Spouw voor isolatie kelder

RISL

  • #1
Goedemiddag,

Zojuist EPS gehaald bij een isolatiebedrijfje voor een dekvloer.
Daar ook gelijk advies gevraagd voor het isoleren van mijn kelder vanaf de koude kant. Daar komt een hoop kou vanaf de woonkamer in en de bovengelegen trap.
Ik neem het advies direct over, daar gaat het niet om, maar ik begrijp het niet helemaal. Hopelijk kan iemand me het op een andere manier uitleggen waardoor ik het wel begrijp, zodat ik in het vervolg zelf verder kan met isoleren.

Situatie:
Bovenkant kelder is een balkenplafond met daarboven tapijt. Boven de kelder ligt een trap en een trapkast. Er werd mij geadviseerd om de PIR-platen tussen de balken te maken op een regelwerkje, zodat er een spouw van 1 cm ontstaat. Prima. Ik begrijp echter niet helemaal waarom die spouw nodig is? De man die dit adviseerde, gaf aan dat het zo kan ventileren, maar tegelijkertijd zei hij dat de plaat strak van balk naar balk mag of zelfs afgepurd mag worden. Dit begrijp ik niet, het ventileert dan toch niet meer?

Daarnaast zou ik ook graag een PIR plaat op de binnenzijde van de kelder deur maken. Daar straalt ook wat kou door de woonkamer in. Die mocht wel strak tegen de deur worden geschroefd, zonder regelwerk? Ook dat begrijp ik dan niet, waarom hoeft dat dan niet te ventileren? Dat kon hij mij ook niet goed duidelijk maken.

De rij achter mij groeide behoorlijk, dus ik heb aangegeven dat ik voorlopig even voldoende wist, de EPS meegenomen en met een hoofd vol vragen naar huis gereden.

Iemand die er duidelijkheid over kan geven?
Alvast bedankt.
 

RISL

  • #2
Niemand?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Nou waarschijnlijk zijn er veel beantwoorders die denken dit is zo uitgekauwd waarom kan hij na wat zoekwerk niet aan de slag.
Wat betreft een spouw dan moet ik je gelijk geven. Daar zijn hier de meningen ook verdeeld over.
Ik ben van mening dat het zonder spouw kan. Ook bij jouw. Soms kan je een spouw maken maar den moet je met lucht van buiten kunnen ventileren. En ook aantal gaten hebben en deze moeten een bepaald oppervlak hebben.
 

Walker

Specialist Deuren en Kozijnen
Moderator
  • #4
Condens zal er niet snel ontstaan, want zo koud wordt de kelder ook niet.
Maar stel dat er wel vocht ontstaat aan de bovenkant van de isolatie: Met een kleine spouw voorkom je dan dat er een capillaire ruimte ontstaat tussen isolatie en hout. Uit een capillaire ruimte kan geen vocht verdampen, dus dat moet dan volledig opgenomen worden door het hout.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Walker schreef:
Maar stel dat er wel vocht ontstaat aan de bovenkant van de isolatie:
Waarom zal er aan de bovenkant van de isolatie condens ontstaan als de onderkant kouder is.
EPS is voldoende dampopen om het vocht de gelegenheid te geven van warm naar koud te trekken.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #6
je begane grond vloer is van hout neem ik aan.
Is het een echte kelder helemaal onder de grond of een souterrain
stook je helemaal niet in de kelder/souterrain?

Is er eventueel genoeg hoogte om onder de balken te isoleren?
Of er condens ontstaat is erg afhankelijk van de temperatuur in de kelder en de ventilatie/vochtigheid in je woning
 

RISL

  • #7
Ik begrijp dat het hier al heel vaak over isolatie is gegaan en ik heb heel wat topics gelezen. Maar ik begrijp niet wat die spouw (die dus afgesloten is van de rest van de ruimte) toevoegt?
Spouwmuren worden massaal opgevuld en dan zou je wel een spouw nodig hebben bij het isoleren van een plafond? En in dezelfde ruimte dan geen spouw bij het isoleren van de deur?
Ik probeer slechts te begrijpen hoe het vocht zich gedraagt, zodat ik begrijp waarom de spouw nodig is en in welke situaties het niet nodig is.

De kelder is momenteel een graad of 7 (buitentemp tussen -5 en 2 graden de laatste dagen). De woonkamer circa 20 graden en de ruimte boven de kelder (trap en overloop) een graad of 15. De kelder wordt helemaal niet gestookt en staat met twee roosters in verbinding met buiten en is goed geventileerd. De kelder zou kouder zijn als er beter geïsoleerd zou zijn, vermoed ik.
De kelder ligt circa 1 meter onder grond niveau. De woonkamer vloer is schuimbeton en hier ligt vloerverwarming op (verwarmd met warmtepomp). De oude houten vloer is door de vorige eigenaar verwijderd omdat deze zwaar was aangetast door een zwam.

@Wgb Zou met EPS isoleren dan geen spouw nodig en bijv. met PIR wel?

@Boertje125 Onder de balken isoleren wordt te laag om er nog normaal te kunnen bewegen. Stahoogte onder de balken is nu circa 1,40 meter. De balken zijn ongeveer 10 cm hoog. In de woning zijn we hard bezig met isoleren, de spouwmuur is gevuld en we zijn bezig met triple glas plaatsen. De enkelsteens muren zijn geïsoleerd voordat we hier kwamen wonen. Ventilatie is nog niet helemaal op orde. Er kan geen enkel raam open in de woonkamer. We hebben eerst de ramen in de keuken en boven laten vervangen door ramen die wel kunnen openen. De oude schuiframen in de woonkamer zijn vastgezet. In de toekomst komen hier wel ramen die open kunnen.

Als ik het zekere voor het onzekere neem, zou ik dus het beste een kleine luchtspleet laten tussen de isolatie en het plafond. En wellicht ook op de deur?

Bedankt voor alle reactie :)
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Die schuimbeton vloer is dat de vloer van de kelder of van de begane grond of is het een klein keldertje van 2 bij 4 achter onder de keuken of zo ?
als je de vloer isoleerde vriest het in de ”kelder” straks ook. Eigenlijk moet er een dampdichte laag op. Die spouw voegt m.i. niets toe het rondom doe afsluiten van de naden is inderdaad belangrijk
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
RISL schreef:
@Wgb Zou met EPS isoleren dan geen spouw nodig en bijv. met PIR wel?
Zover ik het met software kan zien heeft een spouw nooit een voor-of nadeel.
Ik denk dat het nog een overblijfsel is toen we zijn begonnen met een paar cm isolatie aan te brengen. Winddicht werd helemaal niet aan gedacht dus vocht kon altijd wel weg.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Pir heeft meestal 2x een aluminium laag (cache) dus daar ga ik even vanuit.
Die reflecteert warmte en een spouw (stilstaande lucht) isoleert zelf ook.
Bij pir platen met je een extra r-waarde van ongeveer 0,25 per 2cm spouw per kant rekenen. Gratis en voor niks.
 

RISL

  • #11
@Boertje125 de schuimbeton is de vloer van de woonkamer. Onder de kelder zit normaal beton. Kelder is vrij klein, ongeveer 1,5 bij 3 meter, half onder de trap in de woonkamer.
Vriezen in de kelder is inderdaad ook niet gewenst, daar had ik nog even niet bij stil gestaan. Zal waarschijnlijk dan de deur naar de woonkamer niet isoleren, alleen het plafond van de kelder omdat dat zo koud optrekt op de trap en trapkast. Als je het rondom dicht maakt, kan vocht ook niet weg, en dat is wat ik probeer te begrijpen.

@Wgb ja, daar heb je gelijk in. Ik zal de spouw ook gewoon maken uit voorzorg, ook al begrijp ik dan nog niet wat het doet.

@Jackd, ja, ik keek inderdaad naar PIR met aan 2 zijden aluminium.

Bedankt voor alle info.
 

Bernhard

  • #12
Bij een temperatuur in de kelder van +5grd kan er condens ontstaan aan de onderkant van de houtenvloer.
Het is goed om een aantal ventilatie gaten te maken tussen de isolatie en de vloer.
Het vocht kan dan ontsnappen en wordt door de buitenlucht opgenomen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #13
@Bernhard
Waar wil je gaten gaan maken?
Niet realistisch om dat met buitenlucht te gaan ventileren en ook nogal duur als je daar als het hard vriest lucht van -10 graden doorheen laat gaan. Wat heeft isoleren dan nog voor zin?

Verder:
In een kelder vriest het niet, zolang er tenminste geen raam open staat en flinke kieren heeft.
De grond onder de kelder blijft ruim boven nul en zal genoeg warmte geven.
Vocht in een kelder hoort naar buiten afgevoerd te worden, dus open dat raam als het niet vriest.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #14
Ventilatie doe je aan de koude zijde aan de warme zijde doet het effect van de isolatie grotendeels teniet
 

Bernhard

  • #15
Het zgn vocht in de lucht is waterdamp=stoom.
Stoom heeft een dampspanningen is afhankelijk van de temperatuur en het aantal grammen water.
De waterdamp in de binnenlucht heeft gedurende 99% van het jaar een hogere dampspanning dan de buitenlucht. Door het verschil in druk zal de waterdamp/stoom in de binnenlucht zich door het kleinste gaatje verplaatsen naar buiten.
Met een aantal gaten/kieren in of tussen de isolatie zal de overtollige waterdamp vanzelf worden opgenomen in de buitenlucht.
Dus geen mechanische ventilatie toepassen.
 

Impie

Vaste Beantwoorder
  • #16
Nut van de spouw aan de warme kant is inderdaad betere isolatie vanwege de infrarood-reflectie van de aluminiumlaag. Ook niet onbelangrijk is dat je voorkomt dat de PIR onder spanning komt te staan als het hout bij belasting een beetje veert.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
@Bernhard welke buitenlucht?
Het gaat om het plafond van de kelder (de vloer van de begane grond)
Er is dan alleen kelderlucht en binnenlucht.

Bij goeie isolatie zal de onderkant van de houten vloer bijna de temperatuur van de begane grond ruimtes gaan aannemen, daar kan dan niks condenseren. Voor de bovenkant van de isolatie geldt hetzelfde.
Er kan hooguit in de isolatie ergens een damppunt zitten, maar dat is geen probleem, want daar komt geen vocht.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #18
Dat is te kort door de bocht de balken doorbreken die schil en daar is wel een probleem
 

RISL

  • #19
Ik snap inmiddels de functie van een spouw en begrijp ook waarom er mensen voor en tegen zijn. Het ventileren van de spouw lijkt mij wel logisch, maar of je nou aan de warme of de koude kant ventileert, het doet voor een deel de werking van het isolatiemateriaal te niet.

Op de houten vloer van de trap (dus op het plafond van de kelder) ligt momenteel tapijt. Ik weet niet of dit in de toekomst zo blijft, maar ik weet niet of het tapijt wat er nu ligt nog een soort dampdichte onderlaag heeft. Tussen de houten planken zitten wel kieren, dit is vrij grof. Dus de spouw is (afhankelijk van het tapijt) enigszins geventileerd aan de warme kant, bedacht ik me vandaag. tijdens het lezen van alle reacties.

@Boertje125 wat is precies het probleem van die balken? Ik begrijp dat ze een soort koudebrug vormen, maar op die manier worden toch ook de zijkanten van de balken geïsoleerd, dus het zal toch ook behoorlijk schelen?
 

Bernhard

  • #20
De werking van de isolatie blijft intact. Het gaat om een paar kleine gaatjes.
De stoom/waterdamp kan door die kleine gaatjes ontsnappen en kan dan niet tussen de isolatie en de vloer condenseren.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu