Ik zit op dit moment in de plannings- en tekenfase van een vergunningsplichtige dakkapel die geplaatst wordt in een sporenkap (prefab scharnierdak van isobouw). De kans dat de vergunning geweigerd wordt is, op basis van welstandscriteria, aanzienlijk.
Ik wil dan ook pas een constructeur inschakelen op het moment dat die vergunning er is of wanneer ik zeker weet dat de vergunning er gaat komen. Echter, ik wil in die aanvraag wel een reele constructie schetsen die later door de constructeur gevalideerd kan worden, mits de vergunning niet wordt geweigerd op basis van welstandscriteria.
De situatie als volgt (Bekijk PDF):
Sporenkap (Isobouw S-P 170, sporen 170mm, 400mm hoh) over twee etages. Het betreft hier de bovenste etage (zolder) waar een sparing gemaakt moet worden. Zolder is ca 3,8m hoog, lengte van de kap (45 graden) op deze etage is dan ook ca 5,35m. Deze wordt afgesteund op de vloer (muurplaat) en op een dragend knieschot.
De sparing zal in het dakvlak ca 2,4x2,4m groot zijn. Hiermee worden
7 sporen onderbroken over een lengte van 2,4m.
Ik heb de krachten op het dak even uitgewerkt in bijgevoegde tekening. Mijn plan is, zoals uit de laatste tekening duidelijk moge worden, om de krachten op een tweetal manieren op te vangen: Via de vlieringvloer naar de andere kant van het dak, en via een raveelconstructie de laterale krachten evenwijdig aan het dakvlak naar de resterende sporen.
Bekijk PDF
Volgens mij zou dit het totaalplaatje aan krachten moeten zijn. Daarmee kom ik dan op een op te vangen kracht evenwijdig aan het dakvlak van bijna 7kN/m1 en een kracht van 2kN/m1 horizontaal de kamer in.
Ik ben niet zo bezorgd over de kracht horizontaal de kamer in. Die vang ik op in de vlieringvloer, die dus in feite als spant zal fungeren naar de andere kant van de kap. Dit realiseer ik door de balklaag van het vloertje dmv haaks geplaatste balken met elkaar te verbinden ter hoogte van de sparing. Daarnaast zal ik in het opengewerkte dak nog een slaper monteren die de kracht loodrecht op het dak ook weer overbrengt op de bestaande sporen waarmee de kracht de kamer in dus erg klein wordt.
Die 7kN/m1 evenwijdig aan het dakvlak vind ik interessanter. Dit zou voor de hele sparing dus 7*2,4=16,8kN inhouden, die ik dan via een raveelconstructie wil overdragen op de resterende sporen. Als raveelconstructie heb ik een balk (vuren, 32mm, C18) voor ogen die aan de binnenzijde van het dak geschroefd wordt net boven de sparing, met twee houtdraadbouten in elk spoor, tot 3 of 4 sporen buiten de sparing aan elke zijde. Dan breng ik per spoor ca 2 tot 2,5 kN van deze kracht naar de bestaande steunpunten (vloer, knieschot).
Gangbare maat balk is bijvoorbeeld 32x200. Nu vraag ik me alleen of af dat afdoende is en vooral ook of de bevestiging naar de sporen toe met houtdraadbouten afdoende is.
Is een dergelijke constructie in het algemeen ook gebruikelijk? Er is erg weinig documentatie te vinden over sparingen in sporendaken.
Alvast bedankt voor je aandacht.
Roel.
Ik wil dan ook pas een constructeur inschakelen op het moment dat die vergunning er is of wanneer ik zeker weet dat de vergunning er gaat komen. Echter, ik wil in die aanvraag wel een reele constructie schetsen die later door de constructeur gevalideerd kan worden, mits de vergunning niet wordt geweigerd op basis van welstandscriteria.
De situatie als volgt (Bekijk PDF):

Sporenkap (Isobouw S-P 170, sporen 170mm, 400mm hoh) over twee etages. Het betreft hier de bovenste etage (zolder) waar een sparing gemaakt moet worden. Zolder is ca 3,8m hoog, lengte van de kap (45 graden) op deze etage is dan ook ca 5,35m. Deze wordt afgesteund op de vloer (muurplaat) en op een dragend knieschot.
De sparing zal in het dakvlak ca 2,4x2,4m groot zijn. Hiermee worden
7 sporen onderbroken over een lengte van 2,4m.
Ik heb de krachten op het dak even uitgewerkt in bijgevoegde tekening. Mijn plan is, zoals uit de laatste tekening duidelijk moge worden, om de krachten op een tweetal manieren op te vangen: Via de vlieringvloer naar de andere kant van het dak, en via een raveelconstructie de laterale krachten evenwijdig aan het dakvlak naar de resterende sporen.

Bekijk PDF
Volgens mij zou dit het totaalplaatje aan krachten moeten zijn. Daarmee kom ik dan op een op te vangen kracht evenwijdig aan het dakvlak van bijna 7kN/m1 en een kracht van 2kN/m1 horizontaal de kamer in.
Ik ben niet zo bezorgd over de kracht horizontaal de kamer in. Die vang ik op in de vlieringvloer, die dus in feite als spant zal fungeren naar de andere kant van de kap. Dit realiseer ik door de balklaag van het vloertje dmv haaks geplaatste balken met elkaar te verbinden ter hoogte van de sparing. Daarnaast zal ik in het opengewerkte dak nog een slaper monteren die de kracht loodrecht op het dak ook weer overbrengt op de bestaande sporen waarmee de kracht de kamer in dus erg klein wordt.
Die 7kN/m1 evenwijdig aan het dakvlak vind ik interessanter. Dit zou voor de hele sparing dus 7*2,4=16,8kN inhouden, die ik dan via een raveelconstructie wil overdragen op de resterende sporen. Als raveelconstructie heb ik een balk (vuren, 32mm, C18) voor ogen die aan de binnenzijde van het dak geschroefd wordt net boven de sparing, met twee houtdraadbouten in elk spoor, tot 3 of 4 sporen buiten de sparing aan elke zijde. Dan breng ik per spoor ca 2 tot 2,5 kN van deze kracht naar de bestaande steunpunten (vloer, knieschot).
Gangbare maat balk is bijvoorbeeld 32x200. Nu vraag ik me alleen of af dat afdoende is en vooral ook of de bevestiging naar de sporen toe met houtdraadbouten afdoende is.
Is een dergelijke constructie in het algemeen ook gebruikelijk? Er is erg weinig documentatie te vinden over sparingen in sporendaken.
Alvast bedankt voor je aandacht.
Roel.