Spouw voor isolatie kelder

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #21
Als de houten balken de schil doorbreken, doen ze dan aan beide kanten. En kan er van de ene kant vocht in en aan de andere kant vocht uit.
Eventueel zijn de balken te behandelen en aan de kelderkant dampdicht te maken, verven bijvoorbeeld.

Zoveel verschil is er niet met een kruipruimte, waar de kruipruimte kant normaal gesproken dampdicht(er) wordt gemaakt.
Vocht condenseert niet aan de warme kant.
 

RISL

  • #22
@Bernhard gaatjes naar de warme kant? Die zitten er in de vorm van kleine kieren tussen de planken van de houten vloer

@Jackd die balken zijn geschilderd, behalve aan de kant waar de vloer erop ligt, neem ik aan.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #23
Het probleem is dat hout rot en het douwpunt nu in je houtconstutie komt te leggen terwijl je hier geen damprem aan de warme zijde voor hebt
 

RISL

  • #24
O, oké, had me niet gerealiseerd dat dat zou ontstaan door isoleren...
Hele daken worden toch op deze manier geïsoleerd, of zie ik dit verkeerd?

Platen dus niet helemaal doortrekken tot aan de balken? Of een folie boven op de vloer voordat er ooit een nieuw tapijt overheen gaat? Of juist niets overheen, ook geen tapijt?
 

Bernhard

  • #25
Een folie boven op de houtenvloer zal het probleem niet oplossen.
Er bestaat geen folie die dampdicht is wel dampremmend.
En de waterdamp/gas kan ook via een omloop alsnog in de onderliggende constructie kunnen komen.
De oplossing ter voorkoming van condens is kleine gaatjes in de isolatie.
De waterdam/gas zal dan vanzelf via de kelder naar buiten worden afgevoerd.
Bij dakisolatie wordt aan de koude kant van de isolatie een damp-openfolie aangebracht.
Door de kleine gaatjes in de damp-openfolie kan het gas ( waterdamp ) in de buitenlucht worden opgenomen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #26
er bestaat wel degelijk damp remmende folie welke aan de warme kant van de constructie aangebracht wordt. Dat deze niet 100% damp dicht aan te brengen is doet niets af aan het feit dat die folie toch een heleboel tegen houd waardoor normaal gesproken de constructie wordt behouden.
 
  • Like
Waarderingen: Jackd

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #27
folie met gaatjes kan je m.I. beter weglaten als je geen afsluitende laag aan de warme kant hebt aangebracht
 

Bernhard

  • #28
Damopenfolie heeft membraam gaatjes. Deze gaan open als de dampspanning hoog wordt.
Op de dampopen folie staat duidelijk aangegeven welke zijden naar buiten geplaatst moet worden.
De dampopenfolie met de gaatjes wordt geplaats aan de koude kant van de constructie.
Dampremmede folie wordt geplaatst aan warme kant van de constructie.
Er bestaat geen enkele constructie met of zonder folie en met of zonder afgedichte naden die dampdicht is.
De waterdamp zal altijd een weg vinden om de koudekant te bereiken.
Dampremmende en dampopenfolie zijn nodig ter voorkoming van condensvorming in de constuctie.
Er bestaat geen materiaal dat dampdicht is.
Glas niet staal niet en diamant ook niet.
 

RISL

  • #29
Volgens mij gaat dan geen enkele folie helpen tegen rot in de balken?
Het vocht kan ook via muren e.d. in de balken komen.

Als ik een PIR plaat met spouw tussen de balken van het kelderplafond maak, kan het alles naar boven toe ademen toch?
 

Bernhard

  • #30
Alle vocht( de waterdamp) in huis zal door kieren/gaatjes in een muur, vloer of dak zich naar buiten verplaatsen. V
Vocht in huis afvoeren die je door te ventileren met buitenlucht.
De buitenlucht is in de koude maanden veel droger dan de binnenlucht.

De waterdamp tussen de isolatie en de houtenvloer moet naar onderen worden afgevoerd.
Aan de koude kant is de dampspanning lager daarom wil de waterdamp zich verplaatsen naar de koude kant. Aan de koude kant moeten een paar kleine gaatjes gemaakt worden.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #31
Theoretisch dampdicht versus praktisch dampdicht.
Dampdicht is in de praktijk een term die gebruikt wordt als de dampdoorlaadbaarheid zeer klein is.
Theoretisch kletsen hebben we niks aan.

Bij isoleren moet vocht dat er aan de warme kant ingaat er aan de koude kant weer uitkunnen.
Kruipruimtes (en kelders) kunnen lastig zijn als die zeer vochtig zijn, want dan gaat vocht rustig van koud naar warm. Maar daar gaan we nu niet vanuit.

Van warm naar koud, moet het van dampdicht naar dampopen. Of precies gelijk.
Tonzon bijvoorbeeld is (zo goed als) dampdicht en kan in een kruipruimte tussen de houten balken aangebracht worden. (en dan gaan er echt geen gaatjes in geprikt worden) (onder de balken is beter, maar kan niet altijd)
PIR tussen de balken is vergelijkbaar.
Damp kan niet door de PIR, dus alleen de balk in. Als de balk onbehandeld is, kan vocht er aan de andere kant via de balk weer uit. Vocht vanuit de woning kan dus de balk in en via dezelfde balk door naar de kelder. De dampdoorlaadbaarheid aan de koude en warme kant is hier gelijk.
(dan dus niet verven zoals ik eerder zei, was een beetje gefrustreerd over de doorgaan op niet ter zaken doende details)

Tussen de isolatie en de vloer zal de temperatuur ruim boven het condensatiepunt blijven, dus geen vochtprobleem daar.
Als iemand het hier niet mee eens is dan graag praktijk voorbeelden (foto's) of een simulatie. Daar zijn mooie websites voor, maar ik heb wel wat beters te doen.

edit:
Heb je ruimte voor 3cm pir onder de balken?
Dan kan je voor een warm "dak" constructie gaan. Dat is het veiligste.
Dik PIR tussen de balken en stroken 3 cm PIR onder de balken, zodat je de balk inpakt.
Iets minder ruimte, maar je hoofd stoten doet minder pijn.
Je balken nemen de temperatuur van de ruimte erboven aan en er is geen dampunt in de constructie. Dat punt zit dan ergens in de PIR en dat is ok.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: RISL

RISL

  • #32
@Jackd
Jouw laatste idee vind ik heel verfrissend. Als dat het veiligst is qua vocht, kies ik daarvoor, ik woon op een schitterend plekje en wil hier voor de rest van mijn leven blijven wonen. Ik wil dus geen risico lopen op rottende balken. Die 3 cm kan ik wel missen, daar komt het niet op aan qua stahoogte (bukken moet ik toch al). Is er dan ook nog een spouw nodig tussen de dikke platen en het plafond? Of mag alles volledig opgevuld worden?
De balken zijn namelijk al geverfd door de vorige eigenaar, dus om dat nu allemaal te gaan verwijderen, wordt ook wel een hele klus.

@Bernhard
Bedankt voor je toelichting over het ventileren met buitenlucht vs. binnenlucht. Ik snap nu waarom dampdicht aan de warme kant zit en dampopen aan de koude kant.
 

RISL

  • #33
@Jackd

voor het oog is het misschien netter om niet alleen stroken onder de balken te maken, maar een volledige plaat. De balken liggen namelijk niet in 1 richting, maar vormen een soort raster van vierkanten en rechthoeken.

Als ik pir met spouw tussen de balken zetten, moet er dan ook nog een spouw tussen de pir/balken en de laag die ik eronder zet?

Bedankt alvast.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu