeling zou het moeten worden.



Ik kan toch ook volstaan met zo'n 1 knelkoppeling aan de onderzijde van de verticale buis en dan aan de bovenzijde de huidige buis uit het t-stuk draaien en daar een messing dubbel nippel 3/4->3/4 in te draaien? Deze gaat dan weer in de klep. Dan hoef ik maar op 1 plek de buis door te zagen........



edit: en volstaat teflon of is hennep beter voor cv/warmwater leidingen?
 

Calenta

Specialist Verwarming
  • #31
Ja, dat is de koppeling.
Ik ben niet zo goed in het toevoegen van foto's :oops: .

Ik gebruik teflon, omdat het universeel gebruikt kan worden.

Heb je hennep en kit liggen, dan kan dat ook natuurlijk.

Ja de 3/4 nippel is idd een mooie oplossing. ( indien het past met het motorhuis van de klep )

Volgens mij gaat het helemaal goed komen nu :mrgreen:

Succes. Calenta
 

Tiho

  • #32
Getoonde afbeelding is geen knelkoppeling maar een puntsstuk 1"-28mm. Maar dit terzijde.


Weet je zeker dat je de klep er tussen krijgt dan Kajee? Hij moet namelijk ook een paar keer een rondje draaien als je begrijpt wat ik bedoel en is vrij hoog. Het bovendeel zal gerust te verwijderen zijn maar dit zit om een pen geschoven van de afsluiter en de spoel zeg maar.
 

Kaajee

  • #33
Hij staat toch echt genoemd als:
A106 Overgangs koppelingen conische buitendraad A106 3/4-28
(wellicht gebruiken ze een en dezelfde afbeelding voor al hun 'koppelingen')

En inderdaad nadat ik het bericht getypt had, bedacht ik me ook dat de klep nog wel een paar keer rond gedraaid moet worden om hem vast te zetten. Ik zal nog eens kijken/meten of dat idd gaat. Ik vermoed toch zo'n 9cm speling nodig te hebben. Wordt krap vermoedelijk. Anders worden het toch 2 knelkoppelingen en 2x zagen.
 

Mobel

Specialist Verwarming
  • #34
:mrgreen: hou wel rekening mee dat je speciale klemringen nodig hebt voor dikwandigleidingen,de kenelringen die er normaal bijzitten zijn uitsluitend geschikt voor cv-buis en heb je er niets aan .
 

Tiho

  • #35
Ik dacht dat je er een klemkoppeling 28 mee bedoelde Kajee, maar dus niet. Deze is toch echt 1" volgens mij, maar dat is dezelfde foto zag ik.

Ik zit in de hydrauliek, waar ik vaak meerdere in-line onderdelen moet plaatsen, ik plaats echter nog niets voordat ik alles heb. Je komt jezelf anders altijd weer tegen :mrgreen:

Dit kun je ook gebruiken aan de T-stuk kant:





In dien je toch draad zou snijden kun je de bovenste ook onder gebruiken, ben je daar meteen klaar. Het zou mijn verkeur hebben.

In en uitbouwen is ook makkelijk zo.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu