Isoleren/afwerken sporenkap met lastige HoH afstand

bgbungalow

  • #1
Ik heb een bungalow met sporenkap en ben van plan de zolder te isoleren. De opbouw is dakpannen, daklatten over een soort papier, planken dakbeschot (19mm), sporen van 44x120mm. Het probleem hierbij is de HoH afstand tussen de sporen, deze is ongelukkig genoeg ~72cm, waardoor de ruimte tussen de sporen zelf ~67-68cm is; dit is nogal onpraktisch wat betreft plaatmaten.

Qua isolatie kunnen platen natuurlijk op maat worden gesneden, maar heeft iemand een idee hoe dit op een redelijke manier af te werken? Om eventueel voor subsidie in aanmerking te komen moet de RD-waarde min. 3,5 zijn, dus zit je met een plaat van 7 a 8cm. (Kooltherm of PIR). De sporen zijn 12cm diep waarmee je dus 5 a 4 cm overhoudt. Wat valt hier nog mee te doen als ik de afwerking tussen de sporen wil houden?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dus die sporen wil je in het zicht houden. Weegt dat nadeel voor jouw op om een voor een afwerking op de sporen te kiezen.
 

bgbungalow

  • #3
Het gaat mij voornamelijk om het ruimtelijk effect. De zolder is niet echt heel ruim: dakhelling is ~35 graden en de nok is 2,4m vanaf de zoldervloer.

Een alternatief is dan met 32x50mm(?) tengels over de sporen gaan en vervolgens afwerken met gips, alleen vrees ik dat het optisch veel krapper wordt, want dan komt het "dakbeschot" als het ware 16,5 cm naar binnen, aan beide zijden.

Daarom wil ik het eigenlijk tussen de sporen hebben, maar is een raamwerk (+plaat) dan mogelijk met die 5 a 4 cm, dus zonder dat het boven de sporen uitsteekt?
 

Krunnie

Specialist Elektra
  • #4
PIR platen eerst verlijmen op een toplaag (OSB of anders) om zo een composiet plaat met een breedte van 68 cm te creeeren?

Als je het voor de subsidie doet, dan telt volgens mij de Rc waarde, dus de isolatie van de hele constructie en de sporen zijn dan een koudebrug die je moet compenseren met extra isolatiemateriaal om toch de juiste Rc te halen. Bovendien gelden veel subsidies alleen als je het LAAT doen, niet als je het ZELF doet.
 
Laatst bewerkt:

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Verwacht je niet dat je ontzettend veel gepriegel krijgt om het tussen de sporen en de isolatie dampdicht te krijgen.
 

bgbungalow

  • #6
Krunnie schreef:
PIR platen eerst verlijmen op een toplaag (OSB of anders) om zo een composiet plaat met een breedte van 68 cm te creeeren?

Als je het voor de subsidie doet, dan telt volgens mij de Rc waarde, dus de isolatie van de hele constructie en de sporen zijn dan een koudebrug die je moet compenseren met extra isolatiemateriaal om toch de juiste Rc te halen. Bovendien gelden veel subsidies alleen als je het LAAT doen, niet als je het ZELF doet.
Heb ik ook aan gedacht, maar zoals je aangeeft, ik moet het isoleren in elk geval laten doen en ik denk niet dat hier vakmannen voor warmlopen. Ook wat betreft de subsidie moet je fotomateriaal hebben waarbij duidelijk zichtbaar is dat, en wat voor, isolatie wordt geplaatst, dat dan ook bemoeilijkt wordt.

Het leek mij misschien een mogelijkheid om na het isoleren de ruimte die over is tussen de sporen af te werken met multiplex of iets dergelijks, maar dan zit ik dus met het bevestigen hiervan. In theorie zou je een raamwerk kunnen maken over de isolatie, bevestigd aan de sporen en dan multiplex erover. Of omgekeerd, multiplex over de isolatie en een latje aan de zijkant van beide sporen zodat het blijft hangen (eigenlijk soort sporen tussen sporen). Maar ik ben geen timmerman, dus vandaar dat ik mij tot jullie richt; kun je op de beschreven manieren, een (enigszins) bouwkundig verantwoorde constructie verkrijgen (zonder dat bijv. zaken doorhangen)?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ik geef het advies meteen een Rc waarde van 6 uit te voeren. Zo heb je een huis wat is voorbereid op de toekomst. Een R-waarde van 3.5 is niet meer van deze tijd.

Gipsplaten voor de sporen geeft waarschijnlijk een ruimtelijker effect dan dat je de sporen zichtbaar houdt. Want al die vakken maakt de ruimte optisch kleiner.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #8
8 of 10 cm PIR met 9mm gips erop verlijmt.
die komen bijvoorbeeld in de maat 60*300, dat in stukken van 67*60, enzovoorts. Veel werk en het materiaal is ook duur.

10cm PIR laten plaatsen, dat afdichten met flex PUR en het is luchtdicht.
RD van 4,5 maar met reflectie en spouw dus dan mag je er iets van ,40 bij opstellen en de spouw aan de buitenkant is in de zomer voor het buiten houden van warmte.
Dit kan snel en redelijk goedkoop wat arbeid betreft en je krijgt subsidie, als je een 2e isolatie klus laat doen.
Afwerken mag je zelf doen.
Leesvoer, over het nut om ruim boven de 5 te isoleren. Als 6 eenvoudig te halen is, dan wel voor 6 gaan.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Toch vraag ik me af hoeveel vocht er door de sporen richting buiten kan gaan.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #10
Heb je documentatie over die twijfel over het vocht door de sporen?
Zolang het dak meer kan afvoeren, dan de sporen kunnen opnemen, zit je toch goed?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Was maar waar.

Klopt, dus is het dakbeschot van plaat of van planken.

Daarbij is er een advies wat betreft het aanbrengen van een dampremmendelaag. De nietjes afplakken of tapen waarmee de damprem op de balken of een frame is geniet.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #12
Bij Pir zijn er geen nietjes. Pir platen hebben een dampdichte alu laag aan beide kanten. Flex pur langs de randen, tape over de naden en het is luchtdicht.

Tussen de keper of tussen de sporen is een redelijk standaard methode, zonder verdere behandeling van de balken.

Vocht dat het hout intrekt kan er via het dak weer uit,
als dat niet zo is, dan krijgen we snel veel rotte bende.
Pir is trouwens niet nieuwe, dus waar zijn al die rotte daken?

Ik vraag om documentatie, omdat het anders een wellus/nietus verhaal wordt.
 

bgbungalow

  • #13
IJkenhout schreef:
Ik geef het advies meteen een Rc waarde van 6 uit te voeren. Zo heb je een huis wat is voorbereid op de toekomst. Een R-waarde van 3.5 is niet meer van deze tijd.

Gipsplaten voor de sporen geeft waarschijnlijk een ruimtelijker effect dan dat je de sporen zichtbaar houdt. Want al die vakken maakt de ruimte optisch kleiner.
Inderdaad, dat hoor ik ook om mij heen, maar dat zou in dit geval toch een beetje het doel voorbij schieten, aangezien ik het alleen als logeerruimte wil gebruiken. Het huis heeft een spouw die niet te isoleren is, dus ten opzichte van de gebrekkige isolatie van de leefruimtes op de begane grond lijkt mij dat dan buiten verhouding. Om het echt "toekomstbestendig" te maken zou ik waarschijnlijk het complete dak en de buitenmuren moeten vervangen.

Wat betreft gipsplaten voor de sporen heb ik zelf ook wel het idee dat het mee kan vallen, maar ik kan het slecht visualiseren. Heb wel enkele voorbeelden van hetzelfde type woning op Funda gevonden, met foto's van de (afgewerkte) zolder, maar zonder diepte blijft het lastig in te schatten. Zag wel een waarbij de afwerking bestond uit OSB tegen de sporen; dat leek wel een vliering van een schuur.

Jackd schreef:
8 of 10 cm PIR met 9mm gips erop verlijmt.
die komen bijvoorbeeld in de maat 60*300, dat in stukken van 67*60, enzovoorts. Veel werk en het materiaal is ook duur.

10cm PIR laten plaatsen, dat afdichten met flex PUR en het is luchtdicht.
RD van 4,5 maar met reflectie en spouw dus dan mag je er iets van ,40 bij opstellen en de spouw aan de buitenkant is in de zomer voor het buiten houden van warmte.
Dit kan snel en redelijk goedkoop wat arbeid betreft en je krijgt subsidie, als je een 2e isolatie klus laat doen.
Afwerken mag je zelf doen.
Leesvoer, over het nut om ruim boven de 5 te isoleren. Als 6 eenvoudig te halen is, dan wel voor 6 gaan.
Wel interessant om te lezen wat betreft de spouw aan de buitenkant; dat is dan dus 2cm tussen PIR en dakbeschot? Het gaat mij met name om de hitte buiten te houden, want afgelopen zomer was het er soms boven de 40 graden en dat kan ik eventuele logees niet aandoen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #14
De isolatie zelf helpt natuurlijk ook flink tegen de warmte in de zomer.
2 cm is inderdaad om het volgens de regels mee te mogen tellen, hoewel ik niet weet hoe dat precies werkt.
Simpelweg geen contact scheelt al, een paar millimeter is dan genoeg,

Aanbellen en vragen of je mag kijken bij dezelfde type woningen?
Veel mensen vinden het zelfs leuk om het te laten zien, hoewel in corona-tijd dat weer net anders kan zijn.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #15
Het mooie in het grafiekje in de link via Jackd is dat je ziet dat de dakisolatie het meeste rendement geeft bij hogere Rc-waardes ;) Verder wel eens dat het effect minder wordt. Kierdichting is bijvoorbeeld nog veel belangrijker!

Als het gaat om warmte buiten houden kies je beter voor een ecologisch isolatiemateriaal (zoals houtvezelisolatie). Die maken gebruik van het faseverschuivings-effect, waardoor het in verhouding langer duurt voordat warmte er doorheen komt. Verder zorg je voor goede spui-mogelijkheden, zoals ramen die je tegen elkaar open kan zetten. Een goede (permanente) ventilatie mag uiteraard ook niet ontbreken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Het gaat om het feit dat specialisten beweren dat je bij het aanbrengen van een PE dampremmende laag de nietjes moet afplakken. Als het werkelijk zo kritisch is vraag ik me af hoeveel vocht er door nietjes kan trekken als deze niet zijn afgeplakt. En hoeveel vocht zou er door de sporen kunnen.
Is het dakbeschot van planken, dus dezelfde Mu waarde als de sporen geen probleem echter is het dakbeschot van een plaat gelijmd hout is de Mu waarde hoger en zou er vocht tegen de plaat kunnen ontstaan.
Ik vraag het me af he.

Als je de warmte op een zolder dragelijk wil maken moet je het goed aanpakken en die paar cm isolatie zullen je niet veel verder brengen.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #17
Bij alleen nietjes, zal het folie op een deel van de nietjes uitscheuren, dat krijg je grotere gaten dan alleen de prikgaatjes.
De TS heeft het over een planken dakbeschot, zou dus ok moeten zijn.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Dus je moet de nietjes afplakken om uitscheuren van de folie te voorkomen. Mooi om te weten.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #19
Als de folie uitscheurt op de nietjes, dan heb je niet de juiste folie gebruikt. Afplakken van nietjes wordt wel eens bij passiefhuizen gedaan, omdat daar de kleinste gaatjes al onwenselijk zijn. In een normaal huis is dat niet nodig.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu