Dakraam in sporenkap

Detonate

  • #1
Goedenavond,

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum en heb veel waardevolle informatie gehaald uit diverse topics. Ik zit nu met een vraag waar ik niet direct een eenduidig antwoord op kan vinden.

Onder een vliering die ik heb geplaatst heb ik 3 ruimtes gemaakt waar ik middels dakramen daglicht naar binnen wil brengen. Het betreft een sporendak (b.j. huis 2016) bestaande uit 2 elementen aan de voorzijde van de woning en 2 elementen aan de achterzijde. Tijdens de bouw is er in 1 element af fabriek een sparing aangebracht van 780x1400, de overige elementen zijn standaard. Een standaard element bestaat uit 5 sporen van 220x30 over een breedte van 2440. De bedoeling is dat in elk element een dakraam wordt geplaatst van 780x1400. Dit zou betekenen dat 1 spoor per element onderbroken moet worden.

Mijn vraag: is het onderbreken van 1 van de middelste sporen per element en middels een raveelconstructie tussen de overige sporen de sparing voor een dakraam ‘zomaar’ te maken, moet hier een constructieberekening voor worden gemaakt of is het geheel af te raden om in alle elementen een dergelijke sparing te maken?

Mij gevoel zegt dat 1 spoor per element geen probleem zou moeten zijn, ik zie het eigenlijk bij alle informatie op internet en filmpjes op YouTube terugkomen. De factor dat bij alle elementen straks 1 spoor middels raveling wordt opgevangen zou mogelijk voer zijn voor een constructeur.

Alvast bedankt voor uw reactie!
 
  • Klusservice
    Klusidee
    Klusidee helpt je met het vinden van een klusoplossing! Kom je er zelf niet uit en heb je een vakman nodig schakel dan de klusservice van Klusidee in. Direct een vakman inschakelen
  • Rola

    Algemeen Bouwkundig Specialist
    • #2
    Haal uit het archief van bouw- en woningtoezicht de productie tekeningen van de kap.
    Dan kan je zien of er bij de sparing die er vanaf de fabriek inzit extra sporen zijn aangebracht.
     

    Detonate

    • #3
    Ik heb de beschikking over de tekening van het afwijkende element en daar is op terug te zien dat twee sporen deels (onder en boven de sparing) dubbel zijn uitgevoerd. Dit geeft natuurlijk al aan dat extra draagvermogen nodig is. Anderzijds is het ook zo dat ze weer niet volledig dubbel zijn uitgevoerd.

    1E12FF85-EE99-4B16-8E90-F4AE2C910A0D.jpeg DB99AF39-BC7F-45E4-B55D-95A7C41AAC62.jpeg
     

    Login

    Je wachtwoord vergeten?
    Nog niet geregistreerd? Registreer nu