Stadsverwarming afleverset, wat is dit?

jrbr

  • #1
Het lijkt te gaan om een erg oude set. (Iemand een idee hoe oud?)

Het inkomende water wordt gesplitst in een buis met kraan die naar de aanvoerleiding loopt en een flinke 'silo' met mWS-meter (Meter waterkolom?) met daarboven een pomp. De retourleiding komt weer binnen onderin de 'silo'.

Ik vraag me alleen af hoe dit precies werkt. Moeten de kranen boven/onder de 'silo' open of dicht? In welke situatie moet de pomp aan?

PXL_20221111_104743170.jpg PXL_20221111_104750765.jpg PXL_20221111_104908424.jpg
 

jrbr

  • #2
Niemand een idee?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #3
Nee, niet echt.
De manometer is een gewone drukmeter maar inderdaad oud met een oude schaalverdeling.
Het is gewoon hetzelfde als een drukmeter in Bar, met de handle kun je de drukmeter drukloos maken/aftappen.
Als het goed is dan zit er achter op de handle een gaatje waar het water dan even uitloopt.

Voor de rest geven de foto's niet genoeg aan, we zien alleen maar een paar delen.
 

jrbr

  • #4
Dit zal het vast niet beter maken, maar wellicht ;)

Code:
=================================================== < Leidingen CV
     |              |                        |
     |              P    < Pomp              |
     |              |                        |
     |              K    < Kranen >          K
     |              |                        |
     |            | M |  < Drukmeter         |
     |           |     |                     |
     |           |     |                     |
     |           |     |                     |
     |           |     |                     |   
     |           |     |---K-----------------Y----<--- Aanvoer stadswarmte
     |           |     |                     
     -------->---|     |---K---------------------->--- Retour stadswarmte
     ^ Retour CV |     |   ^ Kranen                     
                 -------
De Y is de aftakking naar de 'dikke buis waar de mWS meter op zit' en naar de aanvoerleiding. De 'grote buis' is via de pomp ook weer verbonden met aanvoerleiding.

Het retour komt ook binnen op de 'grote buis'. Als je de kraan daarachter dichtdraait loopt de druk op (spreekt voor zich, lijkt me).

Het lijkt wel een soort buffer o.i.d. maar waarvoor?
 

ADDave

  • #5
Dit is gewoon een open verdeler maar dan vertikaal.
Dit gebruik je als er een wisselend debiet is aan de opwekker kant.

Zolang er niet bekend is wat er nog meer achter hangt is er niet veel over te zeggen.
 

jrbr

  • #6
Hoe werkt dat dan? Als in, wanneer zou je welke kraan opendraaien. Het ding lijkt via de retour sowieso altijd in het circuit te zitten.

Is de pomp vooral voor als er meerdere radiatoren open staan om zo toch de boel warm te krijgen? (alsin, retour mengen met 'nieuw' warm water en dat weer het systeem in).
 

ADDave

  • #7
De pomp zit er in omdat de opzet passief is. Dat betekend dat de stadsverwarming niet zelf zijn water naar de radiatoren kan sturen.
Het water zou anders meteen weer door de stadsverwarming retourleiding gaan gezien deze minder weerstand heeft.

De "silo" mengt inderdaad het koude retourwater weer met het warme water.
Opzich bijzonder, omdat de leveringsbedrijven een hekel hebben aan een te hoge retourtemperatuur.
Dat is een procesverstoring van de centrale.
 

jrbr

  • #8
Hmm, alleen staat die pomp uit en zijn de kranen op de open verdeler (m.u.v. retour naar het stadsnet) dicht. Dus de aanvoer stroomt wel in 1x door naar de aanvoerleiding (de aanvoer voelt ook flink warmer dan het retour).

Maar misschien wordt het verhaal anders als er meer vraag is (meer radiatoren open)?
 

ADDave

  • #9
jrbr schreef:
alleen staat die pomp uit en zijn de kranen op de open verdeler (m.u.v. retour naar het stadsnet) dicht
Aha dat verklaart al een hoop.
Ze hebben de schakeling actief gemaakt.
Daar is die aparte leiding dus voor.

De "silo" en de pomp hebben dan geen functie meer.
 

jrbr

  • #10
Als in, door het dichtdraaien van de kranen is de functie er niet meer (en bij het opendraaien weer wel) of zou het bedoeld zijn om verdeler + pomp permanent buiten gebruik te nemen?

Dus die 'extra aanvoer' zou er later bijgekomen kunnen zijn. Waarom die dan alsnog gesplitst wordt direct naar de leiding en naar de verdeler, geen idee. (Tenzij er nog situaties zijn waar die verdeler + pomp wel nuttig blijken?)
 

ADDave

  • #11
Ik denk dat het juist de bedoeling is dat de kranen dicht blijven vanwege het terugleveren van een hoge temperatuur.
De aparte leiding zal inderdaad later bijgemaakt zijn.
 

jrbr

  • #12
Check. Stukje historie waarvan het vast teveel gedoe was het ook even weg te halen.. :)

Dank voor de uitleg!
 

Hans de L

  • #13
Naar de leeftijd: De stadsverwarming in Rotterdam (geen idee of dit zich daar bevind) dateert van 1949. Gezien de gebruikte appendages moet dit dus maximaal eerste helft jaren '50 zijn.

Behalve die toereninstelbare pomp dus. Daarmee komen we aan de functie van leiding "Y" (die lijkt me ook oorspronkelijk), die fungeert als bypass om het debiet en de aanvoertemperatuur aan de afnemende kant te regelen. Dus geen fluitende radiatorkranen, en een hogere aanvoertemp van de huisinstallatie in de winter dan in voor- en naseizoen.

De feitelijke warmteafname van het stadsnet wordt geregeld door de kraan in de retour van de stadsverwarming.

Fraai stukje industrieel erfgoed in redelijk oorspronkelijke staat!
 
Laatst bewerkt:

jrbr

  • #14
Dit is in Utrecht.

Het zou goed kunnen dat die 'aparte leiding' wel origineel is ja, in die zin dat hij gebeugeld zit aan de "silo" net als de retourleiding.

In wat voor situatie zou je enkel de bypass gebruiken en in welke situatie wel de kranen op de "silo" opendraaien? De handleiding van dit stukje jaren '50 industrie heeft vast nooit bestaan :wink:
 

ADDave

  • #15
Een bypass op stadsverwarming is dezelfde reden dat je geen open verdelers mag toepassen. Zoals al eerder genoemd gaat de netbeheerder daar nooit mee akkoord.
 

Hans de L

  • #16
Leiding "Y" is ook geen bypass op de stadsverwarming, maar op de huisinstallatie!

En een beetje vreemd om de hedendaagse voorschriften te betrekken op een installatie van 70 jaar geleden...

Om je een beetje bij te spijkeren in de achtergrond van deze installatie, die stadsverwarming was indertijd helemaal niet bedoeld voor energiebesparing of CO2 reductie.' Zelfs "van het gas af" was nog geen issue, want er was alleen nog stadsgas. Prima om op te koken of om warmsanitair water met een geiser mee te maken. Die laatste werd overigens ernstig bestreden met de elektrische boiler op nacht tarief...

Maar goed, de Wederopbouwclub zag al aan komen dat ze bij de voorgenomen verdichting van kantoren en woningen in het stadscentum, het men duidelijk niet wilde om de dit met kolenkachels te gaan doen. De Londense smog en al haar ellende qua fijnstof was toen al bekend...

Vandaar dat men koos voor een qua rookgas beheersbare warmwatercentrale die de binnenstad zonder vergiftende rook zou voorzien van warmte.

Pas jaren later werd de koppeling met belendende elektriciteitscentrales gemaakt om hun restwarmte aan te wenden voor het stadsverwarmingsnet.

Ik hoop dat ik nu wat inhoudelijke achtergrond gegeven heb tegen wat onzinnige opmerkingen van mensen die niet van de hoed en de rand weten/wisten.
 
  • Like
Waarderingen: jrbr

Hans de L

  • #17
jrbr schreef:
Als in, wanneer zou je welke kraan opendraaien.
Hele leuke vraag!

Super leuk om te beschrijven hoe je dit stuurt, maar het is bar simpel als je het snapt.

Ik zal proberen om daar een mooi en inzichtelijk verhaal van te maken, maar ik zit met een dubbele hartslag, krijg cardioversie zoveel, maar nog geen idee van hoe dat gepland wordt...
 
  • Like
Waarderingen: jrbr

ADDave

  • #19
Hans de L schreef:
En een beetje vreemd om de hedendaagse voorschriften te betrekken op een installatie van 70 jaar geleden...
Helemaal niet vreemd. Het leveringsbedrijf gaat ook met zijn tijd mee. Dat er vroeger een andere vorm van opwekking was doet er nu niet toe. Je kan wel leuk een lesje geschiedenis gaan geven maar dat betekend niet dat ook nog steeds dezelfde regels gelden als 70 jaar geleden. Overigens als je denk dat ik het over een bypass aan de stadsverwarmingkant had snap je het volgens mij niet.
Dus houdt aub zelf je onzinnige opmerkingen voor je.

Je zou met een bypass op die plek hydraulisch gezien een niet werkende installatie hebben. Daarom staan er dus kranen dicht.
 
  • Like
Waarderingen: Marcn.88

jrbr

  • #20
Ik ben benieuwd, Hans de L. Dank voor de uitleg tot zover :)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu