Stadsverwarming: hoge kosten

Vogel13

  • #1
Hallo! In augustus zijn wij komen wonen in een jaren 90 rijtjeswoning met stadsverwarming. In dit huis hebben wij toen vloerverwarming laten aanleggen en een nieuwe voordeur aangeschaft voor betere isolatie. Enkele ramen hebben wij vervangen door HR++, maar grotendeels is het nog dubbel glas. Op de eerste verdieping staan radiatoren die in principe nauwelijks aan staan (ivm de constante temperatuur van de vloerverwarming en de thermostaat die beneden hangt). Wij douchen 1 keer per dag, maximaal 10 min per persoon. Aan de hand van onze situatie is er een maandelijks bedrag van 96 euro vastgesteld.

Nu zijn wij er dit weekend achter gekomen dat wij iedere maand veel te weinig hebben betaald en dat wij het dubbele hadden moeten betalen, vanwege een hoog verbruik aan warm water.

Voorbeeld: in de maand januari hebben wij 8 GJ verbruikt. Voor de maand mei zitten we op 3 GJ. Een kennis woont in een zelfde soort huis, enkel nieuwbouw (3 jaar oud) met betere isolatie, maar zij zitten op 3 gj in januari en 0,75 gj in mei.

Op internet lees ik dat een gemiddeld rijtjeshuis 35GJ per jaar verbruikt, wat neerkomt op 2,91 gj per maand. Zou iemand kunnen helpen waarom het bij ons zo extreem hoog is? Scheelt nieuwere isolatie zo veel gj per maand? Zijn er dingen die we zouden kunnen doen om te besparen? Op de site van de stadsverwarming maatschappij lees ik dingen over de hoeveelheid water die je afleverset per minuut geeft, maar het is mij niet helemaal duidelijk hoe ik dat kan vinden. Ook staat er wat over de temperatuur van het retourwater..
 

Auto-Geen

  • #2
Als er een verdeler is gemonteerd welke niet geschikt is voor stadsverwarming kan je dit verwachten. Controleer of de flow op de afleverset ook werkelijk 0 is als verwarming en warmwater niet gebruikt worden.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Idd op groene knopje drukken tot er liters/uur in beeld komt.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #5
gokje
er zit vrijwel geen isolatie in de begane grond vloer en deze ventileert lekker zoals in de jaren 90 gebruikelijk was.

waarschijnlijk is het de hele winter lekker behagelijk geweest bij jouw in de kruipruimte
je kan jouw situatie niet met recente nieuwbouw vergelijken
 

ABCDE

  • #6
Jaren '90 is niet uniform. Gebouwd volgens regels van '87, '90 of '92? Daar zit een significant verschil in.

Regels '87 stonden BG vloer toe met Rc 1,3, dak en gevel 2,0
Regels '90 stonden BG vloer toe met Rc 1,3, dak en gevel 2,5
Regels '92 BG vloer, dak en gevel allemaal Rc 2,5 en enkel glas niet langer toegestaan

En wat er volgens de regels als minimum zou moeten zitten zegt weinig over wat er daadwerkelijk is opgeleverd en wat de staat nu nog is.

Stadsverwarming is verder gewoon een permanente financiële aderlating.

Geen enkel huis is gemiddeld, dus daarmee vergelijken zegt allemaal weinig. Mijn rekening voor verwarming is ook nihiel. Als het in de winter 19 graden is binnen vindt ik het prima, maar er zijn ook buren hier in de buurt die het 23 graden stoken jaar-rond...

Met stadsverwarming moet je er absoluut voor zorgen dat je geen heet water terug laat stromen in de retour. Daar wordt je vaak voor afgestraft in de zin dat je er voor betaald alsof je de warmte er wel uitgehaald hebt.
 

Vogel13

  • #7
@The headhunter l/h is inderdaad 0, dus dat is dan goed. Qua binnenkomst staat het water op 54.38 en retour is 40,18. Is daar nog wat op aan te merken?

@Boertje125 Qua isolatie in de kruipruimte zit er glaswol onder de betonvloer, dit zou inderdaad een stuk beter kunnen.

@ABCDE Ik heb het even nagekeken en het huis komt uit '83, dus niet de jaren 90 maar de jaren 80. Dat stadsverwarming duur was was bij ons welk bekend, maar zo'n extreem hoog bedrag voor 2 personen schrokken wij wel van.
 

ABCDE

  • #8
Ja... en dat kan nog weer gebouwd zijn volgens de regels van 1979 met Rc van 0,52..

Maar goed, glaswol; hoe veel?

Stadsverwarming moet je zo zien; vergelijk met iemand die een luxe dure ketel koopt, laat plaatsen en onderhouden door de plaatselijk duurste loodgieter en ver voor gemiddelde levensduur weer laat vervangen; smeer dat uit naar maandkosten; die kosten tel je op bij gasverbruik en vaste kosten van een gascontract zonder combinatiekorting. Tel er nog een tientje (of twee) bij op en je hebt je stadsverwarmings maandbedrag...

Maar als je heet water laat terugstromen in de retour dan ga je nog veel meer betalen ja.
 

Vogel13

  • #9
@ABCDE Dus beter isoleren en de retour waarde aanpassen is waarschijnlijk al een manier om te kosten iets in te dimmen, aangezien ik net zag dat we nu 50 graden terug laten stromen (eerder 40graden). Qua glaswol is het echt heel beperkt.

46D36832-C90B-4AD1-9BA8-1A8725D24519.JPG
 

ABCDE

  • #10
Hoe dik? Maar ja, als er hele stukken uit zijn werkt het nauwelijks meer natuurlijk.

Je zou die gladjakkers (want ze liegen tegen de pers) van Ennatuurlijk eens kunnen vragen wat ze als maximale retourtemperatuur aanhouden. Bij sommige netten is dat namelijk 35 graden.

En inderdaad moet je ook absoluut er voor zorgen dat er geen stroming is door de afleverset als er geen vraag is.

Als je voor het tapwater nog een comfortstand hebt; uitzetten. Scheelt ook weer. Maar duurt het langer voor je warm water hebt.

Keuken achter boilertje doen.

En op termijn naar een warmtepomp en de ganse stadsverwarmingsaansluiting opzeggen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #11
je hebt dus zeker 50% van je warmte direct aan de buitenlucht verloren zonder er profijt van te hebben gehad.

Kosten en gebruik zijn twee verschillende dingen.
en het aanbrengen van vloerverwarming zonder eerste de vloer goed te isoleren was geen goede actie.
 

Vogel13

  • #12
Dus een oplossing zou kunnen zijn door de vloer alsnog te isoleren? Gaat dat een significant verschil geven of moet alles dan direct geïsoleerd worden (glas/muren)?

Erg bedankt voor alle tips tot dusver, wij hebben er veel aan gehad!
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #13
de vloer isoleren gaat een groot verschil maken.
 

TuinKabouter85

  • #14
Wat nogal een verschil geeft in verbruik is de wijze van bediening van je radiators.

Handmatige bediening verhoogt je continue verbruik omdat je dit simpelweg niet elke dag bediend en bij ventileren verlies optreedt.
- Radiator kranen (handmatig/continue) of
- Radiator thermostaat (handmatig/continue)

Geautomatiseerd zorgt voor een dagelijkse korte periode van verbruik:
- Radiator slimme thermostaat knoppen (geautomatiseerd schema)
Merk verwijderd - mod
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu